چطور مانع فوروارد، کپی و دانلود محتوای ایمیل در جیمیل شویم ( Confidential Mode )

چطور مانع فوروارد، کپی و دانلود محتوای ایمیل در جیمیل شویم ( Confidential Mode )
  • 1398/5/14
  • زهرا معبودی
  • 1

ممانعت از کپی، فوروارد و دانلود محتوای ایمیل در جیمیل دستاورد Confidential Mode است. Confidential Mode یکی از امکانات جدید جیمیل است که در آخرین بروز رسانی ها در دسترس کاربران قرار گرفته است. اهمیت این حالت برای جیمیل برای افرادی است که می خواهند ایمیل فقط خواندنی در جیمیل ارسال کنند. معمولا بعد از این که شما ایمیل تان را ارسال کردید، دیگر قادر نخواهید بود که ریکشن های روی آن ایمیل را کنترل کنید. اما Confidential Mode تا حدودی به شما کمک می کند تا خیالتان از بابت چیزهایی در ایمیل تان راحت باشد.

 

مفهوم ایمیل های فقط خواندنی در جیمیل چیست؟

وقتی می خواهیم ایمیلی فقط خواندنی در جیمیل ارسال کنیم، بدین معنی است که محتوای آن تقریبا محرمانه است و نمی خواهیم کسی دیگر، آن را دریافت کند. البته نوع و میزان محرمانه بودن این ایمیل چندان بحرانی نیست. در چنین شرایطی، از Confidential Mode  در جیمیل استفاده می کنیم.

این حالت به شما این امکان را می دهد تا اتچمنت ها را با خیال راحت به همراه ایمیل ارسال کنید. هیچ دریافت کننده ای قادر نخواهد بود این ایمیل و محتوای آن نظیر اتچمنت ها را روی سیستم خود دانلود کند.

از طرفی محتوای ایمیل قابل کپی کاری نیست. همچنین امکان فوروارد کردن و ارسال مجدد و انتقال ایمیل در جیمیل برای هیچ کسی فراهم نیست.

این یعنی تا حدودی می توانید کنترل روی ریکشن های بعدی روی ایمیل داشته باشید

ایمیل محرمانه در جیمیل
منبع این تصویر وب سایت wiplon.com است.

 

Confidential Mode و ایمیل های مدت زمان دار برای انقضا

یکی دیگر از ویژگی های Confidential Mode در جیمیل این است که به شما اجازه می دهد به راحتی تاریخ انقضایی برای ایمیل خود تنظیم کنید. بعد از این که ایمیل ارسال شد کاربر تا مدت زمان تعیین شده به این ایمیل دسترسی خواهد داشت. بعد از این ایمیل منقضی خواهد شد.

 

ارسال ایمیل محرمانه در جیمیل با Confidential Mode

زمانی که شما تصمیم می گیرید از حالت جدید ایمیل استفاده کنید، در حقیقت باید ابتدا از نسخه جدید جیمیل استفاده کنید. برای این کار روی این لینک کلیک کنید.

بعد از این که موفق به انجام این کار شدید، کافی است یک ایمیل جدید برای نوشتن باز کنید.

بعد از این که صفحه نوشتن ایمیل جدید باز شد، به پایین صفحه در نوار ابزار نگاه کنید تا آیکون urn Confidential Mode On/Off را ببینید:

ایمیل فقط خواندنی در جیمیل

با کلیک کردن روی این گزینه وارد صفحه ای می شوید که به شما دو امکان می دهد.

  • امکان ایجاد زمان انقضا ایمیل در جیمیل
  • امکان دریافت پسورد ایمیل محرمانه در جیمیل

این دو گزینه شرایط امنیتی بهتری را فراهم می کنند تا شما کنترل بهتری بر محتوای ایمیل در جیمیل داشته باشید.

ایمیل فقط خواندنی در جیمیل

بعد از این که گزینه های مورد نظر خود را تنظیم کردید، می توانید به طور نرمال شروع به نوشتن ایمیل خود کنید، اتچمنت ها را به آن اضافه کنید و محتویات تان را بنویسید.

ممانعت از ارسال، فوروارد و کپی دانلود ایمیل جیمیل

ناگفته نماند که وقتی که تنظیمات شما به طریقی باشد که، بخواهید با اس ام اس کد دریافت شود، باید شماره موبایل را نیز وارد کنید.

ایمیل فقط خواندنی در جیمیل

گاهی اوقات شما مدت زمان مورد نظر خود برای انقضای ایمیل مورد نظر را مثلا ۱ هفته در نظر گرفته اید، اما دو روز بعد از ارسال ایمیل تصمیم میگیرید که این ایمیل را از دسترس کاربر مخاطب خارج کنید.

در چنین شرایطی قطعا تاریخ انقضا کاری نمی کند. اما شما می توانید به پوشه ارسالی های تان بروید و از آن جا ایمیل مورد نظر را انتخاب کنید و با کمک یک گزینه، کاری کنید که مشاهده ایمیل مورد نظر غیر فعال شود. با این کار، می توانید جلوی مشاهده مجدد ایمیل مورد نظر بگیرید.

 

وقتی ایمیل فقط خواندنی دریافت می کنیم چطور است؟

همانطور که تمام کاربران جیمیل می توانند از این حالت جدید در جیمیل استفاده کنند و ایمیل های فقط خواندنی ارسال کنند، قطعا می توانند این گونه ایمیل ها را نیز دریافت کنند. در چنین شرایطی ایمیل که دریافت می کنید تقریبا شبیه اسکرین شات زیر است:

Confidential Emails

همانطور که مشاهده می کنید، آیکون ایمیل محرمانه در کنار ایمیل دیده می شود، دکمه فوروارد حذف شده است و شرایط برای کاربر توضیح داده شده است. اما همانطور که مشاهده می کنید سایر محتوا به صورت عمومی و مثل سایر ایمیل هایی که ارسال می کنید در اختیار کاربر قرار می گیرد.

وقتی که ایمیل  expire می شود ( منقضی می شود و مدت زمان آن به سر می رسد ) ایمیل مورد نظر به صورت زیر تغییر خواهد یافت:

 expire شدن ایمیل در جیمیل های محرمانه

گفته می شود که ارسال کننده این ایمیل برای آن مدت محدود برای مشاهده آن تنظیم کرده است. به عبارتی می گوید که شما دیگر امکان دسترسی به این ایمیل نخواهید داشت.

 

ارسال ایمیل محرمانه در جیمیل برای سایر کاربران غیر جیمیلی

اگر کاربری که این ایمیل را دریافت می کند، مخاطب جیمیل نباشد، یعنی از کاربران جیمیل نباشد، او محتوای ایمیل خود را به صورت زیر خواهد دید:

ارسال ایمیل محرمانه در جیمیل برای سایر کاربران غیر جیمیلی

در این جا دکمه ای آبی رنگ مشاهده می شود، که باید برای مشاهده محتوای این ایمیل روی این دکمه کلیک کنید.

وقتی که کاربر روی این دکمه کلیک می کند، به سادگی محتوا را در مرورگر خود در یک لینک جدید مشاهده می کند.

 

چطور حالت محرمانه جیمیل را دور بزنیم؟

برای دور زدن حالت محرمانه جیمیل هنوز کسی دست به کار نشده تا افزونه ای بسازد تا بتوانید محتویات آن را دانلود کنید یا حداقل جلوی دانلود کردن شما را نگیرد! اما در حال حاضر یک راه حل وجود دارد.

  1. اسکرین شات گرفتن از محتوای ایمیل

متاسفانه جیمیل مانع گرفتن اسکرین شات نمی شود و این می تواند یک روش برای ارسال محتویات به طور غیر مستقیم برای دیگران باشد.

به نظر می رسد در چنین شرایطی ایمیل های محرمانه بیشتر برای هویت شخص ارسال کننده امنیت ایجاد می کند تا خود محتوا!

البته نظر شما محترم است اما اگر بخواهید انسانی به این قضیه نگاه کنید، متوجه می شوید که کسی که ایمیل محرمانه در جیمیل ارسال می کند، قصد دارد تمام محتویاتش محرمانه باشد و دیگری نباید سو استفاده کند و محتویات را با اسکرین شات گرفتن و ارسال مجدد در دسترس دیگران قرار دهد.

نظر شما در این رابطه چیست؟

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. سلام
    ۱)من یه ایمیل ارسال کردم محرمانه نبوده.
    اما میخوام قبل باز شدن در پوشه مخاطب حذفش کنم
    جی میل رو از موبایلم فرستادم ،چطور باید اینکارو بکنم؟
    ۲)گزینه confidential mode رو پیدا نمی کنم!
    حتی زمان ارسال پیام علامت قفل نمیاد!
    ممنون میشم راهنمایی بفرمائید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *