۱۲ ترند سوشال مدیا ۲۰۲۰ برای تغییر استراتژی بازاریابی و فروش بیشتر

۱۲ ترند سوشال مدیا ۲۰۲۰ برای تغییر استراتژی بازاریابی و فروش بیشتر
  • 1398/11/2
  • زهرا معبودی
  • 0

شاید حدود یک دهه قبل، داشتیم به سختی خودمان را قانع می کردیم که با شبکه های اجتماعی همراه باشیم. البته در آن زمان هنوز تنوع شبکه های اجتماعی به گستردگی اکنون نبود و لارج ترین شبکه برای همه جهان فیس بوک بود. اما شاید با خود بپرسید که ترند های شبکه های اجتماعی ۲۰۲۰ برای چه کسانی و چرا اهمیت دارد؟

 

چرا باید به ترند های شبکه های اجتماعی توجه کنیم

در حال حاضر بیش از ۳٫۲ میلیارد نفر، در شبکه های اجتماعی به طور روزانه فعالیت دارند. از طرفی حدود ۸۰ درصد از افراد از طریق این شبکه های اجتماعی با نیازهای خود، و محصولات آشنا می شوند و با کمک جستجو تصمیم خرید می گیرند. پس برای هر کسب و کار و برند و حتی هر فرد مهم است که ترندهای سوشال مدیا را بشناسد و بر اساس ان کار کند تا بتواند بهترین آورده را داشته باشد.

در این جا به برخی از روندهای شبکه های اجتماعی به طور کلی برای این سال خواهیم پرداخت که در سال های آتی نیز تاثیر خود را نشان خواهد داد.

 

مرگ LIKE یا لایک در شبکه اجتماعی اینستاگرام

هیچ شکی نیست که افراد همچنان بر روی لایک، کامنت ها و فالورها، روی صفحات تمرکز دارند تا بتوانند برند ها و پیج ها و محصولات پر طرفدار را شناسایی کنند.

اما این موضوع روی ذهن و سلامت روانی ما تاثیر داد. چرا که ناخودآگاه، وقتی که لایک یک پیج بالا باشد، ما نیز به تبعیت از دیگران لایک می کنیم و از آزادی عمل مان به گونه ای گرفته می شود.

البته اینستاگرام یکی از شبکه هایی است که در حال کاهش شدت این تاثیر منفی است. بدین ترتیب، شما در آینده فقط می توانید لایک های پست های خود را تنها مشاهده کنید و هیچ خبری از لایک های پست های دیگران نیست. این کار می تواند کمک کند که، پست ها از لایک های جعلی به دور باشند و تاثیر واقعی خود را بگذارند.

البته که در چنین حالتی مردم، می توانند پست های برتر را بر اساس الگوریتم های جدید اینستاگرام دریافت کنند و تصمیم خرید، بهتری داشته باشند و برندهای جعلی را فراموش کنند.

چرا باید به ترند های شبکه های اجتماعی توجه کنیم

اعداد نماد برتری نیستند

در این باره، موضوع با عبارتی به نام vanity metrics مورد بحث قرار گرفته است. مفهوم این عبارت را جک دورسی مدیر توییتر، توضیح داده که در یک سخنرانی اینگونه ابراز کرده که:

شمار فالوور ها این روز ها یک چیز بی معنی است و اگر می توانستم به عقب برگردم، به شدت گذشته، روی دکمه like تاکید نمی کردم.

به طور کلی متخصصانی نظیر جک دورسی معتقدند که، لایک و فالوور، نمونه ای از معیارهای غرور یا  vanity metrics  هستند که لزوما نتایج واقعی را نشان نمی دهند.

این موضوع اشاره ای مستقیم به بازاریابان و اینفلوئنسر ها دارد که از این به بعد کمتر به فکر لایک و فالوور باشند بلکه به دنبال تاثیر گذاری بیشتر باشند. باید کیفیت کار خود را تغییر دهند و مارکتر ها نیز با بررسی عمیق تر و تاثیر گذاری بیشتر روی جمعیت مخاطب، کسب و کار مورد نظر را به هدف های خود برسانند.

 

قدرت همچنان در دست ویدیو است

پیش از این هر وقت صحبت از ویدیو می شد، فقط به فیلم هایی تمرکز داشتیم که در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها دست به دست می شدند. اما امروز موضوع گسترده شده و شاخه جدیدی به آن اضافه شده که شامل استوری های ویدیویی است.

از گذشته تا کنون همچنان ویدیو در راس ترند هاست که باید به آن توجه شود چرا که کاربران به آن توجه زیادی می کنند. طبق آمار های جهانی، در سال ۲۰۲۰ انتظار می رود که بیش از ۸۲ درصد از ترافیک را ویدیو ها به خود اختصاص می دهند.

بنابراین بازاریاب هایی که به دنبال تاثیر گذاری بیشتر هستند باید در مدیریت محتوای بازاریابی خود همچنان تمرکز روی ویدیو به اشکال مختلف داشته باشند.

از طرفی صحبت از استوری شد. استوری هایی که در چند دقیقه، ساخته می شوند و باید تاثیر گذاری شان را برای ثانیه های اول تنظیم کنند تا کاربر رغبت به ادامه آن داشته باشد. پس متوجه می شویم که سال تقریبا چالشی و سختی از جهت جلب توجه کاربر را در پیش رو داریم.

 

شبکه های اجتماعی فیلم محور مشهور تر می شوند

وقتی که میزان ترافیک های کلی در دنیا، برای ویدیو تا ۸۲ درصد رشد می کند، بدین معنی است که آن چه که مرتبط با فیلم است نیز رشد می کند.

یکی از این عناصر شبکه های اجتماعی مرتبط با فیلم  است که در حال حاضر، سه مورد ikTok, Lasso و byte را تقریبا می شناسیم. بنا بر تحقیقات تا سال ۲۰۲۱ این شبکه ها رشد خوبی خواهند کرد و مشهور تر از قبل خواهند شد.

انتظار داریم بر این اساس اپلیکیشن های فیلم محور نیز رشد خوبی داشته باشند و جایگزین اپلیکیشن ها و شبکه های چند آپشنی شوند. ( چند آپشنی مثل، فیلم، عکس و متن و صوت )

 

تقسیم بندی مخاطبین در شبکه های اجتماعی

از سال ۲۰۲۰ با برچیده شدن بساط شمار لایک و فالوور، تمرکز ها روی مشتری محوری و مخاطب محوری تغییر پیدا خواهد کرد. بدین ترتیب، اصول مخاطب شناسی و تقسیم مخاطب، برای کسب و کارها دقیق و عمیق تر خواهد بود. چیزی که برند ها بدان نیاز دارند، چیزی فراتر از تقسیم قشر های مختلف برای کسب و کار و فروش محصولات و انجام عملیات های بازاریابی است.

آن چه درک عمیق تری به بازاریاب ها می دهد، اولویت های کاربران است که باید به خوبی شناسایی شود و آمار خوبی هر چند وقت یک بار، از آن ها بدست آید تا جهت گیری کسب و کار نسبت به آن ها بهتر و موثر تر شود.

وقتی که تقسیم بندی ها به درستی انجام شود، هدف های خاص نیز تنظیم می شود و گزارشات باید بر اساس میزان بازدهی هدف ها و کاربران تنظیم شود. بر این اساس، سال های آتی، تقسیم بندی درست و درک عالی از مخاطب و تنظیم مسیر اثر گذاری می تواند یکی از مهم ترین و پر چالش ترین بخش های هر کسب و کار در شبکه های اجتماعی باشد.

 

شخصی سازی ویدیو مارکتینگ اصلی ترین چیز است

آن چه که در این مقاله تا کنون گفته شده، تمرکز بر ۲ موضوع است:

  1. تقسیم بندی مخاطب
  2. ویدیو محوری

پس اگر ترکیب درستی از این موضوع ارائه کنیم، به این نتیجه می رسیم که باید ویدیو های مارکتینگی خود را برای مخاطب ها خاصی تنظیم کنیم تا بتوانیم بیشترین تاثیر گذاری و تاثیر پذیری را داشته باشیم.

پس برند ها باید به بازاریابی محتوایی ویدیویی فکر کنند که تمام مخاطبان را به طور عام و بخش خاصی از مخاطبین را به طور ویژه مورد تاثیر قرار می دهد.

 

یکپارچه سازی شبکه های اجتماعی و پلتفرم های خرید

در طول ده سال گذشته شبکه های اجتماعی نقش اساسی در توسعه تجارت الکترونیک داشته اند. به طوری که در ایالات متحده این بستر به رشد چند میلیارد دلاری صنعت مورد نظر، کمک کرده است. بنابراین با توجه به این که تمام بخش های تاثیر گذاری، جذب و نیاز سازی برای مخاطبین در این شبکه ها صورت می گیرد، حالا این شبکه ها چیزی را کم دارند.

در حال حاضر کاربران به این نیاز دارند که با تاثیر پذیری از شبکه های اجتماعی بتوانند فورا خرید خود را همانجا انجام دهند، بدون این که بخواهند شبکه های اجتماعی را ترک کنند و بخواهند وارد سایت فروش شوند.

پیش بینی شده که در سال جاری این موضوع توسط شبکه های اجتماعی حل شود.

 

تعاملات خصوصی بیشتر به موفقیت کسب و کارها کمک می کند

عصر کنونی، عصری شده که همه چیز در ملا عام است. اما آن چه کاربر، مشتری و هر مخاطب از آن تاثیر بیشتری می گیرد، تعاملات خصوصی تر در مقابل عمومی است.

از طرفی وجود گروه های دوستان با دامنه گسترده بیم به خطر افتادن حریم خصوصی را بالا تر برده است. این موجب شده که افراد برای رعایت حریم خصوصی خود به پلتفرم های خصوصی تر روی بیاورند. برنامه های پیام رسان مانند Facebook Messenger ، WhatsApp و Instagram Messaging یا همان دایرکت به ما امکان می دهند گروه های صمیمی تری ایجاد کنیم که بتوانیم در به اشتراک گذاشتن اطلاعات صمیمی و دقیق با دیگران احساس امنیت کنیم.

این موضوع قطعا برای مخاطبین کسب و کارها نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به عنوان مثال، مشاورین باید بستر های صحبت های خصوصی تر را فراهم کنند تا کاربران بتوانند به بهترین شکل ممکن بدون خود سانسوری مسائل و نیازهای خود را بیان کنند و به هدف خود برسند.

 

مخاطبان می خواهند ارتباط معنی دار داشته باشند

هر چه مخاطبین در شبکه های اجتماعی، برایشان اهمیت پیدا می کند، باید برای بازاریاب ها و برند ها نیز این مساله اولویت داشته باشد.

بدین ترتیب برند ها باید بجای دنبال کردن بستر های عمومی، به دنبال روش های خصوصی تر و امن تر با مخاطبین باشند که حتی مزاحمتی نیز برای آن ها بشمار نیاورند.

به عنوان مثال، نظر سنجی که روی ۸ هزار نفر در فیس بوک صورت گرفت، این نتیجه را ارائه کرد که بیش از ۶۹ درصد از این افراد برای حل مشکلات و البته شناسایی محصولات مورد نیار خود، به مدیران صفحات و شرکت ها پیام خصوصی ارسال کرده اند.

این کار موجب می شود که این افراد اعتماد بیشتری به کسب و کار مورد نظر داشته باشند و خیالشان بابت افشا نشدن حرف هایشان راحت تر باشد.

 

مشتری ها به دنبال اعتبار سنجی هستند

وقتی که یک فرد به طور دقیق، مشتاق به تهیه محصول شما یا استفاده از خدمات شما می شود، هنوز هم برای بیرون آوردن کارت خود مشکل دارد. در چنین شرایطی بیشترین چیزی که به او اطمینان می بخشد، استفاده از اعتبار ایجاد شده برای شما توسط کاربران تان است. بنابراین به دنبال انواع فرمت های مناسب برای انتقال تجربیات و نظرات کاربران خود از تهیه محصولات و دریافت خدمات خود باشید تا هنگام تصمیم گیری خرید، با کمک آن ها مخاطبین خود را مطمئن تر کنید که همه چیز عالی است و برای او نیز دقیقا اینگونه خواهد شد.

 

سخن نهایی

البته مسائل دیگری نظیر افزایش اعتماد بینابین در کاربران و برند ها وجود دارد. در سال ۲۰۲۰ به بعد باید اعتماد بیش از قبل در شبکه ها حکم فرما شود. این موضوع نیاز به ارتباطی عمیق تر با مخاطبین دارد تا بتوان از این طریق ارزش برند را افزایش داد.

همه این موارد می تواند کسب و کارها را تکان دهد و روند عملکرد آن ها را تغییر دهد و در نهایت آن ها را به سود بیشتر برساند. پس با این بیانات، از همین حالا به فکر تغییرات اساسی روی استراتژی های کسب و کار خود باشید.

آیا در این باره سوالی دارید؟

منبع

 

 

 

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *