چگونه بدون نرم افزار فیلم و عکس را روی DVD رایت کنیم؟

چگونه بدون نرم افزار فیلم و عکس را روی  DVD رایت کنیم؟
  • 1396/4/3
  • زهرا معبودی
  • 0

نرم افزارهای مختلفی وجود دارند که هنگامی که می خواهید بر روی سی دی یا دی وی دی، چیزی رایت کنید، در این باره به شما کمک می کنند. یکی از این نرم افزار ها  DVD Flick است که بسیاری از افراد با آن اشنایی دارند. برخی هم که سال هاست عمر بیشتری در کنار کامپیوتر به سر کرده اند با برنامه های نرو یا nero آشنایی دارند. اما از زمانی که ویندوز ۷ روی کار آمد، مایکروسافت برای آن یک سرویس فوق العاده ارائه کرد که به شما کمک می کند بدون نیاز به هیچ برنامه اضافی دیتاهای خود را روی دیسک رایت کنید. در واقع یک رایتر داخلی در ویندوز ۷ تعبیه شده که در این باره به شما کمک می کند. امروز گویا آی تی قصد دارد با در نظر گرفتن فیلم و عکس، به شما یاد دهد که چگونه دیتای خود را روی دی وی دی رایت کنید.

گام اول: آماده سازی مدیا ( فیلم و عکس ها )

ابتدا درایو DVD خود را باز کنید و یک دی وی دی قابل رایت، روی آن قرار دهید. منظور از دی وی دی قابل رایت این است که تا کنون چیزی روی آن رایت نشده باشد. دقت کنید که شما می توانید از هر نوع دیسکی نظیر DVD-R, DVD+R, DVD-RW و غیره استفاده کنید چرا که تمامی این ها قابلیت پخش کردن مدیا را دارند و توسط DVD player ها پشتیبانی می شوند.

نکته: توجه کنید که این آموزش صرفا برای استفاده از دی وی دی، توسط DVD player بسط داده شده است به همین منظور از فیلم و عکس در آموزش استفاده کرده ایم.

بعد از اینکه dvd را روی درایو قرار دادید، استارت را کلیک کرده و در بخش جستجو عبارت dvd را بنویسید. در نتایج جستجو لیستی به شما ارائه می شود که Windows DVD Maker قابل مشاهده است.

این عبارت در واقع اولین چیزی است که در اولین سطر نمایش داده می شود پس روی ان کلیک کنید تا اجرا شود:

Windows DVD Maker

بدین صورت صفحه ای باز می شود که می توانید از این طریق عکس ها و فیلم هایی را که می خواهید روی دی وی دی رایت کنید را به برنامه معرفی کنید. تصویر زیر گویای این صفحه است. در میان منو ها در بالا Add items را مشاهده می کنید. این گزینه را کلیک کنید تا بدین صورت عکس ها را مسیر دهی کرده و روی برنامه لود کنید.

Add items

شما می توانید از طریق این ایتم از تمام بخش های هارد خود، دیتاها را به برنامه معرفی کنید. همانطور که مشاهده می کنید فیلم ها و عکس ها بر روی نمایشگر در پنل مورد نظر قرار می گیرد و نمایش داده می شود. اما نکته مهم این است که باید به اندازه ظرفیت دی وی دی خود دیتاها را لود کنید. اگر نمی دانید در این باره درست عمل می کنید یا نه، کافی است به انتهای صفحه نگاه کنید. در سمت چپ و پایین، نمودار دایره ای از میزان فضای مورد نظر را مشاهده می کنید. به عنوان مثال گفته شده که در دی وی دی مورد مثال ما، می توانیم تا ۱۵۰ دقیقه فیلم رایت کنیم که تا کنون ۹ دقیقه از آن پر شده است. پس هر بار که دیتایی اضافه می کنید این نمودار را زیر چشمی نگاه کنید تا مبادا از حجم یاد شده فراتر رود و موارد مهم از دستتان برود. نکته دیگر این است که می توانید فایل هایی که لود کرده اید را به راحتی حذف کنید و آن ها را با موارد دیگر جایگزین کنید.

در این سرویس شما می توانید شمار خاصی از نوع فایل ها را رایت کنید و بدین صورت نمی توان گفت که از ۱۰۰ در صد قالب ها پشتیبانی می کند. بدین منظور به لیست زیر دقت کنید:

Video files: ASF, AVI, DVR-MS, M1V, MP2, MP2V, MPE, MPEG, MPG, MPV2, WM, WMV

Photo files: BMP, DIB, EMF, GIF, JFIF, JPE, JPEG, JPG, PNG, TIF, TIFF, WMF

Sound files: AIF, AIFC, AIFF, ASF, AU, MP2, MP3, MPA, SND, WAV, WMA

زمانی که قصد دارید دیتاها را آماده کنید، حتما نوع آن ها را با نوع های معرفی شده در بالا بررسی و مقایسه کنید تا در صورت نیاز عملیات کانورت یا تبدیل را به خوبی انجام دهید و بعد آن را روی دی وی دی رایت کنید.

در ابتدای این آموزش به برنامه ای به نام DVD Flick. اشاره کردیم که از جمله بهترین ابزارها برای رایت به شمار می آیند یکی از مزیت های DVD Flick. این است که هنگام رایت کردن در صورتی که نیاز باشد عملیات کانورت و تبدیل را به خوبی انجام می دهد.

به هر حال در مثال این مطلب آموزشی شما می توانید تا ۱۵۰ دقیقه هر نوع فایلی را با هم ادغام کرده و روی دیسک رایت کنید.

گام دوم: تنظیمات تکنیکی را انجام دهید

به عکس بالا نگاه کنید. در انتها و سمت راست می توانید گزینه Options را مشاهده کنید. زمانی که دیتاها همه لود شدند، پیش از اینکه وارد عملیات رایت شوید، باید با کمک بخش Options شما دیتاهای خود را تنظیم کنید تا عملیات رایت کردن به خوبی انجام شود. آنچه در بخش Options نمایش داده می شود به صورت زیر است:

Options

در این جا چند گزینه مهم وجود دارد که باید تنظیم شود که به طور مختصر به توضیح آن می پردازیم:

Choose DVD playback settings

در ابتدای صفحه عبارت Choose DVD playback settings را مشاهده می کنید. در این جا سه گزینه وجود دارد. گزینه اول حاوی تنظیماتی است که بعد از رایت و قرار دادن دیسک روی دی وی دی پلیر، تنها به صورتی فیلم پخش می شود که خودتان به کمک منو ها آن را اجرا کنید. اما گزینه دوم به صورت پخش خودکار و اتمام با منو ها فیلم را تنظیم می کند. در نهایت گزینه سوم، بدین صورت عمل می کند که فیلم به طور اتوماتیک پخش می شود و بعد از اتمام دوباره پخش از سر گرفته می شود. عموما برای کنترل بهتر کاربران گزینه Start with DVD menu را انتخاب می کنند و توصیه می کنیم شما هم این گزینه را انتخاب کنید.

DVD aspect ratio

این گزینه در مورد ابعاد نمایش فیلم تعیین می شود که به صورت استاندارد به صورت ۴:۳ بوده است. برای نمایشگر های مسطح هم ۱۶:۹ پیشنهاد شده است. هر کدام را تمایل دارید انتخاب کنید و به سکشن بعدی بروید:

Video forma

فرمت ویدیو متفاوت است. عموما در برخی از کشورها، نظیر آمریکای شمالی و برخی از بخش های آمریکای جنوبی، نظیر برزیل و آرژانتین، نوع استاندارد به صورت NTSC  ارائه شده است همچنین ژاپن، کریه جنوبی، و فیلیپین و بیشتر کشورهای اسیایی گزینه PAL به عنوان فرمت استاندارد در نظر گرفته اند. به تناسب منطقه خود این دو گزینه را انتخاب کنید.

DVD burner speed

در این بخش هم میزان سرعت رایت مشخص می شود. اگر بخواهید با سرعت بالا رایت کنید، می توانید سریع تر دی وی دی رایت شده را در اختیار بگیرید اما این گزینه  ممکن است با خطاهای هنگام رایت نیز مواجه شود بدین صورت ممکن است برخی از بخش ها با پارازیت رایت شود یا اینکه در پخش مشکل داشته باشد. به هر حال به تناسب این گزینه را انتخاب کنید.

در ادامه در این پنجره تب Compatibility هم مشاهده می کنید که لزومی ندارد تنظیمات را برای آن انجام دهید پس آن را نادیده بگیرید و روی ok کلیک کنید.

گام سوم: منو ها را انتخاب کنید

بدین منظور از صفحه ابتدایی نرم افزار و در میان منو ها “Menu text” را انتخاب کنید. در این بخش می توانید فونت، رنگ و قلم و مواردی نظیر آن را مشخص کنید. تنظیمات اضافی در مورد منو ها و بکگراند در بخش های مختلف این اپلیکیشن وجود دارد که می توانید در صورت نیاز آن ها را انتخاب کنید و بعد از آن، تنظیمات را نهایی کنید. حتی می توانید دکمه ها را شخصی سازی کنید. به هر حال این بخش بیشتر یک بخش فانی و فانتزی است که می توانید کمی برای جذاب شدن کار خود از آن استفاده کنید. برخی از بخش ها هم لزومی ندارد که صد در صد توسط شما تنظیم شوند. از این رو، تنظیمات را تکمیل کنید.

در هر حالتی که بخواهید منو ها را تنظیم کنید، می توانید Preview را زده و از ان چه که تنظیم می کنید یک پیش نمایش مشاهده کنید تا در صورتی که برای تان قابل قبول نیست، آن را تغییر دهید.

گام چهارم: رایت کنید!

بعد از اینکه مطمئن شدید همه چیز درست است و نیازی به تغییر ندارد کافی است که روی گزینه Burn کلیک کنید تا عملیات برنینگ یا رایت کردن صورت بگیرد. دقت کنید که به تناسب میزان حجم دیتایی که شما دارید ممکن است مدت زمان رایت کردن به طول انجامد. مدت زمان رایت شدن روی دی وی دی مورد نظر به تناسب میزان حجم دیتا، نوع دی وی دی و البته سرعت رایت شدن که در ابتدا تنظیم کرده اید متفاوت می باشد. پس اندکی صبر کنید تا سیستم کارش را به خوبی انجام دهد.

Burn

زمانی که عملیات رایت دیتاها به اتمام رسید، شما می توانید آن را بر روی هر گونه دی وی دی پلیر یا درایو دی وی دی، اجرا کنید و از فیلمی که رایت کرده اید لذت ببرید.

در این باره اگر سوالی دارید آن را در بخش نظرات بنویسید همچنین اگر تجربه رایت دی وی دی با کیفیت دارید، می توانید روش کار خود را با ذکر نوع نرم افزار و جزییات استفاده از آن در بخش نظرات بنویسید تا دیگر کاربران بتوانند از دانش شما استفاده کنند. همچنین این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *