آموزش تنظیم سریع نیم فاصله‌ها در word و در مرورگر کروم / فایرفاکس

آموزش تنظیم سریع نیم فاصله‌ها در word و در مرورگر کروم / فایرفاکس
  • 1395/12/18
  • زهرا معبودی
  • 0

هر مدیر سایتی می‌داند که برای بالا بردن کیفیت محتوا در سایتش، باید بتواند همیشه علائم نوشتاری و نگارشی مثل نیم فاصله را در نوشته‌‌های خود رعایت کند؛ با این وجود باز هم شاهد هستیم که سایت‌‌های بسیاری هستند که این دستور نگارشی را بخاطر مسائلی مثل زمان بر بودن رعایت نمی‌کنند.

همیشه به عنوان یکی از نویسندگان سایت خود، این نکته را مد نظر داشته باشید که باید کیفیت محتوای سایت را بالا ببرید و صرفا نه تعداد کلماتش را.

متأسفانه برای انسان‌‌‌ها محدود شدن و رعایت همه قوانین و مقرارات تا حدی ناخوشایند است، تا جایی که انسان حاضر است ۲۰۰۰ کلمه بنویسد، اما پیاده کردن دستورات نگارشی در یک متن ۲۰۰ کلمه‌ای برایش سخت است.

در هر صورت برای بالا بردن کیفیت و رتبه سایت‌تان، باید شروع به پیاده سازی علائم در محتوای سایت خود بکنید. در اینجا ۳ روش سریع را برای رعایت نیم فاصله بیان می‌کنیم، با ما همراه باشید.

برای شروع فرض کنید محتوای شما از ۴۰۰ کلمه تشکیل شده است، و می‌‌خواهید که از الان نیم فاصله را رعایت کنید. برای این کار راه‌های مختلفی وجود دارد، مثلا شما می‌توانید به راحتی از ویرایشگر CMS تان استفاده کنید و یا محتوا را درون نرم افزار Word تغییر دهید، در اینجا از تکنیک‌های متفاوتی استفاده می کنیم، وشما بنا بر نیازتان یک روش را انتخاب کنید.

مقدمه

قبل از شروع باید بدانید که چه کلماتی بیشتر نیاز به رعایت نیم فاصله دارند؛ مثلا کلماتی که از پیشوند و پسوندهایی مثل ” ترین” ، ” ها” ، ” ایم” ، “اند” ، “ی” ، ” ها” ، ” می” ، ” نمی” ، ” اید” ، ” تر” ، ” ای” ، ” بی” ، ” هایی” و “های” استفاده می‌کنند، بیشتر محل وقوع نیم فاصله قرار می‌گیرند، آن ها را مد نظر داشته باشید.

روش‌ های مختلف برای اجرای نیم فاصله در محتوا:

  • استفاده از واژه پرداز Word

به نظر من بهتر است که همیشه برای ویراستاری نوشته ‌هایتان روی کمک این نرم افزار خوب حساب کنید، و کار نگارش را این‌جا شروع کنید؛ خب قبل از شروع کار با Word، کلماتی را که بیشتر احتمال رعایت نیم فاصله را دارند، به یاد داشته باشید. کلمات بالا حدوداً ۹۵ درصد از موارد نیم فاصله‌ای را شامل می‌شوند.

در اینجا دو روش را با نرم افزار ورد را برای ایجاد نیم فاصله سریع مطرح می‌کنیم، با ما همراه باشید.

روش ۱: از سرویس find استفاده کنید.

ابتدا نرم افزار Word خود را باز کنید، ( من از نسخه ۲۰۱۳ ورد استفاده می‌کنم) و سپس کلیدهای ترکیبی ctrl+f را فشار دهید، حالا در سمت چپ نرم افزارتان بخش find برایتان ظاهر می‌‌شود، مثلا عبارت ” ها” را در آن بنویسید تا هر کلمه‌ای که این عبارت را دارد پیدا شود.  مثلا طبق مثال زیر، ما ابتدا بعد از فشردن کلید ترکیبی ctrl+f و ظاهر شدن کادر find، عبارت هایی مثل  ” ها” را نوشتیم، بعد این سرویس در ویرایشگر جستجو می‌کند و موقعیت و تعداد این عبارت را پیدا می‌کند و نشان می‌دهد:

قرار دادن نیم فاصله در متن
همین جا شما می‌توانید آن‌ها را ببینید و نیم فاصله را اعمال کنید، و بعد از هر ویرایش با کلیدهای پیمایشی به سراغ عبارت بعدی بروید:

قرار دادن نیم فاصله در متن

 

روش ۲: از کلیدهای ترکیبی ctrl+ g استفاده کنید.

برای این‌که سرعت عمل ویرایش بهتر شود، کلیدهای ترکیبی ctrl+ g را فشار دهید تا کادر Find and Replace برایتان باز شود، این کادر در همه نسخه‌های نرم افزار Word موجود است، نگران نباشید:

قرار دادن نیم فاصله در متن

حالا در بین زبانه‌‌های موجود این کادر، زبانه find را انتخاب کنید و عبارت مورد نظر مثل ” ها” را در فیلد Find what آن بنویسید و سپس دکمه Find Next را کلیک کنید:

 

قرار دادن نیم فاصله در متن

 

  • برای ویرایش در مرورگرها، از نرم افزار CMS استفاده کنید.

بهتر است بدانید که اگر بطور مستقیم مطالب را با ویرایشگر سی ام اس خود وارد می‌کنید، باز هم مشکل شما رفع نمی‌شود و باید از یکی از دو مرورگر کمکی مثل فایرفاکس و یا کروم استفاده کنید.

روش ۱: استفاده از مرورگر Firefox:

ابتدا نرم افزار فایرفاکس خود را اجرا کنید و سپس کلیدهای ترکیبی Ctrl+f را فشار دهید، تا کادر یافتن برای شما باز شود. حالا هر عبارتی را بنویسید در صورت مشاهده آن در سایت آن را به صورت بولد شده به شما نشان می‌دهد. این موضوع شامل جستجو در محتوای سایت، منوها، لینک‌ها و .. می‌شود.

قرار دادن نیم فاصله در متن

حالا می‌توانید از ویژگی Highlight که در کنار فیلد جستجو قرار دارد استفاده کنید. با این امکان، هر کلمه‌ای که این عبارت را دارد به صورت پر رنگ شده، نمایش داده می‌شود و بوسیله کلیدهای پیمایشی عبارت خود را غلط گیری کنید.

روش ۲: استفاده از مرورگر Google Chrome :

مثل روش قبل باز هم از کلیدهای ترکیبی Ctrl+ f استفاده کنید؛ مشابه تصویر زیر کادر جستجو در بالا و سمت راست مرورگرتان ظاهر می‌شود. عبارت مورد نظر خود مانند ” ها”

را بنویسید تا کروم آن‌ها را پیدا کند. حالا با کلیدهای پیمایشی بین عبارت‌های پیداشده مورد نظرجابجا شوید و شروع به ویرایش و پیاده سازی نیم فاصله بکنید.

قرار دادن نیم فاصله در متن

در نظر بگیرید که رعایت نیم فاصله یکی از امتیازات ویژه‌ای است که در سئو بسیار مهم به شمار می‌آید، سعی کنید حتما آن را رعایت کنید.

 

اگر می‌خواهید نیم فاصله را در پلت‌فرم‌ها رعایت کنید، موارد زیر را رعایت کنید:

 

مورد ۱: اگر می خواهید که جستجوی دقیق‌تری برای نیم فاصله انجام دهید، قبل از نوشتن عباراتی مثل ” ها، هایی، های ” و هم چنین ” می و نمی ” و “ای، اید و اند” و ” تر و ترین” از یک فاصله خالی در فیلد جستجو استفاده کنید. نوشتن یک SpaceBar باعث می‌شود که در اولین جستجو دقیقا جاهایی که نیم فاصله اعمال نشده پیدا شود.

مورد ۲: گاهی اوقات برای جستجوی پیشرفته‌تر، می‌توان به راحتی در بعضی از کلمات، یک پارامتر مثل فاصله را حذف و اضافه کرد تا آن کلمه بهتر پیدا شود؛ مثلا گاهی در کنار نوشتن عبارتی مثل ” ها” یک فاصله قبل از آن قرار دهید و بار دیگر آن را بردارید. در این صورت نتایج جستجوهایتان متفاوت‌تر از قبل می‌شود.

مورد ۳: برای اعمال چنین حالت‌هایی در مرورگر کروم به فارسی و انگلیسی بودن کیبوردتان دقت کنید؛ چرا که این مرورگر به تغییر زبان حساسیت دارد، پس بهتر است آن را بر روی زبان فارسی قرار دهید.

مورد ۴: اگر از قابلیت جایگزینی یعنی replace به جای Find  استفاده کنید، با بهم ریختگی متن مواجه می شوید؛ پس با Find  آن‌ها را پیدا کنید و دستی تغییر دهید.

مورد۵: الان اگر می‌خواهید نیم فاصله را اعمال کنید، باید از طریق ۲ روش زیر این‌کار را انجام دهید:

روش اول: کلیدهای ترکیبی -+Ctrl را فشار دهید.

روش دوم: کلیدهای ترکیبی را @+Ctrl+shift فشار دهید.

مورد ۶: اگر از وردپرس برای تغییر محتوای سایت‌تان استفاده می‌کنید، بهتر است که از روش دوم برای نیم فاصله استفاده کنید تا هر چه دقیق‌تر نیم فاصله ها نشان داده شوند. با روش اول نیم فاصله را اعمال نمی‌شود؛ وقتی که فاصله بین کلمات را حذف کردید، و سپس از روش اول استفاده کردید باعث می‌شود که کلمات در سی ام اس به صورت بهم چسپیده نشان داده شود.

نهایتا این متن تقریبی ۱۳۰۰ کلمه‌ای حدوداً ۸ دقیقه زمان برد تا تمام نیم فاصله‌هایشان اعمال شود.

نتیجه گیری:

همیشه برای بالا بردن رتبه سایت‌تان نباید فقط روی محتوای خوب آن کار کنید، چرا که برای سئو، نکات نگارشی هم بسیار حائز اهمیت است.

یکی از نکات مهم نگارشی رعایت نیم فاصله است، که اگر آن را رعایت کنید امتیاز ویژه‌ای به مطلب‌تان تعلق می‌گیرد. برای اعمال هر چه سریع‌تر این تکنیک روش‌های متعددی وجود دارد که ما در این مقاله از سریعترین روش‌ها استفاده کرده‌ایم.

دیدگاه و تجربیات خود را در این باره با گویا آی تی در میان بگذارید و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی به اشتراک گذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *