آموزش استفاده از ابزار Patch Tool در حالت Content-Aware

آموزش استفاده از ابزار Patch Tool در حالت Content-Aware
  • 1395/9/13
  • زهرا معبودی
  • 0

فتوشاپ یکی از کاربردی ترین نرم افزار های مجموعه Adob است که با ابزار های بی نظیر و بسیار خود امکانات فوق العاده ای را در اختیار کاربران خود قرار می دهد. یکی از کاربردی ترین ابزار های فتوشاپ، ابزار وصله (Patch Tool) است که از ابتدا تا کنون دچار تغییرات و بهبود بسیاری شده است.

ابزار وصله یکی از ابزار های کلیدی در بخش قلموی ترمیم کننده (healing brush) است. ابزار های این مجموعه به منظور تصحیح، روتوش و ترمیم تصاویر در ابعاد کوچک و بزرگ صورت می گیرد که ابزار وصله در درجه اول برای اصلاح بخش های بزرگ تصویر مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار قادر است ایراداتی چون انحراف، لکه و نواقصی این چنینی را بر طرف نماید.

این ابزار کاربردی که همراه با مجموعه قلموی ترمیم کننده برای فتوشاپ عرضه شده است، عملکردی مشابه Healing Brush دارد که از آن برای هماهنگی بافت، روشنایی و سایه پیکسل‌ های مشابه در یک ناحیه استفاده می ‌شود. اما، ابزار وصله برای انتخاب ناحیه‌ ای مشخص به جای یک قلمو به کار می‌ رود.

پیش از معرفی فتوشاپ CS6، کاربران برای استفاده از این ابزار می بایست نسخه دیگری از یک لایه را ایجاد می نمودند و اتفاده از آن برخلاف قلم‌ های Spot و Healing روی یک ناحیه خالی مجزا امکان پذیر نبود.
پس از معرفی نسخه  فتوشاپ CS6، یک قابلیت جدید در فتوشاپ ارائه گردید که Content-Aware نام دارد.این ابزار به وصله این قدرت را می دهد تا بتواند بر روی بخش های خالی از یک لایه نیز به فعالیت خود ادامه دهد. از این رو می توان گفت این ابزار توانسته است عملکرد ابزار وصله را بهبود بخشد و در واقع نقش یک مکمل حرفه ای را برای آن ایفا نماید.

همانطور که می دانید ابزار وصله همواره عملکرد متفاوت و چشم گیری را به شما ارائه می دهد و حتی در حالتی که انتخاب های یکسانی داشته اید باز هم عملکرد مشابهی را نخواهد داشت. این ابزار برای روتوش ناحیه عظیمی از تصویر شما بسیار عالی، سریع و کاملا یکپارچه است. علاوه براین، اگر در حالت Destination Mode باشید، این وسیله می ‌تواند یک شی‌ را تکثیر کرده و آن را به صورت کاملا حرفه ای شبیه ‌سازی نماید.

ابزار Patch Tool در کدام قسمت قرار گرفته ‌است؟

دسترسی به این ابزار ساده بوده و پشت ابزار Healing Brush در بخش پنل Tools در دسترس است.

Patch Tool

ابزار Patch Tool چگونه کار می ‌کند؟

استفاده از این ابزار شباهت بسیاری به Lasso دارد برای استفاده از آن کافی است ابزار وصله را انتخاب نموده و ناحیه مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

موس را بر روی ناحیه مشخص شده برده و به جهت های مختلف کشیده و حرکت دهید.

در بخش Option بایستی تعیین نمایید که در کدام مود مقصد (Destination) یا منبع (Source) قرار گرفته اید. حالا به وسیله درگ کردن می توانید پیش نمایشی از تصویر دلخواه خود مشاهده نمایید.

به محض رها کردن قلمو فتوشاپ مراحل ادغام پیکسل های مبدا به مقصد را آغاز می کند. برای خروج از حالت انتخاب، کلید ‌های Cmd+D در مک یا Ctrl+D در ویندوز را بفشارید.

Patch Tool

انجام این کار بسیار آسان است، اما احتمال آن وجود دارد که در هر بار استفاده، دقت ۱۰۰ درصد را بدست نیاورید. ممکن‌ است و  به تلاش بیشتری احتیاج داشته‌ باشید. فقط مطمئن شوید که روی ناحیه پس‌ زمینه تکثیرشده کار می ‌کنید، یا از لایه خالی جداگانه‌ ای استفاده می ‌نمایید، نه از لایه اصلی‌ پس‌زمینه تصویر!

نکته: هیچ اجباری وجود ندارد که برای انتخاب بخش مورد نظر خود از ابزار وصله استفاده نمایید شما می توانید بخش مورد نظر خود را با هر ابزار دیگری انتخاب نموده و سپس از وصله برای ادامه عملکرد خود بهره بگیرید.

پیش از آنکه به شما روش استفاده از ابزار وصله همراه با قابلیت Content-Aware را بیاموزیم لازم می دانیم آموزش کوتاهی درباره نحوه تکثیر نمودن یک بخش به شما ارائه نماییم.

تکثیر

در تصویری که در زیر قابل مشاهده است قصد داریم از پرنده  تکثیر نموده و یکی دیگر ایجاد نماییم. به این منظور مراحل زیر را دنبال نمایید.

  • حاشیه دور پرنده را انتخاب نمایید.
  • گزینه Destination را از نوار Option برگزینید. همراه با انتخاب نمودن ابزار وصله، موس را به سمت ناحیه انتخاب شده برده و آن را جایگزین نمایید.
  • در انتها بهتر است برای دریافت نتیجه بهتر بر روی پیکسل های حاشیه بخش انتخابی خود تمرکز نمایید.

Patch Tool

استفاده از ابزار وصله به همراه حالت Content-Aware برای پاک ‌سازی قسمت ‌های اضافی کار خود را بخوبی انجام می ‌دهد. با این حال، در بخش ‌هایی که به لبه تصویر نزدیک هستند، این ابزار سعی می ‌کند تا قسمت انتخابی را ترکیب یا تعمیر نماید. این جایی است که ابزار وصله کارایی خود را در حالت Content-Aware نشان می ‌دهد.

Patch Tool

در حالت هایی که تصویر انتخابی در بخش های لبه قرار دارد ابزار وصله کارایی کمتری را در مقایسه با حالت Content-Aware از خود نشان خواهد داد.

Patch Tool

حالت Content-Aware

برای استفاده از ابزار وصله در حالت Content-Aware بایستی با مراجعه به نوار Option حالت Normal به Content-Aware تغییر دهید. همچنین در صورتی که قصد دارید روی لایه خالی پس زمینه تصویر کار کنید بایستی گزینه Sample All layers را علامت زده باشید. علاوه بر این، در نوار Option، انتطباق (Adaption) را مشاهده خواهید کرد.

Patch Tool

با انتخاب این مقدار یک منوی پنج گزینه ای با مقادیر بسیار سخت گیرانه (Very Strict) تا بسیار سست (Very Loose) در برابر شما ظاهر خواهد شد. در این جا شما باید با درک شرایط انتخاب نمایید که کدام گزینه کارایی بیشتری برایتان خواهد داشت. پیش از خروج از حالت انتخاب، دکمه  Cmd+H (یا Ctrl+H) را به منظور مخفی کردن خطوط در حال حرکت و نقطه چین بین هر گزینه انتخاب نمایید تا مقدار ترجیحی خود را بدست آورید.

Patch Tool

به صورت تصویری  قصد داریم تفاوت این دو حالت را بررسی نماییم

Patch Tool

حذف توپ به کمک ابزار وصله در حالت معمولی

Patch Tool

استفاده از ابزار وصله در حالت Content-Aware توانسته آثار توپ گلف را به طور کامل از تصویر حذف نماید.

 

نظرات و دیدگاه های خود را درباره این آموزش با ما و دیگر کاربران گویا آی تی در میان بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *