آموزش فعال سازی درایور های تاچ پد Precision مایکروسافت در لپ تاپ

آموزش فعال سازی درایور های تاچ پد Precision مایکروسافت در لپ تاپ
  • 1396/7/3
  • زهرا معبودی
  • 1

مایکروسافت سعی کرده است که تجربه کار با تاچ پد را در ویندوز ۱۰ لپتاپ ها بهتر کند. لپ تاپ هایی که “Precision Touchpad” دارند به وسیله مایکروسافت بهینه شده اند و از فرامین حرکتی استاندارد پشتیبانی می کنند و می توان آن ها از اپلیکیشن Setting تنظیم کرد. متاسفانه، سازندگان کامپیوتر های شخصی اهمیت چندانی به استفاده از تاچ پد های Precision نمی دهند. اما یک راه برای نصب درایور های Precision  تاچ پد بر روی لپ تاپ هایی که به صورت پیش فرض آن را ندارند وجود دارد.

ما این موضوع را بر روی لپ تاپ های ۱۳ اینچی HP Spectre x360  (مدل ۲۰۱۵) و دل Inspiron 14z Dell (مدل ۲۰۱۲). نه تنها درایور ها نصب شدند بلکه به نظر ما عملکرد تاچ پد ها را خیلی شده بودند. در نمایشگاه CES 2017، نماینده ای از HP گفت که شرکت HP قصد دارد به کاربران این امکان را بدهد که بین تاچ پد Precision و درایور های ارائه شده از سوی سازنده حق انتخاب داشته باشند. به نظر می رسد این قابلیت در حال حاضر به طور غیر رسمی ممکن می باشد.

این موضوع به این دلیل ممکن است چون تاچ پد های Precision  و غیر Precision عموما سخت افزار پایه یکسانی دارند. تاچ پد ها عموما به وسیله شرکت های Synaptics و یا ELAN ساخته می شوند و سازندگان یا از استاندارد تاچ پد Precision  مایکروسافت و یا درایور های شخصی سازی شده توسط خود سازنده و ابزار های تنظیمی استفاده می کنند.

آموزش فعال سازی درایور های تاچ پد Precision مایکروسافت در لپ تاپ

در حال حاضر می توان درایور Precision را بر روی اغلب لپ تاپ های PC نصب کرد و باعث می شود که ویندوز تاچ پد را Precision  تاچ پد فرض کند. این موضوع بر روی همه لپ تاپ ها کار نمی کند. ممکن است در برخی از لپ تاپ ها دچار مشکل شوید که بستگی به سخت افزار لپ تاپ ها دارد.

بسیاری از مردم اینطور تصور می کنند که تجربه کار با درایور شخصی سازی شده Precision مایکروسافت بسیار بهتر از درایور های استاندارد Synaptics یا ELAN است.

می توانید با رفتن به بخش Setting  > Devices > Touchpad ببینید که ویندوز ۱۰ شما Precision  تاچ پد دارد یا خیر. اگر دیدید که نوشته است “Your PC has a precision touchpad” یعنی تاچ پد Precision دارید اگر این نوشته موجود نبود یعنی ندارید.

 

 درایور های تاچ پد Precision مایکروسافت

محض احتیاط یک موس فیزیکی هم داشته باشید

ما پیشنهاد می کنیم که محض احتیاط یک موس همراه داشته باشید. احتمالا به آن نیازی پیدا نمی کنید اما ما گزارشاتی دریافت کرده بودیم که در لپ تاپ ریز بلید حین تغییر تاچ پد به طور موقت تاچ پد از کار افتاده بود و احتمال دارد در لپتاپ های دیگر هم شاهد چنین چیزی باشیم. چه موس USB خور و چه بلوتوثی کارتان را راه می اندازد، فقط کافی است چیزی داشته باشید که در صورت غیر فعال شدن تاچ پد بتوانید از آن استفاده کنید. البته می توانید با استفاده از کیبورد و اگر تاچ اسکرین دارید هم در لپ تاپ گشت و گذار کنید.

درایور های تاچ پد Precision  را برای PC تان دانلود کنید

بسته به اینکه از تاچ پد ELAN یا Synaptics استفاده می کنید می بایست درایور Precision متفاوتی برای آن دانلود کنید. می توانید در Device Manager بفهمید که تاچ پد شما ساخت کدام شرکت است.

برای این کار بر روی منو استارت کلیک کرده و Device Manager را انتخاب کنید.

 

 درایور های تاچ پد Precision مایکروسافت

وارد بخش “Mice and other pointing options” شوید و ببینید که دستگاه ورودی شما ساخت Synaptics است یا ELAN. اگر اسم تاچ پد برایتان مشخص کننده نیست، بر روی آن دبل کلیک کنید تا بخش مشخصات آن باز شود و نام سازنده آن را ببینید. در تصویر زیر می توانیم نام “Dell Touchpad” را ببینیم که در واقع ساخت شرکت Synaptics  می باشد.

 

 درایور های تاچ پد Precision مایکروسافت

اگر دستگاه تان Synaptics  است، این درایور را از لنوو دانلود کنید. اگر دستگاه تان ساخت ELAN است، درایور ELAN  را از Softpedia دانلود کنید.

 

 درایور های تاچ پد Precision مایکروسافت

پس از دانلود درایور ها آن ها ار از حالت Zip در بیاورید.

 

 درایور های تاچ پد Precision مایکروسافت

نحوه نصب درایور های تاچ پد Precision

این فرآیند شامل جایگزین شدن تاچ پد فعلی شما با تاچ پد مایکروسافت می باشد که نسبتا ساده است. با این حال، ما پیشنهاد می کنیم حین کار با Device Manager مراقب باشید. اگر به دقت مراحل زیر را انجام دهید مشکلی برایتان پیش نمی آید. حتی اگر این مرحله تاچ پد تان را خراب کند و یا مشکلی دیگر به وجود بیاورد، می توانید به سادگی درایور تاچ پد را از وبسایت سازنده دانلود کرده و دوباره نصب کنید و مشکل تان حل خواهد شد.

ممکن است بخواهید System Restore point تعیین کنید تا اگر مشکلی پیش آمد به آن رجوع کنید و همه چیز را به حالت اول برگردانید. این راهنما را برای اینکه بفهمید چگونه نقطه بازگردانی (Restore point) بسازید بخوانید و با استفاده از روشی که گفتیم برای نصب درایور های جدید استفاده کنید.

برای شروع کار، بر روی گزینه دیوایس Synaptics یا ELAN زیر گزینه “Mice and other pointing devices” کلیک کرده و سپس دستور “Update driver” را انتخاب کنید.

 

گزینه “Browse my computer for driver software” را انتخاب کنید.

 

 درایور های تاچ پد Precision مایکروسافت

در صفحه بعدی، بر روی گزینه “Let me pick from a list of available drivers on my computer” کلیک کنید.

 درایور های تاچ پد Precision مایکروسافت

در صفحه بعد، بر روی گزینه “Have Disk” در بخش پایین سمت راست صفحه کلیک کنید.

 

 درایور های تاچ پد Precision مایکروسافت

در پنجره “Install From Disk” که نمایان می شود، گزینه “Browse” را انتخاب کنید.

 

 درایور های تاچ پد Precision مایکروسافت

پوشه ای که در آن درایور های Precision واقع شده است را انتخاب کنید.

گزینه “Autorun.inf” را در آن پوشه انتخاب کنید و سپس گزینه “Open” را زده و بعد از آن OK را بزنید.

 درایور های تاچ پد Precision مایکروسافت

در لیست مدل های موجود “Synaptics Pointing Device” و یا “ELAN Pointing Device” را انتخاب کرده و بر روی Next  کلیک کنید.

 درایور های تاچ پد Precision مایکروسافت

سپس با اخطاری مواجه می شود که ویندوز می گوید نمی تواند تایید کند که آیا درایور با سخت افزار شما سازگار است یا خیر. این امر عادی است. برای ادامه و فهمیدن اینکه آیا درایور Precision با لپ تاپ شما کار می کند یا خیر بر روی Yes کلیک کنید.

 درایور های تاچ پد Precision مایکروسافت

ویندوز به صورت خودکار درایور را نصب می کند. پس از اتمام فرآیند سیستم تان را ریستارت کنید تا درایور تاچ پد Precision فعال شود.

 درایور های تاچ پد Precision مایکروسافت

 

چگونه مطمئن شویم که درایور ها نصب شده اند

وقتی که همه کار ها انجام شد، می توانید به Settings > Devices > Touchpad  بروید. می بایست در این صفحه نوشته “Your PC has a precision touchpad” را ببینید که نشان دهنده این است مه درایور ها به خوبی نصب شده اند و کار می کنند. می توانید از صفحه تنظیمات تاچ پد برای شخصی سازی فرامین حرکتی تاچ پد، حساسیت و دیگر قابلیت های آن استفاده کنید.

نکاتی در مورد عیب یابی

در لپ تاپ های ریزر بلید و شاید دیگر لپ تاپ ها، طبق گزارشات تاچ پد لپتاپ پس از راه اندازی مجدد لپ تاپ پس از نصب درایور ها از عمل می ایستد. می توانید با جستجو برای آپدیت درایور های تاچ پد Precision  این مشکل را حل کنید.

برای این کار، به Device Manager بروید و روی تاچ پد دیوایس راست کلیک کنید و سپس گزینه “Update driver” را بزنید. در پنجره جدید “How do you want to search for drivers?”  بر روی گزینه “Search automatically for updated driver software” بزنید تا آخرین درایور های تاچ پد Precision دانلود شوند.

به نظر می رسد تاچ پد لپ تاپ های ریزر بلید در حال استند بای نیز از کار می افتند. طبق گفته های dustytouch در وبسایت Reddit، می توانید با دانگرید کردن درایور تان این مشکل را حل کنید.

مطلب اصلی در Reddit که این نکته در آن گفته شده بود  مکانی عالی برای یافتن نکات بیشتر در مورد عیب یابی های دیگر است که می توانید در آنجا تکنیک هایی را پیدا کنید که به بهترین نحو به کار مدل لپ تاپ شما می آیند.

چگونه به درایور اوریجینال لپ تاپ بازگردید

اگر در استفاده از تاچ پد به مشکل بر خوردید و ترجیح می دهید که از نسخه معمولی و اصلی استفاده کنید به وبسایت سازنده لپ تاپ تان بروید و صفحه مربوط به مدل لپ تاپ تان را پیدا کنید. سپس درایور های مربوط به تاچ پد را دانلود و نصب کنید. درایور اصلی جایگزین درایور Precision  می شود. اگر هم System Restore Point درست کرده اید می توانید به آن نقطه ریستور کندی. فقط آگاه باشید که ریستور کردن به یک نقطه تغییرات اساسی دیگری هم ایجاد می کند، مثلا تغییر در نصب اپلیکیشن ها و درایور های دیگر، و باعث از بین رفتن اطلاعات خواهد شد.

دیدگاه شما در این باره چیست؟ آیا تجربه ای ارزشمند در این باره داشته اید؟ آن چه برای کاربران و خوانندگان گویا آی تی مفید است و به این موضوع ربط دارد در بخش نظرات برای ما بنویسید و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. سلام ممنون از راهنماییتون ولی لپ تاپ من هیچ کد.م از اینا بود تاپ پدش ساخت خود مایکروسافته نوشته من باید چکار کنم الان؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *