ایرپاد های اپل باتری هایی ۸۰ برابر کوچک تر از آیفون دارند. چرا ۸۰ برابر سریع تر شارژ نمی شوند؟

ایرپاد های اپل باتری هایی ۸۰ برابر کوچک تر از آیفون دارند. چرا ۸۰ برابر سریع تر شارژ نمی شوند؟
  • 1395/10/21
  • زهرا معبودی
  • 0

از بهترین قابلیت های ایرپاد را می توان باتری آن دانست. در حالی که بیشتر ایرفون های بی سیم نهایتا با هر بار شارژ ۲ تا ۳ ساعت شارژ دهی دارند، ایرفون های اپل تا ۵ ساعت مداوم پخش موسیقی را وعده داده اند و در تست هایی که انجام شد مشخص شد که تا ۶ ساعت شارژ دهی مداوم را می توان از این گجت انتظار داشت. این رقم برای وسیله ای که باتری ای به این کوچکی دارد بسیار خوب محسوب می شود و پس ز تخلیه شارژ نیز می توان آن ها را در ۲۱ دقیقه فول شارژ کرد.

اما یک چیزی راجب این رقم درست به نظر نمی رسد. باتری های درون هر یک از ایرپاد ها ۸۰ برابر کوچکتر از مشابه آن ها در آیون ۷ است پس چرا آن ۸۰ برابر سریع تر از آیفون شارژ نمی شوند؟ آیفون برای شارژ شدن از ۰ به ۱۰۰ درصد نیازمند ۱۴۱ دقیقه زمان هستند که بدین صورت می توان گفت ایرپاد ها تنها ۷ برابر سریع تر شارژ می شوند. این موضوع را می توان به یکی از خصلت های باتری های لیتیوم یونی نسبت داد.

باتری های لیتیوم یون چگونه شارژ می شوند؟

لیتیوم ماده ایست به شدت اشتعال پذیر و فعال که بدین دلیل شارژ شدن باتری های لیتیوم یون کاریست که فوت فن مخصوص به خود را طلب می کند. پروسه شارژ شدن این باتری می بایست به گونه ای تنظیم شود هم بهره وری بالایی داشته و همچنین از آن مهم تر، ایمن باشد. باتری های لیتیومی در صورت نگه داری نا مناسبت دچار خرابی های بدون بازگشت می شوند. اگر اوضاع بد تر شود احتمال انفجار آن نیز وجود دارد. به همین دلیل است که گجت هایی که دارای باتری های لیتیوم یونی هستند دارای مدار های کنترل شدت برق به خصوصی هستند. این مدار ها شدت شارش الکتریسیته را محدود کرده و آن را در محدوده قابل تحمل سلول باتری نگه می دارند. ظرفیت تحمل الکتریسیته یک باتری به نسبت اندازه آن متغیر است.

all-the-cool-new-car-stuff-at-ces-2017

هرچه باتری لیتیوم یونی کوچک تر باشد در نرخ پایین تری شارژ می شود. دلیل این امر هم این است که المنت های درون باتری (که الکترود نام دارند) و مسئول شارش الکتریسیته هستند کوچکتر می شوند از این رو میزان انرژی الکتریکی ای که می تواند به صورت ایمن از آن ها عبور کند کاهش پیدا می کند. باز هم بحث سر ایمن بودن است. قطعا می شود باتری لیتیون یونی را مجبور کنید تا سریع تر شارژ شود اما این پروسه به سادگی می تواند منجر به وارد کردن خسارات جدی و یا انفجار باتری شود.

قطعا ایرپاد ها تنها وسیله ای نیستند که تحت تاثیر این موضوع هستند. هنگام بررسی ایرفون های بی سیم سامسونگ Gear IconX نیز اینگونه کاشف به عمل آمد که علی رغم باتری های بسیار ریز، این گجت به یک ساعت زمان برای شارژ شدن نیاز داشت. این موضوع به آسانی می تواند زمان شارژ شدن نسبتا زیاد ساعت های هوشمند را نیز توجیه کند علی رغم اینکه برخی این موضوع را به شارژ شدن بی سیم آن ها ربط می دهند.

حال متوجه شدید که باتری های کوچک تر نیاز دارند که آهسته تر شارژ شوند و در این خصوص نیز در حال حاضر کاری از دست کسی بر نمی آید. شاید در آینده در اثر پیشرفت تکنولوژی راهی برای شارژ کردن سریع تر پیدا شود و یا شاید تکنولوژی ای بیاید که به کل جایگزین باتری های لیتیوم یونی شود. حال کسی نمی داند که این اتفاقات کی و یا چگونه روی خواهند داد.

نظرات و دیدگاه های خود را درباره این مطلب با ما و دیگر کاربران گویا آی تی در میان بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *