چگونه کیفیت تصاویر تلویزیون را بهبود بخشیم؟

چگونه کیفیت تصاویر تلویزیون را بهبود بخشیم؟
  • 1395/12/17
  • زهرا معبودی
  • 0

در این مقاله قصد داریم که چند ترفند را برای بهتر کردن تصویر صفحه نماش تلویزیون بیان کنیم؛ اگر شما هم از کیفیت پایین یا متوسط صفحه نمایش خود نارحت هستید، این ترفندها را با ما انجام دهید تا مشکل آن رفع شود؛ با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

Sharpness را به دفعات تغییر دهید.

اگر می‌بینید که تصویرتان مبهم شده است یا زیادی غیر واقعی به نظر می‌رسد، باید به ویژگی شارپنس آن توجه بیشتری کنید؛ این ویژگی که باید به صورت مدام هم تغییر کند، وابستگی زیادی به تصویر پخش شده از تلویزیون دارد، چرا که به مرور با تعویض فیلم و.. نیاز هست که تنظیمات جدید هم برای این فیلم قدیمی یا جدید، اعمال شود.

برای کیفیت آن، هر چه مقدار این مشخصه را بیشتر کنید تصاویر شما واضح‌تر به نظر می‌رسد، چرا که لبه‌های تصویرتان را هم تیزتر و لبه دارتر می‌کند؛ برعکس این حالت برای کم کردن تیزی باید شارپنس را کمتر کنید، با کمتر کردن، به مرور با تصاویر مبهم و نا واضح یا بدون مرز، رو به رو می‌شوید.

اگر کیفیت تصویر شما جدید و بالا باشد، یعنی از رنگ‌های غنی تشکیل شده باشد، بهتر است که شارپنس آن را هم بالا ببرید؛ مثلا اگر از یک تلویزیون خوب ۴k استفاده می کنید، و تصویر پخش شده ا زتلویزینتان هم با همین کیفیت باشد، شارپنس را زیادتر از همیشه کنید، البته سلامتی چشم‌هایتان را هم در نظر بگیرید، زیادی شارپنس نباید چشم‌تان را اذیت کند.

اما اگر یک تصویر با کیفیت پایین مثلا۴۸۰ را با همین تلویزیون ۴k تماشا می‌کنید، شارپنس را پایین آورید تا مقداری سازگاری با تصویر به وجود آید؛ اما در این حالت هم نباید کاهش آن به مقداری باشد که با یک تصویر تار و مبهم رو به رو شوید.

تنظیم تصویر تلویزیون

مودهای پیش‌فرض تلویزیون را تغییر دهید.

وقتی برای اولین بار تلویزیون خریده شده را استفاده می‌کنید، در اصل دارید از مدهای تنظیم شده کارخانه‌ای آن استفاده می کنید، که برای زمان‌های خاصی در نظر گرفته شده‌اند. همه تلویزیون‌ها مود پیش فرض مخصوص به خودشان را دارند. گاهی بین محتوای پخش شده و این مود مقداری ناسازگاری وجود دارد، و نمی‌توان برای همیشه از این مودها استفاده کرد، پس بهتر است که گاهی اوقات بنا بر تصاویر پخش شده این ویژگی‌ها را تغییر دهید.

برای تغییر این مود مثلا برای تصاویر، به مود استاندارد آن بروید، فاکتورهای مختلفی از قبیل نور پشتی، کانترست، میزان درخشندگی تصویر، تیزی و تاری لبه‌های تصویر، رنگ و..وجود دارد؛ آن‌ها را تغییر دهید و روی تصاویر پخش شده امتحان کنید، تا در نهایت به کیفیت دلخواه و بالایی برسید. مثلا با تغییر ویژگی Color Temperature می‌توانید که دمای رنگ تصویر را تغییر دهید، مثلا از دمای گرم برای رنگ‌هایی که در طبیعت استفاده می‌شوند، و از دمای سرد برای رنگ‌هایی که جلوه‌های اکشن و یا تیره دارند استفاده کنید.

تنظیم تصویر تلویزیون

حتما مود ورزش و گیمینگ را امتحان کنید.

برای اینکه جزئیات بیشتری از تصویر ببینید، و تصاویر بهتر و صاف‌تر از همیشه به نظر برسند، از مود ورزش و گیمینگ تلویزیون‌تان استفاده کنید؛ در حال حاضر اکثر تلویزیون‌ها این مودها را دارند، که واقعا از قابلیت و کاربرد فراوانی هم برخوردارند.

هر دو مد باعث می‌شوند که حرکت تصویر با دقت بالا و با جزئیات بیشتری همراه شود، سرعت انتقال داده‌ها را بهتر می‌کند و این یعنی اجازه نمی‌دهد که تصاویر فیلم با وقفه و مبهمی روبه رو شود.

تنظیم تصویر تلویزیون

تفاوت‌های رزولوشن‌های ۱۰۸۰i و ۱۰۸۰p

در ۱۰۸۰ P سرعت انتقال داده ها، بالاتر است از رزولوشن ۱۰۸۰i ، این یعنی اینکه، از وقفه و تأخیرها بیشتر جلوگیری می‌کند.

۱۰۸۰ P تصاویر را به صورت زنده‌تر، صاف‌تر و دقیق‌تر نشان می‌دهد، پس برای ورزش‌ها، بازی کردن و فیلم‌های سرعتی و پر حرکت مثل فیلم‌های اکشن بسیار مناسب‌تر هستند.

اگر از تلویزیون‌های با سایز بزرگ استفاده می‌کنید می‌بینید که رزولوشن ۱۰۸۰i مقداری تصویر را به صورت مبهم و بلوری نشان می‌دهد، که البته این تفاوت در تلویزیزیون‌های کوچک‌تر کم تر احساس می‌شود.

پس بهتر است با توجه به تصویر تلویزیون، رزولوشن مناسب خود را هم به درستی انتخاب کنید.

تنظیم تصویر تلویزیون

نتیجه گیری:

گاهی اوقات با وجود خرید یک تلویزیون خوب، با تغییر چندان خوب تصاویر روبه رو نمی‌شویم.

این کار ترفندهایی را می‌طلبد که با استفاده از ویژگی‌های موجود در تلویزیون، بتوان بعضی از فاکتورها را برای بهبود تصاویر تغییر داد.

در این مقاله از ۴ راه برای بهبود تصاویر استفاده کرده‌ایم، تا تصاویر در اندازه کیفیت اصلی تلویزیون پخش شوند.

شما می‌توانید در بخش نظرات از روش‌های دیگری که اینجا بیان نشده‌اند، برای بهبود کیفیت تصاویر برای ما بگویید. این مطلب گویا  آی تی را برای دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *