چگونه تشخیص دهیم که کدام تب ها در فایرفاکس و کروم CPU بیشتری مصرف می کنند؟

چگونه تشخیص دهیم که کدام تب ها در فایرفاکس و کروم CPU بیشتری مصرف می کنند؟
  • 1396/3/28
  • زهرا معبودی
  • 0

مرورگر ها این روزها به حسابی پیشرفت کرده اند و به گونه ای شده اند که اصلا تا ده سال اخیر قابل مقایسه نیستند. حتی از نظر سرعت و امنیت می توانید آن ها را به عنوان اولین تغییرات در نظر بگیرید اما فراموش نکنید که این مرورگرها تنها به این دو ویژگی محدود نمی شوند.

مرورگرها عضو ثابتی هستند که همیشه به عنوان مهم ترین بخش در وبگردی به شمار می آیند. این مرورگرها از منابع سیستمی هم استفاده می کنند و دارای امکاناتی هستند که به شما کمک می کنند که وضعیت منابع را بهتر بسنجید و فشار و بار بر این منابع را بردارید. مثلا شما می توانید از طریق کروم و فایرفاکس متوجه شوید که کدام یک از تب هایی که باز کرده اید، و در حال وب گردی هستید، سی پی یو را بیشتر درگیر خود کرده اند.

اگر شما مرورگر خود را برای مدت طولانی باز بگذارید، مموری خور بودن آن را استارت زده اید و این می تواند با منابع سیستمی درگیری بیشتری ایجاد کند. در این مقاله به شما یاد می دهیم که بتوانید از طریق مرورگر های گوگل کروم و فایرفاکس به راحتی میزان مصرف سی پی یو را برای تب ها شناسایی کنید و منابع را به درستی تقسیم کنید.

Chrome

مرورگر گوگل کروم یک تسک منجر خاص خود را دارد که هر وظیفه ای را به خوبی مدیریت کرده و نمایشی از آن به اجرا می گذارد. در این باره می توانید وضعیت عملکرد سی پی یو را هم در ان مشاهده کنید. بدین منظور چندین تب را در کروم باز کرده و هر کدام را مشغول به کاری کنید. مثلا وب سایت های مختلف را با آن باز کنید یا روی یکی گیم اجرا کنید.

بعد از این که مطمئن شدید تب ها به خوبی لود شده اند، دکمه ترکیبی Shift+Esc را بزنید تا پنجره منجر باز شود. در این صفحه می توانید لیست تب های باز، اپلیکیشن هایی که با آن کار می کنید و حتی افزونه هایی که نصب کرده اید را مشاهده کنید.  به اسکرین شات زیر نگاه کنید که از نمای منجر کروم گرفته شده است:

در این جا لیست مرورگر  و تب هایی که از سی پی یو استفاده می کنند به ترتیب از ماکسیمم تا مینیمم نمایش داده شده است. برای اینکه مصرف سی پی رو از اپلیکیشن یا افزونه و یا تب خاصی بردارید، کافیست مطابق تصویر بالا آن را نتخاب کرده و روی گزینه  End Process کلیک کنید تا بسته شود و سی پی یو به قدر همان مورد آزاد گردد.

Firefox

مدیریت وظیفه ها در فایرفاکس به قدرت و انحصار کروم نیست و به صورت یک بخش توکار در خود فایرفاکس مورد دستیابی است که می توانید از آن طریق به آن دسترسی داشته باشید.

برای اینکه میزان مصرف سی پی یو در فایرفاکس را تشخیص دهید، کافی است چند تب را باز کرده و آن را درگیر برخی سایت ها کنید. بعد یک تب دیگر باز کنید و عبارت زیر را در آن بنویسید:

about:performance

بدین صورت می توانید لیستی از افزونه ها و تب ها را مشاهده کنید که در فایرفاکس هم اکنون درگیر سی پی یو و دیگر منابع هستند. حتی افزونه هایی را هم که نصب کرده اید را می توانید در این صفحه مشاهده کنید. برای این که بتوانید از وضعیت مصرفی منابع سر در بیاورید می توانید در مقابل هر افزونه یا تب علامت more را مشاهده کنید. روی این گزینه کلیک کنید تا از وضعیت هر کدام مطلع شوید و جزییات را در آن مشاهده کنید:

در این مرورگر نظم و قاعده خاصی وجود ندارد که متوجه شوید کدام یک از سی پی یوی بیشتری استفاده می کند بلکه شما به هر تعداد هم که افزونه نصب کرده باشید یا تب باز کرده باشید باید یکی یکی به صورت دستی آن ها را مورد بررسی قرار دهید و more را بزنید و برداشت های خود را یادداشت کنید و در نهایت آن دسته از تب و افزونه هایی که سی پی یو خور هستند را حذف کنید.

بدین ترتیب می توانید نظارت بر میزان مصرف سی پی یو در مرورگرهای خود داشته باشید و با مدیریت درست و اصولی آن، بر عمر و سلامت منابع خود بیفزایید. در این باره آیا دیدگاه و تجربه ای خاص دارید که کمک کند کاربران بتوانند از منابع خود اطلاع بیشتری پیدا کنند و البته به حفاظت بیشتری بپردازند؟ البته در  task manager ویندوز نیز می توانید وضعیت مصرف سی پی یو و مموری را برای آن چه که این دو را درگیر کرده مشاهده کنید که البته به نظر می رسد برای فایرفاکس خیلی بهتر جواب دهد چرا که در فایرفاکس فقط میزان درگیری سی پی یو را مشاهده می کنید و از وضعیت مصرف مموری خبری نیست.

در این باره نظرات خود را در بخش نظرات قید کنید و این مطلب را برای اطلاع عموم روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *