ژاپن به دنبال جت های جنگنده الکترونیکی

ژاپن به دنبال جت های جنگنده الکترونیکی
  • 1396/10/23
  • رقیه کُرد
  • 0

ژاپن به دنبال گسترش فعالیت هواپیماهای جنگ الکترونیک به منظور خنثی سازی نیروهای دفاعی دشمنان و از کار انداختن سیستم های فرماندهی آنها از راه دور است. این فعالیت های جدید مرز میان امکانات مستحکم دفاعی و قدرتمندتر شدن توانایی هجومی این کشور را بیش از پیش کم رنگ تر کرده است.

گویا آی تی – ژاپن در حال بررسی گزینه های مختلفی از جمله خرید جت جنگنده بوئینگ EA-18G موسوم به Growler است. این هواپیمای جنگنده قادر به ارسال امواج رادیویی بسیار بزرگ به منظور ایجاد اختلال در سیستم های راداری و ارتباطی دشمن است. ضمنا EA-18G امکان حمل و پرتاب موشک برای انهدام تاسیسات راداری را نیز دارد.

وزرات دفاع ژاپن قصد دارد در پایان سال ۲۰۱۸ و در زمان بازبینی برنامه های دفاعی، خرید چند فروند جنگنده EA-18G بین سال های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ را در دستور کار قرار دهد.

طبق اظهارات واحد تکنولوژی وزارت دفاع ژاپن، تجهیزات دفاعی الکترونیکی بردی چند صد کیلومتری دارند. در صورت نیاز ژاپن به منظور از کار انداختن پایگاه های موشکی و تاسیسات راداری دشمنان، جنگنده های مذکور را بر فراز آب های بین المللی تا نزدیکی سواحل کره شمالی به پرواز در خواهد آورد.

خرید جت های جنگی EA-18G سبب تقویت یکی از استراتژی های دفاعی ژاپن موسوم به «توان ضد دستیابی» خواهند شد که هدف آن، مقابله با دست اندازی های هواپیماها و کشتی های جنگی چین به سواحل آب های این کشور است. چین هم در راستای عملی کردن اهداف نظامی خود در قالب برنامه ”نیروهای پشتیبانی استراتژیک“ به منظور تقویت بنیه دفاعی قصد استفاده از جت های جنگنده الکترونیکی را دارد.

ژاپن به دنبال خرید تجهیزات نظامی است که می توان از آنها برای حمله به تاسیسات دشمن استفاده کرد. برای مثال قرار است این کشور در سال ۲۰۱۸، مجموعه ای از موشک های هوا به زمین را از نروژ خریداری کند. با این کار ژاپنی ها قادر به هدف قرار دادن اهدافی با فاصله ۵۰۰ کیلومتری خواهند بود. البته این کشور برنامه هایی برای تولید داخلی موشک های کروز را هم دارد.

احتمالا ژاپن ناوهای هلیکوپتر بر کلاس ایزوموی خود را تغییر کاربری داده و آنها را تبدیل به ناوهای هواپیمابر کند؛ برای این منظور عرشه ناوها برای بلند شدن و فرود جت های جنگنده بهینه سازی خواهند شد. برخی از مسئولان ژاپنی هم طرح خرید جنگنده های نامرئی F-35B برای استفاده در این ناوها را پیشنهاد داده اند. شناسایی این جنگنده پیشرفته بسیار دشوار بوده و در مقایسه با سایر هواپیماهای هم رده، برای بلند شدن نیازمند باند پرواز کوتاه تری است.

ژاپن این ادعا که قصدش از خرید جنگنده ها تقویت توان هجومی و حمله به سایر کشورهاست را رد کرده و خود را وفادار به سیاست صرفا دفاعی می داند. در این رابطه وزیر دفاع این کشور صراحتا اعلام کرده که تنها هدف، تقویت توان دفاعی است.

ژاپن یادآور شده برای حمله به پایگاه های دشمنان از توان نظامی هم پیمان اصلی اش یعنی امریکا استفاده خواهد کرد و تنها در صورت بروز اختلافات شدید میان هم پیمانان، مجبور به استفاده از تجهیزات دفاعی برای مقابله با متعرضان به آب و خاک خود خواهد بود. حجم تجهیزاتی که ژاپن با عنوان ادوات دفاعی خریداری می کند پیوسته در حال افزایش اند و بهتر است خط مشی های کاملا شفافی برای جداسازی آنها از ابزارهای تهاجمی در نظر گرفته شود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *