مخفی کردن فایل – آموزش مخفی کردن فایل در ویندوز اندروید Ios

مخفی کردن فایل – آموزش مخفی کردن فایل در ویندوز اندروید Ios
  • 1397/2/26
  • زهرا معبودی
  • 0

موضوع مخفی کردن فایل در پلتفرم های مختلف موضوع مورد بحث تمام دوران دنیای تکنولوژی است چرا که بشر، همیشه چیزی برای پنهان کردن دارد و هیچ چیزی بهتر از ابزارهای تحت کنترل او نظیر رایانه ها و موبایل نیست.

امکان مخفی کردن فایل در تمام پلتفرم ها

خوشبختانه با پیشرفت روز به روز نرم افزاری و سخت افزاری، تمامی پلتفرم هایی که کاربران در حال کار کردن بر روی ان ها هستند، اعم از رایانه های مبتنی بر ویندوز، مک و لینوکس و تمامی پلتفرم های موبایلی نظیر دیوایس های مبتنی بر اندروید و دیوایس های iOS  ای همه دارای این امکان مخفی کردن فایل هستند.

پنهان کردن فایل در هر کدام از این پلتفرم ها روال خاصی دارد که ما در این مقاله به طور کامل به این موضوع می پردازیم.

مخفی کردن فایل در ویندوز اندروید Ios

مخفی کردن فایل در ویندوز

ویندوز دارای امکانی است که به صورت show hidden files شناخته می شود و به کمک آن می توان فایل های مخفی شده را نمایش داد. اما پیش از این که بخواهید از این امکان سیستم ویندوز استفاده کنید لازم است که ابتدا فایل یا فایل هایی را مخفی و پنهان کرده باشید.

برای مخفی سازی فایل در ویندوز، ابتدا به کمک  و  یا .. وارد پنجره ای شوید که فایل مورد نظر شما برای مخفی کردن در آن قرار دارد.

فایل را انتخاب کرده و روی آن راست کلیک کنید و گزینه آخر یعنی Properties را انتخاب کنید

مخفی کردن فایل در ویندوز

با انتخاب این گزینه، یک باکس نمایش داده می شود که در انتهای آن گزینه hiden را مشاهده می کنید.

مخفی کردن فایل در ویندوز

در نهایت این گزینه را تیک دار کنید و گزینه apply و بعد ok  را بزنید تا تغییرات اعمال شود.

همچنین ویندزو دارای نوع دیگری از فایل های پنهان است که به صورت system file شناخته می شود. برای اینکه بخواهید از این مدل استفاده کنید لازم است که مشخص کنید که فایل از نوع system file است. بدین صورت برای آشکار سازی فایل های پنهان شده از نوع system file، باید گزینه ای با عنوان Hide protected operating system files (recommended)” را فعال کنند تا فایل مورد نظر را پیدا کنند. این کار ها از طریق رابط گرافیکی ویندوز قابل انجام نیست و دستورات خاص خود را دارد که از مجال این پست خارج است.

مشاهده فایل های مخفی شده در ویندوز ۸ و ۱۰

بعد از مخفی کردن فایل در ویندوز لازم است که بتوانید روش مشاهده و آشکار سازی فایل در ویندوز به صورت مجدد را بدانید. بدین منظور در پنجره File Explorer، از میان آپشن های موجود، روی گزینه view کلیک کنید و از بخش Show/hide گزینه Hidden items را انتخاب کنید. با انجام این کار، تمام فایل های پنهان شده، با یک شفافیت خاص که می توان آن ها را از فایل های معمولی و آشکار تشخیص داد

مخفی کردن فایل در ویندوز

آشکار کردن فایل مخفی در ویندوز ۷

در ویندوز ۷ کافی است پنجره ای را باز کنید و از بالای پنجره دکمه Organize را انتخاب کنید. با انتخاب این آپشن در میان زیر منو ها، گزینه ای به نام Folder and search options نمایش داده می شود که در وسط لیست قرار دارد. روی این گزینه کلیک کنید :

مخفی کردن فایل در ویندوز

با زدن این گزینه، پنجره ای باز می شود که معمولا دارای ۳ تب است. تب شماره ۲ که View نام دارد، را کلیک کنید . در این تب گزینه ای به نام Show hidden files, folders, and drives وجود دارد که باید آن را انتخاب کنید.

مخفی کردن فایل در ویندوز

بعد از این apply  و ok را بزنید تا فایل های پنهان شده را در محلی که آن ها را پنهان کرده اید با یک شفافیت خاص و قابل تشخیص از فایل های عادی مشاهده کنید.

مخفی کردن فایل و فولدر در لینوکس

برای مخفی کردن فایل در لینوکس تنها نیاز به تغییر نام فایل دارید و برای این کار باید یک قانون رعایت کنید. بیایید موضوع پنهان کردن فایل در لینوکس را با ذکر یک مثال دنبال کنیم:

تصور کنید که می خواهید فایلی با نام  را در لینوکس مخفی کنید. برای این کار کافی است که فایل را rename کنید و یک نقطه یا اصطلاحا یک پریود در ابتدای نام فایل قرار دهید و بعد تغییرات را ذخیره کنید. بدین صورت موفق به پنهان کردن فایل در لینوکس می شوید.

مخفی کردن فایل و فولدر در لینوکس

آشکار کردن فایل مخفی شده در لینوکس

بعد از مخفی سازی، لازم است که از  یک فایل منجر یا برنامه مدیریت فایل استفاده کنید. در برنامه مدیریت فایل گزینه ای به نام “Show hidden” وجود دارد که به شما کمک می کند تمام فایل های مخفی را نمایش دهید.

Nautilus file manager یکی از این فایل منجر هاست که اگر آن را نصب کنید، و بعد به منوی view بروید، می توانید آپشن Show Hidden Files را در آن مشاهده و بعد آن را انتخاب کنید تا فایل های پنهان نمایش داده شوند.

به جای استفاده از این مسیر می توانید کلید ترکیبی Ctrl+h را هم فشار دهید.

آشکار کردن فایل مخفی شده در لینوکس

با انجام این کار، فایل با وجود یک نقطه در کنار نام آن، نمایش داده خواهد شد. در لینوکس شما تغییر ظاهر در شفافیت رنگ آیکون مثل ویندوز مشاهده نمی کنید.

آشکار کردن فایل مخفی شده در لینوکس

شما می توانید فایل های پنهان شده را در Open یا Save dialog مشاهده کنید. در ابونتو، و هر توزیع مبتنی بر GNOME، کافی است بر روی لیست ها راست کلیک کنید و گزینه Show Hidden File را انتخاب کنید تا فایل های پنهان شده نمایش داده شوند.

 

آشکار کردن فایل مخفی شده در لینوکس

مخفی کردن فایل در Mac OS X

در سیستم عامل مک، عملیات مخفی کردن فایل در سیستم عامل مک، و نمایش آن کمی دشوار تر از لینوکس و ویندوز است.

در این سیستم عامل، مثل لینوکس باید یک کاراکتر نقطه  “. ” یا پریود در ابتدای نام فایل قرار دهید. با انجام این کار، پیام these named are reserved for the system را دریافت میکنید که به معنی این است که سیستم این تغییر را پذیرفته است.

اما برای نمایش مجدد فایل شما به رابط گرافیکی دسترسی ندارید.

برای اینکه پنهان کردن فایل در مک موفق آمیز باشد ابتدا لازم است که از دستورات chflags استفاده کنید تا این خصیصه را به آن معرفی کنید. برای این کار کلید ترکیبی Command + Space استفاده کنید و با نوشتن Terminal در بخش جستجو، وارد ترمینال شده و قطعه کد زیر را بنویسید:

chflags hidden

بعد از نوشتن این کد هرگز اینتر را نزنید

باید مطمئن باشید که بعد از hidden یک اسپیس گذاشته اید

مخفی کردن فایل در Mac OS X

بعد فایل و یا فولدری که می خواهید آن را مخفی کنید را پیدا کرده و آن را به صورت درگ کردن به داخل ترمینال بکشید. با این کار مسیر فایل در ترمینال نوشته می شود.

با این کار، اینتر را بزنید تا تغییرات اعمال شود

مخفی کردن فایل در Mac OS X

حالا با کمک دستورات، مطابق بالا، برای اشکار کردن فایل chflags nohidden ای ایجاد کنید

مشاهده فایل مخفی در mac os x

Mac OS X  دارای یک شورت کات رمز آلود برای مشاهده فایل ها و فولدرهایی است که برای هر برنامه Open یا Save dialog مورد استفاده قرار می گیرد. کافیست دکمه های ommand + Shift + Period را بزنید. این شورت کات صرفا در Open  یا Save dialogs  کاربرد دارد.

به هر حال این روش راحت ترین حالت برای دسترسی به فولدر ها در زمان احتیاج به آن ها است.

مخفی کردن فایل در Mac OS X

یابنده دارای رابط گرافیکی برای مشاهده فایل های پنهان شده در مک نیست و لازم است که از دستورات کامند در این رابطه استفاده کنید

برای این کار ترمینال را باز کنید.

دستور زیر را می توانید در Mac OS X 10.9 Mavericks دنبال کنید.

 

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles TRUE

killall Finder

در ورژن های قدیمی تر از Mavericks در مک، ( ۱۰٫۸ Mountain Lion. 10.7 Lion, and 10.6 Snow Leopard ) از همین دستور استفاده کنید اما یک تغییر باید ایجاد کنید. این تغییر این است که به جای com.apple.finder عبارت com.apple.Finder را قرار دهید.

 

مخفی کردن فایل در Mac OS X

بدین صورت یابنده، یا همان Finder فایل های مخفی در مک  را نمایش خواهد داد.

در این جا نیز شبیه به ویندوز، فایل هایی که پنهان بوده اند یک شفافیت خاص دارند تا بتوانید فایل های پنهان از فایل های غیرپنهان را به درستی تشخیص دهید.

مخفی کردن فایل در Mac OS X

برای اینکه فایل ها را دوباره پنهان کنید، دستور زیر را در ترمینال اجرا کنید.

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles FALSE

killall Finder

باز هم توجه کنید که در ورژن های قدیمی تر لازم است که عبارت com.apple.Finder را بکار ببرید.

مخفی کردن فایل در Mac OS X

 

مخفی کردن فایل در اندروید

در اندروید سیستم داخلی برای مخفی کردن و نمایش فایل های پنهان وجود ندارد. بهترین کار این است که از یک فایل منجر یا نرم افزار مدیریت فایل مناسب برای این کار روی پلتفرم اندرویدی خود استفاده کنید. اگر صرفا می خواهید عکس و ویدیو ها را در پلتفرم های مختلف اندرویدی پنهان کنید، می توانید مطلبی با عنوان آموزش مخفی کردن تصاویر در گوشی های اندرویدی را بخوانید. در این مطلب انواع گوشی های پرچم دار و روش مخفی کردن عکس در اندروید را معرفی کرده ایم و آموزش داده ایم.

دقت داشته باشید که هر نوع فایل منجری، قادر به پنهان سازی و یا نمایش فایل های پنهان نیست. در مارکت های مختلف نظیر گوگل پلی می توان انواع این فایل منجر ها را تست کنید. اما برای این آموزش من از فایل منجر  ES File Explorer برای مخفی کردن فایل در اندروید استفاده کرده ام.

نکته: اگر این فایل منجر بر روی سیستم اندرویدی شما کار نمی کند، ASTRO File Manager  نیز می تواند گزینه خوبی باشد.

برای شروع پنهان کردن فایل در اندروید کافی است این نرم افزار را دانلود و نصب کنید و بعد از اجرای آن به مسیر Menu -> Local -> storage بروید و فولدری که می خواهید محتویات آن را پنهان کنید را پیدا کنید. 

مخفی کردن فایل اندروید

در ادامه فولدر یا فایل هایی را که می خواهید آن ها را پنهان کنید انتخاب کنید :

مخفی کردن فایل اندروید

با انجام این کار، روی گزینه سه نقطه ای که ارائه دهنده اپشن های تنظیماتی است و در سمت راست و بالا قرار دارد، کلیک کنید و گزینه hide را انتخاب کنید. این کار کمک می کند که بتوانید به راحتی فایل و فولدرها را مخفی کنید. 

مخفی کردن فولدر در اندروید

مشاهده فایل های مخفی در اندروید

برای مشاهده فایل های مخفی شده در اندروید، در رابط کاربری ساده آن، از سمت چپ و بالا، گزینه سه خط افقی را مطابق ان چه در عکس می بینید لمس کنید تا آپشن ها نمایش داده شود:

مخفی کردن فایل اندروید

با زدن این گزینه، به دنبال آپشن Settings باشید که معمولا در سمت راست قرار دارد. ( اولین گزینه در سمت راست با توجه به اسکرین شات زیر )

در بخش تنظیمات، روی منوی Display settings کلیک کنید

Display settings برای مخفی کردن فایل اندروید

در این قسمت می توانید گزینه Show hidden files را تیک بزنید تا فایل های مخفی نمایش داده شوند.

مخفی کردن فایل در ios

معمولا در پلتفرم ios شما می توانید فایل هایی نظیر عکس و ویدیو را پنهان کنید. البته بسیاری از افراد به دنبال قابلیت هایی مثل مخفی کردن نوتیفی در ios هستند که برای این منظور، راهنمای پنهان کردن محتویات نوتیفی در آیفون و آیپد بسیار مفید است.

اگر از ios 10 استفاده می کنید، با پنهان سازی فایل هایی نظیر عکس و فیلم، از تمام بخش ها به غیر از all photo تصاویر را پنهان می کنید که البته این به تنهایی یعنی امنیت ۱۰۰ درصد موجود نیست اما اگر از ios 11 استفاده کنید، با پنهان و مخفی کردن فایل در ios 11 به خوبی عکس و فیلم ها از داخل بخش all photo نیز پنهان می شود و این یعنی امنیت حاصل شده است.

در ادامه روش مخفی کردن عکس ها و فیلم ها در ios به صورت امن به شما یاد می دهیم.

ابتدا در آیفون خود اپلیکیشن Photos app را باز کنید.

بعد عکس هایی را که می خواهید پنهان کنید را انتخاب کنید

و در نهایت از تب هایی که در پایین صفحه مشاهده می کنید گزینه اشتراک گذاری را انتخاب کنید:

مخفی کردن فایل ios

بعد از این کار، گزینه hide را انتخاب کنید و تنظیمات را نهایی کنید:

مخفی کردن فایل ios

با انجام این کار، گزینه Hide Photo را یک بار دیگر فشار دهید تا عکس در فولدر hidden ذخیره شود:

Hide Photo و مخفی کردن فایل ios

وقتی که بخواهید عکس های پنهان شده را مشاهده کنید کافی است که در برنامه عکس ها به دنبال فولدر hidden باشید و روی آن ضربه بزنید تا بتوانید عکس ها را مشاهده کنید.

مخفی کردن فایل ios

اپلیکیشن مخفی کردن آلبوم در ios

یک روش دیگر برای اینکه بتوانید آلبوم های خود را مخفی کنید این است که ظاهر آلبوم را به صورت یک اپلیکیشن ماشین حساب درآورید. اپلیکیشنی وجود دارد به نام Secret Calculator Pro  که ظاهر آلبوم شما را به ماشین حساب تبدیل می کند به طوری که با باز کردن آلبوم، فرد تصور می کند که فقط ماشین حساب را باز کرده است در حالی که این ظاهر قضیه است. 

با وجود این برنامه، به کمک یک لمس می توان صفحه را کنار زد و آلبوم را مشاهده کرد:

Secret Calculator Pro

قیمت این اپلیکیشن حدودا ۲ دلار است.

 

منبع : https://www.gizdev.com

منبع: http://www.ubergizmo.com

منبع: https://www.howtogeek.com

منبع: https://www.iphonelife.com/

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *