چگونه مشکل استفاده ۱۰۰ درصدی از منابع هارد دیسک در ویندوز ۱۰ را برطرف کنیم؟

چگونه مشکل استفاده ۱۰۰ درصدی از منابع هارد دیسک در ویندوز ۱۰ را برطرف کنیم؟
  • 1396/6/17
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

منابع سیستم ارزشمندند و برای برخورداری از عملکرد بهینه کاربران باید استفاده از منابع را به حداقل ممکن برسانند. اگر عملکرد کند سیستم شما را نگران کرده خوب است بدانید که عده زیادی از کاربران ویندوز ۱۰ گزارش کرده اند که بعد از نصب به روزرسانی سالانه این سیستم عامل با مشکل استفاده ۱۰۰ درصدی از منابع هارد دیسک مواجه شده اند. در ادامه به آموزش تصویری حل این مشکل توجه فرمایید.

چگونه مشکل استفاده ۱۰۰ درصدی از منابع هارددیسک در ویندوز ۱۰ را برطرف کنیم؟

همان گونه که اشاره کردیم منابع سیستمی بسیار ارزشمندند و گاهی اوقات بعضی از به روز رسانی های عرضه برای سیستم عامل یا نرم افزارهای شخص ثالث منجر به افزایش مصرف منابع سیستم می شود. در صورتی که بعضی از پردازش های خاص ویندوز ۱۰ در حال مصرف ۱۰۰ درصدی منابع هارددیسک هستند احتمالا با مشکلاتی مثل کند شدن محسوس عملکرد، هنگ و کرش کردن کامپیوتر مواجه خواهید شد. در مطلب قبلی به بیان برخی از علل بروز این مشکل پرداختیم؛ در ادامه به بیان چند راهکار جدید برای خلاصی از این مشکل آزار دهنده می پردازیم.
اگر هیچ نرم افزاری که نیازمند منابع سنگین باشد روی سیستم نصب نیست یا در صورت وجود چنین برنامه ای آن را باز نکرده باشید، مصرف ۱۰۰ درصدی منابع هارددیسک توسط صرفا یک پروسه، کاملا غیرعادی است. به خاطر افزایش مصرف منابع دیسک شاید قادر به اجرای نرم افزارهای خاصی نباشید و شاهد افت محسوس سرعت سیستم هم باشید. این امر به خصوصا برای بازی خورها که همواره جدیدترین بازی های ویدئویی را روی کامپیوتر نصب می کنند از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا مصرف بالای منابع هارددیسک تاثیر منفی روی عملکرد بعضی از بازی های ویدئویی خواهد داشت.
بعضی از کاربران اعلام کرده اند که بسته به روز رسانی سالانه ویندوز ۱۰ (Anniversary Update) مشکلات مصرف بالای منابع دیسک را مرتفع کرده در حالی که متاسفانه عده بسیار زیادتری با نصب این بسته با شناسه Build 1607 به خاطر مصرف بی رویه منابع شاهد افت محسوس سرعت سیستم بوده اند. همان طور که مشاهده می کنید مصرف ۱۰۰ درصدی منابع منجر به بروز مشکلات جدی در سیستم خواهد شد اما خوشبختانه راهکارهایی برای مرتفع کردن این مساله وجود دارد.

راهکار اول

ابزار مانیتورینگ منابع سیستم در ویندوز با نام Resource Monitor نرم افزار مفیدی است که به شما اجازه می دهد گزارشی دقیق از منابع مصرف شده توسط کامپیوتر مشاهده کنید. با استفاده از این ابزار می توان مقدار دقیق توان پردازنده، مقدار حافظه، فضای دیسک یا ترافیک شبکه ای که هر پردازش استفاده می کند را زیر نظر گرفت. Resource Monitor گزینه ای عالی برای پیدا کردن پردازش ها و برنامه های مشکل ساز است. برای استفاده از این ابزار مراحل زیر را دنبال کنید:
۱- ابتدا کلید ویندوز روی صفحه کلید را نگه داشته و سپس کلید S را بزنید. از لیست نشان داده شده گزینه Resource Monitor را بزنید.
۲- بعد از باز شدن این ابزار به برگه Disk بروید.
۳- پردازش های موجود را با کلیک روی ستون Total (B/sec) بر حسب میزان بایت مصرف شده مرتب نمایید.
۴- پردازشی که بیشترین حجم از منابع هارددیسک را به خود اختصاص داده، پیدا کنید. ضمنا می توان سایر پردازش های مرتبط با پردازش اصلی را در قسمت پایین پنجره مشاهده کرد
۵- در قسمت Disk Activity پردازش ها را بر حسب میزان بابت مصرف شده مرتب کنید.


۶- بعد از پیدا کردن پردازش معیوب می توان برنامه ای که از آن استفاده می کند را پیدا و نهایتا از روی سیستم عزل (Uninstall) نمایید.
بعضی از کاربران گزارش کرده اند که پروسه TiWorker.exe مشکل دارد و از آن جایی که این برنامه با به روز رسانی ویندوز مرتبط است، مشکل این پروسه بعد از نصب بسته های به روز رسانی مرتفع شده است. شاید در کامپیوتر شما پروسه TiWorker.exe مشکلی نداشته باشد از این رو قبل از حذف برنامه ای که مسئول مشکلات کامپیوتر شماست بهتر است تحقیقات بیشتری انجام دهید. به خاطر داشته باشید که نباید هیچ گونه فایل مرتبط با پردازش های هسته ای ویندوز ۱۰ را پاک کنید چرا که با این کار عملا سیستم خود را ناپایدار خواهید کرد.

راهکار ۲- جلوگیری از آغاز به کار برنامه های مشکل دار

گاهی اوقات بهترین راه برای حل مشکلات مصرف دیسک پیدا کردن برنامه مشکل دار و جلوگیری از اجرا شدن آن است. ساده ترین روش برای انجام این کار غیرفعال کردن آن از لیست برنامه هایی است که با شروع به کار ویندوز اجرا می شوند. برای این کار می توان از مدیر وظیفه ویندوز استفاده کرد. این مراحل را دنبال کنید,
۱- برای باز کردن مدیر وظیفه ویندوز ابتدا کلیدهای Ctrl+Shift+Esc را فشار دهید.
۲- زمانی که برنامه اجرا شد به برگه Startup رفته و بعد از پیدا کردن برنامه مشکل دار روی آن کلیک راست کرد و از منوی ظاهر شده گزیه Disable را کلیک کنید.


ضمنا هر سرویس مرتبط با آن برنامه را با دنبال کردن این مراحل هم می توان غیرفعال نمود:
۱- ابتدا پنجره Run را با نگه داشتن کلید ویندوز روی صفحه کلید و فشار دادن کلید R احضار کرد و بعد از تایپ عبارت msconfig کلید Enter را فشار دهید.
۲- بعد از باز شدن پنجره System Configuration به برگه Services بروید.
۳- گزینه Hide all Microsoft services را که در انتهای پنجره درج شده را تیک بزنید.


۴- سرویس مرتبط با برنامه مشکل دار را پیدا و تیک آن را بردارید.
۵- بعد از این ابتدا کلید Apply و سپس OK را بزنید.
کاربران گزارش کرده اند که برنامه MSI Command Center در کامپیوترهای مجهز به ویندوز ۱۰ بخش اعظم منابع هارددیسک را مصرف می کند و البته باید به خاطر داشت که تقریبا هر ابزار شخص ثالث می تواند منجر به بروز چنین مشکلی شود.
مصرف بالای منابع دیسک تاثیر منفی روی عملکرد کامپیوتر خواهد داشت و اگر بعد از نصب بسته به روز رسانی سالانه با مشکل مصرف ۱۰۰ درصدی منابع هارددیسک مواجه شده اید بهتر است راهکارهای پیشنهادی ما برای حل مساله را امتحان کنید. اگر هیچ کدام از راهکارهای ارائه شده مشکل تان را حل نکرد شاید نیازمند حذف بسته به روز رسانی سالانه ویندوز و بازگشت به ساخت (Build) قبلی این سیستم عامل باشید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *