آیا می دانید چرا شغل دلخواهتان را پیدا نمی کنید؟

آیا می دانید چرا شغل دلخواهتان را پیدا نمی کنید؟
  • 1395/7/18
  • زهرا معبودی
  • 1

افراد زیادی هستند که با وجود اینکه مدت زمان زیادی را صرف جستجوی شغل دلخواه خود می کنند، اما هنوز نتوانسته اند موقعیت شغلی مناسب و دلخواه خود را بیابند. این افراد غالبا از خود ۳ سوال را می پرسند، تا بتوانند به این نتیجه برسند، که چرا تاکنون نتوانسته اند شغل دلخواه خود را پیدا کنند.

  • از میزان حقوق دریافتی ام راضی نیستم؟
  • از موقعیت شغلی فعلی ام راضی نیستم؟
  • از محیط کاریم راضی نیستم؟

اگر بتوانید پاسخ درستی برای این سوالات پیدا کنید قطعا می توانید شغل مورد علاقه تان را پیدا کنید. گویا آی تی امروز به شما کمک می کند تا این چالش را زیر پا بگذارید. در واقع سه سوال بالا به طور کامل در یک  موضوع جمع می شود که آن موقعیت کاری ایده آل شماست. با ما همراه باشید.

شناخت موقعیت کاری ایده آل

برای پاسخ به سوالات بالا باید ابتدا درک درست و کاملی از موقعیت شغلی ایده آل و دلخواه خود داشته باشید و بدانید چه چیزی می تواند دلخواه شما باشد.

به عنوان مثال این روزها ایجاد یک کسب و کار نو و کارآفرین بودن تبدیل به یک مد شده است و افراد زیادی با ایده های نو وارد بازار کار می شوند، اما تنها ۱ ایده از ۱۰۰ ایده می تواند راه خود را به موفقیت باز نماید و آن ایده در واقع قادر است، با درآمد زایی خود هزینه ۹۹ ایده دیگر را نیز جبران نماید.

بنابراین شما لازم است در ابتدای راه با خود کنار بیایید و بدانید از خود توقع کارآفرین بودن دارید، یا دوست دارید کارمند دیگران باشید؟ سپس لازم است توانمندی ها، سوابق شغلی، مهارت ها، مدارک تحصیلی و فنی، نوع رشته تحصیلی، میزان تجارب قبلی و… را بسنجید و با دانستن این موضوعات و بررسی دقیق آنها قادر خواهید بود تا موقعیت شغلی خود را در بازار درک کنید.

Do you know why you can not find your favorite job

معمولا تمامی کارمندان از حقوق دریافتی خود رضایت ندارند و این مسئله به دلیل مقایسه حقوق خود با دیگر همکارن به وجود می آید. بهترین راه برای سنجش میزان کافی بودن یا نبودن حقوق فرد، این است که وی میزان حقوق دریافتی خود را تنها با حجم و شرایط کاری خود مقایسه نماید و ببیند که میزان حقوق دریافتی تا چه حد با میزان کار در خواست شده از او مطابقت دارد. در این حالت به سادگی می توان دریافت، که فرد از میزان حقوق خود راضی است یا خیر. در بیشتر مواقع میزان حجم کاری با میزان حقوق دریافتی تناسبی ندارد و حجم کاری بسیار بیشتر از حقوق فعلی است. اما در برخی موارد نادر که این مسئله بالعکس است، این عدم تطابق می تواند باعث نارضایتی همکاران و دیگر کارمندان شود.

نکته مورد بحث دوم در این میان، انتخاب شرکتی است که در آن فعالیت می کنید. اغلب افراد تمایل دارند در شرکت های بزرگتر که حجم فعالیتی گسترده تری دارند، استخدام شوند زیرا این شرکت ها دارای حقوق و مزایای بیشتر و شرح وظایف روشن تر هستند و از همه این ها مهم تر، می توانند به عنوان یک سابقه درخشان در رزومه کاری فرد قرار بگیرند. از این رو اغلب افراد تمایل بیشتری به فعالیت در شرکت های بین المللی و بزرگ دارند تا شرکت های کوچک و نو پا.

البته این نکته نیز شایان توجه است، که شرکت های کوچک، اغلب با تصمیمات هیجانی و ریسک های بزرگ ثباتی در جایگاه خود ندارند و گاهی به سادگی رشد نموده و گاها این تصمیمات منجر به سقوط آنها خواهد شد. بنابراین کمترین مزیتی که کار در یک شرکت بزرگ دارد، این است که دیگر نیاز نیست هر لحظه نگران تعطیلی آن کسب و کار باشید، زیرا در بحران های اقتصادی هم معمولا شرکت هایی که  گردش مالی کمتری دارند، زودتر از گردونه رقابت خارج می شوند و شرکت های بزرگتر مقاومت بیشتری در این باره خواهند داشت.

Do you know why you can not find your favorite job

به عنوان آخرین نکته ای که در انتخاب فرصت شغلی مورد نظر خود بایستی مد نظر قرار دهید، باید گفت که شرکت های بزرگ اغلب دارای سیاست های دست و پا گیر و قائده مندی هستند، که شرکت های کوچک تقریبا از آن بی بهره اند. به عنوان مثال در زمان دریافت مرخصی در یک شرکت بزرگ شما نیازمند گرفتن چندین امضا و تاییدیه هستید، در حالی که در شرکت های کوچک تر گاهی حتی بدون هیچ کاغذ بازی قادر به ترک محل خدمت خواهید بود. زیرا شرکت های کوچک بر خلاف سیستم سلسه مراتبی شرکت های بزرگتر، دارای یک سیستم شخص محور هستند و روابط در این شرکت ها صمیمی تر و خودمانی تر است.

یک نکته مهم در زمینه احراز شغل مورد نظر و مورد علاقه خود این است که اگر به دنبال حقوق بالا باشید، لاجرم باید مدت زمان بیشتری را به کار بپردازید و این می تواند تبعات دیگری نیز به دنبال داشته باشد که از جمله آن ها خستگی روحی، عدم تمرکز، استرس و غیره است. پس در مورد میزان کار و حقوق توانمندی های خود را مد نظر قرار دهید و هرگز فراموش نکنید که شما قرار است برای رفاه زندگی تان کار کنید پس نباید کاری کنید که کار کردن به مشغله ی کل زندگی تان تبدیل شود.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟ آیا این مقاله به شما کمک می کند که دید باز تری نسبت به خود و مشاغل مورد نظرتان پیدا کنید و بتوانید شغلی خوب پیدا کنید؟ با ما در مورد نظر خود بگویید. همچنین توصیه می کنیم که این مقاله را برای افراد جویای کار ارسال کنید تا بتوانید در رفع دغدغه های آنان شریک باشید.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *