چگونه مشکلات سخت افزاری مک را پیدا کنیم؟

چگونه مشکلات سخت افزاری مک را پیدا کنیم؟
  • 1395/9/27
  • زهرا معبودی
  • 0

اگر مک شما بالا نمی‌آید، ممکن است مشکل نرم‌افزاری داشته باشد که در این صورت بهترین کار این است که macOS را مجدداً نصب کنید. اگر انجام این کار هم موفقیت آمیز نبود، مشکل احتمالاً سخت‌افزاری است.

خوشبختانه اپل ابزارهایی خارج از سیستم عامل برای اسکن کامپیوتر و شناسایی مشکلات سخت‌افزاری آن فراهم کرده است. اگر مک شما به مشکل خورده و نمی‌توانید یک راه‌حل نرم‌افزاری بیابید، این ابزارها کار مشکل‌یابی را برای شما خیلی آسان می‌کنند.

یافتن مشکلات سخت افزاری مک

برای مک‌های اینتلی اپل که پیش از ژوئن ۲۰۱۳ تولید شده‌اند می‌توان از نرم‌افزار Apple Hardware Test و برای مک‌های پس از این تاریخ از Apple Diagnostics استفاده نمود. این دو ابزار اساساً عملکرد مشابهی دارند، یعنی سخت‌افزار را بررسی کرده و مشکلات آن را گزارش می‌کنند. هر دوی آن‌ها را هم با استفاده از یک کلید میانبر فراخوانی می‌شوند، بنابراین لازم نیست ببینید که مک شما در کدام دسته قرار می‌گیرد.

پس برای این که مشکل‌یابی را شروع کنید، ابتدا مک خود را خاموش نمایید. بهتر است همه‌ی سخت‌افزارهای جانبی مثل هارد درایوهای USB یا اتصالات شبکه را از سیستم خود جدا کنید. حالا مک را روشن کرده و دکمه‌ی D را نگه دارید. بسته به این که مک شما در چه تاریخی تولید شده باشد، یکی از نرم‌افزارهای مذکور اجرا می‌شود.

استفاده از Apple Hardware Test برای مشکلیابی مکهای قبل از ژوئن ۲۰۱۳

اگر مک شما قبل از ژوئن ۲۰۱۳ تولید شده باشد، خیلی زود لوگوی زیر را خواهید دید:

یافتن مشکلات سخت افزاری مک

این یعنی Apple Hardware Test در حال اجرا شدن است. شاید لازم باشد زبان مورد نظر خود برای رابط کاربری این نرم‌افزار را انتخاب کنید. سپس رابط کاربری خاصی که یادآور نسخه‌های قدیمی macOS است را به همراه دکمه‌ی Test خواهید دید.

یافتن مشکلات سخت افزاری مک

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مک خود مثل سریال نامبر آن، می‌توانید بر روی زبانه‌ی Hardware کلیک کنید. اما برای انجام آزمایش‌ها فقط کافی است دکمه‌ی Test را انتخاب نمایید.

اجرای آزمایش‌ها خصوصاً اگر حافظه‌ی بزرگی داشته باشید، ممکن است کمی زمان ببرد. زمانی که اسکن تمام شد، لیستی از همه‌ی خطاهای سخت‌افزاری شناسایی شده، به همراه چند کد خطا خواهید دید. می‌توانید این کدها را یادداشت کرده و بعد آن‌ها را در اینترنت جستجو کنید.

استفاده از Apple Diagnostics برای مکهای بعد از ژوئن ۲۰۱۳

اگر مک شما بعد از ژوئن ۲۰۱۳ تولید شده باشد، نرم‌افزار Apple Diagnostics اجرا می‌شود. این ابزار از نظر عملکرد مشابه Apple Hardware Test است، ولی به جای یک ظاهر قدیمی و از مد افتاده، رابطی شکیل‌تر دارد. پس از اجرای برنامه شاید لازم باشد زبان مورد نظر خود را انتخاب نمایید، شاید هم آزمایش سخت‌افزاری بلافاصله شروع شود.

یافتن مشکلات سخت افزاری مک

اجرای آزمایش‌ها خصوصاً اگر حافظه‌ی بزرگی داشته باشید، ممکن است کمی زمان ببرد. هنگامی که کار تمام شد، لیستی از مشکلاتی احتمالی سخت‌افزارهای خود را خواهید دید. این نرم‌افزار برخلاف Apple Hardware Test، مشکلات شما را به زبان ساده توضیح می‌دهد.

یافتن مشکلات سخت افزاری مک

البته کدهای خطا هنوز هم وجود دارند، پس اگر خواستید می‌توانید آن‌ها را در اینترنت جستجو کرده و اطلاعات بیشتری در موردشان کسب کنید.

اگر هیچ کدام از این ابزارها اجرا نشد چه؟

اگر هیچ کدام از این ابزارها اجرا نشد نگران نباشید، هنوز هم چند گزینه در دسترس است.

  • اگر مک شما مجهز به نسخه‌ی ۷ یا نسخه‌ای جدیدتر از سیستم عامل macOS (یا در واقع OS X) است، Apple Hardware Test بر روی هارد درایو شما نصب نشده است. پس باید دیسک Applications Install Disk 2 را در دستگاه بگذارید، یا اگر مک‌بوک ایر دارید درایو MacBook Air Software Reinstall Drive را به یکی از پورت‌های USB دستگاه وصل کنید.
  • اگر از نسخه‌های جدید macOS استفاده می‌کنید، و هیچ ابزاری در هنگام راه‌اندازی سیستم اجرا نمی‌شود، می‌توانید هر دو ابزار را از طریق شبکه راه‌اندازی کنید. کافی است در هنگام بالا آمدن سیستم کلیدهای ترکیبی Option+R نگه دارید. با این کار از شما خواسته می‌شود تا به یک شبکه‌ی بیسیم وصل شوید، سپس ابزار متناسب دانلود شده و همان طور که توضیح داده شد اجرا می‌شود.

اگر همیشه چند راه‌حل جایگزین داشته باشیم خوب است، نه؟

اگر به خطا برخوردیم چه کار کنیم؟

همان طور که گفتیم، این ابزار همه‌ی مشکلات سخت‌افزاری مک را به شما می‌گوید، اما آن‌ها را برطرف نمی‌کند. شرح نکات مربوط به حل مشکل از حوصله‌ی این مطلب خارج است چون ممکن است ایراد از هزاران چیز مختلف باشد.

اگر هنوز از تاریخ انقضای گارانتی مک شما باقی مانده است، می‌توانید کد مشکل را یادداشت کرده و آن را با تعمیر کار شرکت در میان بگذارید. اگر گارانتی دستگاه‌تان تمام شده است، دیگر خودتان باید به فکر حل مشکل بیافتید. پیشنهاد می‌کنیم ابتدا کد خطا را گوگل کنید تا ببینید که بقیه در مواجهه با این مشکل چه کار کرده‌اند؛ اگر احساس می‌کنید که برطرف سازی این ایراد در حد توان شما نیست، می‌توانید دستگاه را به تعمیرگاه‌های معتبر ببرید.

http://www.howtogeek.com/283338/how-to-scan-and-diagnose-hardware-issues-on-your-mac-with-apples-built-in-tools/

http://www.howtogeek.com/283338/how-to-scan-and-diagnose-hardware-issues-on-your-mac-with-apples-built-in-tools/

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *