بررسی آیفون ۱۳ (iphon 13) از نظر ظاهر و صدا – قسمت اول

بررسی آیفون ۱۳ (iphon 13) از نظر ظاهر و صدا – قسمت اول
  • 1400/7/24
  • ملیکا امامی
  • 0

بررسی آیفون ۱۳ (iphon 13) از نظر ظاهر و صدا – قسمت اول

به روزرسانی‌ها در مقایسه با آیفون سال گذشته آنقدرها هم هیجان ‌انگیز نیست، اما این دلیلی برای شگفت انگیز نبودن آیفون ۱۳ نمی‌باشد.

در سال گذشته، در چهار مدل آیفون، اغلب تصمیم ‌گیری مردم بین آیفون ۱۲ و ۱۲ پرو بود. با پیشرفت‌های تدریجی در سال جاری، ارتقا دهندگان آیفون با دیرکردی که داشتند با این سوال رو به رو می‌شوند که آیا آیفون ۱۳، موبایلی هوشمند استاندارد است یا خیر.

در ظاهر، با توجه به مقایسه‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد آیفون ۱۳ با آیفون سال گذشته تغییر کرده ‌است، یک پالت جدید از رنگ‌ها برای انتخاب وجود دارد، دوربین‌های عقب در حال حاضر به صورت مورب قرار دارند و یک قطعه تازه از سیلیکون در حال اجرای نمایش وجود دارد، اما موارد مشابهی بسیار زیادی نیز با آیفون ۱۲ دارد.

همانند همیشه با فرمول آیفون، مرور مدل امسال یک تمرین در درک این مساله است که آیا اپل توانسته‌ است مدل استاندارد جدید خود را با ویژگی‌های جدید، در حالی که تعادل قیمت و عملکرد را ایجاد می‌کند به اندازه کافی ارتقا دهد یا خیر، به صورتی که به طور واقعی بر علیه بازار گسترده‌تر گوشی‌های هوشمند رقابت می‌کند، مورد توجه قرار دهد.

 

طراحی و ساخت

سال گذشته، زمانی که اپل از ۱۱ مجموعه هندسی سری به یک ظاهر یک طرفه منتقل شد، طرفداران آیفون در سال ۲۰۱۰ وطن پرستی خود را با تمام مراقبت‌هایی که یک دهه پس از تغییر آیفون انتظار می‌رفت، تجربه کردند.

از نظر بصری، تغییرات آیفون مانند ساخت رنگ وانیلی این گوشی از سال گذشته تا سال جاری، به مراتب کمتر دراماتیک بوده و تا حدی که ممکن است به نظر برسد، این رکود زیبایی واقعا مورد تقدیر قرار گرفته‌ است.

اگرچه طراحی آیفون ۱۱ مناسب است و می‌توان گفت در دست راحت‌تر می‌باشد، اما خطوط قوی و کناره‌های مستقیم آیفون ۱۲ و ۱۳ به آیفون کمک می‌کند تا در برابر بسیاری از رقبای لبه گرد برجسته شود. ناگفته نماند که استفاده از چسبندگی عالی فایده عملی دارد، حتی اگر به قیمت کمی ظرافت و شیک بودن، باشد.

خط پرو برای مصالح درخشان‌تر، مثل چارچوب فولادی ضد زنگ براق آن، با مدل‌های استاندارد ۱۳ و ۱۳ مینی در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها ارائه می‌شوند. سفید، سیاه، سبز و قرمز در دو نسل گذشته آیفون ظاهر شده‌اند، اما سال گذشته اپل یک روکش آبی تیره را نیز معرفی کرد که برای مجموعه امسال گرم شده‌ است.

پس از این رنگ‌ها، یک رنگ صورتی پاستیلی کم رنگ جدید وجود دارد که بیشتر شبیه چیزی است که Pantone آن را صورتی شفاف توصیف می‌کند. در برابر قاب آلومینیومی صورتی تیره‌تر، ظرافتی به طرز شگفت انگیزی کم رنگ شده است که همه رنگ‌ها از آن بهره نمی‌برند. به نظر من، ممکن است این رنگ فقط رنگ انتخابی در کل مجموعه آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو امسال باشد.

قاب رسمی سیلیکونی با MagSafe در پوملو صورتی، که اپل با نمونه بررسی ما ارائه کرده است، همچنین تضاد بسیار خوبی را ارائه می‌دهد. اگر گاهی اوقات می‌خواهید کمی رنگ اصلی گوشی خود را بدون قاب ببینید و از آن استفاده و همچنین در عین حال از آن در برابر ضربه و خراش محافظت کنید، میتوانید از قاب محکم گوشی استفاده کنید و همچنین باید بدانید این گوشی با کمک خطوط قوی اطرافش بسیار مستحکم می‌باشد.

آیفون ۱۳، با وزن ۱۷۴ گرم کمی سنگین‌تر از نسخه قبلی خود است، اما هنوز هم بسیار پایین‌تر از آستانه ۲۰۰ گرم است که وزن اکثر گوشی‌ها نزدیک به این میزان هستند. این ماژول دوربین جدید، ضخامت بیشتری را نیز اضافه می‌کند، قابل توجه است برای افرادی که از لرزش مشخص رنج می‌برند، قرار دادن تلفن با دوربین بیرون زده روی سطحی، می تواند منجر به این امر شود.

نوار لغزنده هشدار فیزیکی همیشه یک گزینه خوش آمدید است که در کنار دکمه لمسی و کلیدهای خاموش، روشن، سیری، Apple Pay در هر دو طرف قرار دارد. اپل همچنان از نورپردازی و USB-C امتناع می‌کند (و بعید است که این کار را انجام دهد)، اما شاید اکنون مک و یا آیپد شما از یک بندر مورد پذیرش جهانی دیگر استفاده کنند و این به این معنی است که آنهایی که یک اکوسیستم لوازم جانبی موجود را در اختیار دارند، بلافاصله بعد از آیفون ۱۳ مورد استفاده قرار نخواهند گرفت.

از ویژگی‌های خوب این گوشی باید مقاومت زیاد آن را در برابر آب نیز در نظر گرفت، که بسیار فراتر از تفسیر استاندارد صنعت گواهینامه IP68 است. آزمایش شده است که می‌تواند در عمق شش متری آب تا ۳۰ دقیقه غوطه ور شود. برای مقایسه، Samsung Galaxy S21 Ultra فقط تا ۱٫۵ متر دارای گواهینامه IP68 است و اکثر رقبای دیگر فقط در ۱ متر آب آزمایش می‌شوند.

 

صفحه نمایش و صدا

در ابتدا آیکون آیفون ۱۳ ظاهر می‌شود که همان پنل عالی ۶٫۱ در ۱۹٫۵: ۹ Super Retina XDR AMOLED است که در آیفون  ۱۲استفاده شده است. به گفته اپل، آیفون ۱۳ به اندازه آیفون ۱۲ واضح، زیبا و پر جنب و جوش است و زاویه دید فوق العاده‌ای را ایجاد می‌کند، همچنین روشنایی تا ۸۰۰ نیت در نور شدید خورشید (۱۲ مورد در ۶۲۵ نیت در شرایط مشابه) و حداکثر ۱۲۰۰ نیت در هنگام مشاهده محتوای HDR، بهبود یافته است.

در کنار موبایل، کاربران با چشم مشتاق ممکن است به یک تفاوت فیزیکی کلیدی در این شکاف توجه کنند. در حالی که اپل هنوز نتوانسته است آن را به طور کامل حذف کند، مساحت آن به حدود ۲۰% کاهش ‌یافته است. آیفون ۱۳ مانند قبل، میزبان دوربین جلو و سیستم TrueDepth  (که برای Face ID و Memoji استفاده می‌شود) می‌باشد، اما هدفون بدون تأثیر بر کیفیت صدا به سمت بالا، به سمت لبه فریم منتقل شده است.

در حالی که یک شکاف کوچک ممکن است یک پیشرفت به نظر برسد، اما به نظر نمی‌رسد که iOS بر روی پیکسل اضافی که در هر دو طرف آزاد می‌شوند، با همان شمایل و نشانه‌ها که همیشه وجود دارد، سرمایه ‌گذاری کند. ممکن است، این یک ارتقا در سال جاری باشد که مانند یک تمرین تیک تاک است و بیش از هر چیز پیشرفت را نشان می‌دهد.

یکی از نکات برجسته دیگر برای تولید آیفون در سال جاری، استفاده از برند ProMotion، اپل برای تکنولوژی نمایش سرعت بالا است که در حال حاضر بر روی طرفداران آیپد خود یافت می‌شود، که در حال خدمت به ابزارهای بصری فوق ‌العاده است که به حس پاسخ ‌دهی و روان بودن دستگاه می‌افزاید.

با وجود اینکه راه خود را به هر دو مدل پرو رساند، همانطور که از نامش پیداست، ProMotion همچنان از دسترس آیفون ۱۳ وانیلی خارج است.

در حالی که آن متناسب با چارچوب بازاریابی اپل است و کمک می‌کند تا پرو بهتر شود و از استانداردش متمایز شود، مسلما این ناامید کننده‌ترین حذف از صفحه نمایش آیفون ۱۳ است که در غیر این صورت عالی است و آن را در نتیجه بسیار پشت این منحنی نشان می‌دهد. اکثر سازندگان تلفن‌های رقیب، نمایشگرهای با نرخ تازه سازی بالا را نه تنها در دستگاه‌های اصلی خود، بلکه در میان رده‌های خود نیز ارائه می‌دهند.

خوشبختانه iOS مدتهاست که حرکت خود را با وضوح بیشتری نسبت به اندروید انجام می‌دهد، یعنی محتوا همیشه در آیفون (حتی در ۶۰ هرتز) به طرز ماهرانه‌تری ارائه شده است. با این حال، افزایش ۹۰Hz برای آیفون‌های استاندارد و مینی امسال خوب بود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *