۱۰ ترفند عکاسی از مناظر

۱۰ ترفند عکاسی از مناظر
  • 1396/8/9
  • زهرا معبودی
  • 0

مناظر یکی از آسان‌ترین موضوع‌ها برای عکاسی است. اساساً، تمام چیزی که نیاز دارید این است که یک منظره‌ی خوب با ور مناسب پیدا کنید و تمام. اگر با دقت بیشتری به تصاویر مناظر، که توجه شما را جلب می‌کنند، نگاه کنید متوجه خواهید شد که آنها بسیار بیشتر از چیزی که به چشم می‌آیند هستند.

گویا آی تی: برای اینکه عکاسی از مناظرتان را بهبود ببخشید، به یک مکان قابل توجه نیاز دارید، بعد از آن باید بهترین زمان روز، و بهترین فصل را برای دیدن و عکاسی از آنجا انتخاب کنید تا بهترین تصاویر گرفته شده از آن مکان را خلق نمایید.

بعد از اینکه جست و جو برای انتخاب مکان عکاسی و برنامه ریزی تمام شد، به یکسری تکنیک‌ها برای عکاسی و همچنین مهارت‌های هنری نیاز دارید تا بهترین نما از آن منظره را به تصویر بکشید. تمام این کارها با تمرین قابل دستیابی است، اما اینکه چگونه این شانس را داشته باشید تا عکس‌هایی بی‌نظیر ثبت کنید چیزی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

عکاسی از منظره

در این مقاله به جای اینکه به شما بگوییم دیافراگم را روی f/16 تنظیم کنید، از لنز واید استفاد نمایید و قانون یک سوم را رعایت کنید، قوانینی را عنوان خواهیم کرد که به شما کمک می‌کند تا برنامه‌ ریزی ابتدایی را بهتر انجام دهید، بهتر کادربندی کنید و چند ترفند نیز به شما خواهیم گفت که شاید به کارتان بیاید. علاوه بر این موارد، بعد از خواندن این مقاله قادر خواهید بود تا با انتخاب مکان‌های مناسب‌تر، شانس موفقیت‌تان را افزایش دهید و همچنین این توان را بدست خواهید آورد تا در هر مکانی عکس‌های عالی بگیرید.

پس اجازه ندهید تا مهارت‌تان در عکاسی از مناظر در یک نقطه درجا بزند. هر کدام از این قوانین را بخوانید و گامی در جهت بهبود عکاسی از مناظر بردارید.

قانون شماره‌ی ۱: محل عکاسی را بصورت شانسی و بدون برنامه‌ریزی انتخاب نکنید

تا آنجا که می‌توانید قبل از رفتن به محل مورد نظر، مهارت‌تان در عکاسی منظره را بهبود ببخشید

عکاسی از منظره

خیلی بعید بنظر می‌رسد که بصورت اتفاقی و با شانس یک مکان عالی برای عکاسی پیدا کنید. البته بنظر پیدا کردن مکان مناسب کار سختی بنظر می‌رسد، اما براحتی می‌توانید قبل از رفتن به یک محل خاص، آن مکان را بررسی نمایید و از موقعیت نور خورشید، وضعیت آب و هوا و جزر و مد اطلاع پیدا کنید.

اولین ابزاری که به شما در این امر کمک می‌کند سرویس آنلاین نقشه‌ی گوگل است. جزئیاتی که در حالت ماهواره (Satellite view) مشخص است و همچنین قابلیت نمای خیابان (Street view) این ابزار می‌تواند برای شروع کمک ارزشمندی برای شما باشد.

تصاویری که از مکان مورد نظر در اینترنت وجود دارد را ببینید. البته قصد ما از اینکار این نیست که نحوه کادربندی و شیوه‌ی استفاده شده در آن عکس‌ها را عیناً تکرار کنیم. احتمالا عکس‌هایی که پیدا می‌کنید توسط گردشگرانی گرفته شده که فقط قصد عکاسی از یک منظره را داشته‌اند. موضوعی که با دیدن این عکس‌ها بدنبال آن هستیم این است که چه چیزی در آن مکان انتظار ما را می‌کشد. علاوه بر این می‌توان ریسک تقلید اتفاقی از دیگر عکاسان را نیز کاهش دهیم.

این روند ارزش انجام دادن را دارد حتی برای مکان‌هایی که فکر می‌کنید به خوبی آنها را می‌شناسید. در طی این مراحل با مواردی برخورد کرده و یا حتی مکان‌هایی کشف خواهید کرد که شما را شگفت زده می‌کند.

بدست آوردن جزئیات

وقتی در حال بررسی مکان‌های منتخب هستید می‌توانید از سری نقشه‌های Ordnance Survey برای بررسی جزئیات استفاده نمایید. این نقشه‌ها جزئیات دقیقی از مسیرها ارائه می‌کنند، همچنین می‌توانید از نقشه‌های آنلاین استفاده نموده و مکان مناسبی برای پارک وسیله نقلیه‌تان پیدا کنید.

مورد بعدی که باید بررسی نماید زمان و شدت نور خورشید در مکان مورد نظر است. حتی اگر مکان مناسبی پیدا کنید ولی نور کافی در آنجا موجود نباشد فایده‌ای نخواهد داشت. منابع مختلفی برای بررسی این موضوع وجود دارد که از میان آن‌ها میتوان به این سایت اشاره کرد.

قانون شماره‌ی ۲ : صرفاً از برنامه قبلی پیروی نکنید، با توجه به شرایط موجود منعطف باشید.

گرفتار یک رگبار ناگهانی شده‌اید ؟ باید انقدر منعطف باشید که از روزتان به نحو احسن استفاده کنید.

اینکه قبل از عازم شدن به یک محل برای عکاسی باید یک نقشه داشته باشید کاملا درست است اما این موضوع یک اجبار نیست. این عادت طبیعت است که زمانیکه شما در محل مورد نظر قرار دارید با شما سر ناسازگاری داشته باشد. پس انتظار موارد غیرمترقبه را داشته باشید.

از رگبارهای ناگهانی گرفته تا بادهای شدید و مه‌های بسیار غلیظ، مواردی هستند که شاید در کمین نقشه‌های شما نشسته باشند. همراه با تغییرات آب و هوا، شما نیز باید آماده‌ی رویارویی با موارد غیرمنتظره‌ای مانند تغییر در درختان و پوشش گیاهی منطقه، تغییر سطح آب و حتی حوادث پرمخاطره‌ای مانند رانش زمین باشید. این حوادث می‌تواند بطور کامل ظاهر آن مکان را تغییر دهد و یا فقط باعث شود دیرتر به محل مورد نظر برسید.

زمانی برای نقشه‌ی شماره ۲

این مواقع داشتن یک نقشه جانشین به شما کمک زیادی خواهد کرد. همچنین اگر قصد عکاسی در زمان خاصی مانند طلوع و یا غروب آفتاب را دارید بهتر است زودتر عازم محل مورد نظر شوید.

عکاسی از منظره

ما از طریق نقشه گوگل این مکان را پیدا کردیم و بعد از کمی گشت و گذار به این نتیجه رسیدیم که این مکان ارزش دیدن را دارد. به کمک نقشه، از قبل یک جای پارک برای ماشین‌ها پیدا کرده بودیم که خیلی از مکان مورد نظر دور نبود، و فقط با ۳۰ دقیقه پیاده روی به بالای این محل رسیدیم. صخره‌ رو به شرق بود و به همین دلیل فقط در هنگام طلوع آفتاب نور خورشید بطور مستقیم به آن می‌تابید.

ما قصد داشتیم عکسبرداری را در یک صبح آرام و آفتابی انجام دهیم که این موضوع احتمال وجود مه را بالا می‌برد. خوشبختانه روز موعود از مه خبری نبود و نتیجه‌ی کار این طلوع آفتاب زیبا شد.

این موضوع برای مکان‌هایی که نسبت به آن شناخت کاملی دارید نیز صادق است. وقتی زودتر به مکان مورد نظر برسید می‌توانید محیط را بررسی کرده و خود را برای موارد غیرمنتظره آماده کنید.

نکته‌ی پایانی در این قانون اینکه، اگرچه برنامه‌ریزی به شما کمک بسیاری خواهد کرد اما هیچ برنامه‌ای کامل و جامع نیست.

البته مواقعی نیز وجود دارد که تصمیم گیری سریع برای یک موضوع باعث پدیدار شدن ایده‌هایی جالب می‌شود که حتی گاهی از مفهوم اصلی نیز بهتر عمل می‌کند.

قانون شماره‌ی ۳ : همیشه از بنرهای عریض (واید) استفاده نکنید

اگر از کاربرد لنزهای تله و زوم بخوبی آگاه باشید، عکس‌های خلاقانه تری خواهید گرفت.

بسیاری از عکاسان منظره چیزی در حدود ۸۰ درصد از عکس‌هایی که ثبت می‌کنند را با لنز تله عکاسی کرده‌اند، اما گاهی هم باید برای نشان دادن عمق و طول در تصویر از لنزهایی به همین منظور استفاده کرد. نیمی از ۲۰ درصد عکس باقیمانده با لنزی با فاصله‌ی کانونی زیاد ثبت شده‌اند و در نیمی دیگر از لنز تله استفاده شده است

عکاسی از جزئیات در فاصله‌ی دور بدین معنی است که شما از اثر فشرده سازی پرسپکتیو استفاده کردید که این موضوع باعث می‌شود پس زمینه و پیش زمینه طوری به یکدیگر نزدیک شوند که انگار فاصله‌ی بسیار کمی با هم دارند.

هر چه از سوژه‌ی عکاسی دورتر باشید اثر این موضوع نیز بیشتر خواهد بود که نشان دهنده این موضوع است که شما به لنز با فاصله‌ی کانونی زیاد احتیاج خواهید داشت تا بتوانید با سوژه‌هایی در فاصله‌ی بسیار دور کادر خود را پر کنید.

به هم وصل کردن

یکی دیگر از کاربردهای لنزهایی با فاصله‌ی کانونی زیاد ایجاد عکس‌های پانوراماست. اگر از لنزهای عریض (واید) استفاده نمایید گاهی گوشه‌ای از تصاویر از بین خواهد رفت که در نهایت کار وصل  کردن عکس‌ها به یکدیگر را سخت‌تر می‌کند. اما استفاده از لنزهای تله پرسپکتیو را در تصویر نهایی بخوبی و بصورت کاملا طبیعی جلوه خواهد داد.

قانون شماره‌ی ۴ : برای تمام تصاویر از فیلتر ND استفاده نکنید

عکاسی از منظره

گاهی اوقات استفاده از فیلتر، بجای رفع یک مشکل، خود بوجود آورنده‌ی یکسری مشکلات دیگر است. بنابراین باید ترفندهایی در این مورد یاد بگیرید.

 

 

عکاسی از منظره

برنامه‌ی ما برای این مکان این بود که از قله‌ها و یخچال‌ها واقع در مرکز رشته کوه راکی در ساحل شمالی عکاسی کنیم.

نور عالی بود، اما بادهای شمالی باعث می‌شد زمانی که دوربین و بنزها را برپا می‌کردیم آ‌ن‌ها با قطرات آب پوشیده شوند.

سریعا شروع به یافتن محل دیگری کردیم، یک مرداب، کمی دورتر از ساحل که شدت باد باعث پاشیدن قطرات آب به لنز نمی‌شد.

عکاسی از منظره

وقتی در حال عکاسی در جنگل هستید، استفاده از لنزهای عریض باعث ایجاد عکس‌هایی بدون نقطه‌ی کانونی مد نظر شما خواهد شد. برای ساده کردن صحنه بدنبال موضوع‌هایی در فواصل دورتر بگردید و با لنز تله عکاسی کنید.

معمولا همیشه توصیه‌ی ما این است که عکس‌هایی بدون نقص با خود دوربین بگیرید (تا اینکه بخواهید بعدا آن‌ها را ویرایش نمایید). این کار در زمان شما صرفه جویی خواهد کرد و شما را از دستکاری و تنظیم مجدد عکس بی‌نیاز خواهد نمود. اولویت اول ما در عکاسی از آُسمان و ثبت جزئیات مناظر مربوط به طلوع و غروب خورشید، استفاده از فیلتر ND به جای تکنیک‌های نرم افزاری است. اما مواقعی وجود دارد که بهتر است از فیلتر ND استفاده نکنید و برای ایجاد تعادل در نوردهی (اکسپوژر) به دیگر تکنیک‌های عکاسی متوسل شوید.

یک نمونه‌ی کلاسیک استفاده از فیلترND زمانی است که در عکس شما در بالای خط افق، کوه، ساختمان و یا درخت وجود داشته و خورشید نیز در حال غروب باشد. در این حالت غیر ممکن است که با یک نوردهی بتوان جزئیات مربوط به تاریک‌ترین و روشن‌ترین قسمت‌های تصویر را ثبت کرد. اما با استفاده از فیلتر ND تمامی قسمت این عکس که در بالای خط افق قرار دارد کمی تیره‌تر می‌شود که اینکار جزئیات را بیشتر مشخص می‌کند

در این موقعیت بهترین کار این است که دو عکس داشته باشید. یک عکس از آسمان و ناحیه‌ی روشن عکس و دیگری از زمین و ناحیه‌ی تاریک عکس. سپس می‌توان در نرم افزار فتوشاپ دو عکس را بصورت جداگانه باز کرده و قابلیت ماسک لایه‌ها را در ناحیه مناسب هر عکس اعمال کرد.

بوسیله‌ی فیلتر ND و قلم Adjustment در نرم افزار فتوشاپ می توان بسیاری از جزئیات عکس را احیا کرد. اما باز هم انداختن چند عکس با نوردهی‌های متفاوت ارزش امتحان کردن را دارد

بدون HDR

پردازش HDR (High-dynamic-rang) یک گزینه برای عکاسی است، اما بسیاری از مردم به این نکته پی برده‌اند که استفاده از HDR به ندرت نتایجی با ظاهر طبیعی ایجاد می‌کند. بنابراین برای عکاسی منظره از این قابلیت استفاده نکنید. آخرین دوربین‌های با فناوری SLR و همینطور نرم افزارهایی بهبود یافته برای پردازش عکس‌های خام مانند Lightroom 6، به شما کمک خواهد کرد تا بسیاری از جزئیات مربوط به سایه‌ها و نقاط روشن را احیا کنید.

قانون شماره‌ی ۵ : فقط در بهترین شرایط آب و هوایی عکاسی نکنید

تبدیل به یک تعقیب کننده‌ی طوفان شوید تا بتوانید عکس‌هایی به مراتب تاثیرگذارتر بگیرید. اما موارد ایمنی را فراموش نکنید.

عکاسی از منظره

درست است که در آسمان صاف و درخشان می‌توان عکس‌های جذابی گرفت، اما احتمالا با دیدن عکس‌هایی از یک طوفان و یا آسمانی که شروع طوفان را نشان می‌دهد بیشتر هیجان زده خواهید شد. دلیل این موضوع این نیست که ما از خیس شدن، سرما خوردن و یا در معرض بادهای شدید قرار گرفتن خوشمان می‌آید، بلکه علت رنگ‌ها، بافت‌ها و نورهایی است که دقیقا قبل و یا بعد از وقوع یک طوفان بوجود می‌آیند که نهایت زیبایی یک عکاسی منظره را به نمایش می‌گذارند.

مراقب باشید

عکاسی در طوفان کار ساده‌ای نیست، زیرا خطرات بالقوه زیادی در کمین شما و تجهیزات‌تان هستند. پس باید اطمینان حاصل کنید که خودتان را در معرض خطر قرار نداده و همینطور باید از لحاظ پوشش خودتان را برای باران و یا بادهای شدید آماده کنید.

از تجهیزات‌تان مراقبت کنید

بدیهی است که باید در این شرایط از تجهیزات عکاس‌تان محافظت کرده و آن‌ها را خشک نگه دارید. یک کاور پلاستیکی و ضد آب تهیه کنید، با اینکار اگر در هنگام عکاسی باران شروع به باریدن کردن می‌توانید به سرعت دوربین و سه پایه را با این کاور بپوشانید. مقداری پارچه برای تمیز کردن و خشک کردن لنزها، فیلترها و بدنه دوربین نیز به همراه داشته باشید.

قانون شماره‌ی ۶ : فقط از یک نقطه عکاسی نکنید

به خوبی محل عکاسی را بررسی کنید. با اینکار شاید نقاطی برای عکاسی پیدا کنید که آرزوی دیگر عکاسان عکاسی از آن نقطه باشد.

عکاسی از منظره

بعد از اینکه بخوبی محل عکاسی را بررسی کردید و عکس‌های قبلی از آن محل را دیدید، شاید شما نیز وسوسه شوید که از همان نقاطی که دیگر افراد از آن عکاسی کرده‌اند بروید و عکس‌تان را از همان زاویه بگیرید. اما شاید با یک بررسی کوتاه نقاط جدیدی بیابید که برای اولین بار از آن‌جا عکاسی می‌شود. البته نقاط بسیار زیادی هستند که می‌توانید از آن‌جا عکاسی کنید و سوژه های آشنا را از آن زاویه به نمایش بگذارید.

پیدا کردن یک نقطه‌ی جدید و ایده‌آل، شاید به سادگی چند دقیقه پیاده روی و ارزیابی تمام نقاط احتمالی و همینطور استفاده از المان‌های مختلف در پس زمینه و پیش زمینه باشد. شاید هم کاری زمانبر باشد که شما را مجبور کند تا اطراف مرزهای یک منطقه دائماً جا به جا شده و نقاط مختلف را ارزیابی کنید.

البته در مواردی که از یک سوژه‌ی بزرگ مانند یک کوه یا یک دریاچه عکاسی می‌کند مورد دوم به واقعیت نزدیک‌تر است زیرا مسافتی که برای اینکار باید طی کنید زیاد است. گاهی این زمان و مسافت بیشتر، شما را وادار خواهد کرد که فقط با یکبار دیدن، نقطه مورد نظر را انتخاب کنید، مخصوصا زمانی که قصد عکاسی از طلوع یا غروب خورشید را داشته باشید.

قانون شماره‌ی ۷ : به قانون یک سوم تکیه نکنید

از دستورالعمل‌ها و توصیه‌ها سختگیرانه خودتان را خلاص کنید و این نکته را در نظر بگیرید که خلاقیت شما مکملی برای عکاسی از منظره است.

عکاسی از منظره

در تمام شیوه‌های عکاسی یکسری قوانین استاندارد برای کادربندی وجود دارد. قانون یک سوم (این قانون پیشنهاد می‌کند تا صفحه را با چند خط بصورت ۳ در ۳ تقسیم کنید و نقطه کانونی را در یکی از تقاطع‌های حاصل از خطوط قرار دهید) یکی از قوانینی است که احتمالا در بسیاری از عکس‌های گرفته شده از مناظر رعایت می‌شود. اما در دنیای واقعی، این خطوط راهنمای بیشتر جنبه‌ی راهنما و پیشنهاد را دارند و اگر بیش از حد به آنها تکیه کنید چیزی که در نهایت نصیب شما خواهد شد عکس‌هایی شبیه به هم و خسته کننده است.

مشکل دیگری که این قوانین به همراه دارند این است که طبیعت همیشه با آنها هماهنگ نیست. این احتمال وجود دارد که منظره‌ای که روبروی شما قرار دارد در یک کادر با قانون معمول یک سوم نگنجد. در این مواقع به جای اینکه به زور منظره را در کادری این چنینی بگنجانید سعی کنید تا به آن اجازه بدهید تا بر روی کادربندی شما تاثیر بگذارد.

قانون شماره‌ی ۸ : موارد زیادی در عکس قرار ندهید

این موضوع را در خاطر بسپارید که هر چه کمتر بهتر. با این کار تمام حواس‌ها را متوجه سوژه‌ی اصلی عکاسی خواهید کرد

عکاسی از منظره

گاهی مواقع برای بدست آوردن یک کادربندی قوی و قابل توجه، باید از خیر یکسری از موارد گذشته و آن‌ها را از کادربندی حذف کنید. این موضوع حتی از مواردی که داخل کادر قرار می‌دهید نیز مهم‌تر است. وقتی با یک صحنه و منظره‌ی جذاب و بینظیر روبرو می‌شوید اینکه چه چیزی را از کادر حذف کنید کار سختی خواهد بود. برای اینکار از رویه‌ی ساده‌ای که در ادامه خواهیم گفت پیروی نمایید.

اول تصمیم بگیرید که کدام قسمت از تصویر جزو ضروری کادربندی شماست. معمولا این قسمت همان چیزی است که در نگاه اول توجه شما را بخود جلب می‌کند و شما را ترغیب به عکاسی از آن منظره می‌نماید، این سوژه می‌تواند قله‌ی کوه، یک درختی و یا حتی رنگ‌های پیش زمینه باشد.

سپس با توجه به سوژه‌ی اصلی، شروع به اضافه کردن موارد دیگر به کادر کنید ولی به این نکته دقت کنید که موردی که اضافه می‌کنید خللی در سوژه‌ی اصلی ایجاد نکند. با کمی تمرین می‌توانید بدون عکس انداختن این کار را براحتی انجام دهید. البته یکی از مریت‌های دوربین‌های دیجیتال این است که بدون نگرانی می‌توانید عکس‌های متفاوت با کادربندی‌های متفاوت گرفته و سپس بهترین آن‌ها را انتخاب کنید.

بررسی کنید که تمام المان‌های اضافه شده به کادر با هم همخوانی داشته باشد و اینکه هنوز هم سوژه‌ی اصلی در نگاه اول توجه شما را به خود جلب کند.

قانون شماره‌ی ۹ : فقط به رنگ‌ها فکر نکنید

عکاسی از منظره‌ها بصورت تک رنگ را یاد بگیرید و با اینکار مورد جدیدی به علایق‌تان اضافه کنید.

عکاسی از منظره

در ۲ حالت عکاسی بصورت سیاه و سفید نتایج مطلوبی در پی خواهد داشت. مورد اول زمانی است که آسمان تیره و ابری‌ست که در هر صورت شما را وادار به عکاسی بصورت تک رنگ می‌کند. مورد دوم زمانی است که ابرهای پراکنده در آسمان صاف و آبی وجود دارد.

از هر دو جنبه به موضوع نگاه کنید

این دو مورد نتایج کاملا متفاوتی را ایجاد می‌کنند، و روند متفاوتی برای تهیه تصویر نهایی دارند. ساده‌ترین حالت این است که آُسمان آبی، مقداری ابر و منظره‌ی پرنور داشته باشید.

در اینجا، تمام کاری که باید انجام دهید این است که از تصویر بصورت تمام رنگ عکاسی کنید و سپس براحتی عکس را به نسخه‌ی سیاه و سفید تبدیل کنید. برای اینکار می‌توان از فیلتر قرمز، که در Lightroom و فتوشاپ موجود است برای تاریک کردن رنگ آبی و افزایش کنتراست استفاده نمود.

اما در هنگام عکاسی در هوای ابری شرایط کمی پیچیده‌تر می‌شود. معمولا در این حالت از فیلتر ND برای تاریک کردن آسمان استفاده می‌شود. پس از تبدیل عکس به نسخه‌ی سیاه سفید نیز باید نواحی مختلف و زیادی از عکس را تیره‌تر و یا روشن‌تر کنید تا تصویر نهایی پدید آید.

قانون شماره‌ی ۱۰ : از بازبینی مجدد مکان عکاسی نترسید

برای تهیه عکس نهایی، از اطلاعات قبلی خود که از بازدیدهای قبلی بدست آورده‌اید کمک بگیرید.

عکاسی از منظره

ما همیشه بدنبال مکان‌هایی جدید و الهام بخش برای عکاسی هستیم، اما عکاسی از منظره چیزی بیش از این است که فقط لیستی از مکان‌ها را تیک بزنید. تغییرات فصل، آب و هوا و نور در صحنه‌ها یکی از اصلی‌ترین مفاهیم عکاسی منظر است

اگر فقط به هر مکان یکبار سر بزنید و به سراغ مکان بعدی بروید، ثبت این تغییرات و این زیبایی‌ها غیر ممکن خواهد بود.

ما معمولا با مکان‌های قبلی باز می‌گردیم تا بتوانیم تاثیرات آب و هوا و نور را بر روی صحنه‌های مختلف بررسی نماییم.

عکاسی از منظره

زمان را ذخیره کنید

بازگشت به مکان‌های قبلی بدین معنی است که زمان زیادی برای بررسی مجدد آن ناحیه را نخواهید داشت، هر چند هنوز هم عقیده داریم که گشت و گذار در مکان مورد نظر برای پیدا کردن نقاط، سوژه‌ها و کادرهای مناسبی که شاید قبلا آن‌ها را از دست داده باشید فکر خوبی است.

در رابطه با این ترفند ها چه دیدگاهی دارید؟ در این باره با ما صحبت کنید و این مقاله را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *