چگونه صدای کیبوردهای مکانیکی را از بین ببریم؟

چگونه صدای کیبوردهای مکانیکی را از بین ببریم؟
  • 1397/2/1
  • زهرا معبودی
  • 0

کیبوردهای مکانیکی پرسروصدا هستند. اگر از حس و حال فشار دادن دکمه‌ی این کیبوردها خوشتان می‌آید باید با این صدا هم کنار بیایید. نه؟ خب، در بررسی‌های اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی در مکانیزم‌های از بین برنده‌ی صدای این کیبوردها حاصل شده است.

گویا آی تی: اگر سایر افراد خانواده‌ی شما از صدای کیبوردتان خسته شده‌اند و دیگر نمی‌توانند آن را تحمل کنند، در ادامه‌ی مطلب برایتان چند راهنمای ساده آماده کردیم که با کمک آن می‌توانید بر این مشکل غلبه کنید.

قطع صدای کلید های کیبرد

سوئیچ‌های «بی‌صدا»

آنچه که باعث سروصدای زیادی کیبوردهای مکانیکی می‌شود، حرکت سوئیچ‌های آن است. اسلایدرهای پلاستیکی زیر هر دکمه از طریق یک فنر به پایین فشار داده شده، یک مدار الکتریکی را قطع کرده و کلید مربوطه را در کامپیوتر شما فعال می‌کند. این فرآیند در مقایسه با سایر کیبوردهایی که از صفحات لاستیکی استفاده می‌کنند سروصدای بسیار بیشتری دارد. ولی مکانیزم‌های مذکور آن حس دلچسبی را که اکثر تایپیست‌ها و گیمرها انتظار دارند از بین می‌برد.

ولی با ظهور کیبوردهای مکانیکی، سازندگان به فکر حل این مشکل افتادند. اگر از سوئیچ «بی‌صدا» یا Silent استفاده کنید، صدای بخش‌های پلاستیکی کیبورد کاهش می‌یابد. «بی‌صدا» که در این‌جا بین دو گیومه قرار داده شده به معنای «کاملاً بی‌صدا» نیست، چون این سوئیچ‌ها هم صدا تولید می‌کنند، اما صدای آن‌ها به اندازه‌ی دکمه‌های مکانیکی اصلی کیبورد زیاد نیست. شرکت Cherry مدعی است سوئیچ‌های آن‌ها ۳۰ درصد کم‌صداتر از سوئیچ‌های استاندارد MX می‌باشد.

قطع صدای کلید های کیبرد

شرکت آلمانی Cherry که سال‌ها به تولید سوئیچ‌های مکانیکی MX مشغول بود، اکنون دو نوع مختلف از سوئیچ‌های قرمز و سیاه بی‌صدا را تولید می‌کند. این‌ها سوئیچ‌های خطی هستند (سریع‌ترند و مکانیزم ضربه‌ای یا کلیک‌های صدادار ندارند) که در قسمتی که میله از فشار فنر بر می‌گردد تکه‌های کوچک لاستیکی دارند. این قسمت بخش عمده‌ای از صدا کیبورد را حذف می‌کند. سوئیچ قرمز رنگ بی‌صدای MX به لطف نقطه‌ی فعال‌سازی ۴۵ گرمی ضعیف‌تر خود مورد علاقه‌ی گیمرها است، در حالی که مدل سیاه رنگ آن یک سوئیچ ۶۰ گرمی دارد.

 

سوئیچ‌های بی‌صدای Cherry در وهله‌ی اول برای کیبوردهای برند Corsair موجود است، اما از آن می‌توان بر روی بردهای مخصوص خود Cherry و چند برند دیگر مثل Varmilo و Filco هم استفاده کرد. شرکت Gateron هم با کپی کردن ایده‌ی سوئیچ‌های MX، سوئیچ‌های بی‌صدای خود را در رنگ‌های قرمز، قهوه‌ای، و سیاه عرضه کرده که شما می‌توانید آن‌ها را به صورت جداگانه یا همراه با کیبوردهای مخصوص این شرکت خریداری کنید.

 

قطع صدای کلید های کیبرد

 

با این همه، کیبوردهای برند Topre و کیبوردهایی که از دکمه‌های خازنی الکترواستاتیک استفاده می‌کنند هم خیلی نسبت به سایر کیبوردهای مکانیکی کم‌صداتر هستند. این کیبوردها به لطف استفاده از مکانیزم spring-and-dome به جای صدای مشهود «کلیک» بیشتر صدایی شبیه «تونک» می‌دهند. اما کیبوردهای Topre نسبتاً گران هستند و اکثرشان فاقد میله‌ی صلیب‌گونه‌ای هستند که با کلیدهای استاندارد Cherry سازگاری دارد.

 

افزودن پد به کیبوردهای معمولی

 

اگر دوست ندارید کیبورد فعلی خود را عوض کنید، می‌توانید با چند قدم ساده کاری کنید که حداقل بخشی از این صدا از بین برود. O-rings، یا همان رینگ‌های سیلیکونی کوچکی که در ابتدا به عنوان واشر استفاده می‌شدند، برای این منظور قابل استفاده هستند و می‌توانند اطراف میله‌ی دکمه‌ها قرار بگیرند تا از تولید صدای اضافه‌ای که در اثر برخورد دکمه با سطح کیبورد به وجود می‌آید جلوگیری کنند. این واشرها می‌توانند تا حد زیادی صدای حرکت‌ها را کاهش دهند ولی صدای خود سوئیچ همچنان باقی خواهد ماند.

 

قطع صدای کلید های کیبرد

 

اگر به دنبال یک محصول تجاری درست و حسابی هستید که مخصوصاً برای همین مشکل ساخته شده باشد، می‌توانید از پدهای Foam به طور مستقیم برای خود سوئیچ‌ها، یا از سوئیچ کلیپس‌های GMK برای نصب بر روی آن‌ها استفاده کنید. هر دوی این محصولات نسبتاً ارزان هستند و هزینه‌ی آن‌ها از خرید یک برد جدید بسیار کمتر می‌شود. اگر می‌خواهید سوئیچ کلیپس بخرید، حواستان باشد که مدل مناسب خود را تهیه کنید: مدل‌های سوار بر PCB (اگر می‌توانید مدار برد کیبورد خود را از زیر سوئیچ دکمه‌ها ببینید) یا سوار بر صفحه‌ی کیبورد (اگر سوئیچ‌های شما بر روی یک صفحه‌ی پلاستیکی یا فلزی در بالای PCB نصب شده باشد). البته این محصولات را گاهی اوقات به سختی می‌توان پیدا کرد، چون معمولاً به صورت عمده به فروش می‌رسند.

 

قطع صدای کلید های کیبرد

 

ولی صدای تق تقی که گاهی اوقات از کلیدهای بزرگ‌تر مثل اسپیس یا شیفت شنیده می‌شود را چه کار کنیم؟ این صدا از قطعه‌ی اضافه‌ای که در زیر این دکمه‌ها وجود دارد می‌آید. قطعه‌ای به نام تثبیت‌کننده که در هر دو طرف کلید میله‌های اضافه‌ای دارد که همزمان با خود سوئیچ روی نوار فلزی کوچک آن فشار می‌آورد؛ این صدای تق تق ناشی از برخورد نوار با پلاستیک تثبیت‌کننده است. با استفاده از کمی روغن می‌توانید این صدا را ساکت کنید. هر چیزی که برای پلاستیک مضر نباشد کار شما را راه می‌اندازد، هرچند حرفه‌ای‌ترها روغن سیلیکون را ترجیح می‌دهند.

 

کیبورد بهینه شده‌ی خودتان را بسازید

 

اگر طرفدار کیبوردهای مکانیکی هستید و دوست دارید خودتان دست به کار شوید، می‌توانید یک کیبورد بسازید. چرا؟ دلایل زیادی دارد. وقتی کیس، PCB و روکش دکمه‌ها را بر می‌دارید، می‌توانید بردی بسازید که کاملاً منحصر به فرد باشد. ولی علتی که باعث شد در این‌جا به این روش اشاره کنیم این است که می‌توانید سوئیچ‌های مکانیکی خاص خودتان را داشته باشید. استفاده نکردن از صفحات فلزی و رفتن به سراغ سوئیچ‌های سوار بر PCB هم می‌تواند به شما کمک کند.

 

قطع صدای کلید های کیبرد

 

برخی از فروشندگان به سفارش کاربران حرفه‌ای‌تر سوئیچ‌های باکیفیت مخصوص می‌سازند. یکی از این نمونه‌ها Zeal PC و سوئیچ‌های Zealios آن است که در انواع مختلف تولید می‌شود (گاهی اوقات آن را با نام Zilent هم می‌شناسند). این سوئیچ‌ها گران قیمت هستند و هزینه‌ی هر قطعه‌ی آن یک دلار می‌شود؛ یعنی برای یک کیبورد کامل حداقل باید ۱۶۰ دلار هزینه کنید. ولی کیفیت آن‌ها فوق العاده است. این سوئیچ‌ها به خاطر طراحی دقیق‌تر حتی از سوئیچ‌های Cherry هم بی‌صداتر هستند و در انواع مختلفی که بر اساس وزن‌های گوناگون طبقه‌بندی شده‌اند به فروش می‌رسند.

 

قطع صدای کلید های کیبرد

 

شخصاً می‌توانم سوئیچ مشابه دیگری به نام Aliaz را هم به شما معرفی کنم. این سوئیچ‌ تقریباً شبیه Zealios است، اما توسط شرکت Gateron ساخته شده و خیلی ارزان‌تر می‌باشد. Zealios و Aliaz، هر دو، از میله‌های استاندارد Cherry استفاده می‌کنند و اگر مایل باشید با نورپردازی LED سازگار هستند.

 

اگر قیمت این سوئیچ‌ها برای شما گران است، پیشنهاد می‌کنم از هر مدل چند عدد خریداری کرده و آن‌ها را در یک تستر سوئیچ آزمایش کنید. با این کار می‌توانید سوئیچ‌ها را با هم مقایسه کنید و ببینید کدام یک با پوشش کلیدهای شما بهتر جور در می‌آید.

 

قطع صدای کلید های کیبرد

اگر می‌خواهید خودتان کیبورد بسازید باید حداقل با لحیم‌کاری و تجهیزات مشابه آن آشنا باشید. البته باید بتوانید قطعات موردنیاز را هم تهیه کنید. علاوه بر این باید بدانید که این کار کمی زمان‌بر است. بسته به اندازه و قابلیت‌هایی که می‌خواهید کیبوردتان داشته باشد، لحیم‌کاری و سرهم کردن قطعات مختلف چیزی حدود چهار تا ده ساعت زمان می‌برد (اگه تازه‌وارد هستید، شاید بیشتر). ولی برای کسانی که دوست دارند با گجت‌هایشان سروکله بزنند، این کار یک تجربه‌ی جالب و سرگرم‌کننده است. مضاف بر این، اگر قطعات خود را به درستی انتخاب کنید، در آخر کم‌صداترین کیبورد ممکن را خواهید داشت.

 

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *