آموزش ۱۰ ترفند حرفه‌ای برای جستجوی دقیق‌تر در گوگل

آموزش ۱۰ ترفند حرفه‌ای برای جستجوی دقیق‌تر در گوگل
  • 1395/11/26
  • زهرا معبودی
  • 0

زندگی کردن در دنیای اطلاعات، اینترنت و تکنولوژی، افراد زیادی را مجبور کرده است که برای رفع نیازهای دانشی خود ساعت‌های زیادی را پای جستجو در سایت‌ها بگذرانند؛

اگر شما هم از این افراد باشید می بینید که برای هر موضوعی که جستجو می‌کنید، در طی چند ثانیه کوتاه با دنیایی از سایت‌ها و اطلاعات روبه رو می شوید، اطلاعاتی در هر زمینه ای که به ذهنتان می‌خورد از قبیل هنری، ورزشی، دستور پخت انواع غذاها، شیمی و..

گاهی بخاطر یک کلمه سایت های اشتباهی و زیادی برای شما باز می شود و یا سایت هایی هم که مناسب موضوع شما باز می شوند برای صرفه جویی در وقت تان نمی توانید به همه آن‌ها مراجعه کنید، و باید این مهارت را در خود بدست آورید که در زمان کوتاهی بهترین سایت‌ها را پیدا کنید. برای این منظور گوگل ترفندهای زیادی را معرفی کرده است که بهتر و آسان‌تر می توانید به هدف خود برسید؛ در ادامه این مقاله از ۱۰ ترفند برتر برای جستجو در گول را بیان می‌کینم با ما همراه باشید.

 

از نشانه معادل OR استفاده کنید: «|»

اگر به یاد نمی آورید که دقیقا در چه زمینه ای، می خواهید یک  موضوع را پیدا کنید، می توانید با استفاده از کلمه OR بزرگ یا «|» به گوگل بگویید که به طور همزمان هر دو موضوع ( یا بیشتر از ۲ مورد) را برای من جستجو کن.

برای اینکار مثل تصویر زیر، موارد مختلف را می‌نویسید و با OR یا «|» آن‌ها را از هم جدا می‌کنید. حالا مسئله با جزئیات بیشتری و نزدیک به آنچه که می خواهید برای شما نشان داده می شود.

جستجوی دقیق‌تر در گوگل

استفاده از مترادف کلمه

باید بدانید که وقتی در جستجوی خود از کلمه انگلیسی استفاده می کنید، مترادف های آن کلمه را هم در نظر بگیرید، چون مترادف های زیادی در زبان انگلیسی برای یک کلمه وجود دارد و این یکی از ترفندهای موثر برای یافتن جوابی نزدیک است.

شاید الان چند وب ‌سایت در یک موضوع خاص مشغول فعالیت باشند، ولی هر کدام یک مترادف آن موضوع را برای نام گذاری سایت خودشان استفاده کرده باشند؛ در این صورت برای پیدا کردن تمامی آن مترادف ها باید از نشانه مد « ~» استفاده کنید.

برای نمونه اگر دنبال غذاهای سالم می گردید می توانید از دو عبارت غذا و سلامتی را با جدا ساز مد استفاده کنید: « healthy ~food»

حالا فقط سایت هایی که غذاهایی سالمی را معرفی کرده اند برای شما نشان داده می‌شود.

جستجوی دقیق‌تر در گوگل

به طور مستقیم سایت ها را جستجو کنید

اگر در سایت خاصی، مطلبی نظرتان را جلب کرده و دوست دارید بیشتر درباره این مطلب بدانید یا بخواهید مطالب آن را به اشتراک بگذارید، اما نمی دانید که چه سایتی اطلاعات بیشتری از این مطلب در اختیارتان می‌گذارد، می توانید به راحتی در قسمت گوگل سرچ خود: اسم سایت اولی را با علامت جداساز دات و سپس، موضوع خاص سرچ کنید.

جستجوی دقیق‌تر در گوگل

پیدا کردن اعداد با علامت «*»

وقتی که می خواهید به دنبال یکی از اعداد خاص بگردید، ولی یکی یا چند رقم از آن را فراموش کرده اید، بهتر است از ستاره به جای آن ارقام استفاده کنید، تا تمام نتایج نزدیک به این عدد را در جستجو بیابید.

جستجوی دقیق‌تر در گوگل

جستجوی کلمات فراموش شده با جایگزینی)) AROUND

اگر به دنبال یک عبارت خاص می گردید ولی چند کلید واژه اصلی و معتبر آن را فراموش کرده اید، و بقیه کلید واژه هایی هم که نوشتید کم و ناکافی هستند، بهتر است این موضوع به گوگل اعلام کنید.

برای اعلام خود، در گوگل سرچ عبارت مورد نظرتان را می نویسید و به جای کلماتی هم که الان به یاد نمی آورید از ترفند گوگل یا () AROUND استفاده کنید؛ در این صورت در داخل پرانتز به عنوان پارامتر اِروند، تعداد کلمات ناقص و نوشته نشده را وارد م ‌کنید: (۴) AROUND

جستجوی دقیق‌تر در گوگل

محدوه زمانی خود را مشخص کنید

اگر به دنبال اطلاعات خاصی در محدوده زمانی ثابت هستید باید جستجوی گوگل را در این زمان ها محدود کنید؛ برای این کار می توانید موضوع مورد نظر خود ار وارد کرده و سپس زمان شروع و زمان پایان مبدا را نوشته و آن ها را بوسیله «…» سه نقطه از هم جدا کنید:

۱۹۰۰…۲۰۰۰

جستجوی دقیق‌تر در گوگل

به راحتی مقاله و سایت خود را پیدا کنید

  • اگر به دنبال مقاله خاصی می گردید و نمی دانید که کجاست و فقط اسم مقاله را به یاد می آورید، باید از واژه کلیدی «intitle: » استفاده کنید؛ در این صورت قبل از نام مقاله و بدون هیچ فاصله ای آن را در گوگل سرچ وارد کنید: intitle:Husky
  • اگر موضوع سرچ شما، یکی از وب‌ سایت‌ها باشد ولی آدرس دقیق آن را نمی دانید، بهترین روش استفاده از کلمه کلیدی گوگل «inurl:» است که باید آن را قبل از نام سایت و بدون هیچ فاصله ای با هم، بنویسید و بعد سرچ کنید: inurl:Masaf

جستجوی دقیق‌تر در گوگل

جستجوی سایت هایی که مطالب شبیه به هم دارند.

اگر به یک موضوع خوب و مناسب بر خوردید و بخواهید دیدگاه های مشابه دیگری هم نسبت به آن موضوع ببینید بهتر است از کلید واژه ارتباطی گوگل « related:» استفاده کنید، به این صورت که ابتدا این کلیدواژه را می نویسید و بدون فاصله آدرس سایت اصلی و اولی را وارد می کنید. حالا هر سایتی که در این موضوع و این محتوا با سایت جستجو شده در ارتباط باشد برای شما نشان داده می شود.

جستجوی دقیق‌تر در گوگل

عبارت را کامل و بی ابهام سرچ کنید.

اگر بخواهید دقیقا به گوگل بگویید که دنبال این عبارت و کلمه خاص هستم و سایت هایی را برای من باز کن که عینا این عبارت در آن استفاده شده باشد باید آن را در درون کوتیشن قرار دهید، مثلاً: ” I am picking up good vibrations ”

اگر از کوتیشن استفاده نکنید، گوگل هر کلمه را جدا در نظر می گیرد و هر سایتی که حتی یکی از این کلمات را هم داشته باشد برای شما نشان می دهد، اما با قرار دادن کوتیشن عبارت‌ را به طور کامل سرچ می کند و دنبال کل عبارت در سایت های مختلف می گردد، پس نتایجی که می بینید به طور منظم مرتب شده است.

جستجوی دقیق‌تر در گوگل

در جستجو کلمات غیر کلیدی را وارد نکنید.

اگر بارها سایت هایی برای شما باز شده اند که به موضوع اصلی بی ربط بوده اند، شاید دلیل آن کلماتی بوده که در سرچ وارد کرده اید و کاملا در موضوع اصلی غیر ضروری بوده‌اند.

برای مثال شما قصد دارید فروشگاه اینترنتی کامپیوتری را ببینید و از انواع محصولات آن با خبر شوید ولی الان قصد ندارید که کامپیوتری خریداری کنید، بهمین منظور باید از اول بگویید که خرید کردن ضرورت من نیست، مثلا: «interesting computers –buy »

برای این کار همان طور که می‌بینید یعد از وارد کردن موضوع اصلی، باید یک فاصله قرار داد و سپس نشانه «-» و بعد کلمه buy را فیلتر کنید.

جستجوی دقیق‌تر در گوگل

بدین ترتیب می توانید از امکانات گوگل استفاده کرده و جستجویی حرفه ای داشته باشید و بهتر و دقیق تر به آن چه که می خواهید دست پیدا کنید. دیدگاه ها و ترفندهای شخصی تان در این باره با گویا آی تی در میان بگذارید و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

منبع: brightside.me

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *