آموزش پخش نمایشگر دیوایس ها بر روی تلویزیون به کمک MIRACAST

آموزش پخش نمایشگر دیوایس ها بر روی تلویزیون به کمک MIRACAST
  • 1395/6/27
  • زهرا معبودی
  • 3

از زمانی که شرکت Wi-Fi Alliance در کنفرانس CES 2013 نمایش بیسیم از طریق Miracast را معرفی کرد، دستگاه‌های زیادی از مایکروسافت سرفیس پرو ۳ تا Fire TV آمازون با پشتیبانی از این قابلیت ارائه شده‌اند. کاربران اکنون می‌توانند به صورت بیسیم نمایشگر دستگاه تحت پوشش Miracast خود را در هر دستگاه گیرنده‌ی پشتیبانی شده توسط این سرویس مثل تلویزیون، پروژکتور یا مانیتور نمایش دهند. با این کار تلویزیون شما دقیقاً صفحه‌ی نمایش دستگاه‌تان را نشان خواهد داد. امروز گویا آی تی قصد دارد به بررسی روش انجام پخش اسکرین دیوایس ها را روی تلویزیون ها به کمک سرویس  Miracast را مورد بررسی قرار دهد. با ما همراه باشید.

هسته‌ی مرکزی این فناوری استاندارد Wi-Fi Direct است که امکان ارتباطات نقطه به نقطه را بدون استفاده از روتر میان دستگاه‌ها فراهم می‌کند. از آن‌جا Miracast با استفاده از یک پوشش دهنده‌ی بدون وابستگی به سیستم عاملی خاص که از پخش ویدیوهایی با کیفیت ۱۰۸۰p و صدای ۵٫۱ پیرامونی پشتیبانی می‌کند، ک  mircast-4-of-5-100578044-large  ار را در دست می‌گیرد. Miracast با استفاده از عملیات رمزنگاری WPA2 امنیت این ارتباط را هم تامین می‌کند تا داده‌هایی مثل بلو-ری و ویدیوهای نت‌فلیکس به راحتی بتوانند میان دستگاه‌ها رد و بدل شوند.

ذات نظیر به نظیر ارتباط Miracast به این معناست که انتقال تصویر می‌تواند به صورت ایمن و بدون نیاز به اتصال اینترنت انجام شود. اپلیکیشن‌ها و اطلاعات می‌توانند مانند کروم‌کست گوگل به طور مستقیم از دستگاه شما منتقل شوند.

از Miracast در مراکز تجاری می‌توان برای سهولت در ویدیو کنفرانس‌ها، نمایش اسلاید شوها و طراحی‌های گروهی استفاده کرد. این سرویس برای کاربران خانگی هم گزینه‌ی ایده‌آلی برای نمایش ویدیوهای با کیفیت، بازی‌ها و تصاویر در تلویزیون است.

در ادامه‌ی مطلب هر چیزی که باید در رابطه با Miracast بدانید را ذکر می‌کنیم.

چیزهایی که برای استفاده از Miracast لازم دارید:

مشخص است که برای نمایش تصویر از روی یک دستگاه بر روی دستگاهی دیگر در ابتدا باید هر دو دستگاه از Miracast پشتیبانی کنند.

فرآیند انجام کار در دستگاه‌های جدید ساده است. کافی است در توضیحات دستگاه خود به دنبال عبارت Miracast-certified بگردید. اما کار کردن با دستگاه‌هایی که از ابتدا با پشتیبانی از Miracast ارائه نشده‌اند اندکی مشکل‌تر می‌باشد.

در سطح فنی، پشتیبانی از Miracast نیازمند سه چیز است: چیپست وایرلس، سیستم عامل، و درایور. اگر دستگاه شما حتی یکی از این گزینه‌ها را نداشته باشد، باید آداپتور Miracast را خریداری کرده و سیستم عامل خود را ارتقا دهید (توضیحات بیشتر در ادامه داده می‌شود). آداپتورهای منبع Miracast اغلب با گیرنده‌هایی مثل کیت ScreenBeam اکشن‌تک همراه هستند.

پشتیبانی از Miracast نیازمند سیستم عامل‌هایی مثل ویندوز ۸.۱، ویندوز فون ۸.۱، اندروید ۴.۴ یا بالاتر و بلک‌بری ۱۰.۲.۱ یا بالاتر است. سیستم عامل‌هایی مثل ویندوز ۷ یا ۸ و توزیع‌های جدید لینوکس که از استاندارد Wi-Fi Direct پشتیبانی می‌کنند را هم می‌توان به وسیله‌ی اپلیکیشن‌های شخص سوم تحت پوشش Miracast قرار داد، اما ما این گزینه را توصیه نمی‌کنیم و پیشنهاد می‌کنیم از سیستم عاملی که در لیست سیستم عامل‌های تحت پوشش رسمی این سرویس است استفاده کنید.

سیستم عامل‌های OS X و iOS از Miracast پشتیبانی نمی‌کنند و در عوض می‌توانید از فناوری AirPlay خود اپل برای آن‌ها استفاده کنید. AirPlay فقط با تلویزیون‌های نسل دوم و نسل اپل سازگاری دارد.

در بخش سخت افزار اکثر دستگاه‌هایی که در سال گذشته تولید شده‌اند از Miracast پشتیبانی می‌کنند. لپتاپ‌ها و تبلت‌هایی که مجهز به نسل چهارم و پنجم هسته‌های پردازنده‌ی اینتل یا تراشه‌ی وایرلس ۷۲۶۰ خود اینتل هستند هم به لطف WiDi این شرکت از Miracast پشتیبانی می‌کنند. در سمت AMD، بعضی از لپتاپ‌های دارای APUهای نسل سوم و چهارم از طریق فناوری Screen Mirror این شرکت تحت پوشش Miracast هستند. پشتیبانی سخت افزاری از موبایل‌ها، به لطف جامعه‌ی آماری بزرگ اندروید و پشتیبانی آن از Miracast یک‌شکل‌تر است.

سریع‌ترین راه برای این که بفهمید دستگاه شما از این سرویس پشتیبانی می‌کند یا نه این است که مراحل موجود در بخش «چگونه از Miracast استفاده کنیم» را دنبال کنید تا ببینید آیا این گزینه در منوی تنظیمات دستگاه شما وجود دارد یا نه.

گیرندهها و آداپتورهای Miracast

اوضاع در بخش گیرنده‌ها هم می‌تواند پیچیده باشد. سازندگان تلویزیون‌های هوشمند مثل سونی، LG، سامسونگ، توشیبا و پاناسونیک هم به مانند سازندگان پروژکتورها در سال گذشته Miracast را به محصولات مدل بالای خود اضافه کرده‌اند.

mircast-3-of-5-100578042-large

ولی تلویزیون‌ها، مانیتورها و پروژکتورهایی که شما دارید ممکن است از Miracast پشتیبانی نکنند. در این صورت باید از یکی از چندین گیرنده‌ی Miracast مثل Wireless Display Adapter مایکروسافت، Miracast Video Adapter بلکین، Miracast Wireless Display Dongle ایسوس یا ScreenBeam Mini2 اکشن‌تک استفاده کنید. این دستگاه‌ها همگی در رنج قیمت ۴۰ تا ۹۰ دلار به فروش می‌رسند. انتخاب کردن از بین این‌ها بیشتر از هر چیزی به انتخاب شما از میان پلتفرم‌های ارائه شده بستگی دارد.

ما پیشنهاد می‌کنیم در صورت امکان از آداپتورهای شخص اول استفاده کنید. برای مثال اگر یک سرفیس پرو ۳ دارید، بهتر است از آداپتور مایکروسافت استفاده کنید. اگر Vivo Tab دارید شاید بهتر باشد به سراغ دانگل ایسوس بروید. البته این توصیه بدین معنا نیست که آداپتورهای بلکین یا اکشن‌تک بد هستند، چرا که قیمت خیلی خوبی دارند، اما مشکل یابی برای این دستگاه‌ها نسبت به دستگاه‌هایی که داخل یک پلتفرم هستند سخت‌تر است.

تنها دانگلی که بهتر است سراغ آن نروید Fire TV آمازون است که از دستگاه‌های ویندوزی پشتیبانی نمی‌کند. آداپتور Fire TV فقط از دستگاه‌های اندرویدی پشتیبانی می‌کند و حتی در گزارشات مختلف گفته شده که این دانگل با دستگاه‌های غیر آمازونی هم سازگاری کاملی ندارد.

mircast-1-1-of-1-100578046-large

نصب و راه‌اندازی این آداپتورها آسان است. کافی است دستگاه را به یکی از درگاه‌های باز HDMI موجود بر روی تلویزیون، پروژکتور یا مانیتور خود وصل کرده و سپس سیم USB را هم به یکی از درگاه‌ها وصل نمایید. این سیم USB در حقیقت هیچ اطلاعاتی را منتقل نمی‌کند و فقط برای تامین برق آداپتور استفاده می‌شوند.

چگونه از Miracast استفاده کنیم؟

اکنون یک تبلت یا لپتاپ دارای Miracast دارید و دانگل گیرنده هم به تلویزیون وصل شده است.

نمایشگر خود را روشن کرده و ورودی را به آداپتور Miracast تغییر دهید. بعضی از آداپتورها مثل آداپتور مایکروسافت برای فعال شدن نیاز دارند تا دکمه‌ی فیزیکی موجود بر روی دانگل را هم فشار دهید. راه‌اندازی دانگل ممکن است تا ۹۰ ثانیه طول بکشد، ولی اکثر دانگل‌ها سریع‌تر هستند. سپس تلویزیون با نمایش یک صفحه از شما می‌خواهد تا به یک دستگاه متصل شوید. حالا زمان آن است که دستگاه منبع را آورده و آن را به آداپتور خود وصل کنید.

mircast-5-of-5-100578045-large

ویندوز ۸.۱

این کار در دستگاه‌های مجهز به ویندوز ۸.۱ به سادگی باز کردن نوار Charms، انتخاب Devices، انتخاب Project و سپس انتخاب گزینه‌ی Add a wireless display از انتهای این لیست است. با این کار به نسخه‌ی مدرن کنترل پنل منتقل می‌شوید و در پنجره‌ای جدید جستجو به دنبال دستگاه‌ها با عبارت “Searching for devices” اعلام می‌شود.

بعد از چند دقیقه نام آداپتور Miracast شما باید در این لیست ظاهر شود. به محض این که آن را انتخاب کنید از شما خواسته می‌شود تا با وارد کردن یک رمز چهار رقمی تایید کنید که اتصال شما ایمن است. اگر وارد کردن رمز لازم بود، می‌توانید آن را از روی صفحه‌ی تلویزیون یا پروژکتور خود مشاهده کنید. رمز را وارد کرده و از ارتباط خود لذت ببرید.

screenshot-9-100578049-large

بعد از چند لحظه نمایشگر دستگاه شما بر روی نمایشگر تلویزیون نمایان می‌شود. رزولوشن و نسبت تصویر به طور پیشفرض به اندازه‌ی دستگاه شما خواهد بود. برای پیکربندی نمایشگر Miracast به عنوان دسکتاپ کامپیوتر که به خصوص در ارائه‌ها یا جلسه‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد هم می‌توانید از ابزار multi-monitor موجود در ویندوز ۸.۱ استفاده کنید.

اندروید

در دستگاه‌های اندرویدی باید به منوی تنظیمات بروید، Display را انتخاب کنید و سپس گزینه‌ی Wireless display را لمس نمایید. در بالای این صفحه سوئیچ Wireless display را به حالت ON درآورید تا سیستم عامل شروع به جستجو برای دستگاه‌های Miracast کند. بعد از حدود یک دقیقه، نام آداپتور Miracast شما ظاهر می‌شود. آن را انتخاب کنید تا دستگاه وصل شده، یا پنجره‌ای برای ورود یک رمز چهار رقمی که بر روی تلویزیون یا پروژکتور شما نمایش داده می‌شود ظاهر شود. پس از آن که به آداپتور خود وصل شدید صفحه‌ی دستگاه در تلویزیون‌تان نمایش داده خواهد شد.

یادداشت نهایی: یکی از مشکلاتی که ممکن است در فرآیند انجام این کار با آن روبرو شوید، پدیده‌ای به نام Overscan است. بسیاری از تلویزیون‌ها تنظیم شده‌اند تا مدام و به تعداد بسیار زیاد ورودی‌های HDMI خود را اسکن کنند، که این کار باعث می‌شود تصویر شما زوم شده به نظر برسد. برای حل این مسئله باید وارد منوی تنظیمات تلویزیون خود شده و نمایش آن را به جای حالت زوم یا کشیده بر منبای استاندارد نقطه به نقطه قرار دهید. بعضی از آداپتورها مثل آداپتور مایکروسافت با یک اپلیکیشن ویژه ارائه می‌شوند که سطح Overscan را کاهش می‌دهند.

آیا این آموزش توانست مشکل شما را برای انتقال صفحه نمایشگر، بر روی tv حل کند؟ اگر تا کنون تجربه این کار را داشته اید توصیه می کنیم روش خود را و ابزار خود را با کاربران https://www.gooyait.com مطرح بفرمایید. همچنین با انتشار این مطلب روی شبکه های اجتماعی، سعی کنید دیگران را از قابلیت های روز تکنولوژی دنیا، مطلع کنید.

منبع : پی سی ورلد

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 3 دیدگاه
  1. سلام
    ممنون از سایت خوبتون
    اگر بخوام سیستم pc خونه ام از میراکست پشتیبانی کنه تا بتونم به تلویزیونم متصلش کنم، با خرید کارت شبکه بیسیم مشکلم رو میتونم حل کنم یا به سی پی یوم هم باید عوض کنم؟

  2. سلام لطفا راهنمایی کنید در صورتی که خود تی وی دارای میراکست داخلی هست و حالا بخواهیم با سیستم دسکتاپ به این تی وی وصل شویم آیا باز هم نیاز به وجود چیپست میراکست یا همون اینتل widi بر روی مادربود هست یا نه میشه با یه دانگل وای فای خارجی از نوع usb و سیستم عامل ویندوز ۸٫۱ هم این کارو انجام داد!

  3. باسلامن دانگل miradisplay دارم و تنها با نصب نرم افزار allscreen بر روی گوشی میتونم فقط فیلم و عکس داخل موبایل اونم با پخش کننده داخل این برنامه (allscreen )را ببینم و کل صفحه گوشی با اپلیکیشنهام را نمیتونم ببینم
    خیلی دلم برا ۸۸۰۰۰ تومان سوخت که دادم بابت این دانگل کم کاربرد
    اگه کسی میتونه راهنماییم کنه حتما کمکم کنه ممنون میشم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *