چطور در خوابگاه برنامه خواب کافی و مفید داشته باشم

چطور در خوابگاه برنامه خواب کافی و مفید داشته باشم
  • 1398/10/21
  • زهرا معبودی
  • 0

وقتی صحبت از خوابگاه می شود، همه چیز حول شور و شعف های گروهی هم سن و سال در ذهن ما تداعی می شود. به طور کلی، خوابگاه به دلایل مستقیم یا غیر مستقیم موجب می شود که سبک زندگی شما کاملا عوض شود. این تغییر روی خواب شما نیز حتی اثر خواهد گذاشت. از جمله این علت ها می توان، تغییر اطرافیان و کسانی که قرار است با شما زندگی کنند، عادات غذایی، نبودن خانواده و انگیزه بیشتر برای شب بیداری، دلتنگی ها و غیره همه و همه موجب می شود که شما نتوانید نظم خوبی را در ابتدا تجربه کنید.

در این مقاله برای تمام دانشجویان توصیه هایی داریم که کمک می کند بتوانید خواب خوب و کافی در خوابگاه برای خود فراهم آورید.

تنظیم خواب در خوابگاه

یک روال خاص داشته باشید و آن را گسترش دهید

اولین گام برای بهبود خواب در خوابگاه این است که روتین خاصی داشته باشید. برای بسیاری از دانشجو ها زندگی دانشجویی و خوابگاه به معنی از بین رفتن روال هاست.

دانشجو ها زمان کلاس خود را مشخص می کنند و این آزادی را دارند که هر وقت که دوست دارند، برای ترم خود، برنامه ریزی کلاسی داشته باشند. وقتی روتین خاص نداشته باشید، ساعت بیدار شدن  وخواب تان نیز از روتین خاصی پیروی نمی کند. ممکن است شب را کاملا بیدار باشید و صبح تان را از ساعت ۱۴ عصر شروع کنید!

پس ایجاد یک روتین خاص به شما کمک می کند که در هر شرایطی، چه روز بعد کلاس داشته باشید چه نه، ساعت خوابیدن و بیدار شدن تان مشخص باشد. بدین صورت ساعت بدنی شما نیز تنظیم می شود و خواب عمیق و کافی برایتان فراهم خواهد شد.

شاید لازم باشد در این باره، با  هم اتاقی های خود نیز هم پیمان شوید چرا که موضوع خواب، موضوع مهمی است که نباید از آن چشم پوشید.

 

تایم های خاص در خوابگاه تنظیم کنید

تصور کنید که می خواهید روی روتین تنظیم شده تان، عمل کنید و بخوابید. در همین حال یکی از هم اتاقی های تان، می خواهد کاری انجام دهد که سر و صدای ان شما را آزار می دهد. یا این که دیگری می خواهد تازه شروع به مطالعه کند بنابراین باید لامپ روشن باشد.

بهترین کار، این است که انتظارات واحد مشخص کنید. بدین صورت زمان واحد برای خاموشی یا همان خوابیدن در خوابگاه داشته باشید.

مثلا اگر شب نشینی های دوستانه با دیگر دانشجویان در خوابگاه دارید بهترین کار این است که، این دیدار ها را برای تایم های قبل از خواب تنظیم کنید.

یک سری اصول، برنامه ها و شرایط را در نظر بگیرید، در مورد آن ها هم پیمان شوید و بر سر پیمان خود باقی بمانید. خواب کافی و منظم انقدر اهمیت دارد که برخی روال ها را بنویسید و امضا کنید و به دیوار بچسبانید.

همیاری به یکدیگر برای رسیدن به هدف مشترک، می تواند برخی معضلات خواب را از بین ببرید. مثلا وقتی که شما قصد خوابیدن دارید اما دوستتان مثل جغد بیدار است، و می خواهد وبگردی کند و آهنگ گوش کند، موبایل اش را طوری تنظیم کند که نور آن چشم شما را اذیت نکند و برای گوش دادن به موسیقی نیز، از هندزفری استفاده کند.

البته که شما نیز در شرایط خاص باید این پیمان ها را مد نظر قرار دهید.

 

از ابزار کمکی خواب استفاده کنید

وقتی که دو مرحله یاد شده را دنبال کردید، قطعا هم اتاقی ها نیز این معضل بی خوابی و بدخوابی را درک می کنند و تلاش می کنند که همه چیز خوب پیش برود.

در این حالت او ممکنه است نهایت همکاری خود را انجام دهد اما برخی صدا ها یا نورها واقعا قابل کنترل نیستند. شاید نویزی از صدای هندزفری شما را آزار دهد یا تلالو نور موبایل روی سقف و اشیای براق، آزار دهنده باشد. در این حالت از ابزار کمکی خواب مانند گوشی، چشم بند و غیره می توانید استفاده کنید تا بتوانید خودتان به آرامش بیشتر خود در خواب کمک کنید.

 

رعایت بهداشت خواب به تنظیم خواب در خوابگاه کمک می کند

یکی دیگر از روش هایی که کمک می کند تا خواب آرام داشته باشید این است که بهداشت خواب را تا حد ممکن رعایت کنید. از جمله عناصر بهداشتی خواب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ۳۰ دقیقه قبل از خواب گوشی و لپ تاپ را خاموش کنید
  2. دوش بگیرید
  3. تا ۷ ساعت قبل از خواب نوشیدنی های کافئین دار ننوشید
  4. حتی الامکان از خواب عمیق نیم روزی دوری کنید
  5. مکان خواب تان دارای دمای مناسب باشد
  6. از چراغ خواب هایی با نور ملایم استفاده کنید
  7. قبل از خواب ژورنال نویسی کنید
  8. با مطالعه چشم خود را کمی ورزش دهید تا راحت تر بخوابد
  9. و غیره

بدین ترتیب می توانید مقدمه خوابی آرام و بدون پارازیت را برای خود فراهم کنید.

 

برای تنظیم خواب در خوابگاه اولویت بندی کنید

وقتی که در خوابگاه هستید، قطعا کارهای هیجان انگیز زیادی وجود دارد که انجام دهید. این جریان در میان پسران بیشتر دیده می شود. اما برنامه شما همیشه به گونه ای باشد که هر برنامه هیجان انگیز قبل از تایم خواب تان باشد. اولویت همیشگی تان همیشه با خوابیدن باشد و آن را در زمان درست انجام دهید. بهترین زمان برای خوابیدن بین ساعت ۲۱ تا ۲۲ تا سپیده صبح است. با چنین خوابی ضمن تنظیم انزیم ها و هورمون ها بدن رفرش کامل می شود، و برای روزی پر مشغله امادگی کامل پیدا می کند.

شما در خوابگاه برنامه خوابتان را چطور تنظیم می کنید؟ دیدگاه های شما می تواند به زندگی سالم تر هم نوعان تان کمک کند.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *