حافظه‌های انعطاف‌پذیر، عرضه گوشی‌های هوشمند قابل‌انعطاف را امکان‌پذیر خواهد نمود

حافظه‌های انعطاف‌پذیر، عرضه گوشی‌های هوشمند قابل‌انعطاف را امکان‌پذیر خواهد نمود
  • 1396/1/20
  • مقدم
  • 0

گوشی‌های هوشمند انعطاف‌پذیر به عنوان نسل جدید محصولاتی که هم‌اکنون از آن‌ها استفاده می‌کنیم، به شمار می‌رود و در طی چند سال اخیر، سازندگان مختلف برای عرضه چنین محصولاتی آماده شده‌اند. برای تولید گوشی‌های هوشمند انعطاف‌پذیر، قطعات سخت‌افزاری نیز باید منعطف باشند و براساس اطلاعاتی که توسط محققان در دانشگاه Exeter ارائه شده است، به‌نظر می‌رسد که تا عرضه گوشی‌های هوشمند انعطاف‌پذیر زمان زیادی باقی نمانده است زیرا هم‌اکنون، نسل جدیدی از تراشه‌های حافظه توسعه می‌یابد که انعطاف‌پذیر است و می‌توان از آن‌ها در تولید محصولات انعطاف‌پذیر از جمله گوشی‌های هوشمند، استفاده نمود. برای جزئیات بیشتر در ادامه مطلب با وب‌سایت گویا آی‌تی همراه باشید.

 

براساس اطلات جدید، این حافظه‌های انعطاف‌پذیر از جنس گرافن بوده و می‌تواند به جای حافظه‌های فلش کنونی به کار گرفته شود. ماده به کار گرفته شده در آن‌ها ارزان‌قیمت است و ترکیبی هیبریدی از اکسید تیتانیوم و اکسید گرافن، در توسعه این حافظه‌های انعطاف‌پذیر نقش داشته است. آن‌طور که ادعا می‌شود، این تراشه‌های حافظه می‌تواند اطلاعات را در مدت ۵ نانوثانیه بخواند و آن‌ها‌را بنویسد. هم‌چنین، طول این حافظه‌های هیبریدی تنها ۵۰ نانومتر بوده و ضخامت آن‌ها ۸ نانومتر است.

 

همان‌طور که می‌داند، گرافن لایه‌ای نازک از کربن است اما چقدر نازک؟ بهتر است آن‌را این‌طور توصیف کنیم که این لایه نازک، به اندازه یک اتم ضخامت دارد و در حال‌حاضر به عنوان سبک‌ترین و قدرت‌مندترین ترکیب کربنی به شمار می‌رود. به عنوان یکی از بهترین ترکیب‌های رسانای الکتریکی، به‌نظر می‌رسد که گرافن ماده‌ای مناسب برای استفاده در دستگاه‌های الکترونیکی از جمله گوشی‌های هوشمند باشد. تنها عناصری که بیشتر از کربن در جهان وجود دارد، هیدروژن، هلیوم و اکسیژن است.

 

با اینکه توسعه حافظه‌هایی از جنس گرافن برای گوشی‌های هوشمند، باعث تحول در فناوری آن‌ها و ایجاد محصولی متمایز و نوآورانه در مقایسه با محصولات کنونی می‌شود؛ فرآیند تولید آن‌ها بسیار دشوار است و البته در حال‌حاضر، تولید و توسعه آن‌ها به صورت انبوه امکان‌پذیر نیست. هرچند، شرکت‌های بزرگی نظیر سامسونگ، سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی را بر روی تحقیق و توسعه پیرامون گرافن انجام داده‌اند که استفاده از آن‌را به عنوان یک ماده کلیدی در توسعه سخت‌افزار محصولات مختلف از جمله گوشی‌های هوشمند، امکان‌پذیر خواهد نمود.

 

در مقایسه گرافن با سیلیکون، باید گفت که این ماده کارآمدتر است زیرا می‌تواند الکترون‌ها را ۱۰۰۰ کیلومتر بر ثانیه جابه‌جا نماید؛ تقریباً ۳۰ برابر سریع‌تر از سیلیکون. لازم به‌ذکر است که شرکت سامسونگ در حال‌حاضر، پتنت‌هایی را به ثبت رسانده که استفاده از گرافن را در اجزای سخت‌افزاری محصولات الکترونیکی محقق می‌کند.

 

یکی از اولین محصولاتی که احتمالاً با قطعاتی از جنس گرافن توسعه خواهد یافت، گلکسی X است که انتظار داشتیم در سه ماهه سوم یا چهارم سال جاری میلادی معرفی شود. با این‌حال، ظاهراً شرکت سامسونگ تصمیم گرفته است تا به دلیل کاهش هزینه تولید این محصول، معرفی گوشی انعطاف‌پذیر جدید خود را تا سال ۲۰۱۹ به تعویق بیاندازد. البته سامسونگ، این تصمیم را به دلیل موفقیت محصولات بدون حاشیه گرفته است و تصمیم دارد تا زمانی‌که کاربران به چنین محصولاتی روی خوش نشان می‌هند و شرکت‌های دیگر نیز به دنبال عرضه محصولات مشابه هستند، چالش دیگری را پیش روی خود قرار ندهد. هم‌چنین، شرکت ال‌جی نیز احتمالاً تا سال آینده از گوشی انعطاف‌پذیر که نزدیک به سه تا چهار سال بر روی توسعه آن‌ مشغول بوده است، رونمایی نخواهد کرد.

 

در همین‌حال، مایکروسافت نیز با ال‌جی دیسپلی برای توسعه نمایشگرهای انعطاف‌پذیر OLED وارد همکاری شده است و تصمیم دارد تا بر روی خطوط ال‌جی، سرمایه‌گذاری نماید. علاوه‌براین، شرکت‌های دیگر از جمله گوگل و اپل نیز به توسعه محصولات انعطاف‌پذیر به عنوان یک فرصت برای سودآوری بیشتر و همراه ساختن کاربران با آنچه که به عنوان آینده گوشی‌های هوشمند و گجت‌های مختلف از آن یاد می‌شود، نگاه می‌کنند.

منبع: Phonearena

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *