چطور نام کسب و کارمان را با موفقیت تغییر دهیم؟ ( ریبرندینگ یا برندسازی مجدد )

چطور نام کسب و کارمان را با موفقیت تغییر دهیم؟ ( ریبرندینگ یا برندسازی مجدد )
  • 1398/3/21
  • زهرا معبودی
  • 0

اگر تا کنون داستان برخی بیزینس ها را شنیده باشید، متوجه می شوید که فراز و نشیب بسیاری داشته اند و گاهی تا جایی نیاز به تغییر داشته اند که نام کسب و کار خود را عوض کنند. نیسان و دااتسون، در حقیقت نمونه هایی از تغییر نام را در کارنامه خود دارند.

اما تغییر نام کسب و کار، همیشه به عنوان یک شمشیر دو لبه است. گاهی این کار موفقیت آمیز است ( مثل نیسان و دااتسون ) و گاهی با شکست سختی بیزینس را روبرو می کند.

اما به هر دلیلی بیزینس ها تصمیم می گیرند که نام خود را تغییر دهند. این دلیل ها چه معقول چه نامعقول باشد، انجام می شود اما مهم این است که بتوان نامی را تغییر داد و برند و بیزینس را خوش نام تر کرد! نه تنها از نوع و نقطه نظر آوایی، بلکه از جهات معنوی و مادی!

در این مقاله قصد دارم به شما کمک کنم که کاری کنید تا بتوانید به موقع، تشخیص دهید که وقت تغییر نام است یا نه، و بعد این تغییرات را انجام دهید.

در ادامه این مقاله نمونه هایی از تغییرات نام تجاری واقعی و رویه های آنها را خواهید دید، گام های قانونی و روالی را که هنگام تغییر نام، باید در مورد تغییر ارتباط با مشتریان خود بدانید و ببینید که چگونه برند جدید را راه اندازی کنید. در پایان، شما باید مشخص کنید آیا شما نیاز به تغییر نام کسب و کار دارید یا نه و این که این کار را چطور باید انجام دهید.

تغییر نام شرکت

گام اول: چه زمانی باید نام کسب و کار را تغییر داد؟

ریبرندینگ یا برندسازی مجدد، کار سختی است و به این راحتی ها که می نماید نیست. اما گاهی شرایطی وجود دارد که موجب می شود، تغییرات، به صورت نا محسوس به خوشنام تر شدن برند بیانجامد.

در ادامه برخی از این شرایط را توضیح می دهیم که هم برای شرکت های بزرگ و هم برای شرکت های کوچک بکار می آیند.

 

ادغام شدن دو شرکت

اولین دلیلی که موجب می شود ریبرندیگ صورت گیرد، ادغام شدن تو شرکت و برند است. در چنین شرایطی قرار نیست حاصل شراکت به نفع یک شرکت تمام شود، پس گزینه ترکیب اسم و برند بیشتر به چشم می آید.

یکی از مشخص ترین نمونه های ترکیب برند را در سونی اریکسون مشاهده می کنید. سونی و اریکسون در یک قرار داد اقدام به تولید گوشی کردند. گوشی هایی که در ابتدای دهه قبل در دست مردم بود بیشتر به این نام شناخته می شد.

اما بعد از این که سونی تصمیم به جدایی گرفت، سهام اریکسون را کاملا خریداری کرد و به تولید اسمارت فون های مرسوم پرداخت و صرفا با برند سونی آن ها را نشر داد. به ظاهر، این کار موفقیت امیز تر از حالت کار ترکیبی بود. نظر شما چیست؟

 

تغییر مسیر به مسیر جدید

گاهی اوقا شرکت ها سال های سال در حال کار کردن با یک عنوان و برند هستند. اما تصمیم می گیرند یک مسیر جدید و شاخص نیز ایجاد کنند. گاهی مسیر جدید همخوانی چندان جالبی با مسیر گذشته شرکت و برند ندارد. اینجاست که تصمیم گرفته می شود که، تغییر نام صورت گیرد.

در رابطه با این موضوع با کسب و کارهای مختلف صحبت کرده ایم اما یکی از موفق ترین بیزینس ها در این باره گفته که، تغییر مسیر جدید ما در شرکت و عدم همخوانی نام ها و خط مشی ها موجب شد که یک نام جدید برای تغییر مسیر شرکت انتخاب شود.

 

منفی انگاری اجتماعی

گاهی اوقات به هر دلیلی یک برند از خوش نامی می افتد و بارها و اثرات منفی به خود میگیرد. در چنین شرایطی برای این که اعتبار و اعتماد برند مورد نظر و شرکت یاد شده حفظ شود، توصیه می شود که بهتر است که تغییر نام را تجربه کنند.

برای مثال شرکت Blackwater ، در تیراندازی که منجر به مرگ ۱۷ نفر شد، امتیاز منفی گرفت و دچار تشعشعات منفی اجتماعی شد به همین دلیل در سال ۲۰۰۷ نام این شرکت را تغییر دادند تا این بار منفی از آن ها برداشته شود. اما در سال ۲۰۱۱ دوباره این برندسازی مجددا صورت گرفت و به عنوان Academi کار خود را ادامه دادند.

 

تجدید حس نو بودن

گاهی اوقات واقعا هیچ کدام از دلایل بالا وجود ندارد، اما شرکت تصمیم میگیرد که یک تغییر و تحولاتی انجام دهد. در چنین شرایطی می توان انتظار یک نتیجه خوب تر یا بد تر داشت.

شرکت هایی هستند که با تغییر نامی کاملا سنجیده موفقیت خود را افزایش می دهند و گاهی این تغییر نام بخاطر بعضی پارازیت ها به شکست کسب و کار می انجامد.

در این باره باید به خوبی تحقیق کرد و انتخابی عاقلانه و سنجیده داشت.

 

مرحله: اقدامات عملی

خب اگر تا به اینجا به این باور رسیده اید که باید واقعا این تغییر نام صورت بگیرد، و کاملا داستان شرکت هایی که تغییر نام کرده اند و موفق شده اند یا شکست خورده اند را خوانده اید، و تصمیم خود را گرفته اید این جا باید یک سری اقدامات را انجام دهید.

نکته: هر چند بسیاری از راهکارهای این آموزش، برای شرکت های آمریکایی است اما به نظر می رسد که روی تمام شرکت ها خوب جواب بدهد.

 

بروز رسانی مقالات مرتبط با شرکت

این گام اولی است که باید انجام دهید. وقتی که شما در مقالات خود نامی از برند، همکاران و حتی اهداف تان برده اید، به تناسب هر تغییر و هر زمینه تغییری که داشته اید ( ادغام شرکت – جدا شدن از شرکت – تغییر خط مشی و غیره ) باید مقالات خود را بروز رسانی کنید.

حتی اگر شرکت های دیگری در وب سایت خود از شما مقاله ای نشر داده اند از آن ها بخواهید که تغییرات لازم را اعمال کنند.

 

نوشتن کارهای جدیدی که باید انجام دهید

گاهی شما نام شرکت خود را تغییر داده اید به این دلیل که می خواهید کارهای جدیدی کنید. شاید بسیاری از افراد سایت شما را با برند قبلی بشناسند. در چنین شرایطی بهتر است که صفحه ای باز کنید و نام جدید را معرفی کنید و بنویسید که از ان به بعد خدمات شما حول چه کارها و سرویس هایی می گردد.

 

حساب بانکی خود را به روز کنید

حساب بانکی کسب و کار شما باید نام جدید شما را منعکس کند پس لازم است که به بانک مراجعه کنید و نام حساب تان را تغییر دهید تا وقتی خریدار محصول یا سرویس های شما، اقدام به واریز وجه می کند با نام قبلی روبرو نشود.

همین امر مربوط به کارت های اعتباری کسب و کار و سایر حساب های مالی نیز می شود.

 

بروز رسانی مجوز های شهری و آنلاین

گاهی اوقات بر اساس کسب و کاری که قبلا داشته اید و بر اساس برندی که روی آن کار کرده اید، یک سری مجوز ها از شهرداری، نهاد های مختلف داشته اید و گاهی حتی یک سری مجوز های فعالیت آنلاین گرفته اید. در چنین شرایطی باید به مراکز مربوطه مراجعه کنید و تغییرات را ایجاد کنید.

 

اسناد تجاری تان را بازبینی و بروز رسانی کنید

وقتی صحبت از اسناد تجاری است تنها چیزی که فورا به ذهن می آید ست اداری و کاتالوگ ها و یا حتی سربرگ های تان است. هر چند ست اداری تان باید با برند، و رنگ و آرم جدید تزیین شود. اما باید روی قرار داد ها، حساب ها و غیره نیز نظارت داشته باشید و تغییرات را اعمال کنید. مثلا یکی از مهم ترین اسناد تجاری فاکتورهای فروش شما است که باید با آرم جدید و لوگوی جدید و مهر جدید ارائه شود.

 

اسناد بازاریابی تان را بروز کنید

در مورد برقراری روابط و بازاریابی اقدامات خاص داریم اما پیش از هر چیز لازم است که چیزهایی مثل:

  1. وب سایت
  2. کارت ویزیت
  3. کاتالوگ ها
  4. بروشور ها
  5. تبلیغات

و غیره را بروز رسانی کنید و با اطلاعات جدید و نام جدید آن ها را بروز رسانی کنید

 

همه چیز های کوچک را تغییر دهید

شاید باور نکنید اما شما تا پیش از این روی برند و نام تان تعصب داشته اید و بعید نیست که در کوچکترین مکالمات تان نیز از این برند استفاده کرده باشید.

در چنین شرایطی باید بیاد داشته باشید که شما از امروز صاحب یک نام جدید هستید. همچنین در تماس هایی که گرفته می شود، نامه هایی که ارسال می شود، همه و همه به نام جدید توجه داشته باشید.

همچنین فراموش نکنید که تابلو های مربوط به شرکت تان را هم تغییر دهید.

 

گام سوم: تغییرات اجتماعی و ارتباطی

شاید به این فکر نکنید که تغییرات برند می تواند حتی روی ارتباطات شما نیز تاثیر بگذارد. اما ما در ادامه این مقاله به نکاتی در این باره می پردازیم:

 

از کارکنان خود شروع کنید

قرار نیست تغییر نام تجاری فقط برای دیگران محرز باشد یا این که فقط در ذهن شما باشد. شما کارکنانی دارید که به نام تجاری قبلی تان وفادارند. در چنین شرایطی باید تمام کارکنان توجیه شوند و این موضوع را بپذیرند.

با آن ها صحبت کنید، در مورد علت های تغییر نام صحبت کنید و از آن ها بخواهید که این موضوع را بپذیرند. همچنین باید به آن ها یاد آوری کنید که در ادامه همکاری شان با شما از بکار بردن نام تجاری جدید با مشتریان امتناع نورزند و این کار را به درستی انجام دهند.

اگر بخواهید این کار را اثر گذار تر کنید تا کارمندان بهتر با این تغییر روبرو شوند، می توانید برای تغییر نام تجاری از آن ها نظر خواهی کنید.

وقتی که نام را به تنهایی و با تصمیم خودتان تغییر می دهید نباید اطلاع رسانی به کارمندان را فقط با یک ایمیل تمام کنید. شما باید این کار را جدی تر انجام دهید و جلسات و نشست های چهره به چهره ایجاد کنید، و منطق پشت این تغییر نام را توضیح دهید و حتی اجازه دهید که سوال های ذهن مخاطبین و کارمندان مطرح شود و شفاف سازی ها به خوبی صورت گیرد.

خروجی این جلسات باید پذیرش صد درصدی کارمندان باشد تا بتوانند از این به بعد تلاش کنند تا برند جدید را نشر دهند.

 

پلن داشته باشید

شاید شما بخواهید یک تنه در عملیات تغییر نام دخیل باشید و از کسی نظر خواهی نکنید. این شیوه را دنبال نکنید. بهتر است که قبل از تغییر رسمی و نهایی نام، با همکاران خود صحبت کنید و در این باره از آن ها نظر سنجی کنید. بدین ترتیب، آن ها می توانند در یک نظر سنجی جمعی، تغییراتی حتی بر روی نام پیشنهادی بدهند و بعد یک نام جدید برای آن انتخاب کنند.

حتی می توانید در صورتی که شرایط کاری و شرکت تان اجازه می دهد، در روزنامه ها در این باره نظر سنجی کنید تا مشتریان هم در تغییر نام شرکت به شما کمک کنند. همان طور که با کارمندان تان به صورت شفاف و صریح صحبت می کنید، با مشتریان نیز باید به همین منوال صحبت کنید تا آن ها بتوانند موثر تر در تغییر نام به شما کمک کنند.

این نظر خواهی ها می تواند به صورت سنتی و حتی آنلاین باشد.

یکی از بزرگ ترین اشتباهات در حوزه برندسازی مجدد یا ریبرندیگ، این است که ارتباطات اجتماعی به طور کافی صورت نمی گیرد. Royal Mail دقیقا بخاطر موضوعی اقدام به تغییر نام کرد و برند  Consignia را برگزید اما یکی از مهم ترین علت های مشکل زا شدن این نام جدید، همین بود که در نظر سنجی اجتماعی و ارتباطات اجتماعی اثر گذار واقعا کم گذاشته بودند.

 

گام چهارم: راه اندازی برند جدید

راه اندازی نام تجاری جدید، اگر درست انجام شود، می تواند یک فرصت برای ایجاد یک لرزه به جان اجتماع باشد یا به طور مناسب تر می توان گفت می تواند خوب سر و صدا ایجاد کند.

رسانه های خبری با این تغییر شما ممکن است تغییر کنند و حتی شما نیز می توانید با رویداد هایی که برگزار می کنید، از چپ و راست و شمال و جنوب، کاری کنید که نام جدید بیشتر بین مردم جا بیفتد.

همانطور که گفته شد تغییر نام دارای گام های بسیاری است. در ابتدای مقاله گفته شد که باید اسناد بازاریابی تان را تغییر دهید و چاپ مجدد داشته باشید، همچنین باید سایت تان را مجددا راه اندازی کنید. اما همه این ها باید در پس زمینه باشد. یعنی تا قبل از این که خبر رسمی را به رسانه ها منتقل می کنید، و پیش از این که این رویداد را برگزار می کنید، نباید کسی کاتالوگ های جدید و بروشور های جدید شما را ببیند.

تمام این تغییرات باید دقیقا روز راه اندازی رسمی، برملا شوند.

همچنین باید بتوانید بیشترین تاثیر را بر روی مخاطب خود داشته باشید. مثلا وقتی که می خواهید سایت را تغییر ظاهر دهید، نباید این تغییرات صرفا برای صفحه اصلی باشد، بلکه باید صفحه داخلی نیز این گونه باشد و تماس با ما و در باره ما و همه صفحات از الگو، رنگ بندی و تغییر جدید پیروی کند.

در این میان نباید شبکه های اجتماعی تان را فراموش کنید. این شبکه ها نیز نیاز به تغییر نام دارند. همچنین توجه کنید که لیست ایمیلی از مشتریان دارید که می توانید روز راه اندازی نام جدید، به آن ها ایمیل بزنید و در مورد رسمی شدن تان بگویید.

باید تمام تغییرات یک روزه انجام شود. بسیاری از شرکت ها هستند که این کار را به جای این که یک روزه انجام دهند، طی یک دوره انجام می دهند و این موجب می شود که مشتری ها در یک ابهام وسیع، ندانند که کجای کار این شرکت هستند و باید این شرکت را به چه نامی بخوانند.

از طرفی باید کارمندان ۱۰۰ درصد توجیه شده باشند تا در تمام مسیر، از همان روز به بعد، در مکالمات، ایمیل ها و غیره از نام جدید شرکت استفاده کنند.

البته این بدین معنی نیست که اصلا از نام قبلی استفاده نکنید. گاهی مشتری هنوز ملتفت نشده که نام جدیدی در کار است، شما در چنین شرایطی لازم است که، او را توجیه کنید و بگویید شرکت (نام کنونی ) همان شرکت ( نام قبلی ) است، که به دلایل ( دلیل ها را بر می شمرید ) تغییر نام پیدا کرده است.

یکی از کارهایی که یکی از سایت های مطرح به نام gizmag در سال های اخیر انجام داد، تغییر نام بود. نام انتخابی New Atlas بود. وقتی برای اولین بار من gizmag را سرچ کردم و وارد این سایت شدم، متوجه شدم که هدر نارنجی سفید آن به آبی سرمه ای تبدیل شده و نام هر دو برند، (نام جدید بزرگ تر و نام قبلی کوچکتر ) کنار هم نوشته شده اند. بدین ترتیب می توانید به راحتی، مخاطبین را هشیار کنید. البته برای من جالب بود که چرا این سایت تغییر نام پیدا کرده است. به همین دلیل به مقاله معرفی نام جدید رفتم، و اهداف سایت را مطالعه کردم و از آن موقع به بعد، این اسم در ذهن من مانده است.

 

گام پنجم:

شما در حال حاضر در موقعیت خوبی برای تغییر نام کسب و کار خود هستید و به احتمال زیاد دلایل خوبی برای ایجاد تغییر و برخی از نمونه های بازاریابی موفق شرکت دارید. همچنین یاد گرفته اید که گام های عملی که باید انجام دهید (  از بروز  کردن حساب بانکی خود تا اطلاع رسانی ها ) را به خوبی و به موقع درست انجام دهید.

در نهایت شما تا الان متوجه شده اید که چطور باید تغییرات را به صورت داخلی و خارجی اعمال کنید و برند جدید تان را مشهور کنید.

اگر همه چیز را به خوبی انجام دهید، مطمئنا نام جدید می تواند برای شهرت بیشتر شما کار کند.

توجه کنید که برای نام جدید باید یک علامت جدید یا لوگو نیز داشته باشید. بهتر است که علامت جدید شباهت نا محسوسی با علامت قبلی داشته باشد تا بهتر تغییرات در ذهن مشتری بگنجد

نظرتان چیست؟

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *