بازاریابی ویروسی : ۱۰ نوع پستی که ویروسی می شوند

بازاریابی ویروسی : ۱۰ نوع پستی که ویروسی می شوند
  • 1397/5/23
  • مهدی پیوندی
  • 0

یک ویروس را در نظر بگیرید. ویروس موجودی است که هر ثانیه تکثیر می شود و به تک تک سلول های بدن راه پیدا می کند. حالا همین ایده را در دنیای بازاریابی پیاده می کنیم.

همانطور که خود عبارت بازاریابی ویروسی نشان می دهد، محتوای ویروسی محتوایی است که در یک بازه زمانی کوتاه توسط جمعیت قابل توجهی دیده شده، لایک گرفته، به اشتراک گذاشته شده یا کامنت دریافت کرده است.

بازاریابی ویروسی هم به تکنیک و روش تولید محتوایی اشاره دارد که پتانسیل ویروسی شدن را داشته باشد.

ناگهانی بودن یکی از ویژگی های اصلی همه محتواهای ویروسی است. در واقع، اگر مصرف یک محتوا توسط کاربران اینترنت زمان زیادی برده باشد، آن محتوا را نمی توانیم ویروسی بنامیم.

تا اینجا را کمابیش در مطلب قبلی که در رابطه با بازاریابی ویروسی منتشر کرده بودیم پوشش دادیم. در ادامه این مطلب بیشتر روی محتوای ویروسی تمرکز خواهیم کرد.

 

رمزگشایی از محتوای بازاریابی ویروسی

اما چه چیزی باعث می شود که محتوا ویروسی شود؟ پاسخ به این سوال مثل پیش بینی کردن نتایج مسابقات فوتبال است؛ چه بسا تصور کنید که پیش بینی حساب شده ای کرده اید، اما همیشه احتمال اینکه نتیجه طور دیگری از آب در بیاید وجود دارد.

با این حال، جمع بندی نظرات افرادی که دستی بر آتش بازاریابی ویروسی دارند نشان می دهد که محتواهای ویروسی معمولاً در ویژگی هایی که در سرفصل بعد به آنها می پردازیم مشترک هستند.

 

ویژگی های مشترک آیتم های محتوایی ویروسی

 

  1. محتوای ویروسی روی عواطف و احساسات تاثیر می گذارد

وجود یک محرک عاطفی باعث می شود که مخاطبان با محتوا درگیر شوند. اساساً محتوای ویروسی معمولاً و حتی همیشه یک احساس خاص را در انسان بر می انگیزد. این احساس می تواند غافلگیری، خشم، ناراحتی، شادمانی یا هیجان باشد.

به عنوان مثال، کوکا کولا در زمان ازدواج شاهزاده بریتانیا کمپینی را با هشتگ #ShareACoke به راه انداخت که طیّ آن، برچسب روی بطری های نوشابه خود را سفارشی کرده بود.

بازاریابی ویروسی کوکاکولا

این به مردم انگیزه داد تا افراد دیگری که با آنها رابطه دارند – رئیس، دوست، برادر و موارد دیگر – را در شادی خود سهیم کنند. مخاطبان کوکا کولا این شرکت را ناامید نکردند و کمپین مورد اشاره به موفقیت قابل توجهی دست یافت.

 

  1. محتوای ویروسی مفید است

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا روی ویدیوهای آموزشی سریع تر کلیک می کنید؟ دلیلش این است که این نوع از محتوا عملاً به درد شما می خورد. ویدیوهای آموزشی تقریباً می توانند در هر زمینه ای به شما کمک کنند، از تعویض یک لامپ سوخته گرفته تا کاهش مجموع هزینه ها با خرید محصولات مناسب تر و مقرون به صرفه تر.

 

  1. محتوای ویروسی به مذاق مخاطب هدف خوش می آید

این مورد به دقت خاصی نیاز دارد. برای تولید محتوای ویروسی باید نبض مخاطب هدف را در دست داشته باشید و از علایق، باورها، نوع واکنش و … آنها سر در بیاورید.

ترانه گانگام استایلِ خواننده کره ای، سای (Psy) نمونه خوبی از محتوای ویروسی است که به مذاق مخاطبان خوش آمد. این ویدیو فقط چند روز بعد از انتشار به عنوان پربازدیدترین ویدیو به صفحه اصلی یوتیوب راه یافت.

گانگام استایلِ

 

چگونگی انتشار گسترده و ویروسی شدن

ویکیپدیا درباره نحوه انتشار محتوای ویروسی می گوید: «در بازاریابی ویروسی، محتوا از طریق بازاریابی دهان به دهان با استفاده از اینترنت به صورت آنلاین گسترش پیدا می کند و برای دسترسی سریع به تعداد زیادی از مردم بسیار مفید است.»

توزیع محتوا معمولاً به روشهای زیر انجام می شود:

  • به صورت دهان به دهان: این نوع از انتشار به صورت لفظی و بین افرادی انجام می گیرد که یکدیگر را می شناسند. طبیعتاً ویروسی شدن محتوا صرفاً با استفاده از این روش امکانپذیر نخواهد بود.
  • از طریق رسانه های اجتماعی: رسانه های اجتماعی و وبسایت های شبکه سازی مانند فیسبوک، توییتر و اینستاگرام عوامل گسترش آوازه بسیاری از نمونه های مطرح محتوای ویروسی بوده اند. تعداد کاربران این سرویس ها چشمگیر است و به علاوه، به اشتراک گذاشتن محتوا در آنها به آسانی و به سرعت امکانپذیر است.

در ادامه به سراغ معرفی انواع پست هایی می رویم که بیشتر ویروسی می شوند.

 

۱۰ نوع محتوا که ویروسی می شوند

یکی از انواع محتوایی که بیش از همه در اینترنت به اشتراک گذاشته می شود، پست های وبلاگی است. اگرچه این پست ها پتانسیل ویروسی شدن را دارند، اما بدنیست که استفاده از انواع مختلف محتوا را نیز مد نظر قرار بدهیم:

 

  1. معما و چیستان

معما، چیستان و پرسشنامه های کوتاه از جمله آیتم هایی هستند که پتانسیل ویروسی شدن را دارند.

ویژگی مهم این نوع از محتوا که آن را برای بازاریابی ویروسی مناسب تر می کند این است که به محض خواندن معما یا چیستان، ذهن مخاطب درگیر می شود و تا وقتی که پاسخ سوال را پیدا نکند آرام نمی گیرد.

به عنوان مثال، بازفید در فیسبوک صفحه ای دارد که کلاً مختص معما و چیستان است.

بازفید
ترجمه تصویر: اگر یک زنبور در دست داشته باشید، چه چیزی در چشمان تان خواهد بود؟

ترجمه تصویر: اگر یک زنبور در دست داشته باشید، چه چیزی در چشمان تان خواهد بود؟

کاربران به خاطر چالشی که معما ایجاد می کند معمولاً به جمع سپاری (اشتراک گذاری) آن با دوستان خود  علاقه نشان می دهند.

 

  1. اینفوگرافیک

آیا می دانستید که اینفوگرافیک ها معمولاً ۴ برابر سایر انواع محتوا لایک شده و به اشتراک گذاشته می شوند؟

اگر به دنبال جذابیت بصری هستید، اینفوگرافیک ها یکی از بهترین قالب های ارائه محتوا برای شما محسوب می شوند. اینفوگرافیک مختصر و مفید و جالب توجه است و از آن می توان برای سرگرمی، درگیرسازی و آموزش مخاطب استفاده کرد.

به عنوان مثال، توجه شما را به این اینفوگرافیک در وبسایت خودمان (گویا آی تی!) جلب می کنیم.

 

  1. محتوای انگیزشی

در دنیای ماشینی امروز که مهر و محبت از آن رخت بربسته، همه به چیزی نیاز دارند تا به هوای آن هر روز صبح از خواب بیدار شوند، به سر کار بروند و تلاش کنند تا امروزشان از روز قبل بهتر باشد. به همین دلیل، یکی از متدوال ترین انواع محتوایی که در یوتیوب، ردیت، اینستاگرام و البته آپارات شاهد آن هستیم، پست های انگیزشی است.

موضوع این پست ها حرکات و رفتارهای مثبت، نقل قول هایی از افراد مشهور یا ثروتمند، داستانهای پندآموز و مواردی از این قبیل است که حس مثبتی را در تماشاگر بر می انگیزند.

محتوای انگیزشی چطور ویروسی می شود؟

به سادگی: اگر یک آیتم محتوایی، حاوی پیام جالب و عمیقی باشد که الهام بخش است، مردم با آن ارتباط برقرار کرده و به جمع سپاری آن با دیگران رغبت پیدا می کنند.

 

مطلب انگیزشی
ترجمه متن تصویر: کمک های درمانی رایگان برای مردم دوسار. ۷۰۰ نفر از این طرح استفاده کرده اند.

این پست توییتری باعث برانگیختن حس تحسین مردم نسبت به تلاش های انجام شده در مناطق محروم کشمیر می شود. از دید مخاطب، به اشتراک گذاری این پست حاکی از اهمیت و ارزشی است که برای این قبیل اعمال انسان دوستانه قائل است و حمایت وی از چنین اهداف و آرمان های بلندی را نشان می دهد.

 

  1. آزمون های شخصیت شناسی

اغلب ما نمی توانیم در برابر شرکت در آزمونکی (Quiz) که عنوانی مثل «شخصیت شما به کدام یک از شخصیت های سریال بازی تاج و تخت شباهت دارد؟» مقاومت کنیم.

اما چرا؟

آیا کسی هست که نخواهد بیشتر خودش را بشناسد؟ امروزه این قبیل آزمونک ها تا حدی به یک استراتژی بازاریابی محتوایی تبدیل شده اند. این پست ها جمعیت انبوهی از مردم را به سمت خود جلب می کنند و می توان آنها را به گونه ای تنظیم کرد که یک گروه خاص را هدف قرار بدهند. به عنوان مثال، آزمونکی که مادران را هدف قرار می دهد می تواند عنوانی شبیه به این داشته باشد: «کدام یک از سلبریتی های مادر به شما شبیه است؟»

آزمونک بازفید با عنوان «در کدام شهر باید زندگی کنید؟»
آزمونک بازفید با عنوان «در کدام شهر باید زندگی کنید؟»

آزمونک بازفید با عنوان «در کدام شهر باید زندگی کنید؟» ۲۰ میلیون بازدید گرفت و چنین پست هایی سابقه رکوردزنی را نیز در بازاریابی ویروسی دارند.

پیش از آنکه هیجان زده شوید و به سراغ استفاده از این نوع از محتوای ویروسی بروید این نکته را به خاطر داشته باشید که نتایج این آزمونک ها باید به گونه ای معنادار و منطقی باشد که مخاطب شما بتواند آنها را بپذیرد.

 

  1. فهرست ها

هر موضوعی که می خواهید را در گوگل جستجو کنید و ببینید که کدام نتیجه ها بیشتر نظر شما را جلب می کنند. به عنوان مثال، اگر به دنبال راه های افزایش اعتماد به نفس باشید، یکی از مواردی که چشم شما را می گیرد ۵۲ روش مطمئن برای تقویت اعتماد به نفس خواهد بود. چرا؟ چون فهرست وار است.

کارشناسان بازاریابی هم به خوبی می دانند که مقالات و ویدیوهایی که در قالب فهرست عرضه می شوند (عنوان آنها با عدد شروع می شود) بیشتر از سایر آیتم های محتوایی لایک می شوند، به اشتراک گذاشته شده و از آنها بازدید می شود.

چرا؟

می تواند دلایل متنوعی داشته باشد؛ اولاً مرور سریع آنها با توجه به عناوین واضحِ عدد دارشان آسان است. دوم اینکه این قالب به خاطر بخش بندی مطلب و قابل هضم تر کردن آن روش بسیار خوبی برای ارائه انبوهی از اطلاعات است، لذا می تواند پتانسیل حضور در استراتژی بازاریابی ویروسی شما را داشته باشد.

 

  1. مطالعات موردی

به نظر شما بهترین راه برای توضیح دادن یک مفهوم برای یک نفر چیست؟

شما را نمی دانیم اما از نظر ما، مثال زدن بهترین روش است.

یک نمونه واقعی به مخاطب در درک سریع تر و بهتر منظور مورد نظر کمک خواهد کرد. مطالعه موردی هم چنین چیزی است که در واقع یک مثال را بر می دارد و زیر و زبر آن را آنالیز می کند.

مطالعات موردی حاوی انبوهی از اطلاعاتی هستند که بر پایه تحقیق و بررسی به دست آمده و لذا برای خوانندگان ارزشمند هستند. مردم به اجرای نظریات و مفاهیم در دنیای واقعی علاقمند هستند و به نتایج نهایی آنها توجه خاصی دارند.

 

  1. مطالب آموزشی

همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم، مقالات و ویدیوهای آموزشی به این دلیل که اطلاعات عملیاتی سودمندی را عرضه می کنند در دنیای بازاریابی ویروسی بسیار محبوب هستند.

آیا کسی هست که دوست نداشته باشد که بتواند مشکلش را خودش و با مطالعه یک مطلب یا تماشای یک ویدیو حل کند؟

بیشتر ویدیوهای آموزشی به دنبال ارائه راهکار برای یک مشکل خاص هستند. در واقع، اگر به عباراتی که مردم از آنها برای جستجو در اینترنت استفاده می کنند دقت کنیم، متوجه می شویم که بیشتر آنها با چطور یا چگونه شروع می شوند.

بنابراین احتمال قرار گرفتن محتواهای آموزشی در نتایج جستجوی گوگل بیشتر است و این باعث دریافت ترافیک طبیعی بیشتری خواهد شد.

چگونه یک پیتزای چیزبرگر بپزیم؟
ترجمه تصویر: چگونه یک پیتزای چیزبرگر بپزیم؟

 

  1. پست های «برتر»

پست هایی که حاوی عناوینی مثل «بهترین …»، «… برتر» و به طور کلی «ترین» ها هستند منبع خوبی برای دریافت ترافیک بوده و پتانسیل لازم برای ویروسی شدن و استفاده در بازاریابی ویروسی را دارند. حتماً پست هایی شبیه به بهترین روش های ایده پردازی: ۱۲ تکنیک خلاقانه برای خلق ایده های تازه به چشم تان خورده است. «ترین» موجود در این پست ها باعث می شود که خواننده کنجکاو شود و احساس کند که برای بهبود زندگی خود باید مطلب را بخواند.

به عنوان مثال، یک وبسایت فروش آنلاین موسیقی می تواند پستی با موضوع «برترین آهنگ های ترنس سال گذشته» منتشر کند. مخاطب هم نمی تواند در برابر وسوسه خود برای آگاهی از محبوب ترین آهنگ ها مقاومت کند.

 10 مورد از برترین مزایای نوشیدن آب گرم که هوش از سرتان می برد
ترجمه تصویر: ۱۰ مورد از برترین مزایای نوشیدن آب گرم که هوش از سرتان می برد

این پست فیسبوکی ۳۱۰۰ پاسخ دریافت کرد و ۱۴۶۹ بار به اشتراک گذاشته شد.

 

  1. محتوای طولانی

آنطور که گوگل می گوید، برای اینکه مقاله ای در صدر نتایج جستجو قرار بگیرد حداقل باید ۱۵۰۰ کاراکتر داشته باشد.

چه بسا مخاطب شما به دنبال مقالاتی باشد که موضوع مورد نظر را به زیر ذره بین برده و بر اساس تحقیق و بررسی های دقیق نوشته شده است.

علیرغم اینکه مصرف محتوا در دستگاه های همراه و کاهش دامنه توجه کاربران به افزایش تولید محتوای کوتاه منجر شده، اما هنوز هم آیتم های محتوایی طولانی بیشتر به اشتراک گذاشته می شوند.

چرا؟

اولاً یک متن طولانی که بر اساس تحقیقات و بررسی های عمیق به رشته تحریر درآمده اعتبار بیشتری دارد و لذا برای خوانندگان شما منبع موثقی از اطلاعات قابل اعتماد محسوب می شود. دوم اینکه به اشتراک گذاشتن یک متن بلند باعث می شود که فرد عامل، مطلع، فاضل و فهمیده تر به نظر برسد. بنابراین می توانید روی استفاده از آیتم های محتوایی طولانی در بازاریابی ویروسی خود نیز حساب باز کنید.

 

  1. داستان زندگی

در میان عجله ای که برای تولید محتوا برای بازاریابی ویروسی خود دارید، هیچ بعید نیست که ابتدایی ترین چیز را از قلم بیندازید:

مخاطبان شما انسان هستند.

بنابراین، به طور طبیعی و ذاتی با داستان های واقعی که روایتگر مشکلات، مهربانی ها، اراده و امید انسان ها هستند ارتباط برقرار می کنند.

به عنوان مثال، نگاهی به این مقاله با عنوان «۲۰+ تصویری که اعتقاد شما به وجود انسانیت را باز می گرداند» بیندازید. این آیتم های محتوایی واقعی که همگی تصاویری از زندگی روزمره ما هستند تاثیر عمیقی بر احساسات ما می گذارند و پتانسیل بالایی برای ویروسی شدن دارند.

 

حرف آخر

در هنگام تولید محتوا برای کمپین بازاریابی ویروسی خود به خاطر داشته باشید که محتوای شما باید منحصر به فرد و جالب باشد و لازم است که به مذاق مخاطب هدف خوش بیاید. ضمناً باید آنقدر تلاش کنید تا تیرتان به هدف اصابت کند. دیر یا زود، یکی از آیتم های محتوایی شما ویروسی خواهد شد و فضای مجازی را زیر و رو خواهد کرد.

 

منبع (با جرح و تعدیل)

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *