استفاده از گوش پاک کن ممنوع شد

استفاده از گوش پاک کن ممنوع شد
  • 1395/10/16
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

محققان حوزه پزشکی در پی تحقیقات اخیری که داشته اند اخطار جدی مبنی بر عدم استفاده از گوش پاک کن صادر کردند.

گویا آی تی – اگر عادت استفاده از گوش پاک کن(Aka Q-Tips) را از قدیم داشته اید، بهتر است آن را کنار بگذارید. آکادمی گوش و حلق و بینی آمریکا به تازگی در مورد این موضوع تحقیقاتی انجام داده است که نتایج آن را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

این آکادمی به تازگی مقاله ای منتشر کرده است که در آن راه های مراقبت از گوش عنوان شده است و در بخشی از این مقاله نیز به افراد هشدار جدی داده شده است که برای تمیز کردن گوششان به هیچ وجه از گوش پاک کن استفاده نکنند؛ آنها به این نکته اشاره کردند که گوش پاک کن هایی که در سر آنها کتان قرار دارد به سلامت گوش آسیب وارد می کند که می تواند منجر به کم شنوایی و یا حتی کر شدن فرد گردد.
با فرو کردن گوش پاک کن در گوش در واقع افراد باعث روغنی تر شدن سطح داخلی گوش و حرکت دادن روغن گوش می شوند که در اصطلاح پزشکی به این حالت نهفتگی سرومن می گویند. گوش شما به صورت خودکار با بیرون دادن روغن گوش، سطح داخلی خودش را تمیز می کند و به بیرون می دهد و با فرو کردن گوش پاک کن در واقع ممکن است مجددا این آلودگی ها را به داخل گوش هدایت کنید.
روغن گوش
روغن گوش ماده خوشایندی محسوب نمی شود وتلخ مزه است اما وظیفه فوق العاده مهمی در تمیز نگه داشتن گوش بر عهده دارد؛ این ماده نه تنها به پاکیزگی گوش کمک می کند بلکه از خشک شدن گوش نیز جلوگیری میکند و به صورت طبیعی باعث نمناک بودن فضای داخلی گوش می شود. این ماده از ورود هر گونه ماده مضر به داخل گوش جلوگیری می کند؛ به طور طبیعی با جویدن آدامس یا هر نوع تکان دادن فک این ماده به آهستگی به سمت بیرون گوش حرکت می کند و سپس به طور کامل از گوش بیرون می افتد.

اگرچه گاهی اوقات این فرایند آنطور که باید عمل نمی کند.واکس گوش(ماده روغنی گوش) تقریبا از هر ۱۰ کودک در یک نفر از آنها مشکل ایجاد کرده و در هر ۲۰ بزرگسال در یک نفر مشکل ایجاد کرده است.
پزشکان توصیه کرده اند که افراد هرگز انگشت در گوش نکنند و در صورت بروز مشکل فوراً به دکتر مراجعه نمایند.
متاسفانه افراد تصور می کنند با بیرون کشیدن واکس گوش به تمیزی گوش کمک کرده اند و برای این منظور از هر وسیله ای برای انجام این کار استفاده می کنند و با اینکار ممکن است این ماده را به قسمتهای درونی گوش منتقل کنند و منجر به بروز مشکلات جدی تری مثل کم شنوایی و کری شوند. پس اگر تا امروز این عادات را داشته اید و احساس می کنید دچار کم شنوایی شده اید فورا به پزشک مراجعه نمایید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *