اتریوم در برابر بیت کوین؛ در قلمرو ارزهای رمزنگاری شده چه خبر است؟

اتریوم در برابر بیت کوین؛ در قلمرو ارزهای رمزنگاری شده چه خبر است؟
  • 1396/6/10
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

در سال های اخیر ”ارز رمزنگاری شده“ تبدیل به واژه ای آشنا شده و در این حوزه گوش ما بیش از هر چیز واژه بیت کوین را شنیده است. بسیاری از مردم اطلاعات نسبتا خوبی درباره بیت کوین دارند و حتی شاید بعضی روی آن سرمایه گذاری کرده و یا برای خرید محصول یا خدمات از آن استفاده کرده باشند اما آیا از سایر ارزهای رمزنگاری شده که رفته رفته وارد بازار می شوند اطلاعی دارید؟ آیا آنها هم پتانسیلی همانند بیت کوین دارند؟ آیا قادر به پیدا کردن ارزشی بیش از بیت کوین هستند یا خیر؟ جواب لااقل در مورد یکی از ارزهای رمزنگاری شده یعنی اتریوم (Ethereum) می تواند مثبت باشد؛ این ارز رفته رفته محبوبیت و ارزش بیشتری میان کاربران پیدا می کند.

گویا آی تی – در ماه ژوئن ارز اتریوم به بالاترین ارزش فعلی خود رسید و بیش از ۴۲۰ دلار امریکا قیمت گذاری شد. طبق اطلاعات و آمار وب سایت Cryptocompare این مقدار یک دهم ارزش بیت کوین است اما این ارز شاخصه های منحصر به فردی دارد که بسیاری از سرمایه گذاران را هیجان زده می کند.
اتریوم دقیقا چیست؟
پروژه اتریوم در سال ۲۰۱۵ کلید خورد و نام آن اشاره به تکنولوژی Ether دارد که این ارز رمزنگاری شده روی آن اجرا می شود. این ارز مثل بیت کوین امکان انجام تراکنش های مالی ناشناس و غیرقابل ردگیری را فراهم کرده و این تراکنش ها را در یک سیستم دفتر کل غیرمتمرکز به نام زنجیره بلوک انجام می‌ دهد؛ زنجیره بلوک در حقیقت یک دفتر کل است که تمام تراکنش های انجام شده توسط ارزهای رمزنگاری شده را آشکار و به ترتیب تاریخ ثبت می کند. این کار بدون دخالت شرکت های شخص ثالث یا بانک ها انجام شده و از سیستم بانکی فدرال رزرو کاملا مستقل است. به این ترتیب کاربران هنگام نقل و انتقال پول، خصوصا در مبالغ بالا، نیاز به پرداخت کارمزدهای اضافی سنگین نخواهند بود.
تعریف اتریوم، برگرفته از وب سایت رسمی این پروژه:
”اتریوم یک بستره غیرمتمرکز برای اپلیکیشن هاست و دقیقا همان طوری که برنامه ریزی شده، عمل می کند و هیچ شانسی برای کلاهبرداری، سانسور یا داخل اشخاص ثالث در آن وجود ندارد“
اتریوم هم مثل بیت کوین به خاطر امنیت بسیار بالا در برابر کلاهبرداری و سرقت بین کاربران شناخته شده و این ویژگی را مدیون استفاده از سیستم دفتر کل مخصوصی است که تمام کاربران این شبکه قادر به مشاهده آن هستند.
تفاوت اتر با بیت کوین در چیست؟
بیت کوین یک ارز رمزنگاری شده است اما اتریوم در حقیقت چیزی فراتر از آن بوده و عملا یک بستره محسوب می شود؛ به این معنی که پتانسیل های بسیار بزرگی در آن نهفته است. اتریوم ”بلوک ها“ (یا تاریخچه تراکنش ها) را سریع تر از بیت کوین به یکدیگر متصل کرده و برخی از کاربران آن معتقدند که این قابلیت (یعنی سرعت بیشتر) استفاده از این بستره را بسیار آسان کرده است.
اتریوم ظرفیت اجرای اپلیکیشن ها را روی شبکه خود دارد. خالق روسی اتریوم یعنی ”ویتالیک باترین“ این طور توضیح می دهد: ”ایده من ساخت یک کامپیوتر جادویی در ابرهاست که هر کسی قادر به ارسال برنامه ها به آن بوده و همه امکان اجرای برنامه ها را روی آن داشته باشند؛ این برنامه ها قادر به صحبت و تعامل با یکدیگر خواهند بود.“
این بستره برنامه های مذکور را اجرا خواهد کرد و امکان غیرفعال شدن شبکه به خاطر تلاش های شرورانه، سعی در مختل کردن تراکنش ها و هر نوع دخالت دیگر را به طور کامل از میان می برد. برای مثال، برنامه ای که قرار است طی پنج سال به یکی از کاربران ۱۰ اتر بپردازد، بدون نیاز به دخالت از سوی کاربر کار خود را بدون نقص انجام می دهد.
همچنین اتریوم امکان عقد قراردادهای هوشمند را هم میسر می کند؛ قراردادهای دیجیتالی که کد نویسی شده اند و امکان بررسی صحت و دقت و اجرای خودکار آنها به راحتی وجود دارد. این قابلیت امکان ساخت اپلیکیشن ها و شرکت های غیرمتمرکز، بدون نیاز به نقش آفرینی عنصری خارج از شبکه اتریوم را فراهم می کند.
در حال حاضر اتر، ارزی که در شبکه اتریوم رد و بدل می شود بعد از بیت کوین بزرگ ترین ارز رمزنگاری شده محسوب شده و ارزش ترکیبی تمام اترهای در گردش حدود ۲۸٫۱ میلیارد دلار تخمین زده می شود؛ این مقدار برای بیت کوین حدود ۵۷٫۲ میلیارد دلار است.
چه مقدار اتر باقی مانده است؟
بستره تجزیه و تحلیل Etherscan اعلام کرده که نزدیک ۵٫۵ میلیون حساب اتریوم بیش از ۹۳ میلیون اتر را در خود جای داده اند. بسیاری از شرکت های ارائه دهنده خدمات میزبانی وب و کسب و کارهای مستقل آنلاین پرداخت های اتر را قبول می کنند؛ از اتر حتی می توان در کیف های پول ارزهای رمزنگاری و کارت های اعتباری نیز استفاده کرد.
کاربران اتر امیدوارند ارزش ارزی که در حساب های خود ذخیره کرده اند روز به روز بیشتر شود، همان اتفاقی که برای بیت کوین افتاد. هر چند برخی از متخصصان معتقدند سرمایه گذاری در اتریوم در حقیقت سرمایه گذاری روی یک بستره و برنامه نویسی مبتکرانه آن است و شاید در آینده شاهد رشد گسترده ارزش این ارز رمزنگاری شده نباشیم.
کاربردهای ارزهای رمزنگاری شده بسیار گسترده اند. این ارزها روشی مستقیم برای خروج از سیستم بانکداری شکست خورده فدرال رزرو است که با مقروض کردن مردم آنها را تبدیل به برده های خود کرده و با دریافت سودهای کلان آنها را روز به روز در گردابی که ایجاد کرده بیشتر و بیشتر غرق می کند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اتریوم می توانید این ویدئو را مشاهده کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *