بازیابی داده ها از هارددیسک های که شناسایی نمی شوند

بازیابی داده ها از هارددیسک های که شناسایی نمی شوند
  • 1396/8/9
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

مهم ترین دلیل عدم شناسایی هارددیسک ها بروز نقص در سیستم فایل است؛ سیستم فایل مهم ترین بخش هر سیستم عاملی است. سیستم فایل مسئولیت مدیریت فایل ها و مسیرهای هارددیسک را بر عهده دارد. سیستم فایل همواره در معرض خرابی قرار داشته و در صورت بروز هر گونه مشکلی برای آن تمام پارتیشن های هارددیسک شما به یک باره غیب شده و دیگر قابل دسترسی نخواهند بود؛ ضمنا کامپیوتر هم دیگر بوت نخواهد شد و تمام داده های ذخیره شده هم از بین خواهند رفت.

گویا آی تی – زمانی که سیستم فایل با مشکل مواجه می شود فایل ها و پارتیشن ها به اصطلاح ”خام“ می شوند. در چنین مواردی برای بازیابی پارتیشن ها و داده های ذخیره شده که گم شده یا غیرقابل دسترسی شده اند نیازمند استفاده از راهکارهای بازیابی پارتیشن هستید.

سایر دلایل

به علت فاصله بسیار نزدیک بین هدها و سطح دیسک، هارددیسک ها در معرض آسیب شکستگی هد قرار دارند؛ آسیبی که در آن بعد از برخورد هد با سطح پلاتر، لایه نازک مغناطیسی را از بین برده و سبب از دست رفتن اطلاعات خواهد شد. از کار افتادن هد ممکن است به خاطر اشکالات الکترونیکی، خالی شدن یک باره جریان برق، شوک فیزیکی، جمع شدن آلودگی ها در محفظه داخلی درایو، فرسودگی، زنگ زدگی یا استفاده از قطعات بی کیفیت در ساخت هدها و پلاترها رخ دهد.
گاهی اوقات تمام پارتیشن های هارددیسک های اکسترنال یا جدول های پارتیشن صدمه می بیند؛ بعضی مواقع برای پارتیشن بندی لپ تاپ اقدام به نصب نرم افزارهای مخصوص این کار می کنید اما این ابزارها قادر به شناسایی هارددیسک نیستند؛ در پاره ای موارد هم به علت انجام فعالیت های مرتبط با مدیریت هارددیسک در خط فرمان از جمله دستورات chkdsk، convert، defrag، diskcomp، diskcopy، diskpart، fdisk، format، label، subst، scandisk، sys، vol، vssadmin و … شاهد بروز نقص در فایل ها یا گم شدن آنها و خرابی پارتیشن ها هستیم.
از سایر مشکلاتی که باعث عدم شناسایی هارددیسک می شوند هم می توان به بروز خطا در بایوس (BIOS) و نقص در جریان الکتریسیته ورودی اشاره کرد.
خوشبختانه در بیشتر موارد حل این مشکل آن چنان که به نظر می رسد دشوار نیست.
یکی از نرم افزارهای حرفه ای در این حوزه Aid File Recovery نام دارد. برای دانلود این نرم افزار اینجا کلیک کنید. اگر این نرم افزار قادر به شناسایی هارددیسک باشد با استفاده از امکانات آن می توان داده ها را بازیابی و روی هارددیسکی دیگر از آنها فایل پشتیبان تهیه کرد؛ بعد از این می توان هارددیسک را مجددا فرمت کرد.
در اکثر موارد اگر Aid File Recovery قادر به شناسایی هارددیسک نبود ممکن است مشکل چندان جدی نباشد. اگر سعی در اتصال یک هارددیسک اکسترنال به سیستم را دارید و موفق نمی شوید شاید کابل اتصال USB اشکال جدی داشته باشد و برای مثال قادر به تامین انرژی کافی برای راه اندازی هارددیسک نباشد. قبل از هر کاری سیستم را از نو راه اندازی کنید تا شاید مشکل حل شود. اگر از کامپیوترهای رومیزی (PC) استفاده می کنید در صورت امکان گرد و غبار داخلی کیس خصوصا آلودگی های مادربرد را پاک کنید؛ در صورت امکان باتری مادربرد را هم تعویض نمایید. اگر مشکل حل نشد بهتر است در صورت اکسترنال بودن هارددیسک آن را به سیستمی دیگر متصل نمایید تا شاید مشکل حل شود. گاهی اوقات حتی تغییر پریز برقی که دستگاه انرژی خود را از آن تامین می کند ممکن است منجر به برطرف شدن مشکل شود.
نرم افزار Aid File Recovery رابط کاربری ساده ای داشته و امکانات آن برای بازیابی داده ها با چهار دکمه ای که در صفحه اصلی برنامه تعبیه شده اند به راحتی قابل دسترسی اند:
Undelete: با استفاده از این گزینه می توان داده هایی که بعد از حملات ویروس ها، پاک شدن از سطل بازیافت ویندوز، پاک شدن توسط ابزار پاکسازی ویندوز، فشرده شدن اتفاقی کلیدهای Shift+Del و سایر موارد مشابه را بازیابی کرد.
Unformat: همان گونه که از نام این گزینه معلوم است داده های پاک شده بعد از فرمت سریع، فرمت کامل، فرمت های تصادفی، فرمت سطح بالا و پایین را برای کاربر بازیابی خواهد کرد.
Recover Partition: در صورت تغییر پارتیشن ها، صدمه دیدن یا پاک شدن آنها می توان از این گزینه استفاده کرد.
Full Scan: در صورتی که به پارتیشن ها برچسب ”خام“ زده شده از این گزینه استفاده کنید. اگر موفق به بازیابی داده ها با استفاده از ۳ گزینه قبلی نشده اید به احتمال بسیار قوی این گزینه فایل هایی که به دنبال آنها هستید را بازیابی خواهد کرد. ضمنا اگر پارتیشن ها فاقد سیستم فایل های NTFS، FAT32 و EXFAT باشند، این گزینه قادر به بازیابی داده های آنها خواهد بود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *