چگونه ریز ترین اطلاعات را در مورد سیستم کامپیوتری خود استخراج کنیم؟

چگونه ریز ترین اطلاعات را در مورد سیستم کامپیوتری خود استخراج کنیم؟
  • 1396/9/29
  • زهرا معبودی
  • 0

اینکه هنگام خرید یک سیستم، شما را با برخی ویژگی های آن نظیر میزان حافظه داخلی، حافظه رم و البته جزییاتی در مورد پردازنده و گرافیک آشنا می کنند بدین معنی نیست که شما به سایر جزییات سیستم نیاز نخواهید داشت یا اینکه سیستم شما به همین چند قطعه محدود می شود.

گویا آی تی: زمانی که شما کار خود را با سیستم شروع کردید، ممکن است به دلایلی به اطلاعات خاصی از سیستم خود نیاز داشته باشید و دسترسی به سرویس دهنده ی خود نیز نداشته باشید. در چنین شرایطی می توانید به کمک این راهنما که توسط گویا آی تی نگاشته شده است، مساله را حل کنید و جزییات را بدست آورید.

 

استفاده از اپلیکیشن تنظیمات

اگر شما بخواهید به یک سری اطلاعات پایه ای دست پیدا کنید باید به اپلیکیشن تنظیمات مراجعه کنید. این اپلیکیشن هم تنها در ویندوز ۱۰ و ویندوز ۸ در دسترس است. برای استفاده از این اپلیکیشن در این دو ویندوز دکمه ترکیبی Windows+I را بگیرید و بعد وارد اپ تنظیمات می شوید. در این جا باید روی آیکون System کلیک کنید.

System

زمانی که بر روی آیکون معرف سیستم کلیک کردید، صفحه مربوط به اطلاعات سیستم باز می شود. شما باید در این صفحه روی گزینه About کلیک کنید.

About

وقتی که روی این گزینه کلیک کنید، در سمت راست پنجره ای مشاهده می کنید که حاوی دو نوع اطلاعات است. در بخش اول که Device Specifications نام دارد، اطلاعات اساسی سخت افزاری نظیر میزان رم، اطلاعاتی در مورد پردازنده، آی دی محصول و مواردی نظیر این نشان داده می شود. حتی شما از این بخش هم می توانید بفهمید که سیستم شما ۳۲ بیتی است یا ۶۴ بیتی!

Device Specifications

در قسمت بعدی که Windows Specifications نام دارد شما می توانید یک سری اطلاعات مهم نرم افزاری نظیر ویرایش، ورژن و ساخت ویندوز خود را مشاهده کنید.

Windows Specifications

استفاده از اپلیکیشن  System Information برای اطلاعات سخت افزاری و نرم افزاری

این بخش از اطلاع رسانی ویندوز، از پیش از به روی کار آمدن ویندوز XP وجود داشته و می توان دقیق ترین اطلاعات را در مورد سیستم از نظر سخت افزاری و نرم افزاری و محیط استفاده از آن ها بدست آورد. برای اینکه وارد این محیط شوید یک روش ساده وجود دارد و آن هم این است که کلید ترکیبی Windows+R را هم زمان بگیرید. قطعا باید پنجره RUN برای تان باز شود. در این بخش در کادر مربوطه عبارت msinfo32 بنویسید. بعد اینتر را بزنید تا عملیات اجرایی به انجام رسد:

msinfo32

وقتی که بخش مربوطه اجرا شد، شما می توانید مطابق عکس زیر با صفحه ای مواجه شوید. در این بخش System Summary مشاهده می شود که دارای ریز جزییاتی است که در اپلیکیشن تنظیمات با آن ها آشنا شدید اما اگر کمی به لیست دقت کنید می توانید اطلاعات جزیی تری نیز مشاهده کنید.

اگر در سمت چپ گره ها را باز کنید می توانید جزییات بیشتری از اطلاعات را دریافت کنید. مثلا اگر زیر گره های Hardware Resources را باز کنید می توانید یک سری اطلاعات جزیی را مشاهده کنید که البته بسیاری از آن ها برای کاربران عادی مفهومی ندارد و شاید هم استفاده ای نداشته باشد اما شاید روزی استفاده از این اطلاعات به ظاهر مبهم مهم باشد.

اما برخی اطلاعات لازم و مفید و واضح اند. مثلا اگر بر روی Display کلیک کنید می توانید یک سری اطلاعات مفید در مورد گرافیک، رزولوشن، و مواردی نظیر این در مورد نمایشگر مشاهده کنید:

یک نکته بسیار مفید در مورد این بخش این است که شما می توانید جزییات مربوط به ویژگی هایی که مشاهده می کنید را در یک فایل متنی ذخیره کنید. این موضوع برای وقتی که می خواهید اطلاعات را برای دیگران ارسال کنید بسیار مفید است و در کار شما سهولت ایجاد می کند. حتی می توانید با کمک System Summary از کلیه اطلاعات یک خروجی بگیرید.

اما اگر می خواهید از بخشی خاص خروجی بگیرید مطابق این آموزش به پیش روید:

اول آن بخشی که می خواهید از آن خروجی بگیرید را انتخاب کنید و بعد از طریق منوی FILE گزینه Export را انتخاب کنید:

در ادامه نام فایل را مشخص کنید و در محلی که دوست دارید آن را ذخیره کنید و روی دکمه Save کلیک کنید:

Save

حالا فایل ذخیره شده ی متنی خود را می توانید با برنامه هایی مثل نوت پد باز کنید و اطلاعات را مشاهده کنید:

Save

Speccy  را برای اطلاعات دقیق تر دانلود کنید

اگر این آموزش تا به اینجا نتواند آن دسته از اطلاعاتی که نیاز دارید را به شما نمایش دهد توصیه ما این است که از اپلیکیشن های ثانویه ای استفاده کنید که توسط شرکت های مختلف ساخته می شوند. از جمله این اپلیکیشن ها می توان به Speccy  اشاره کرد. البته این نرم افزار دارای نسخه رایگان و حرفه ای است که نسخه حرفه ای و جامع آن تقریبا ۲۰ دلار هزینه دارد.

این برنامه دارای رابط کاربری ساده و شفافی است که می توانید از طریق آن جزیی ترین اطلاعاتی که حتی در حالت های یاد شده، سیستم به شما نشان نمی دهد را مشاهده کنید. مثلا در بخش Summary شما می توانید میزان دمای هر بخش خاص از سیستم را نیز مشاهده کنید که سیستم نظاره گر آن هاست.

حتی می توانید در این بخش مدل مادربرد را هم مشاهده کنید که این ریز جزییات اطلاعات در بخش System Information هرگز نمایش داده نمی شود و سیستم آن را نادیده می گیرد.

در بخش Summary شما می توانید ریز ترین جزییات در مورد اجزای سخت افزاری و نرم افزاری سیستم را مشاهده کنید. به طور کلی کار کردن با این سرویس لذت بخش است.

در این برنامه هر قسمت دارای زیر شاخه هایی است که اگر آن ها را کلیک کنید می توانید به سادگی اطلاعات بیشتری از آن کسب کنید. مثلا RAM را اگر باز کنید و زیر شاخه هایش را مشاهده کنید می توانید اطلاعاتی را مشاهده کنید که مربوط به فضای ذخیره سازی است و در حالات قبلی آن ها را مشاهده نکرده اید.

در واقع با کمک این نرم افزار می توانید به طور تخصصی تر با جزییات سیستم خود آشنا شوید.

به همین منوال اگر بخواهید اطلاعات جزیی مادر بورد را مشاهده کنید می توانید به کمک منوی مربوط به آن در سمت چپ و کلیک بر آن جزییاتی مثل مدل، ولتاژ دما و موارد مشابه آن را مشاهده کنید:

 Command Prompt برای زمانی که سیستم بوت نمی شود

عموما زمانی نیاز به اطلاعات سیستم پیدا می کنیم که نمی توانیم سیستم را به خوبی و در حالت نرمال و عادی باز کنیم. در چنین حالتی بهتر است که از  Command Prompt استفاده کنیم. در محیط مشکی رنگ مرسوم عبارت

systeminfo

را بنویسید و بعد از آن اینتر بزنید تا سیستم اطلاعات جزیی در این مورد را در اختیار شما قرار دهد.

بدین صورت می توانید جزیی ترین اطلاعات ممکن در مورد سیستم خود و اطلاعات آن بدست آورید. دیدگاه های خود را در این باره با ما در میان بگذارید و بگویید در چنین شرایطی چگونه اطلاعات سیستم خود را بدست می آورید.

همچنین برای اطلاع عموم دوستان خود این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

منبع

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *