ساخت کرم ضد آفتاب از DNA

ساخت کرم ضد آفتاب از DNA
  • 1396/8/22
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

یکی از روش هایی که کارایی آن برای حفاظت از پوست در برابر اشعه ی خورشید به اثبات رسیده است، استفاده از کرم ضد آفتاب می باشد.کرم های ضد آفتاب در کنار تمامی مزایایی که دارند دارای برخی معایب و محدودیت ها نیز هستند. به عنوان مثال اثر این کرم ها پس از چند ساعت قرار گرفتن بر روی پوست از بین می رود و لازم است تا دوباره مقداری از آن روی پوست قرار گیرد. دانشمندان برای حل این مشکل اقدام به طراحی کرم ضد آفتابی نموده اند که با استفاده از DNA انسان ساخته می شود و دارای این مزیت است که هر چه بیشتر روی پوست قرار گیرد، قدرت بیشتری در حفاظت از آن در برابر نور خورشید پیدا خواهد کرد.

گویا آی تی – DNA با قرار گرفتن در معرض نور خورشید دچار آسیب می شود، اما ترکیب آن با برخی مواد دیگر این امکان را به وجود می آورد تا بتوان برای مدت طولانی تری از پوست در برابر این عامل محافظت نمود.
این تحقیق توسط یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه بیرمنگام آمریکا انجام شده است. یکی از محققان این تیم با لایه های نازک یا فیلم هایی که بر DNA مبتنی هستند آشنا بوده است. زمانی که افراد این تیم با استفاده از حسگرهای زیستی یا وسایل الکترونیکی این فیلم ها را مورد مشاهده قرار می دادند متوجه این نکته شدند که در مواجهه با نور رفتار این فیلم ها دچار تغییر می شود و از این جا این تیم به فکر ساخت چنین محصولی برای حفاظت از پوست افتاد.
این تیم سلول های اسپرم سالمون نر را از یک شرکت که مواد لازم برای آزمایشگاه ها را تأمین می کند، تهیه و آن را با اتانول و آب ترکیب کردند. آن ها محصول به دست آمده را جهت خشک شدن، بر روی یک سطح صاف قرار دادند. با خشک شدن ترکیب، محققان تیم مذکور مشاهده کردند که مولکول های DNA به شکل فیلمی نازک درآمده اند. آن ها بر روی این ترکیب، نوری حاوی دو طیف از اشعه ی فرابنفش یا UV یعنی طول موج های UVA و UVB ،که در نور خورشید نیز موجود هستند، را تاباندند. این اشعه ها در حالت عادی می توانند به DNA پوست آسیب برسانند اما فیلم DNA باعث شد تا نور تابیده شده نتواند به پوست زیر آن برسد.
محققان ادعا کرده اند که این محصول می تواند تا ۹۰ درصد طول موج UVB و تا ۲۰ درصد طول موج UVA را متوقف کرده و از رسیدن آن ها به پوست جلوگیری نماید. مسلماً این ترکیب قدرت حفاظتی بیشتری از پوست در برابر اشعه های آفتاب خواهد داشت و همان طور که گفته شد با افزایش تابش نور خورشید اثر حفاظتی آن بیشتر نیز خواهد شد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *