چگونه در اوبونتو میز کار Cinnamon 3.2 را نصب نماییم؟

چگونه در اوبونتو میز کار Cinnamon 3.2 را نصب نماییم؟
  • 1395/9/7
  • زهرا معبودی
  • 0

اوبونتو یکی از کامل ترین نسخه های سیستم عامل مبنی بر گنو /لینوکس است که از آن به عنوان دریچه ای برای ورود به دنیایی از بازی ها و نرم افزار های اپن سورس یاد می شود. اوبونتو مانند هر سیستم عامل دیگری به شما این امکان را می دهد تا  اینترنت را مرور کنید، ایمیل بخوانید، مستندات یا متن های صفحه گسترده یا ارائه‌ هایی تهیه نموده و یا تصاویر خود را ویرایش کنید و یا هر کار دیگری که روزانه به انجام آن نیاز دارید.

یکی از قابلیت های جالب سیستم عامل اوبونتو وجود تعداد زیادی میز کار است که به شما این امکان را می دهد تا هر کدام را که بیشتر برایتان کارایی دارد انتخاب نمایید. برخی از میزکارهای موجود در پیش فرض اوبونتو عبارتند از:

Gnome: گنوم میزکار اصلی اوبونتو است. این میزکار با نصب بسته ubuntu-desktop نصب می شود.

KDE: کی‌ دی ‌ای میزکار پیش‌فرض کوبونتو (یکی از نسخه های زیر شاخه اوبونتو) است. این میزکار به کمک بسته kubuntu-desktop قابل نصب است.

Xfce: ایکس ‌اف‌ سی‌ ای میزکار پیش ‌فرض زوبونتو (یکی از نسخه های زیر شاخه اوبونتو) است. این میزکار به کمک بسته xubuntu-desktop قابل نصب است.

به تازگی یک نسخه  جدید  از میز کار Cinnamon  نیز برای اوبونتو معرفی گردیده است. با وجود اینکه تنها چند روز از زمان عرضه رسمی این نسخه گذشته توانسته محبوبیت بسیار زیادی را در میان کاربران این سیستم عامل پیدا کند. تا آنجا اغلب کاربران در کنار Unity  که میزکار پیش فرض اوبونتو است تنها از Cinnamon  استفاده می نمایند.

در این مطلب قصد داریم به بررسی تغییرات مهم رخ داده در بروز رسان Cinnamon 3.2 پرداخته و سپس نحوه نصب آن بر روی سیستم عامل اوبونتو ۱۶.۰۴ و نسخه‌ های بالاتر را بیان نماییم.

تغییرات مهم Cinnamon 3.2

Cinnamon که میز کار پیش فرض نسخه مینت اوبونتو می باشد در آخرین بروز رسان خود تغییرات جذابی داشته که از جمله آنها می توان به پشتیبانی از پنل‌ های عمودی در دو طرف میزکار، پشتیبانی از نوتیفیکیشن‌ های صدادار، رفع باگ‌ های متعدد و ساده‌ تر شدن مدیریت والپیپرها اشاره نمود.

vertical-panel-settings

نصب Cinnamon 3.2 در اوبونتو

در صورتی که از یکی از نسخه‌ های ۱۶.۰۴ یا ۱۶.۱۰ اوبونتو استفاده می کنید به ساده ترین روش ممکن و با اجرای چند خط فرمان قادر هستید میز کار ۳.۲ Cinnamon را بر روی اوبونتوی خود نصب نمایید. نکته ای که د این میان توجه به آن مهم به نظر می رسد این است که با نصب میز کار جدید Cinnamon  شما  هرگز میز کار پیش فرض Unity  خود را از دست نخواهید داد، بلکه تنها در زمان ورود به سیستم عامل با پیغامی مواجه خواهید شد که از شما می خواهد میز کار مورد نظر خود را انتخاب نمایید. عملیات نصب میز کار ۳.۲ Cinnamon به صورت زیر است:

در ابتدا بایستی محیط ترمینال را اجرا نموده و سپس فرمان های زیر را در آن اجرا نمایید.

sudo add-apt-repository ppa:embrosyn/cinnamon

sudo apt update && sudo apt install cinnamon

با اجرا نمودن این دو خط دستور شما می توانید میز کار جدید را  به همراه تمامی وابستگی های آن نصب نمایید. پس از اتمام مراحل نصب می توانید از میزکار فعلی خود خارج شده و سپس میز کار سینامون  را انتخاب نموده و وارد شوید.

cinnamon-session-unity-greeter

نکته: از آنجا که هسته اصلی تمامی نسخه های سیستم عامل اوبونتو یکسان می باشد از این رو تمامی میز کارهای نسخه های دیگر به همین سادگی و با چند خط فرمان بر روی نسخه محبوب شما قابل نصب می باشد.

نظرات و دیدگاه های خود را درباره این مطلب با ما و دیگر کاربران گویا آی تی در میان بگذارید . همچنین در صورتی که تجربه استفاده از هریک از نسخه های این سیستم عامل محبوب و یا میز کارهای آن ها را دارید می توانید با در اختیار گذاشتن تجارب کاربری خود از طریق بخش نظرات به دیگر کاربران ما نیز در یافتن نسخه میزکار دلخواهشان کمک نمایید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *