ابزار Events Viewer در ویندوز چیست و چگونه مورد استفاده قرار می گیرد؟

ابزار Events Viewer در ویندوز چیست و چگونه مورد استفاده قرار می گیرد؟
  • 1396/3/14
  • زهرا معبودی
  • 0

یکی از ابزارهای جذاب ویندوز که البته هنوز برای بسیاری از کاربران شناسایی نشده است خاصیت Events Viewer است. در واقع Events Viewer در بردارنده اطلاعات ورودی خاصی است که در مواقع مختلف می تواند به شما کمک کند که سر از کار کاربرانی که از ویندوز استفاده می کنند در بیاورید. یکی از مشهورترین فواید Events Viewer این است که به شما کمک می کند زمان راه اندازی و اتمام کار با ویندوز را در آن مشاهده کنید.

این ابزار برای اینکه بتواند هر بازه را به خوبی معرفی کند، برای هر دیتا خواه ورود به ویندوز باشد خواه خروج از آن باشد، یک ID در نظر می گیرد. این آی دی گذاری ها کمک می کنند که شما بتوانید به سادگی با استفاده از فیلتر گذاری ها، اطلاعات خاصی که می خواهید را دریافت کنید.

البته استفاده و شخصی سازی از Events Viewer به همین سادگی هایی که می گوییم نیست. امروز در گویا آی تی قصد داریم شیوه استفاده از Events Viewer و البته گرفتن خروجی در قالب یک فایل اکسل را در آن به شما یاد دهیم پس با ما همراه باشید.

آی دی رویداد ها یاEvent IDs در Events Viewer

ورودی ها و خروجی ها در ویندوز و در ابزار Events Viewer به طور اتوماتیک ذخیره می شوند. ویندوز هم این ورودی ها و خروجی ها که در واقع همان زمان روشن کردن و خاموش کردن سیستم باشد را تحت ای دی های خاص و به طور جداگانه معرفی و تنظیم می کند. به عنوان مثال به عبارت زیر دقت کنید:

Startup event ID = 6005

Shut down event ID = 6006

این دو در واقع آی دی های در نظر گرفنه شده برای شروع و خاموش کردن سیستم بوده است.

مشاهده رویداد ها در Event Viewer

اما با این که ویندوز ابتدا هر رویداد را آی دی گذاری می کند اما اگر شما هم بخواهید رویدادی را مورد بررسی و اطلاع قرار دهید می توانید با استفاده از آی دی ها و فیلتر ها این کار را کنید. بدین منظور وارد Event Viewer شوید.

در سمت راست پنلی که برای تان باز می شود، گزینه های مختلفی وجود دارد. بدین منظور می توانید گزینه  Create Custom View را پیدا کنید و روی آن کلیک کنید. موقعیت این گزینه را در عکس زیر مشاهده کنید:

با زدن این گزینه، پنجره مربوطه به Create Custom View برایتان باز می شود که به صورت زیر است:

Events Log

در این پنجره گزینه ای وجود دارد به نام Events Log که در مقابل آن یک کشوی تنظیمات قرار دارد. این کشو را کلیک کنید تا زیر گزینه های آن برایتان مطابق تصویر بالا نمایش داده شود. در این بخش باید مطابق بالا گزینه System را تیک دار کنید. دقت کنید که تیک سایر موارد لازم نیست ایجاد شود. بعد از این در کنار گزینه ای که به صورت <All Event IDs> خوانده می شود، عدد های  ۶۰۰۵ و ۶۰۰۶ را به طور مجزا با یک کاما قرار دهید. این کار موجب می شود که این ابزار به شما تایم های ورودی و خاموش کردن ویندوز را بدهد. اگر می خواهید هر کدام را به طور مجزا تعریف کنید می توانید به طور جداگانه هر کدام را تعریف کنید و فیلتر گذاری کنید.

اگر می خواهید که تمام اطلاعات ورودی و خروجی برای تمام کاربران ویندوز را بگیرید می توانید گزینه  untouched را دست نخورده قرار دهید اما اگر می خواهید این اطلاعات را صرفا برای یوزر و فرد خاصی پیدا کنید و خروجی بگیرید می توانید در بخش نام کاربری نام او را بنویسید. بعد از این می توانید اطلاعات ابتدایی نظیر نام، توضیحات و در ادامه فهرستی از چیزهایی که می خواستید را مشاهده کنید.

در این لیست شما می توانید ستون های نام گذاری شده ای را مشاهده کنید که در آن اطلاعات به وضوح قرار داده شده و با استفاده از آن می توانید به سهولت اطلاعات ورودی و خروجی را مشاهده کنید.

خروجی ها به صورت تصویر بالا می باشند. اما از آن جا که این سرویس از ویویی جذاب و کاربر پسند برخوردار نیست، بهتر است که از آن خروجی گرفت. امکان گرفتن خروجی به دو صورت XML یا CSV  فراهم می باشد. روش گرفتن خروجی را در ادامه بخوانید:

آموزش ایجاد خروجی XML یا CSV از Events Viewer

برای اینکه بتوانید از این سرویس خروجی بگیرید به شما این امکان داده شده که جدول را کمی دست کاری و تمیز کاری کنید. بدین منظور می توانید در سمت راست روی گزینه View’ کلیک کنید و از زیر منو، گزینه Add/Remove columns را انتخاب کنید. با این کار می توانید ستون ها را دست کاری کنید و به آن اضافه یا از آن کم کنید. با این کار پنجره ای مطابق زیر باز می شود:

این کادر برای اهالی ویندوز بسیار آشنا است. می توانید بین دو باکس، ستون هایی را که می خواهید را قرار داده و با استفاده از ADD و REMOVE ستون های سمت راست را حذف و اضافه کنید. در نهایت می توانید ترتیب ستون ها را با دو آیکون سمت راست یعنی Move Up و Move Down مشخص کنید. در نهایت وقتی که مطمئن شدید که کدام گزینه ها را برای ستون ها می خواهید نمایش دهید روی ok کلیک کنید.

حالا گرفتن خروجی بسیار راحت است. می توانید در سمت راست، روی گزینه  Export Custom View کلیک کنید تا یک خروجی برای اکسل به شما بدهد. با زدن این گزینه باید نام فایل را هم مشخص کنید که این کاملا دلخواه است.

برای اینکه خروجی CSV بگیرید کمی متفاوت باید عمل کنید. بدین منظور روی گزینه Save all Events in Custom View as کلیک کنید. این گزینه هم در سمت راست قرار دارد. هنگام ذخیره سازی روی گزینه Save as type باید نوع فایل را مشخص کنید که می توانید از میان تایپ ها و انواع فرمت ها CSV را انتخاب کنید. فراموش نکنید که نام فایل را هم نامی قرار دهید که بیاد آوردن آن آسان باشد. فایل های CSV در ابزارهایی مثل Google Sheets یا MS Excel به راحتی باز می شوند. شما می توانید این فایل را به راحتی در گوگل درایو آپلود کنید و از طریق Google Sheets آن را مشاهده کنید. برای استفاده از گوگل درایو نیاز به یک اکانت گوگل دارید که اگر جیمیلی هستید این موضوع حل شده است.

بدین صورت می توانید از اطلاعات سیستم یک خروجی بگیرید. در این باره هر تجربه ای دارید آن را با گویا آی تی در میان بگذارید و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *