راهنمای جامع تقویت هوش مالی و پیشرفت اقتصادی

راهنمای جامع تقویت هوش مالی و پیشرفت اقتصادی
  • 1397/4/12
  • مهدی پیوندی
  • 0
محتوا پنهان

بسیاری از مردم بر این باور هستند که اگر پول داشته باشند همه مشکلات شان حل خواهد شد. در این میان، عده ای معتقدند که برای دستیابی به این به اصطلاح «حلال مشکلات» باید شغل مناسبی داشته باشند، عده دیگری به دنبال ثروتهای بادآورده هستند و برخی هم از طریق تحصیلات درصدد حل مشکلات مالی خود هستند. در عین حال، تجربه نشان داده است که هیچ یک از این موارد نمی تواند به تنهایی وضعیت مالی شما را سر و سامان بدهد. چیزی که می تواند مشکلات مالی شما را حل کند، «هوش مالی» است.

 

هوش مالی چیست؟

همانطور که می دانید، IQ یا همان آی کیو به بهره هوشی یا هوش هیجانی اشاره دارد که نشان دهنده توانایی شما در کنترل هیجانات زندگی است. اما هوش مالی چیست؟ هوش مالی به میزان توانایی شما برای اتخاذ تصمیمات مالی هوشمندانه و انجام اقدامات مناسب برای بهبود وضعیت مالی تان بر می گردد و در واقع، همان بخشی از هوش تان است که از آن برای حل مشکلات مالی و به اصطلاح «حساب و کتاب» استفاده می کنید. به عبارت دیگر، هوش مالی به حالات و رفتارهایی اشاره دارد که باعث جذب و حفظ ثروت در زندگی شما خواهند شد.

هوش مالی

نقش طرز فکر و نگرش در هوش مالی

تجربه نشان داده که افرادی که از نظر مالی موفق هستند دست به اقدامات مشخص و خاصی می زنند که در نهایت باعث جذب ثروت و ثروتمندشدن آنها می شود. طبیعتاً این اقدامات از یک طرز فکر خاص نشأت می گیرند که عامل اصلی تفاوت بین افراد موفق و شکست خورده است. این به خوبی نشان می دهد که موفقیت مالی ما تا حد زیادی به باورهایی که نسبت به پول داریم وابسته است. اصل مسلّم این است که اگر دست از باورهای محدودکننده خود نسبت به پول برنداریم، ما هم تحت تاثیر نیروی خودنابودگری خواهیم شد که مانع رسیدن مان به قله های آزادی مالی (در ادامه به شرح این عبارت خواهیم پرداخت) می شود.

 

هوش مالی اکتسابی است یا ذاتی؟

طبیعتاً اگر هوش مالی تماماً ذاتی بود، لزومی به نوشتن و مطالعه این مقاله نبود، چرا که به عنوان یک امر ذاتی و مادرزادی، یا هوش مالی داشتید و یا نداشتید. وجود مقالاتی از این دست و همچنین منابع و کتب متعدد در زمینه تقویت هوش مالی به خودی خود نشان دهنده اکتسابی بودن هوش مالی است. به بیان دیگر، خبر خوب این است که هوش مالی، توانایی مدیریت امور مالی و در نهایت کسب آزادی مالی، چیزی است که می توانید آن را یاد بگیرید.

ویژگیهای افرادی که هوش مالی بالایی دارند

افرادی که سوابق بلندبالایی از کسب، حفظ و رشد سرمایه های مالی خود دارند، در این صفات با یکدیگر مشترکند:

 

  1. افراد دارای هوش مالی بالا اهل برنامه ریزی هستند

افرادی که هوش مالی بالایی دارند یک برنامه عملیاتی جامع برای مدیریت امور مالی خود دارند که هر روز آن را مدیریت، اجرا و جرح و تعدیل می کنند.

 

  1. افراد دارای هوش مالی بالا درصدی از درآمد خود را پس انداز می کنند

این گروه از مردم همیشه درصدی از درآمد خود را کنار می گذارند و از آن برای سرمایه گذاری یا پس انداز در جهت تحقق اهداف بلندمدت خود استفاده می کنند.

پس انداز پول

  1. انسانهای دارای بهره بالایی از هوش مالی برای پول خود اهداف بلندمدت و کوتاه مدت تعیین می کنند

اهداف بلند و کوتاه مدت مالی در کنار یک برنامه موثر عملیاتی قرار می گیرند. اهداف مذکور، نقشه راه افرادی که هوش مالی بالایی دارند را در بلندمدت و کوتاه مدت ترسیم می کند که باعث حفظ تمرکز و انگیزه شان در طول روز خواهد شد.

 

  1. افراد دارای هوش مالی بالا با منطق و با برنامه پول خرج می کنند

تک تک خریدهایی که انسانهای دارای هوش مالی انجام می دهند حساب شده است و از خریدهای بی برنامه خودداری می کنند.در واقع، افرادی که از مدیریت پول سر در می آورند، از عواقب بلندمدت کوچکترین تصمیمات خود برای خرید نیز آگاهند. آنها می دانند که روی هم جمع شدن پول خریدهای کوچکی که ظاهراً به چشم نمی آیند مسبب پیامدهای بلندمدتی خواهد شد که یا به بدهی های آنها می افزاید و یا اینکه فرصتهایی را برای کسب درآمد بیشتر برایشان ایجاد خواهد کرد.

افرادی که هوش مالی بالایی دارند آینده نگر هستند و به کمک بینش بالای خود و با توجه به پیش بینی نتایج ممکن از هر تصمیم برای خرید، مشخص می کنند که آیا اقدام به خرید آیتم مورد نظر قابل توجیه است یا خیر.

 

  1. افراد دارای هوش مالی از دریافت مشاوره های کارشناسانه اِبایی ندارند

این افراد باهوش می دانند که همه چیز را نمی دانند. بنابراین به دنبال دریافت مشاوره و توصیه از جانب افرادی هستند که سوابقی در موفقیت در زمینه امور مالی در کارنامه خود دارند.

 

  1. با افراد توانمند و موفق در حوزه مدیریت پول، تعامل و حشر و نشر دارند

برای اینکه بتوانید پول خود را مدیریت کنید، باید ویژگیها، عادات و آداب زندگی روزمره آنهایی که پیش از شما به موفقیت دست پیدا کرده اند را درک کنید و شما هم تا حد امکان چنان سبک و سیاقی را در زندگی خود پیش بگیرید. به همین دلیل، افراد دارای هوش مالی بالا با افرادی که در مدیریت پول حرفی برای گفتن دارند نشست و برخاست می کنند و تعامل دارند. آنها متوجه هستند که از طریق هر تعامل، عادات، بینش عمیق تر و دانشی را کسب خواهند کرد که می تواند برای تصمیم گیری مالی بعدی شان سودمند و حیاتی باشد.

 

  1. به یادگیری استراتژی های مالی جدید ادامه می دهند

افرادی که هوش مالی بالایی دارند هیچ وقت از کسب دانش و اطلاعات در زمینه پول، امور مالی، سرمایه گذاری، املاک و مستقلات، سهام و مواردی از این قبیل دست بر نمی دارند. در واقع، این هم مثل نفس کشیدن جزئی از طبیعت آنهاست. اینگونه افراد همیشه به دنبال برنامه های صوتی و ویدیویی مرتبط با ثروت، مطالعه کتاب و مجلات اقتصادی، گفتگو با دیگران، حضور در سمینارهای مالی و موارد مشابه هستند.

کسب اطلاعات در زمینه هوش مالی

خصوصیات افراد دارای بهره هوش مالی کم

در روی دیگر سکه با اکثریتی روبرو هستیم که در مدیریت پول، ضعف دارند. چنانچه شما هم یکی از این ویژگیها را دارید باید دست به کار شوید و درصدد تغییر آن برآیید:

  • بی برنامه خرید می کنند؛
  • همه پس انداز خود را خرج می کنند؛
  • به هدف و برنامه ریزی برای پول اهمیت نمی دهند؛
  • با خرج پول برای دریافت مشاوره درباره پول مشکل دارند؛
  • به دنبال یادگیری نیستند و بیشتر به هوس و گمان تکیه می کنند؛
  • از اطرافیان پیروی می کنند و همرنگ جماعت می شوند.

نگرش و زاویه دید لازم برای دستیابی به ثروت و تقویت هوش مالی

عموماً دو ویژگی کلی وجود دارد که عامل تمایز بین افراد موفق با سایرین است:

 

  1. مسئولیت پذیری

بهانه تراشی و انداختن مسئولیت بر دوش دیگران، هوش شما را نشان نمی دهد. در واقع، اگر به دنبال پیشرفت در امور مالی و حتی سایر بخشهای زندگی خود هستید، باید مسئولیت پذیر باشید و و خودتان را مسئول اشتباهات خود بدانید تا قدرت را کاملاً در دستان خودتان احساس کنید و عملاً احساس کنید که می توایند کاری انجام بدهید.

 

  1. قدرشناسی

اگر روحیه قدرشناسی نداشته باشید، هیچ وقت حقیقتاً احساس ثروتمند بودن و غنا نخواهید داشت. بنابراین، هر روز صبح که از خواب برمی خیزید فقط پنج دقیقه وقت بگذارید و پنج چیزی را در زندگی خود پیدا کنید که می توانید قدردان وجود آنها باشید.

 

دیدگاه و خصایص مشکل زا

باز هم در روی دیگر سکه، نگرش دیگری را داریم که در نهایت به شکست می انجامد. در واقع، این همان دیدگاه و طرز فکر اکثریت مردم است که باید به هر قیمتی از آنها اجتناب کنید:

 

  1. رضایت فوری

اگر از آن دسته افرادی هستید که به دنبال لذتهای فوری در زندگی هستند، متاسفانه از هوش مالی بهره ای نبرده اید و بدون تغییر رویکرد خود نمی توانید به موفقیتی در این زمینه دست پیدا کنید (مگر اینکه شانس بیاورید و در یک قرعه کشی بزرگ برنده شوید). رضایت آنی، قاتل خاموشی است که همیشه شما را مقروض یا زیر خط فقر نگه می دارد.

 

  1. انکار

حتماً شما هم با افرادی مواجه شده اید که ادعا می کنند که به پول علاقه ای ندارند یا پول برای آنها همه چیز نیست. چنین نگرشی، انکار یک واقعیت است و تا زمانی که چنین دیدگاهی دارید موفقیت و هوش مالی خود را تحت تاثیر یک قاتل خاموش دیگر قرار داده اید.

 

  1. بهانه تراشی و سرزنش دیگران

برای اینکه در گروه ۹۶ درصدی افرادی قرار بگیرید که با هوش مالی غریبه هستند، باید بتوانید زمین و زمان را به خاطر مشکلات تان سرزنش کرده و مرتباً بهانه تراشی کنید.

 

تقویت هوش مالی و جذب آگاهانه ثروت

حقیقت این است که به طور کلی و در هر زمینه ای اگر در برنامه ریزی شکست بخورید، در واقع برای شکست برنامه ریزی کرده اید. در مورد تقویت هوش مالی و در نهایت، کسب آزادی مالی هم روی همین حقیقت می توانید حساب کنید.

در این بخش، روی استراتژی های ساده، اما بسیار موثری تمرکز می کنیم که به شما کمک می کنند تا طرحی نو در زندگی خود دراندازید و شرایط را برای تحقق اهداف مالی تان فراهم کنید.

اول از همه، باید منظور و هدف کلی خود را مشخص کنید. سپس باید اهداف جزئی درستی را تعیین کنید که باعث حفظ تمرکز شما و حرکت مستمر به سوی هدف کلی مورد نظر می شوند. سرانجام برای تقویت هوش مالی و عاطفی خود باید چند مهارت اساسی را یاد بگیرید که لازمه جذب و حفظ ثروت و غنا در زندگی هستند.

 

  1. هدف اصلی خود در زندگی را مشخص کنید

بدون هدف نمی توانید هیچ یک از رویاهای مالی خود را محقق کنید. به جرأت می توان ادعا کرد که همین مرحله از همه مهمتر است، چرا که اگر ندانید که واقعاً چه می خواهید، دریایی از استراتژی هم نمی تواند به شما کمک کند.

به منظور شناسایی آنچه که واقعاً از زندگی خود می خواهید، صادقانه به چهار سوال زیر پاسخ بدهید:

  • در زندگی چه نمی خواهم؟
  • در زندگیم چه می خواهم؟
  • چه اولویت هایی دارم؟
  • در حال حاضر با چه چالشهایی روبرو هستم؟

 

هدف خود را روی کاغذ بنویسید

هدف اصلی تان را در قالب یک عبارت، یک جمله و در هر صورت کمتر از دو سه جمله، به نحوی که عصاره چیزی باشد که زندگی تان باید حول آن بچرخد به روی کاغذ بیاورید. سنگ محک این هدف، فشارسنج درونی خودتان است: هنگامی که در حال نوشتن هستید باید احساس شوق و انرژی داشته باشید، در غیر اینصورت، دوباره وقت بگذارید و مجدداً فکر کنید.

 

  1. اهداف مالی جزئی ثمربخشی را برای خود تعیین کنید

همانطور که قبلاً هم ذکر شد، برنامه ریزی و تعیین اهداف ثمربخش و موثر از جمله فرآیندهایی است که توسط مدیران مالی بهره مند از هوش مالی بالا به منظور موفقیت مالی در زندگی مورد استفاده قرار می گیرد. اهدافی که تعیین می کنید باید دارای ویژگیهای زیر باشند:

  • دقیق: در هنگام تنظیم اهداف، دقیق باشید و فقط از زمان حال و عبارات مثبت استفاده کنید.
  • قابل سنجش: اهداف مالی شما باید قابل سنجش باشند، به عبارت دیگر باید قادر باشید که بر پیشرفت خود نظارت کنید تا بتوانید موفقیت خود را بسنجید.
  • قابل تحقق: برای دستیابی به هر هدفی باید درک درستی از آن داشته باشید. در واقع، اگر نتوانید خودتان را در حالتی تصور کنید که به هدف مورد نظر دست پیدا کرده اید، احتمال تحقق آن هدف بسیار کم خواهد بود.
  • واقع بینانه: اهداف شما باید در چارچوب منطق و واقعیات موجود تعیین شده باشند.
  • ملموس: هدف شما باید واقعی یا فیزیکی باشد تا بتوانید آن را ببینید و لمس کنید.
  • الهام بخش: اگر اهداف شما برای خودتان الهام بخش نباشند، بعید است که انگیزه لازم برای فعالیت در جهت دستیابی به آنها را پیدا کنید.
  • عاطفی: هر چه از نظر عاطفی و احساسی بیشتر با هدف درگیر شوید، سریع تر در زندگی شما تجسم عینی پیدا خواهد کرد.

 

  1. تقویت مهارتهایی که باعث افزایش هوش مالی و عاطفی شما می شوند

اگر به دنبال کسب آزادی مالی در زندگی هستید، باید هم هوش مالی و هم هوش عاطفی خود را تقویت کنید. اما منظور از هوش عاطفی چیست؟ منظور از هوش عاطفی این است که به جای آنکه نسبت به یک موقعیت در حالی واکنش نشان بدهید که تحت تاثیر احساسات خود قرار دارید، توانایی پاسخ آگاهانه و منطقی به شرایط مختلف را داشته باشید.

از طرف دیگر، هوش مالی چیزی است که از طریق کسب دانش و همچنین تجربه ناشی از کار با پول کسب می شود. همه استراتژی های مربوط به نگرش و طرز فکر، ویژگیها و خصایص، عادات مالی و تکنیک هایی که در این مطلب به آنها اشاره شده و می شود به تقویت هوش مالی شما کمک می کنند.

علاوه بر هوش مالی و هوش عاطفی، ۴ مهارت دیگر هم وجود دارد که برای کسب موفقیت مالی در بلندمدت اهمیت دارند:

  • تفکر خلاق: یکی از مهم ترین مهارتها برای تقویت هوش مالی، تفکر خلاق است. تفکر خلاق به توانایی شما در حل مشکلات و چالشها از طریق روشهای نوآورانه و ابتکاری بر می گردد.
  • هنر مذاکره: دومین مهارتی که باید آن را تقویت کنیم، توانایی مذاکره است. برای اینکه در زندگی به چیزی که می خواهید برسید، باید فنون مذاکره را یاد بگیرید. اگر به دنبال کسب موفقیت هستید، رازش در این است که هیچگاه «نه» را به عنوان پاسخ نهایی نپذیرید.
  • توانایی انتقال پیام: سومین مهارت لازم، توانایی انتقال پیام مورد نظر است. اگر نتوانید منفعتی را برای یک نفر دیگر به نحوی روشن کنید که آن را درک کند و به انجام عمل مورد نظر شما متقاعد شود، در اینصورت پیام خود را به تناسب انتقال نداده اید و به نتیجه مطلوب دست پیدا نخواهید کرد.
  • بازاریابی: چهارمین مهارت، توانایی بازاریابی است. منظور در اینجا بازاریابی نتیجه محور است، به این معنی که چطور یک ایده یا مفهوم را بر می دارید و آن را در یک قالب تجاری ارائه می کنید تا در نهایت به واقعیت تبدیل شود و سودآور باشد؟

 

تقویت هوش مالی از طریق کسب آگاهی و شناخت مالی

به منظور مدیریت بهتر امور مالی و تقویت هوش مالی خود باید شناخت درستی از اینگونه امور و وضعیت فعلی خود داشته باشید. در این بخش به آموزه ها و استراتژی های مهمی اشاره خواهیم کرد که برای تقویت هوش مالی و کسب آزادی مالی باید با آنها آشنا باشید.

کسب اطلاعات و دانش برای تقویت هوش مالی

بدهی چیست؟

بدهی یا Liability یک اصطلاح اقتصادی و به معنی هر چیزی است که در کوتاه یا بلندمدت روی دست شما خرج می گذارد. در واقع، منظور از بدهی هر چیزی است که خریداری می کنید یا ارزش آن با گذشت زمان تنزل پیدا می کند، به عنوان مثال، لباس، وسایل الکترونیکی، خودرو و آیتم های لوکس.

 

دارایی چیست؟

دارایی یا Asset هم یک اصطلاح تخصصی و به معنی هر چیزی است که جیب تان را پرپول تر می کند. در واقع، دارایی در کوتاه یا بلندمدت به شما سود مالی می رساند. از جمله دارایی ها می توان به کلکسیون ها، سرمایه گذاری، اوراق بهادار، املاک و حتی حسابهای پس انداز اشاره کرد.

 

تعیین وضعیت ثبات مالی شما

به عنوان کسی که به دنبال تقویت هوش مالی خود است، باید از وضعیت فعلی مالی خود اطلاع داشته باشید. ما در این بخش، وضعیت مالی را با سطوح ثبات مالی نشان می دهیم. به خاطر داشته باشید که هر سطحی شرایط خاص خودش را دارد و فعالیت ها و برنامه ریزی های متفاوتی را می طلبد. علاوه بر این، با سازماندهی و اشتیاق و همچنین تقویت هوش مالی خود می توانید به مراحل بالاتری ارتقا پیدا کنید:

 

  1. حفاظت مالی

در این حالت، دخل شما فقط پاسخگوی هزینه های ضروری، مانند اجاره خانه، قبوض، حمل و نقل، خوراک، بیمه است.

 

  1. امنیت مالی

در این سطح، به جایی می رسید که دغدغه ای بابت نیازهای اولیه خود، مانند مواردی که در بالا اشاره شد، ندارید. معمولاً هنگامی به امنیت مالی می رسید که سرمایه گذاری های تان درآمدی معادل رقم حفاظت مالی (یعنی درآمد مورد بالا) را برای شما فراهم می کنند.

 

  1. استقلال مالی

در این سطح آنقدر ثروت دارید که بدون وابستگی به کار می توانید زندگی کنید. در این حالت باید دارایی هایی داشته باشید که برای شما درآمدی تولید می کنند که حداقل با هزینه های شما یکسان نیست.

 

  1. آزادی مالی

آزادی مالی، مرحله بالاتری از استقلال مالی است که در این حالت، بدون نیاز به کار و با تکیه بر دارایی های خود می توانید سبک زندگی مورد علاقه تان را داشته باشید.

 

  1. آزادی مالی مطلق

هنگامی به این سطح می رسید که دارایی های شما آنقدر درآمد برایتان تولید می کنند که بدون کارکردن می توانید با خیال راحت هر کاری که می خواهید را هر چقدر که می خواهید و هر وقت که می خواهید انجام بدهید.

 

ماتریس مدیریت ثروت

قلک ماتریس مدیریت مالی

ماتریس مدیریت ثروت که از چند صندوق یا قلّک تشکیل می شود، یکی از ساده ترین روشها برای مدیریت درآمد است که امنیت مالی بلندمدت، پتانسیل کسب درآمد و بالاخره دستیابی به سبک زندگی مورد نظر را برای شما فراهم می کند. دقت نظر در صندوق های این استراتژی می تواند هوش مالی شما را افزایش داده و شما را به سرمنزل مقصود برساند:

 

  1. قلک بقا

اگر درآمد شما را ۱۰۰ درصد در نظر بگیریم، ۷۰ درصد از آن را در این قلک می گذاریم. قلک بقا صرفاً برای هزینه ها و نیازهای روزمره و اصلی هزینه می شود. اگر با کمتر از ۷۰ درصد هم توانستید روزگار بگذرانید می توانید الباقی مبلغ را به سایر قلکها اضافه کنید، اما اگر احساس می کنید که به بیش از ۷۰ درصد نیاز دارید، باید از هوش مالی خود کمک بگیرید و مثلاً مقتصدتر باشید یا درآمد بیشتری کسب کنید.

 

  1. قلک امنیت

این قلک برای فرصتهای سرمایه گذاری با ریسک پایین (مثل اوراق قرضه دولتی) است که ۱۵ درصد از درآمد شما را دریافت می کند. به پولی که وارد این قلک می شود هرگز دست نمی زنید، بلکه اجازه می دهید تا هرچه بیشتر رشد کند. این قلک به شما حس امنیت خاطر می دهد.

 

  1. قلک رشد

۱۵ درصد باقیمانده درآمد خود را در این قلک قرار می دهید و آن را در اموری که ریسک بالاتری دارند، مانند شراکت، املاک، کسب و کار و تجارت و سهام سرمایه گذاری می کنید. هرچه که در اینجا درآمد کسب می کنید به نسبت یک سوم، وارد سه قلک دیگر خواهد شد.

 

  1. قلک رویاها

اینجا محل تحقق رویاهای شماست و هر پولی که وارد این قلک می شود، برای خرید خودرو، خانه، ویلا، جواهرات و سفرهای رویایی و هر چیزی که دلتان می خواهد خرج می شود.

با توجه به این سیستم مدیریت مالی می توانید نظارت سازمان یافته تری بر امور مالی تان داشته باشید و هوش مالی خود را تقویت کنید.

روشهایی برای پول درآوردن

کسب درآمد

در بخشهای قبل، درباره روشهای موثر برای مدیریت پول و همچنین روشها و ابزارهایی صحبت کردیم که به طور طبیعی باعث ایجاد و حفظ تمرکز و هدایت ذهن شما به سمت ثروت و غنا می شوند.

در بخش آخر به روشهایی برای تولید ثروت اشاره خواهیم کرد:

 

  1. سرمایه گذاری از طریق بانک

اولین و امن ترین گزینه برای سرمایه گذاری و کسب درآمد، سیستم بانکی است که می تواند مواردی مانند قراردادهای بانکی برای دریافت سود ماهانه، سالانه یا ۵ ساله و همچنین اوراق قرضه را در بگیرد.

 

  1. سرمایه گذاری در کسب و کار

برای سرمایه گذاری در دنیای کسب و کار باید احتیاط به خرج بدهید و ریسک های آن را سبک سنگین کنید. لازم به ذکر است که در اینگونه سرمایه گذاری ها، ابتدا باید از استراتژی های محافظه کارانه تر استفاده کنید و به تدریج به سمت روشهایی پیش بروید که ریسک بیشتر و پتانسیل کسب درآمد بیشتری را دربردارند.

 

  1. سرمایه گذاری در بورس و بازار سهام

در این مورد هم باید در ابتدا به سراغ سهام های مطمئن تر بروید. علاوه بر این، لازم است که با اصول، قواعد و روش های آنالیز سهام و بازار بورس آشنا باشید و از افرادی که در این زمینه عملاً به موفقیت هایی دست پیدا کرده اند کمک بگیرید.

 

  1. سرمایه گذاری روی ملک

این هم یکی از روشهای رایج است که در نهایت از طریق فروش یا اجاره می توانید درآمد کسب کنید. البته با توجه به هزینه های بالای این سرمایه گذاری، باید حساب شده عمل کنید.

 

سایر روشهای پول درآوردن

در پایان به پنج روش مفید و کاربردی اشاره خواهیم کرد که باعث پس انداز یا کسب درآمد بیشتری خواهند شد تا بتوانید سرمایه گذاری بیشتری انجام بدهید.

به خاطر داشتخه باشید که ما همیشه باید از یک جا شروع کنیم و نداشتن پول کافی نباید به عنوان مانعی در برابر سرمایه گذاری ما قرار بگیرد. بنابراین اگر پول کافی ندارید، با روشهایی مانند گزینه های زیر شروع کنید:

  • تقویت عادت به پس انداز: سرمایه گذاران بزرگ، پس اندازگران بزرگی بوده و هستند. اگر پول پس انداز نکنید، هرگز فرصتی برای تقویت هوش مالی و در نهایت کسب ثروت پیدا نخواهید کرد.
  • فروش اسباب و وسایل: آیا چیزی وجود دارد که به کارتان نمی آید و می توانید آن را بفروشید؟ هر چیزی که بتواند پول در قلک های شما قرار بدهد خوب است.
  • کاهش مالیات: سومین روش، کم کردن میزان مالیاتی است که باید بپردازید. به دنبال روشهایی برای کاهش بار مالیاتی خود باشید تا از پول باقیمانده بتوانید برای سرمایه گذاری استفاده کنید.
  • افزایش درآمد: اگر بتوانید درآمد ثابت خود را ۱۰ درصد افزایش بدهید، ۱۰ درصد پول بیشتری برای پس انداز و سرمایه گذاری در اختیار خواهید داشت. برای کسب درآمد بیشتر باید بیشتر نافع و ارزش آفرین باشید و به این منظور، باید مهارتهای خود را تقویت کنید. در واقع، پیشنهاد می شود که روی تقویت مهارتهای تفکر، تعامل، مذاکره و بازاریابی که قبلاً به آنها اشاره کردیم تمرکز کنید.

حرف آخر

هوش مالی تماماً به توانایی و مهارت شما در گرفتن تصمیمات هوشمندانه و زیرکانه در رابطه با امور مالی و بهبود وضعیت مالی تان بر می گردد و لذا به کمک استفاده از استراتژی ها، روشها و ابزارهای مناسب، می توان هوش مالی را تقویت کرد. بنابراین، اگر تاکنون تعلل کرده اید، همین امروز دست به کار شوید و با توجه به مواردی که در این مطلب به آنها اشاره شد، گام های محکم و استواری را در جهت تقویت هوش مالی و رقم زدن زندگی و آینده بهتری برای خود و خانواده تان بردارید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *