راهنمای خرید تراشه RAM برای نسخه های DDR3 و DDR4

راهنمای خرید تراشه RAM برای نسخه های DDR3 و DDR4
  • 1395/6/30
  • زهرا معبودی
  • 0

هنگامی که قصد خرید سخت افزار دارید، اگر به فروشگاه های متعدد مراجعه کنید، بدون ملاحظه ی اینکه شما در مورد اجزای سخت افزاری اطلاعاتی دارید یا نه، لیستی از سخت افزارها را در مقابلتان قرار می دهند و برای شما در مورد مزیت ها و معایب هر کدام صحبت می کنند که البته کمتر دیده می شود از معایب صحبت بشود. در این مقاله قصد داریم برای کمک به خرید سخت افزار، روی موضوعی کار کنیم که تقریبا هنگام خرید اکثر سخت افزارها مثل لپ تاپ ها باید در مورد آن اطلاع داشته باشید. یکی از اجزای سخت افزاری حافظه رم است که در عملکرد محصول نقش بسزایی دارد اما بیشتر خریداران به این موضوع توجهی نمی کنند.

تفاوت میان رم DDR3 و DDR4 چیست؟

توصیه گویا آی تی این است که افرادی که به فضای رم حساسیت دارند یا اینکه قصد دارند سیستم هایی برای بازی خریداری کنند یا اینکه از نرم افزارهایی استفاده می کنند که حجم زیادی اشغال می کند،حتما این مقاله آموزشی در مورد تفاوت میان رم DDR3 و DDR4 مطالعه کند. و اما ادامه ماجرا از این قرار است که با گذشت ۸ سال از معرفی استاندارد DDR3، شرکت‌های سازنده‌ی رم تصمیم گرفتند تا بالاخره آخرین نسخه از تراشه‌های حافظه‌ی خود را در حالت DDR4 عرضه کنند. اما DDR4 در دنیای واقعی چه برتری‌هایی نسبت به DDR3 دارد؟ و آیا این مزایا ارزش هزینه‌ی بیشتر را دارد؟

بهبودهای فنی رم DDR4

در حال حاضر سه مدل اصلی رم‌های مختلف شامل DDR3، DDR3L و DDR4 است.

برجسته‌ترین تغییری که در DDR4 نسبت به DDR3 دیده می‌شود این است که سرعت و زمان بندیِ در دسترس آن‌ها بازه‌ی بزرگتری دارد، مصرف برق کمتر است و زمان بیکاری یا یا تاخیر آن‌ها هم کاهش یافته است. در مدل DDR3 تنظیمات سرعت ساعت شما (بدین معنا که رم با چه سرعتی می‌تواند داده را بخواند و بنویسد) تنها می‌توانست یکی از حالت‌های ۱۳۳۳Mhz، ۱۶۰۰Mhz، ۱۸۶۶Mhz و ۲۱۳۳Mhz باشد. دو پیکربندی ۸۰۰Mhz و ۱۰۶۶Mhz هنوز هم وجود دارد، ولی در بعضی از مدل‌ها این گزینه‌ها با توجه به سرعت‌های بالاتر از خط تولید خارج شده‌اند.

تفاوت میان رم DDR3 و DDR4 چیست؟

در طرف دیگر به نظر نمی‌رسد که DDR4 سقف خاصی را در سرعت ساعت خود اعمال کرده باشد. هر بار که گفته می‌شود این مدل به حداکثر سرعت خود رسیده است، یک نفر پیدا می‌شود که خلاف این صحبت را ثابت کند. فقط در همین ماه، G.Skill که یکی از سازندگان رم می‌باشد، مدل عجیبی از حافظه‌ی ۱۲۸GB DDR4 را معرفی کرده است که از چهار بخش ۳۲ گیگابایتی با سرعت ساعت جداگانه‌ی ۳۰۰۰Mhz تشکیل شده است. با این حال سری TridentZ هشت گیگابایتی در طبقات ۴۲۶۶ مگاهرتزی هم به فروش می‌رسد.

تفاوت میان رم DDR3 و DDR4 چیست؟

نکته‌ی بعدی این که مصرف انرژی بیشتر رم‌های DDR3 در حدود ۱٫۵ ولت تا ۱٫۹۷۵ ولت است که حد بالای آن در حالت اورکلاک استفاده می‌شود، اما رم‌های DDR4 فقط با ۱٫۲ ولت کار می‌کنند که همین مقدار را هم می‌توان با توجه به پیکربندی سازنده و مقدار رم تا حد ۱٫۰۵ ولت کاهش داد. استاندارد DDR3L در این بخش نیازمند ۱٫۳۵ ولت است (که حرف L در واقع از همان کلمه‌ی Low به معنای ولتاژ پایین گرفته شده)، اما همان طور که گفتیم DDR4 حتی از این هم کمتر است.

به عبارت دیگر یعنی با استفاده از استاندارد DDR4 می‌توان در ولتاژ کمتر نرخ انتقال بالاتری داشت، که این مسئله در بلند مدت توانایی سیستم را بیشتر خواهد کرد. این ویژگی به رم شما کمک می‌کند تا حافظه در آزمایشات اورکلاک خطر سوختگی کمتری داشته باشد، و فشار بار سیستم را هم به خصوص در برنامه‌های سنگین کاهش می‌دهد.

آخرین مزیتی که DDR4 نسبت به DDR3 دارد این است که می‌تواند مقدار رم بیشتری را بر روی یک مادربرد مجزا پشتیبانی کند. حداکثر ظرفیت استاندارد DDR3 در بهترین حالت ۱۲۸ گیگابایت است، در حالی که گفته می‌شود DDR4 قادر به پشتیبانی از چهار برابر این مقدار یعنی ۵۱۲ گیگابایت می‌باشد. با این وجود هیچ سیستمی تا به حال در دنیای واقعی امکان آزمایش چنین حافظه‌ای را نداشته است.

Haswell-E در مقابل Skylake

فقط تعداد معدودی از پردازنده‌ها در حال حاضر قادر به پشتیبانی از DDR4 هستند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توانیم به Haswell-E اینتل و پردازنده‌ی چهار هسته‌ای Skylake اشاره کنیم.

حافظه‌های DDR4 اولین بار سال گذشته در پردازنده‌ی Haswell-E اینتل به کار گرفته شدند. در مقایسه‌ای که در آزمایشات Anandtech میان DDR3 و DDR4 انجام شد، نتایج به طرز غریبی تقریباً یکسان بود.

اگرچه زمانی که صحبت از نرم افزارهای سنگین می‌شود Skylake برتری‌های معدودی نسبت به Haswell دارد، اما تفاوت میان DDR3 و DDR4 فاحش نیست. زمانی که آزمایشات مشابهی در GTA V به وسیله‌ی پردازنده‌ی Skylake i7-6700k و رم DD4 16GB با سرعت ۲۱۳۳Mhz توسط Anandtech انجام شد، سیستم فقط توانست در نتایج FPS مقداری بالاتر از استاندارد DDR3 قرار بگیرد.

خوشبختانه تفاوت میان رم‌ها در هنگام استفاده از اپلیکیشن‌های حرفه‌ای‌ای که در سیستم Skylake اجرا می‌شوند مشخص‌تر است. DDR4 در فرآیند انجام استخراج از یک فایل فشرده (که به شدت وابسته به حافظه‌ی سیستم است) با استفاده از WinRar توانست سرعت بیشتری را در استخراج یک فایل ۱٫۵۲GB که شامل فایل‌های مختلفی مثل تصویر، نرم افزار و ویدیوهای ۷۲۰p بود به ثبت برساند.

تفاوت میان رم DDR3 و DDR4 چیست؟

این بهبودها در نگاه عموم مردم شاید چندان قابل توجه نباشد، اما زمانی که بحث استفاده‌ی حرفه‌ای و روزمره از چنین اپلیکیشن‌هایی پیش می‌آید، مدت زمان انتظار DDR4 در مجموع خیلی محسوس خواهد بود.

پس اگرچه Skylake در زمینه‌ی بازی شاید برتری شایانی نسبت به Haswell نداشته باشد، ولی واضح است که DDR4 به خصوص برای کسانی که برنامه‌های وابسته به حافظه مثل WinRar یا Photoshop اجرا می‌کنند، مزایای بیشتری نسبت به DDR3 دارد.

قیمت DDR4

حافظه‌ی DDR4 هم مانند هر فناوری جدیدی که به بازار می‌آید، نسبت به مدل نسل قبلی خود قیمت بالاتری دارد. زمانی که دو مدل رم از یک شرکت را مقایسه کنیم، می‌بینیم که مثلاً یک رم ۸ گیگ با سرعت ساعت ۲۴۰۰Mhz قیمتی معادل ۱۰۳٫۹۹ دلار دارد، در حالی که قیمت همان رم با استاندارد DDR4 حدود بیست و یک درصد بیشتر یعنی ۱۲۹ دلار است. این اختلاف قیمت خیلی زیاد نیست ولی همچنان گران است. خوشبختانه قیمت DDR4 در سال گذشته کاهش چشمگیری داشته و فقط زمانی ارزان‌تر می‌شود که اقبال عمومی نسبت به آن بیشتر گردد.

تفاوت میان رم DDR3 و DDR4 چیست؟

به یاد داشته باشید که این قیمت‌ها فقط برای خود رم‌هاست، و قیمت اجزای دیگری که ممکن است برای سازگاری کامل با DDR4 نیاز داشته باشید در نظر گرفته نشده است. اگر مادربرد شما قدیمی است یا پردازنده‌تان از این مدل حافظه‌ها پشتیبانی نمی‌کند، باید آن‌ها را هم برای استفاده از رم‌های DDR4 ارتقا دهید.

پس آیا خرید آنها نیاز است؟

در حال حاضر حقیقت این است که نه!

بهبودهای DDR4 در زمینه‌ی بازی نسبت به مدل قبلی خود چندان زیاد نیست. به نظر می‌رسد که در حال حاضر هنوز عناوین کافی‌ای برای استفاده از نهایت توان این رم‌ها به بازار عرضه نشده‌اند. با این وجود، حرفه‌ای‌هایی که از برنامه‌های سنگینی مثل فتوشاپ استفاده می‌کنند با استفاده از این استاندارد در بلند مدت می‌توانند شاهد صرفه جویی بزرگی در زمان خود باشند.

اگر می‌خواهید کامپیوتر بعدی شما تا حد ممکن آینده نگرانه باشد، دلیلی ندارد که در یک پیکربندی مبتنی بر پردازنده‌ی Skylake از DDR4 به جای DDR3 استفاده نکنید. اما اگر در حال حاضر کامپیوتر خود را با حافظه‌ی DDR3 یا DDR3L و پردازنده‌ی Haswell بسته‌اید یا می‌خواهید کامپیوتر بعدی‌تان اقتصادی‌تر باشد، مجموع هزینه‌هایی که برای سازگاری کامل با استاندارد DDR4 در نظر می‌گیرید شاید ارزش استفاده از آن را نداشته باشد.

توصیه ما به شما این است که قبل از خرید هر سخت افزاری، اجزای آن را از طریق وب سایت هایی که هم اکنون در این باره فعال هستند مورد بررسی قرار دهید و با مطالعه راهنماهای خرید سعی کنید از جزییات و اجزای سیستم ها اطلاع کسب کنید تا خریدی آگاهانه داشته باشید. بخش راهنمای خرید گویا آی تی در این باره سعی دارد بیشترین کمک را به شما برساند.

آیا این مقاله توانست باگ اطلاعاتی شما در مورد انوع رم و قیمت ها و مزیت ها را برطرف کند؟ هنگام خرید سخت افزار شما چه پروسه ای طی می کنید؟ برای خرید سیستم های مبتنی بر حافظه رم، چه چیزهایی را مد نظر قرار می دهید تا انتخاب خوبی داشته باشید. نظر خود را با گویا آی تی در میان بگذارید تا دیگران نیز بتوانند فرصت خرید خوبی را تجربه کنند. همچنین با انتشار این خبر روی شبکه های اجتماعی تان به دیگران در مورد این موضوع اطلاع رسانی نمایید.

منبع:  howtogeek

“برای آگاهی از اخبار روز تکنولوژی و آموزشهای کاربردی با کانال تلگرام گویا آی تی همراه باشید”

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *