چطور برنامه های قدیمی DOS را در ویندوز ۱۰ با vDOS اجرا کنیم

چطور برنامه های قدیمی DOS را در ویندوز ۱۰ با vDOS اجرا کنیم
  • 1398/7/29
  • زهرا معبودی
  • 1

اگر برای بازی های ۸ بیتی احساس دلتنگی می کنید و یا نیاز به اجرای برخی از نرم افزارهای قدیمی دارید ، ویندوز ۱۰ نسخه ۳۲ بیتی احتمالا مشکل شما را حل نکند. برنامه های DOS قدیمی برای اجرا به نسخه ۶۴ بیتی نیاز دارند.

در صورت نیاز می توانید از نرم افزار vDos برای اجرای نرم افزار DOS قدیمی استفاده کنید. در اینجا نحوه استفاده از آن آورده شده است.

 

نرم افزار vDos چیست

برای اجرای برنامه های DOS قدیمی تر بر روی سیستم عامل های ویندوز جدیدتر ، از ماشین مجازی DOS (NTVDM) استفاده می شود. ویندوز ۱۰ ۳۲ بیتی شامل این موارد است ، اما نسخه های ۶۴ بیتی آن را پشتیبانی نمی کنند؛ در این حالت کاربران ویندوز یک هشدار پاپ آپ را مشاهده می کنند که برنامه های DOS را نمی توانند اجرا کنند.

هشدار عدم اجرای برنامه های DOS در ویندوز 10
هشدار عدم اجرای برنامه های DOS در ویندوز ۱۰

در حالت معمولی هیچ چاره ای جز این ندارید که روی دکمه CLOSE کلیک کنید و از خیر اجرای برنامه های قدیمی بگذرید. اما vDos یک شبیه ساز DOS شخص ثالث است که جایگزین فناوری NTVDM خود ویندوز است. وقتی نرم افزار DOS را از طریق vDos اجرا می کنید ، در پنجره خودش بارگذاری می شود. این گزینه پشتیبانی از شبکه و چاپگر را اضافه می کند ، دسترسی به کلیپ بورد را فراهم می کند و به شما امکان دسترسی مستقیم به پرونده های سیستم  را می دهد. آیا چیز بیشتری از vDos می خواهید؟!

 

جایگزین های vDos کدامند

با این حال ، vDos تنها شبیه ساز DOS در این زمینه نیست. DOSBOX یک گزینه جایگزین است که در اصل برا اجرا و تجربه بازی های قدیمی DOS طراحی شده است. کاری که این نرم افزار انجام می دهد توسط vDos قابل انجام نیست. همچنین می توانید از vDosPlus ، به طور مکمل با vDos استفاده کنید ، اگرچه vDos به روزرسانی های بسیار منظم تری را دریافت می کند آپشن های دیگر نیز گزینه هایی هستند که می توانید از ان ها بهره مند شوید.

 

چطور vDos را نصب کنیم؟

اگر می خواهید vDos را نصب کنید ، به صفحه دانلود vDos بروید و برنامه نصب را دانلود کنید. مراحل نصب آسان است – نصب را باز کنید و دستورالعمل ها را دنبال کنید.

حتماً به vDos اجازه دهید تا هنگام نصب ، جدیدترین نسخه vDos را نصب کرده و بروز رسانی ها را انجام دهد. برای این کار مطابق عکس زیر، گزینه دوم را انتخاب کنید

نصب کردن vDos

پس از نصب vDos ، می توانید با باز کردن vDos (با عنوان “vDos”) از استارت منو کار کردن با این برنامه را شروع کنید.

vDos با یک نسخه آزمایشی از DataPerfect ، یک ابزار قدیمی پایگاه داده DOS است همراهی می کند. پرونده پیکربندی اولیه پس از اجرا به طور خودکار DataPerfect را بارگیری می کند. اگر vDos در حال کار است ، DataPerfect باید در پنجره خود بارگذاری شود.

نصب کردن vDos

اگر vDos به درستی کار می کند ، پنجره آزمایش را ببندید و به پوشه نصب vDos خود بروید. (به طور معمول “C: \ vDos”).

پوشه “autoexec.txt” را باز کرده و قبل از ذخیره و بستن ، همه موارد ذکر شده را در آن حذف کنید.

کار کردن با vDos

دوباره vDos را باز کنید ، و باید سریع DOS “C:” را مشاهده کنید. از اینجا ، اکنون می توانید هر نرم افزار DOS را که دوست دارید اجرا کنید.

اگر می خواهید vDos را پیکربندی کنید (برای مثال پشتیبانی از چاپ یا پشتیبانی شبکه) ، می توانید از بخش پشتیبانی یا سوا ل های پر تکرار استفاده کنید

 

آموزش استفاده از vDos

با پاک کردن پیکربندی اولیه و راه اندازی vDos ، هر بار که برنامه vDos را اجرا می کنید ، سریعاً DOS را مشاهده خواهید کرد. مجموعه ای از نرم افزارهای جالب DOS آنلاین وجود دارد که می توانید آنها را از همینجا امتحان کنید ، از مرورگرهای وب مبتنی بر متن گرفته تا ابزارهای ویرایش گرافیک.

برای اجرای نرم افزار خود ، نرم افزار DOS خود را دانلود کرده و آن را در همان دایرکتوری به عنوان vDos قرار دهید (برای مثال ، “C: \ vDos”). این فهرست به عنوان فهرست اولیه “C: \” رفتار می کند.

از دستور dir برای لیست کردن پرونده ها در پوشه فعلی خود استفاده کنید ، سپس cd را دنبال کنید که نام پوشه را به آن پوشه منتقل کنید. برای مرور دایرکتوری ها ” .. “را تایپ کنید.

آموزش استفاده از vDos

در “C:\” DOS پرامپت، نام فایل EXE نرم افزار DOS خود را تایپ کرده و Enter را فشار دهید. نرم افزار DOS شما در پنجره vDos بارگیری می شود ، که آماده استفاده شماست.

بدین ترتیب می توانید این برنامه های هرگز باز نشدنی بیست ساله را به راحتی با یک برنامه ساده در ویندوز ۶۴ بیتی خود اجرا کنید.

آیا در این باره تجربه با ارزشی دارید؟ تجربه خود را برای کاربران در بخش نظرات از همین مطلب بنویسید.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *