گزارشی از بزرگترین تاریخ مالی Apple به زبان نمودارها

گزارشی از بزرگترین تاریخ مالی Apple به زبان نمودارها
  • 1395/11/25
  • زهرا معبودی
  • 0

اپل اخیراً گزارش دیگری از سه ماهه‌ی گذشته‌ی خود منتشر کرده است. برای این که دید بهتری به قضیه پیدا کنیم، باید نگاهی به عملکرد این شرکت در سال‌های گذشته و اهمیت روز افزون آیفون بیندازیم، و ببینیم که آیا این شرکت بالاخره همان چیزی شده که خیلی‌ها ادعا می‌کنند یا نه. همه‌ی این‌ها را به کمک نمودارها راحت‌تر می‌توان درک کرد، و در ادامه‌ی مطلب کلی از این نمودارها داریم پس با گویا آی تی همراه باشید و در آخر اگر از این مطلب خوشتان آمد آن را روی شبکه های اجتماعی تان به اشتراک بگذارید.

قبل از این که وارد بحث شویم، بگذارید یک چیز را مشخص کنیم. سه ماهه‌ی گذشته، یعنی سه ماهه‌ی اول ۲۰۱۷ در سال مالی اپل، یا سه ماهه‌ی تقویمی گذشته که ۲۰۱۶ را هم شامل می‌شود، نه تنها قوی‌ترین سه ماهه‌ی تاریخ اپل بود، بلکه بهترین سه ماهه‌ی تاریخ همه‌ی شرکت‌ها به حساب می‌آید. اپل درآمد ۷۸.۲۹ میلیارد دلاری را به ثبت رسانده که بالاتر از ۷۴.۷۸ میلیارد دلاری سه ماهه‌ی اول سال مالی ۲۰۱۶ و رتبه‌ی سوم که ۷۴.۴۷ میلیارد سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۵ می‌باشد قرار می‌گیرد.

گزارش مالی تاریخ توسط اپل

با این وجود، این رقم سودبخش‌ترین سه ماهه‌ی اپل نبوده است. اگرچه درآمد این دوره در بالاترین حد خود قرار داشته، ولی سود خالص ناشی از آن ۱۷.۸۹ میلیارد دلار است که پایین‌تر از ۱۸.۳۶ میلیارد دلار بازه‌ی مشابه سال گذشته، و حتی پایین‌تر از ۱۸ میلیارد دلار سه ماهه‌ی اول ۲۰۱۵ قرار می‌گیرد. بیایید ببینیم چه چیزی باعث این اتفاق شده است.

آیفون

آیفون

آیفون فراتر از تحلیل‌های مورد انتظار، فقط در یک سه ماهه به مقدار خیلی زیاد ۷۸.۳ میلیارد دلار فروش داشته است. نکته‌ی قابل توجه این است که محبوب‌ترین آیفون در این سه ماهه آیفون ۷ بوده، بنابراین اشتباه بسیاری از تحلیل‌گران که معتقد بودند آیفون‌های قبلی فروش بیشتری خواهند داشت را ثابت می‌کند. مدیر عامل اپل تیم کوک اذعان کرد که شرکت فقط در ژانویه‌ی ۲۰۱۷ می‌تواند به تعادل عرضه و تقاضا دست یابد، پس مشخصاً هیچ افت تقاضایی برای آیفون جدید وجود نخواهد داشت. آیفون ۷ پلاس هم در حالت عرضه‌ی محدود قرار داشته است.

آیفون

جای تعجب نیست، این اتفاق باعث بزرگترین درآمد تاریخ از آیفون شده است. اپل در این سه ماهه ۵۴.۳۸ میلیارد دلار از آیفون درآمد داشته، و انتظارات عجیب برخی تحلیل‌گران را هم پشت سر گذاشته است.

آیپد

آیپد

آیپد هنوز هم با هر معیاری که حساب کنید یکی از موفق‌ترین تجارت‌های موجود است. این دستگاه با فروش ۱۳ میلیاردی، بیش از همه‌ی کامپیوترهای سنتی شرکت‌های مختلف فروش داشته، ولی به طرز دردناکی واضح است که آیپد در حال نزول بوده و به شکل یکنواخت در طول چند سال گذشته ریزش داشته است. در واقع، آیپد در سه ماهه‌ی اول ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ آخرین صعود خود را ثبت کرد. جالب این که این نقطه‌ی ماکزیمم مربوط به تاریخی می شود که آیپد ایر معرفی شد، دستگاهی که به اعتقاد بسیاری بزرگترین ارتقای تاریخ خط تولید آیپد بود. یکی از مباحث فعلی این است که مشتری‌ها در حال حاضر دلیل محکمی برای ارتقای آیپد ایر فعلی خود نمی‌بینند، بنابراین اپل باید چیز واقعاً نوآورانه‌ای رو کند تا مردم را دوباره برای آیپد هیجان زده نماید. شایعات از احتمال عرضه‌ی یک آیپد ۱۰.۵ اینچی جدید در بهار امسال خبر می‌دهند، پس لازم نیست خیلی صبر کنیم تا آینده‌ی این محصول را ببینیم.

آیپد

در کنار کاهش میزان فروش، یک شیب هم در درآمد حاصل از آیپد دیده می‌شود. اپل همچنان در یک سه ماهه‌ی تنها از آیپد ۵.۵ میلیارد دلار به دست آورده، که به طور واضح فروش آیپد را بالاتر از ارزش کل حداقل ۱۰۰ شرکت قرار می‌دهد و با هر معیار اقتصادی یک موفقیت به حساب می‌آید. اما از منظر رقابتی کاهش فروش آیپد یکی از عواملی است که باعث شده سود خالص اپل در این سه ماهه نتواند از سود خالص شرکت در دو سال گذشته عبور کند.

درآمد و سود خالص

درآمد و سود خالص

از این جا هم می‌توانید مجموع درآمد و سود خالص اپل در طول زمان را مشاهده کنید. به طور واضح می‌بینید که الگوی افزایش درآمد این شرکت با رسیدن به سه ماهه‌ی تعطیلات تغییر پیدا می‌کند. عددی که این جا نمی‌بینید اما در سود ناخالص شرکت موثر است. این عدد در این سه ماهه ۳۸.۵٪ می‌باشد که از ۴۰.۱٪ دوره‌ی مشابه پارسال کمتر است. عدد مذکور با ترکیب محصولاتی که اپل در آن سال می‌فروشد ارتباط مستقیم دارد، ولی در ادامه که به میانگین قیمت‌های فروش نگاه کنیم بهتر آن را درک خواهیم کرد.

درآمد و سود خالص

مضاف بر این می‌توانید ببینید که چه تعداد از سه دسته بندی اصلی در این سه ماهه به فروش رفته است. متاسفانه اپل آمار فروش اپل واچ را منتشر نمی‌کند، اما می‌دانیم که این ساعت بهترین سه ماهه‌ی خود را تجربه کرده و تحلیل‌گران معتقدند که فروش لوازم پوشیدنی تا ۵ میلیارد دلار افزایش پیدا خواهد کرد.

خدمات

درآمد و سود خالص

در ابتدای مقاله گفتیم که در سال‌های اخیر خیلی‌ها معتقد بودند که اپل به شرکتی تبدیل شده که متکی بر آیفون است. این ایده تقریباً منصفانه است، اما حقیقت دیگری که وجود دارد این است که اپل از زمان مدیریت تیم کوک در یک بخش دیگر هم عملکرد قدرتمندی داشته و رشد آن به خوبی در این سه ماهه دیده می‌شود. این بخش خدمات است که شامل اپ استور، Apple Pay و iCloud می‌باشد. این بخش در سه ماهه‌ی اول ۲۰۱۷ رکورد ۷.۲ میلیارد دلار درآمد را ثبت کرده که تجارت آن اکنون از آیپد هم بزرگتر است و احتمالاً به زودی جای مک را هم می‌گیرد. بر اساس گفته‌های تیم کوک، اپل به دنبال آن است تا سود حاصل از بخش خدمات را در طول چهار سال دو برابر کند.

میانگین قیمت فروش

میانگین قیمت فروش

یکی از چیزهایی که تحلیل‌گران به شکل خنده‌داری در مورد آن اشتباه کردند میانگین قیمت فروش (ASP) آیفون در این سه ماهه می‌باشد. در حالی که بلومبرگ معتقد بود که ASP آیفون ریزش خواهد داشت، ولی این بخش در واقع به لطف استقبال مردم از آیفون ۷ پلاس و مدل‌ّهای حجیم‌تر آیفون معمولی تا رکورد ۶۹۵ دلار بالا رفت.

میانگین قیمت فروش

علاوه بر این در بخش میانگین قیمت فروش می‌توانید ببینید که آیفون به رغم سرعت کند خود، صعود نرم و آهسته‌ای را طی می‌کند، در حالی که درست عکس این قضیه برای آیپد رخ داده است. این آمار با توجه به سهم کم آیپد پرو در میان تبلت‌های اپل، بار دیگر محبوبیت مدل‌های قدیمی‌تر مثل آیپد ایر ۲ را ثابت می‌کند. البته این اتفاق با توجه به جامعه‌ی کاربری هدف آیپد پرو خیلی عجیب نیست، ولی توجه به آن اهمیت دارد.

اپل، شرکتی متکی بر آیفون

اپل، شرکتی متکی بر آیفون

در آخر، می‌توانید حقیقت فعلی اپل به عنوان شرکتی که هنوز بخش عمده‌ای از آن متکی بر آیفون است را ببینید. سهم آیفون در سودها به رغم رشد برخی از بخش‌ها و ریزش بخش‌های دیگر همچنان تقریباً ثابت باقی مانده است.

اپل، شرکتی متکی بر آیفون

آیفون در این سه ماهه ۶۹ درصد از کل کسب و کار اپل را تشکیل داده، و می‌بینید که بخش خدمات و مک برای رتبه‌ی دوم با یکدیگر رقابت دارند، در حالی که آیپد تا رتبه‌ی چهارم پایین آمده و بقیه‌ی بخش‌ها هم مجموعاً ۵ درصد از سود اپل را تشکیل می‌دهند.

جمع بندی

به عنوان جمع بندی، دانستن میزان بزرگی اپل نکته‌ی مهمی است. این شرکت با انتشار گزارش اخیر خود بزرگترین سود تاریخ در میان همه‌ی شرکت‌ها را به ثبت رسانده است (البته اگر سود تملیکی-ادغامی Vodafone و Fannie Mae را حساب نکنیم). اپل سومین-بهترین سه ماهه‌ی سودآور خود را پشت سر گذاشته است. سهام این شرکت در نزدیکی بالاترین سطح خود قرار دارد، اما هنوز کمتر از نسبت قیمت به درآمد ۱۶ معامله می‌شود، در حالی که سهام رشد یافته‌ی آمازون در زمان نگارش این مقاله با نسبت قیمت به درآمد ۱۹۰، نتفلیکس با نسبت ۳۳۰ و حتی گوگل هم با نسبت قیمت به درآمد ۳۰ معامله می‌شود. اگر این طوری به قضایا نگاه کنید، متوجه می‌شوید که چرا اپل به بازخرید سهام خود ادامه می‌دهد.

اما چیزی که باعث این سودآوری شده اعداد و ارقام نیست. قضیه به محصولات و رضایت مشتری بر می‌گردد که اپل در آن‌ها موفق است. و با دهمین سالگرد آیفون در سال آینده احتمالاً شاهد این خواهیم بود که شرکت بار دیگر رکوردهای خود را جابجا کند.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *