۳ مزیت بی نظیر راه اندازی کسب و کار با دوستان و فامیل

۳ مزیت بی نظیر راه اندازی کسب و کار با دوستان و فامیل
  • 1398/6/10
  • زهرا معبودی
  • 0

معمولا همه جا صحبت از تعادل کار و زندگی است و بسیاری از افراد برای این که بتوانند کار و شغل دلچسبی داشته باشند تمایل دارند تا کسب و کار خود را با خانواده یا دوستان خود آغاز کنند. هر چند اگر این شراکت ها به بُن بَست بخورد، نتوان آن روابط دوستانه را دوباره درست کرد اما مزیت هایی هم دارد که نمی توان از آن ها چشم پوشی کرد.

در این مطلب می خواهم ۳ دلیل به شما نشان دهم که اگر کسب و کارتان را با خانواده یا دوستان شروع کنید، چه مزیتی برای شما دارد.

در کنار تمام مزیت های فرعی و البته خطرات احتمالی این ۳ مورد بیشتر شما را به سمت راه اندازی این کسب و کارها خواهد کشاند.

به خانواده و دوستان راحت تر می شود اعتماد کرد

وقتی صحبت از استخدام و تعدیل نیرو، تفویض نقش ها ، استراتژی رشد و دیگر جنبه های مهم ایجاد یک شرکت موفق می شود ، اعتماد بین مؤسسین مهم و اساسی ترین چیزی است که واقعا وجود دارد. بدون وجود اعتماد و اطمینان متقابل درگیری هایی مستقیم یا غیر مستقیم رخ می دهند و موجب می شود که فرد از پیشرفت کاری و شخصی باز بماند.

برای این منظور، می توانیم به تجربه بن لر، بنیانگذار شرکت Nine Media در لر هیپو اشاره کنیم.

او کارش را با پدر و خواهرش در دو کسب و کار مختلف شروع می کند. بن لر می گوید، وقتی که کارش را با پدر و خواهرش شروع کرده، نه تنها از وجود آن ها بهره برده و تنوع کاری داشته و حسابی از سرگرمی اش لذت می برده، بلکه اعتماد را نیز به خوبی فراهم شده دیده است. او می گوید برای کسب و کار اعتماد بسیار ضروری است و آدم به چه کسی بیش از پدر و خواهرش می تواند اعتماد کند؟؟ و واقعا این صحبت کاملا بجاست.

از آنجا که بن بیش از ۴۰۰ کارمند را در گروه Nine Media استخدام می کند و بیش از ۱۲۰ میلیون دلار سرمایه در لر هیپو به کار می گیرد، او به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهد. او باید اعتماد کند که افرادی که با آنها کار می کند هم مایل هستند و هم قادر به انجام کار هستند ، و وقتی که با خانواده کار می کند ، این اعتماد به طور خود به خود بوجود می آید. وقتی با خانواده کار می کنید، وقتی که دوستان را دخیل کار خود می کنید، اعتماد به نفس و اعتماد هر دو دست به دست هم می دهند تا شما را قوی تر کنند.

 

همکاری با خویشان و دوستان ارتباط را کارامد تر می کند

یکی از مهم ترین چیزهایی که در یک روند کاری وجود دارد، بحث و صحبت هایی است که در جای جای کسب و کار در زمان های مختلف رخ می دهند. وقتی که شروع به صحبت با شریک خود می کنید، باید دیدگاه و نظر درونی او را بدانید و با آن کلنجار روید و در جهت رضایت آن ها پیش بروید. گاهی اگر بحث ها بالا بگیرند نمی توانید کارتان را پیش ببرید. گاهی اوقات با وجود یک بحث کوچک با کسی که واقعا همدیگر را درک نمی کنید، بنیان یک کسب و کار به هم می ریزد.

خب در چنین شرایطی باید چکار کرد؟

بهتر است که با خانواده و دوستان نزدیک یک کسب و کار راه انداخت. دلیل این امر این است که ما شناخت عمیق تری نسبت به دوستان نزدیک و خویشان خود داریم. بهتر آن ها را درک می کنیم  و نظر شخصی آن ها بیشتر آشنا هستیم.

نمونه ای عالی از این روش،  کارا و تئو گلدین هستند. انها زن و شوهری هستند که کسب و کار خود را با ۹۰ میلیون دلار شروع کرده اند. به گفته کارا آن ها با هم مشکلات دارند اما به هم قول داده اند که در جهت پیشرفت هم باید به هم کمک کنند و تشویق کننده و افزایش دهنده روحیات و دستاورد های خود و یکدیگر باشند. او می گوید ما با هم تفاوت مهارت هایی داریم. هر کدام برتری بر یکدیگر داریم، اما با هم دیگر یک تیم کامل هستیم.

 

معمولا دوستان و خانواده با شما ارزش های مشترک دارند

یکی از مشکلات موجود در شرکت هایی که چند شریک کاری دارند این است که این افراد هر کدام به نوبه خود ارزش های خاص خود دارند. البته در بیشتر مواقع صحبت کردن در مورد این ارزش ها کار بیهوده ای نیست. مخصوصا وقتی که مدیر عامل و راه اندازی کننده این شرکت، از نظرات شخصی خودش و ارزش های کسب و کار مورد نظر صحبت می کند.

برای نمونه می توان به جاستین لافازان و دیلان گامباردلا اشاره کرد که این دو در کنار شراکت کاری از پیش ، دوستان خوبی برای هم بوده اند. انها بنیانگذاران Next Gen Summit هستند. این تشکیلات  یک انجمن آنلاین با بیش از ۳۰۰۰ عضو است که برگزار کننده کنفرانس های متعدد برای کارآفرینان است. آنها می گویند که: چیزی که در این شرکت مهم تر از همه چیز بوده، این است که روابط اولین عنصر مهم در این شرکت است که باید مد نظر قرار بگیرد.  آن ها می گویند بر اساس این دیدگاه ما به این فکر واحد می رسیم که:  همه افراد در شبکه ما – چه یک عضو جامعه ، چه شریک زندگی یا سرمایه گذار – همه این افراد ارزشمند هستند و باید حفظ این ارزش در راس همه چیز قرار گیرد.

وقتی بنیانگذاران در مورد ارزشهای اساسی برای شرکت خود به توافق برسند ، آن سطح از درک متقابل باعث می شود که استراتژی و جهت گیری شرکت فرایند ساده تر و قدرتمند تری داشته باشد.

سخن آخر:

هر چند قبول داریم که اگر کسب و کاری بین اقوام و شرکا خراب شود، موجب می شود که روابط دوستانه و خانوادگی نیز تهدید شوند، اما مزیت های این انتخاب، واقعا ارزشمند است. از سوی دیگر، وقتی که ما در انتخاب های مان دقت کنیم، و هم دلی و هم ارزشی در بین افراد وجود داشته باشد معمولا کمتر دچار شکست یا پیامدهای پس از شکست خواهیم شد.

آیا در این باره تجربه خوبی دارید؟ در بخش نظرات برای ما بنویسید

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *