۱۰ قابلیت آیفون که احتمالا اطلاعی از آن ندارید

۱۰ قابلیت آیفون که احتمالا اطلاعی از آن ندارید
  • 1396/10/8
  • مهری ایران دوست
  • 0

فرقی نمی کند که شما یک آیفون جدید را به عنوان یک هدیه دریافت کرده باشید و یا آن را خودتان خریده باشید؛ در هر صورت احتمالا شما از همه ی قابلیت های آن استفاده نمی کنید.

گویا آی‌تی  – با توجه به صدها قابلیت و خصوصیاتی که این گوشی تلفن به همراه یک سیستم عامل جدید(iOS 11) دارد، بدون شک همیشه مواردی هستند که شما از آن اطلاعی ندارید- حتی اگر قبلا از نسخه های قدیمی آیفون استفاده کرده باشید. در این بخش ما نکات و ترفندهایی را که می توانید با استفاده از آیفون امتحان کنید در اختیار شما قرار می دهیم.

ایجاد ویبره ی دلخواه

آیا  این جالب نیست که تنها با توجه به نحوه ی ویبره ی گوشی در هنگام زنگ خوردن، متوجه شوید چه کسی با شما تماس گرفته است؟ این قابلیت در آیفون وجود دارد.

برای اینکار می توانید در اپلیکیشن مربوط به مخاطبان (Contacts)، فرد دلخواهتان را انتخاب کرده و روی گزینه ی Edit کلیک کنید. در این بخش با یک گزینه Vibration مواجه می شوید. با لمس این بخش، گزینه های بسیاری را خواهید دید که شامل یک ابزار برای ایجاد حالت ویبره ی جدید به دلخواه شما است.

با این روش، می توانید ویبره ی تلفن خود را در هنگام تماس گرفتن همسر، فرزندان یا رئیس خود متفاوت انتخاب کنید و حتی بدون آنکه نگاهی به گوشی بیندازید متوجه شوید چه کسی با شما تماس گرفته است. این روش برای افرادی که چندین کار را به طور همزمان انجام می دهند، و افرادی که تمام روز را در جلسات مختلف حضور پیدا می کنند مناسب است (چرا که موبایل این افراد باید در حالت سایلنت قرار داشته باشد).

به طور مشابه، شما می توانید زنگ موبایل خود را هم برای افراد مختلف به دلخواه تنظیم کنید، علاوه بر آن که چراغ فلش آیفون می تواند برای هر فرد الگوی خاصی را در هنگام زنگ زدن نشان دهد.

اصلاح تلفظ های Siri

دستیار شخصی صوتی اپل می تواند در ارائه ی اطلاعات مختلف در مورد آب و هوا، مسیریابی و نتایج مسابقات ورزشی بسیار سودمند باشد اما گاهی این سیستم کلمات را به درستی تلفظ نمی کند. این اتفاق به ویژه در تلفظ برخی نام ها و مکان ها که شاید ریشه در زبان های دیگر داشته باشند و تلفظ آن ها برای Siri دشوار است رخ می دهد.

البته اگر تلفظ کلمه ی مد نظر شما از املای آن متفاوت باشد شما نمی توانید Siri را مقصر بدانید. (برای مثال ممکن است Siri بخواهد نام Alissa را تلفظ کند، اما تلفظ این نام با حالت معمول آن متفاوت باشد و به صورت  “Aleesa” تلفظ می شود)

اگر Siri کلمه ای را اشتباه تلفظ می کند، این موضوع را به او اطلاع دهید. پس از آنکه Siri واژه ای را به اشتباه تلفظ کرد، به او بگوئید: “That’s not how you pronounce [—] ”. با این کار Siri تلفظ درست کلمه را از می پرسد و سپس چک می کند که آیا تلفظ درست را دریافت کرده است یا خیر.

تکان دادن گوشی برای پاک کردن

هنگامی که در یکی از برنامه ها (مانند Mail، Messages یا Notes) در حال تایپ کردن چیزی هستید، یا زمانی که از ابزارهای ویرایش (Cut، Copy یا Paste) استفاده می کنید، می توانید برای Undo کردن تایپ گوشی را تکان دهید و برای redo کردن مجددا گوشی را تکان دهید.

این کار بسیار سریع تر از فشردن و دست برداشتن از دکمه ی back/delete تا زمانی که متن مورد نظر پاک شود عمل می کند.

با لرزندان گوشی پنجره ای نمایش داده خواهد شد تا مطمئن شود که قصد شما از تکان دادن گوشی همین کار بوده است و این تکان ها اتفاقی صورت نگرفته است. شما می توانید در این پنجره پاک شدن را تأیید کرده یا آن را لغو کنید.

اگر این قابلیت بیش از آن که مد نظر شماست فعال می شود می توانید در بخش تنظیمات آن را غیر فعال کنید. برای این کار Select General Accessibility Shake to Undo را انتخاب کرده و آن را غیر فعال کنید.

اسکن کدهای QR

تا همین چند وقت پیش شما برای اسکن کردن کدهای QR به یک برنامه ی مخصوص برای انجام این کار نیاز داشتید. پیدا کردن این برنامه در گوشی، باز کردن آن و قرار دادن گوشی در مقابل این مربع کوچک سیاه و سفید به هنگام نیاز کمی طول می کشید.

اما در سیستم عامل iOS 11، دوربین آیفون شما کدهای QR را تشخیص می دهد.

حالا تنها باید برنامه ی دوربین گوشی را باز کرده و آن را به سمت کد QR بگیرید تا به طور خودکار فعالیت کدنویسی شده ی مربوط به آن، نظیر باز شدن یک وبسایت، یک مخاطب یا مشاهده ی یک ویدئو انجام شود.

مخفی کردن تصاویر خصوصی

اگر این جمله برای شما آشنا به نظر می رسد مرا به این توصیه توجه کنید: شما گوشی خود را برای بازی کردن در اختیار بچه ای قرار می دهید، یا می خواهید تصاویری از آخرین گردش خود را به دوستی نشان دهید و ناگهان به خاطر می آورید که یک عکس یا ویدئوی خصوصی در گوشی دارید.

اپل می خواهد به شما کمک کند تا تصاویر حساس را مخفی کنید.

در برنامه ی Photos، یک یا چند تصویر را انتخاب کرده و دکمه ی Share  را انتخاب کنید. حالا گزینه ی Hide را انتخاب کنید. با این کار تصاویر مورد نظر در بخش های Moments، Collections و Years view مخفی می شوند، اما شما می توانید از بخش Albums به آن ها دسترسی داشته باشید.

البته، برنامه های مخصوصی برای مخفی کردن برنامه ها و ویدئو ها، و هم چنین Private Calculator برای این کار وجود دارد.

افزایش فضای ذخیره

DataTraveler Bolt Duo

همانطور که احتمالا می دانید، آیفون به شما اجازه نمی دهد فضای ذخیره ی آن را به بیشتر از مقدار اولیه ای که در هنگام خرید وجود دارد (یعنی ۶۴GB یا ۲۵۶GB) افزایش دهید. اما از طرف دیگر بیشتر گوشی های اندروید قابلیت استفاده از یک کارت حافظه ی microSD را دارند.

اما افزایش فضای ذخیره در آیفون غیر ممکن هم نیست. DataTraveler Bolt Duo که توسط شرکت Kingston ساخته شده و به قیمت ۵۹ دلار در بازار موجود است، قطعه ای کوچک (مانند یک فلش مموری) است که به پورت Lightning آیفون متصل می شود و می توان از آن برای برداشتن عکس ها و تصاویر (برای خالی کردن حافظه) استفاده کرد و یا در هنگام ضبط عکس و فیلم، آن را مستقیما در این درایو ذخیره کرد. یک اپلیکیشنِ همراه انجام این کار ها را ساده تر می کند.

بعلاوه، سیستم عامل iOS 11 شیوه های جدیدی را برای بهبود فضای ذخیره ی موجود معرفی کرده است، که شامل برخی فرمت های مناسب برای تصاویر و ویدئوها و فعال کردن iCloud sync برای Messages می شود (با طی کردن مسیر Settings > Messages > Messages on iCloud)

سفرکردن با هواپیما

فصل سفرهای هوایی فرارسیده است، اما این کار می تواند برای هر دو گروهی که به استقبال مسافران در فرودگاه می روند و خود مسافران اضطراب آور باشد.

اکنون می توانید با استفاده از آیفون شماره ی پرواز مد نظر را در نوار آدرس Safari وارد کنید و بدون نیاز به هیچ اپلیکیشن دیگری، جزئیات پرواز ها را ببینید. می توانید به بخش نتایج بروید و در آن زمان و وضعیت پروازها را به شکلی کاملا به روز ببینید، و علاوه بر آن به طور لحظه به لحظه شاهد مسیری باشید که هواپیما در آن در حال حرکت است.

با استفاده از این ویژگی، رفتن به استقبال اعضای خانواده، دوستان یا همکاران هیچ گاه تا این اندازه آسان نبوده است.

استفاده از Trackpad

فرض کنید که شما در حال نوشتن یک پیام، ایمیل یا یادداشت هستید و نیاز دارید که پیش از ارسال یا ذخیره ی متنِ نوشته شده آن را چک کنید. با استفاده از یک آیفون جدید با لمس کیبورد و نگاه داشتن انگشت خود روی آن، اشاره گر به طور خودکار به یک trackpad موس-مانند تبدیل خواهد شد.

اکنون انگشت اشاره یا شست خود را روی صفحه نگاه دارید و آن را به اطراف اشاره گر بکشانید تا به متن مورد نظر برسید – یا برای انتخاب متن، در حالی که انگشت خود را روی صفحه حرکت می دهید، آن را کمی بیشتر فشار دهید. برای بازگشتن کیبورد کافی است دستتان را از روی صفحه بردارید.

اگر از iPad استفاده می کنید، دو انگشت را به سمت پایین روی کیبورد بکشید تا حالت trackpad را فعال کنید.

 

یک اسکرین شات را به سرعت ویرایش کرده و به اشتراک بگذارید

یکی دیگر از ترفندهای جدید iOS 11 آن است که می توانید اسکرین شات را بلافاصله پس از گرفتن، ویرایش کنید.

اگر هنگام استفاده چیزی را می بینید که می خواهید آن را به صورت یک تصویر ذخیره کنید، دکمه ی home را همراه با دکمه ی بالا یا جانبی گوشی فشار دهید (یا در آیفون X، دکمه ی افزایش صدا را همراه با دکمه ی قفل کردن فشار دهید).

تا پیش از این، اگر می خواستید اسکرین شات گرفته شده را ویرایش کرده یا به اشتراک بگذارید باید به قسمت Camera Roll می رفتید، تصویر را انتخاب می کردید و سپس آن را مورد ویرایش قرار می دادید. اما حالا بلافاصله پس از گرفتن اسکرین شات، اشاره گری را در گوشه ی سمت چپ و پایین آیفون مشاهده می کنید. برای باز کردن عکس گرفته شده، روی آن کلیک کرده و در صورت دلخواه آن را ویرایش کنید (بخشی از آن را بریده یا در حاشیه ی آن چیزی بنویسید) و بلافاصله آن را به اشتراک بگذارید.

از آیفون به عنوان یک تراز استفاده کنید

آیا می دانستید که آیفون یک ویژگی مخفی دارد که در برنامه ی Compass نهفته است؟ با استفاده از این ویژگی شما می توانید در طول تعطیلات، دکوراسیون خانه ی خود را عوض کنید.

برنامه ی Compass را باز کرده و سپس صفحه را به سمت چپ بزنید. در این بخش با یک تراز حبابی مواجه می شوید که می تواند برای به دیوار زدن عکس ها سودمند باشد.

این ویژگی از سنسور ژیروسکوپ درون ساخت آیفون شما استفاده می کند تا تراز بودن یک سطح را (به صورت افقی یا عمودی) بررسی کند و حاشیه ی قرمز زنگ نشان داده شده، میزان اختلاف دو زاویه را مشخص می کند.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *