آشنایی با روش تدریس حیرت انگیز BioEYES در آمریکا

آشنایی با روش تدریس حیرت انگیز BioEYES در آمریکا
  • 1395/11/15
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

یک معلم به جای سخنرانی در کلاس، به بچه ها ماهی می دهد و این کار او تاثیر جالبی روی بچه ها داشته است که حیرت همگان را برانگیخته و دریچه ای نو برای روش تدریس مدرن در جهان به روی معلمین باز کرده است.

گویا آی تی – تحقیقات ما نشان می دهند بچه ها با انجام دادن کارهای مختلف، بهتر از زمانی که صرفا تماشا می کنند، درسها را یاد می گیرند. این نتایج باعث شده برخی از مدارس برنامه های جدیدی را اجرا کنند که درک ما از شیوه یادگیری را متحول خواهد کرد.

دانش آموزان مدرسه جان راجرز در شهر بالتیمور ایالت مریلند، از روش تدریس جدید گروهی به نام BioEYES بهره می برند. این گروه غیرانتفاعی، از پرورش گورخرماهی به عنوان روشی استفاده می کند که در آن دانش آموزان ، حس و حال یک دانشمند واقعی را تجربه می کنند.
به تازگی، بچه ها در کلاس درس راه می روند تا تغییرات گورخرماهی ها را مشاهده کنند. میکروسکوپ های قدرتمند در پشت کلاس تعبیه شده اند و روی هر گروه از میز ها، یک مخزن شفاف قرار گرفته است. در هر یک از آنها، دو ماهی بچه زا، یکی نر و دیگری ماده، زندگی می کنند.
هدف آزمایش ها، تولید مثل این دو ماهی بزرگسال است. این آزمایش به کودکان اجازه می دهد که مراحل رشد جنین را مشاهده کنند و با استفاده از مهارتهای علمی خود، متوجه شوند که در طی این فرآیند دقیقا چه اتفاقی می افتد.

آزمایش هایی مانند این، که آموزش را خارج از صفحات کتابهای درسی یا تخته سفید جلوی کلاس و بدون سخنرانی معلم انجام می دهند و آموزش را در دستهای خود کودکان قرار می دهند، روح زندگی را در مواد و اشیا می دمند.
آموزش علم در آمریکا با شکست مواجه شده است. مردم این کشور دیگر نمی توانند دانشمندان، ریاضی دانان و مهندسان جدیدی به جامعه معرفی کنند. گروه BioEYES از طریق ایجاد اشتیاق در کودکان و تعامل با آنها، در حال ثابت کردن این موضوع است که باید تغییراتی در سیستم آموزشی ایجاد شود. این نوع تغییر، می تواند در مقیاسهای بزرگتری هم صورت گیرد.
این برنامه که در سال ۲۰۰۲ توسط استیون فاربر و جیمی شودا آغاز شده، برای مدارس کم درآمدی که در آنها کودکان با علم دست به گریبان هستند، رایگان است. ایده ای که در پس این برنامه وجود دارد، از این تفکر مشترک فاربر و شودا نشات گرفته که برای آموزش مناسب، باید کودکان را به یک دانشمند واقعی تبدیل کنیم.
شودا، که یکی از مربیان دانشگاه پنسیلوانیا است، می گوید “ایجاد فرصت انجام کارهایی که مردم به طور طبیعی نمی توانند انجام دهند، چشمان آنها را باز می کند”. دیگر باید کلیشه ها را کنار گذاشت و درها را باز کرد.

برنامه BioEYES در حال حاضر در بیش از ۱۰۰ مدرسه ایالات متحده اجرا می شود. فاربر، یک زیست شناس مولکولی در دپارتمان جنین شناسی موسسه کارنگی در شهر بالتیمور ایالت مریلند است که می گوید “برنامه BioEYES توانسته هزاران کودک را با لذت علم آشنا کند و این واقعا رضایت بخش است. حس شوق و شور و تعجبی که آنها با انجام کارهای علمی تجربه می کنند، برای من بزرگترین پاداش است”.
رئیس موسسه کارنگی، متیو اسکات، می گوید:
“برنامه آموزشی قابل توجه استیو فاربر، کودکان را با آزمایش ها و مشاهدات علمی آشنا می کند. آنها یاد می گیرند که این کنجکاوی که در آنها وجود دارد، از لحاظ علمی چیز خوب و مهمی است ، و با پرسیدن سوالات خوب و سپس آزمایش کردن ایده های مختلف، می توان از رمز و رازهای علمی مطلع شد. آنها زیبایی رشد ارگانهای بیولوژیکی و بافت ها، و همچنین فرآیند پیچیده تبدیل شدن تخم مرغ به یک موجود زنده را مشاهده می کنند. ما در موسسه کارنگی از اینکه می بینیم شاخه های جدید این برنامه یکی پس از دیگری جوانه می زنند و این برنامه هر روز به تعداد بیشتر و بیشتری از بچه ها می رسد، بسیار خوشحالیم”.

البته فقط این تاییدیه های کلامی نیست که BioEYES را ارزشمند کرده است. در یکی از مقالاتی که اخیرا به چاپ رسیده، محققان دریافته اند که این برنامه نمره های امتحانی دانش آموزان را نیز در مقایسه با زمانی که این برنامه اجرا نمی شد، بهبود بخشیده و حتی به کودکان کمک کرده تا حس دانشمند بودن را بهتر درک کنند. دانش آموزان گذشته نیز حرفه STEM خودشان را پیگیری می کنند.
مربیانی که از این برنامه استفاده می کنند، در کلاس درس خود برنامه ای برای پرورش و افزایش تولید مثل گورخرماهی ها در طی یک هفته دارند. آنها امیدوارند که با این برنامه ، دانش آموزان نه تنها چیزهای جدیدی یاد بگیرند، بلکه شوق و اشتیاق قبلی خود را با علوم طبیعی گره بزنند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *