ابزاری جدید برای مقابله با نابینایی قابل پیشگیری

ابزاری جدید برای مقابله با نابینایی قابل پیشگیری
  • 1396/2/10
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

دکتر اندرو باستاوروس، بنیان‌گذار و مدیر عامل اجرایی شرکت Peek در رونمایی از ابزارPeek Retina در دانشکده‌ی بهداشت و طب گرمسیری لندن (در تاریخ ۲۰ آوریل)، در مورد این ابزار، این‌گونه توضیح می‌دهد: ” رسیدن به این نقطه، مسیر بسیار چالش برانگیزی بوده و مدت زمان طولانی صرف آن شده است. اگرچه این موفقیت بسیار چشم‌گیر بوده است، اما این فقط ابتدای راه است.”

گویا آی تی-این دستگاه، تازه ترین ابزاری است که توسط شرکت Peek ساخته شده است، شرکتی با اهداف اجتماعی، که برای ارائه‌ی ابزارها، و دانش مورد نیاز به فعالان عرصه سلامت، برای ارائه خدمات بهداشتی پایدار و باکیفیت، کار می‌کند.
این آداپتور دوربین گوش‌های هوشمند، برای تصویربرداری از شبکیه چشم به کار می‌رود؛ اقدامی که با امکان پذیر کردن انجام معاینات چشمی بیشتر، برای کمک به افزایش دسترسی کاربران به این نوع مراقبت‌ها طراحی شده است.
این ابزار، که شرکت سازنده آن را با عبارات ” عملکرد حسی و استفاده‌ی آسان” توصیف می‌کند، معاینات اعصاب چشمی و لکه زرد یا همان ماکولا را در شبکیه‌ی چشم امکان پذیر می‌کند.
شرکت Peek، در بیانیه‌ای اعلام کرده است که ” در یک دنیای کامل، تصویربرداری از شبکیه‌ی چشم در مراحل ابتدایی، روش استاندارد معاینات است، اما در واقعیت انجام این کار متداول نیست، زیرا تصویر برداری از شبکیه‌ی چشم با استفاده از ابزارهای سنتی، کار بسیارسختی است. ما باور داریم که Peek Retina با برداشتن موانع موجود برای دسترسی و انجام معاینات جدید، می‌تواند تأثیری شگرف بر نابینایی اجتناب پذیر و قابل پیشگیری بگذارد، اما هنوز هم از کاربران و حامیان خود برای دریافت هرچه بیشتر بازخوردها، به منظور بهتر کردن این ابزار، کمک می طلبیم.”
Peek Retina روی دوربین تمام انواع گوشی‌های هوشمند نصب شده، و به کاربران اجازه می‌دهد تا از پشت شبکیه چشم تصویر برداری کنند، و بدون نیاز به یک دوربین شبکیه‌ی چشمی کامپیوتری، آن را به اشتراک بگذارند.
برای انجام معاینات چشمی، باید چشم را گشاد کرد، ضمن اینکه شرکت Peek، تأکید می‌کند ” کشورهای مختلف برای استفاده از قطرات گشاده کننده‌ی چشم، قوانین متفاوتی دارند.” با گشاد شدن چشم، می‌توان بدون نیاز به سطح بالایی از مهارت تصویربرداری، تصاویری از شبکیه‌ی چشم گرفت، اگرچه شرکت تصریح می‌کند که تفسیر این تصاویر، نیازمند مهارت‎‌ها و دانش یک متخصص است.
پروژه‌های دیگر شرکت Peek، شامل Peek Acuity است، اپلیکیشنی که بینایی یک فرد را می آزماید، و از زمان انتشار آن در سال گذشته، در بیش از ۱۰۰ کشور مورد استفاده قرار گرفته است. کارشناسان حوزه های مختلف دیگر، که در زمینه بهداشت و سلامت هم فعالیتی نداشته باشند، می‌توانند از این برنامه استفاده کنند، و این برنامه می‌تواند نسبت به آزمون بینایی سنجی معمول با “حروف الفبا” در فضاهای کوچک‌تر نیز مورد استفاده قرار بگیرند، و شرکت Peek معتقد است، به وسیله‌ی آن می‌توان “به افراد بیشتری دسترسی داشت و آن‌ها را مورد معاینه قرار داد.”
یکی از المان‌های برنامه Peek Acuity، به نام PeekSim، برای این طراحی و ساخته شده است که در مدتی کوتاه و بلافاصله پس از آزمون بینایی، مشخص شود، نحوه‌ی دید فردی که دچار مشکلات بینایی است، در مقایسه با یک فرد با بینایی سالم، چه تفاوت‌هایی دارد.
با مشارکت مدارس و جوامع مختلف در کنیا، بوتزوانا و هند، بیش از ۱۰۰۰۰۰ کودک، توسط برنامه‌ی غربالگری مدارس شرکت Peek ، تحت معاینات چشمی قرار گرفته اند، و در صورت نیاز مسیر درمان یا دریافت عینک را دنبال کرده‌اند، و شرکت Peek، در حال انجام تحقیقاتی برای بهبود و گسترش هرچه بیشتر این برنامه ها می باشد.
فعالیت های بیشتر
شرکت Peek در نتیجه‌ی تجربیات دکتر باستاوروس، در رابطه با انتقال تجهیزات معاینات چشمی به جوامع روستایی در کنیا، برای جمع آوری داده‌های سلامت و بهداشت چشمی، در جریان تحصیل خود در مقطع PhD، در دانشکده بهداشت و طب گرمسیری، کار خود را آغاز کرد.
در مراسم راه اندازی این شرکت، دکتر باستاوروس، چشم پزشک مطرح و استادیار در مرکز بین المللی سلامت چشم در دانشکده لندن، چنین گفت: “ا از تمام افرادی که به نوعی حامی و پشتیبان ما بوده اند و برای دریافت ایده‌ها، از تحقیق تا واقعیت به ما کمک کرده‌اند سپاسگزاریم و همیشه مسیر یادگیری و توسعه ابزارها و دانش مورد نیازِ فعالان عرصه سلامت را برای کمک به افرادی که دچار اختلال قابل پیشگیری بینایی هستند، ادامه خواهیم داد.”
” در حالی‌که هنوز افراد زیادی وجود دارند که قادر به دیدن نیستند و یا به خدمات مراقبت های چشمی دسترسی ندارند، بدون شک کار ما، به پایان نرسیده است.”
Peek Retina را می توان از طریق وب‌سایت این شرکت، (http://www.peekvision.org) با هزینه ۲۱۶ پوند (شامل ارزش افزوده) و البته با پرداخت هزینه ارسال، دریافت کرد. برنامه‌های Peek Acuity و Peek Acuity Pro، را می‌توان به صورت رایگان از Google Play Store، دانلود کرد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *