موبایل ایرانی پا به سن ۲۲ سالگی گذاشت

موبایل ایرانی پا به سن ۲۲ سالگی گذاشت
  • 1395/5/18
  • زهرا معبودی
  • 1

۲۲ سال پیش در چنین روزی هنوز چیزی به نام تلفن همراه وجود نداشت و تقریبا مردم ایران هیچ چیز از آن نمی دانستند اما درست در تاریخ ۱۹ مرداد ماه ۱۳۷۳ شرکت ارتباطات سیار(در حال حاضر این شرکت را با برند همراه اول می شناسیم) با اهدای ۴ عدد سیم کارت به دفتر ریاست جمهوری رسما تولید و عرضه این محصول جدید را آغاز نمود. تا قبل از این تاریخ این شرکت تنها به عرضه تلفن های ثابت می پرداخت.

افتتاح شبکه تلفن همراه کشور تنها با ۲۴ سایت BST و با امکان ایجاد ۹۲۰۰ شماره فعال (سیم کارت) انجام شد. آن روزها تلفن همراه آنقدر وسیله ای تجملاتی محسوب می شد که هیچ کس تصور هم نمی کرد که بعد از ۲۲ سال ۱۴۰ میلیون سیم کارت در کشور عرضه شود و در حدود ۷۰ میلیون شماره فعال وجود داشته باشد.

در حال حاضر شرکت همراه اول پوشش آنتن های مخابراتی خود را در ۱۲۴۲ شهر و ۶۱۷۲۲ روستا گسترش داده است. همچنین پوشش دهی مخابراتی در ۷۰ هزار کیلومتر از جاده های کشور نیز وجود دارد.

از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۵ شرکت همراه اول تنها شبکه سرویس دهی تلفن همراه در کشور بود و توسط پیمانکار خود تالیا انحصارا به عرضه سیم کارت در بازار ایران مشغول بود. شرکت ارتباطات سیار تا سال ۱۳۸۹ دولتی بوده است.

پس از آن در سال ۱۳۸۵ به یک بار نسل جدیدی از خدمات موبایلی به وسیله شرکت ایرانسل ظهور پیدا کرد.در این زمان برای اولین بار عرضه تلفن های اعتباری در کشور آغاز گردید و رونق فراوان یافت و این امر سبب شد تا شرکت همراه اول برای عقب نماندن از سیل مشتریان سرازیر شده به سمت ایرانسل عرضه سیم کارت های اعتباری خود را آغاز نماید.

پس از آن نیز در سال ۱۳۹۰ اپراتور سوم وارد بازار عرضه تلفن همراه کشور شد و شروع به سرویس دهی نسل سوم تلفن های همراه نمود.

در سال ۱۳۹۳ شرکت های ایرانسل و همراه اول برای عقب نماندن در بازار رقابت تلاش نمودند تا پروانه ارائه خدمات نسل سوم تلفن همراه را دریافت نمایند و این نقطه مهمی در تاریخ تلفن همراه کشور بود زیرا سبب شد شبکه موبایلی کشور از سیستم سنتی و قدیمی رها شود.

۱۹ مرداد امسال شرکت همراه اول در حالی سالگرد۲۲ سالگی خود را جشن می گیرد که حالا دیگر خصوصی شده و خدمات فراوانی از جمله اینترنت همراه نسل سوم و چهارم را نیز ارائه می نماید.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *