کارآفرین چه کسی است؟

کارآفرین چه کسی است؟
  • 1395/11/19
  • مهدی پیوندی
  • 0

همه ما کلمه کارآفرین را بارها شنیده ایم و چه بسا کارآفرینان متعددی را هم دیده ایم، اما آیا دقیقا می دانید که به چه کسی کارآفرین یا Entrepreneur گفته می شود؟ ما در این مطلب به همین سوال پاسخ می دهیم.

کارآفرین فردی است که با سازماندهی یک کسب و کار ریسک پذیر، ابتکار عمل را در دست می گیرد تا از منافع یک فرصت استفاده کند، و به عنوان تصمیم گیرنده درباره نوع، چگونگی و میزان تولید کالا یا خدمات تصمیم گیری می کند.

کارآفرین، سرمایه ریسک پذیر را به عنوان یک فرد ریسک پذیر تامین می کند و روی فعالیت های کسب و کار نظارت می کند. کارآفرین معمولا تنها مالک کسب و کار خطرپذیر، شریک در آن و یا فردی است که دارای بیشترین سهام در آن کسب و کار است.

بر اساس اعتقاد Joseph Alois Schumpeter که از تاثیرگذارترین اقتصاددانان قرن بیستم محسوب می شود(۱۸۸۳-۱۹۵۰)، انگیزه کارآفرینان لزوما منفعت نیست؛ بلکه منافع را به عنوان معیاری برای سنجش دستاوردها یا موفقیت در نظر می گیرند. در واقع، کارآفرینی چیزی بیش از کسب درآمد است.

Schumpeter دریافت که کارآفرینان:

  1. برای خود اتکایی ارزش والایی قائل هستند؛
  2. با تلاش در جهت رسیدن به کمال به دنبال تمایز هستند؛
  3. بی نهایت خوش بین هستند (در غیر اینصورت قادر به انجام هیچ کاری نخواهند بود)؛ و
  4. به چالش های ریسک های متعادل (نه بیش از حد آسان و نه نابودکننده) علاقمند هستند.

 

کارآفرین آغازگر است

کارآفرین یک پیشگام، مبارز و آغازگر رویدادهای فوق العاده است. او فردی است که چیز تازه ای را به وجود می آورد؛ یک نوآوری، یک کسب و کار و یا یک شرکت. او ابتدا (و گاهی انتهای) یک فعالیت یا پروژه ریسک پذیر است. اگرچه در برخی موارد ممکن است کارآفرین تولید کننده ایده نباشد، اما قطعا فردی است که عزم خود را جزم می کند تا آن ایده را به واقعیت تبدیل کند.

 

کارآفرین نیروی محرکه است

کارآفرین فردی است که به پیش می رود و به گروهی انگیزه می دهد تا او را دنبال کنند. او فردی است که روی صندلی راننده می نشیند و این قدرت را دارد که جهت یک فعالیت یا پروژه ریسک پذیر را تغییر دهد، سرعت آن را کم یا زیاد کند، یا حتی آن را متوقف کند.

 

کارآفرین مسئولیت پذیر و پاسخگو است

کارآفرین مسئول اصلی سرنوشت فعالیت ریسک پذیر خود است. او فردی است که بیشترین مایه و سرمایه را از خود در فعالیت ریسک پذیر صرف می کند، بنابراین باید اختیار رهبری کار را داشته باشد.

 

پیشرانه حقیقی کارآفرین، شور و اشتیاق او است

عنصر مهمی وجود دارد که گرمابخش قلب کارآفرین است و آن شور و اشتیاق او است. عامل تلاش های او، همین شور و اشتیاق و قدرت و نیروی درونی است. همین انرژی خارق العاده به او کمک می کند تا با چالش های مختلف مقابله کرده و از آنها عبور کند و به او قدرت می دهد تا در هنگامی که مشکلات ظاهر می شوند، مقاومت کند و به دنبال کردن اهداف خود ادامه دهد. ممکن است هر فردی بتواند تظاهر به کارآفرینی کند، اما چیزی که باعث تمایز و موفقیت کارآفرین می شود، نگرش او است.

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *