آشنایی با مرکز ترک اعتیاد خانه سپید

آشنایی با مرکز ترک اعتیاد خانه سپید
  • 1400/9/22
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

فرد معتاد قبل از اینکه مجرم باشد یک بیمار است و با حمایت اطرافیان و از راههای بسیاری که وجود دارد مانند مرکز ترک اعتیاد می‌توان او را کمک و درمان کرد.

در بین بسیاری از مردم یک باور غلط اجتماعی وجود دارد که شخص معتاد فردی است که بسیاری از خصوصیات منفی که در یک انسان می‌تواند وجود داشته باشد، را در خود دارد. بر پایه این دیدگاه باید با نفرت و انزجار فرد معتاد را از جامعه طرد کرد یا نابودش ساخت، در صورتی که فرد معتاد قبل از اینکه مجرم باشد یک بیمار است و با حمایت اطرافیان و از راههای بسیاری که وجود دارد مانند مرکز ترک اعتیاد می‌توان او را کمک و درمان کرد.

فرد معتاد یک بیمار است نه مجرم:

بر اساس باورهای غلطی که در جامعه نسبت به فرد معتاد وجود دارد مردم دیدگاهی توام با نفرت و انزجار نسبت به فرد معتاد دارند و مانند فردی خطرناک و مجرم با او رفتار می‌کنند و باعث نابودی بیشتر و دور شدن کامل او از جامعه می‌شوند، معتاد قبل از اینکه یک مجرم باشد، بیمار است و این رفتارهای غلط اجتماعی دیگران با او علاوه بر کمک نکردن به او در ترک اعتیاد و تلاش برای رفع درد و بیماریش، او را بیشتر به سمت اعمال خلاف و اشتباه سوق می‌دهند.

برای درمان هر بیماری نیاز به زمان است، فرد معتاد برایدرمان اعتیاد نیاز به زمان، تلاش، پشتکار و اراده دارد. بسیاری از افراد معتاد بارها تصمیم می‌گیرند اعتیاد را کنار بگذارند اما در این راه دچار شکست می‌شوند. بنابراین بهتر است خیلی از معتادان درباره دلایل اعتیاد خود اطلاعات بیشتری داشته باشند و با روش‌های علمی و اصولی برای ترک آشنا شوند.

مصرف مواد مخدر اثرات مخربی از نظر روانی و جسمی بر روی فرد می‌گذارد که در طی مراحل ترک موجب به وجود آمدن خماری، علائم ترک و اختلالات خلقی بسیار می‌شود. در مراکز ترک اعتیاد به بیمار کمک می‌کنند تا از نظر روانی و جسمی به حالت طبیعی برسند. خانواده نیز در ترک اعتیاد به مواد مخدر نقش تعیین کننده‌ای دارند.

انواع روش‌های ترک اعتیاد:

روزهای اول ترک اعتیاد تریاک برای فرد معتاد روزهای بسیار سختی است و اراده و روحیهٔ فرد و پذیرش اعتیاد به عنوان بیماری برای فرد معتاد در این روزها بسیار مهم است و خماری و دردهای ناشی از ترک را در او قابل تحمل می‌کند، زیرا خماری ناشی از کاهش مواد مخدرو یا عدم مصرف او را نا امید می‌کند و او را از ادامه دادن باز می‌دارد.

روش‌های متداولی برای ترک اعتیاد وجود دارد که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

روش سنتی ترک اعتیاد با کاهش تدریجی مصرف مواد مخدر:

کاهش تدریجی مصرف مواد مخدر که به آن ترک اعتیاد سنتی گفته می‌شود از زمان قدیم تا به امروز مرسوم بوده است. در روش سنتی یا همان سم زدایی، هر روز مقداری از مصرف مواد مخدر کم می‌شود تا به تدریج ترک اعتیاد تریاک یا هر ماده دیگر مصرف آن ماده به صفر برسد. در این روش درصد موفقیت پایین است و احتمال بازگشت بسیار بالا است زیرا بطور مستقیم ذهن فرد معتاد را مورد هدف قرار داده و فرد بدون هیچ آمادگی ذهنی به مبارزه با علائم ترک، وسوسه‌ها و خماری می‌پردازد. در این روش ممکن است فرد با مشکلات زیادی مواجه شود مانند افسردگی بعد از ترک اعتیاد، بی خوابی، کاهش اعتماد به نفس، استرس و وسواس فکری و…

روش ترک اعتیاد بدون مصرف دارو و قطع سریع مصرف مواد مخدر:

در این روش بیمار به یک باره مصرف مواد مخدر را کنار می‌گذارد بدون آن که ترکیبی یا دارویی را جایگزین مصرف مواد کند. این روش ترک اعتیاد را سقوط آزاد نیز می‌گویند. در این روش به علت ترک ناگهانی قدرت و توان بسیار بالایی لازم است. در این روش ترک اعتیاد به علت قطع مصرف مواد مخدر، در ۱ تا ۲ هفته عکس العمل های آشکاری وجود دارد که بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد بود اما نشدنی نیست و می‌شود که این عوارض را تحمل کرد، تنها عیب این روش این است که یک شوک ناگهان و مخرب روحی و جسمی به بیمار وارد می‌شود.

سیستم‌های تولید مواد شبیه مواد مخدر در بدن، حدوداً ۱۰ ماه زمان نیاز دارند تا مجدداً بازسازی شوند بنابراین بعد از گذراندن دو هفته اول، افسردگی، کم حوصلگی، مشکلات بی خوابی، گریه کردن، تنبلی، عدم میل به زندگی و… در بیمار وجود دارد و در این مدت بیمار قادر به کار کردن نیست. در طول این دوره تجویز می‌کنند که شخص را بیشتر تنها بگذارند.

گاهی به دلیل شوک مخربی که در این روش ترک اعتیاد به معتاد وارد می‌شود، باعث می‌شود که بعضی از قسمت‌های تولید کننده مواد شبه افیونی در بدن تا آخر عمر هیچ وقت فعال نشوند.

روش ترک اعتیاد با قطع مصرف مواد مخدر به همراه مصرف دارو:

این روش مانند همان روش سقوط آزاد است. به این صورت که بعد از قطع فوری مصرف مواد مخدر و در یک هفته اول، برای کم شدن عوارض و درد، بیمار از دارو استفاده می‌کند. این رایج‌ترین روش مخصوصاً در ایران است و همچنین راه ترک اعتیاد در آگهی‌های ترک مواد مخدر است. در این روش به دلیل مشخص نبودن زمان بازسازی در سیستم‌های تولید مواد شبه افیونی در بدن، این روش نیز با روش سقوط آزاد تفاوت چندانی ندارد.

مرکز ترک اعتیاد در تهران:

مرکز ترک اعتیاد یکی از مجهزترین و بهترین مراکز تخصصی ترک اعتیاد با مجوز رسمی ترک و درمان اعتیاد از وزارت بهداشت است. خدمات مرکز ترک اعتیاد در تهران بر پایه صداقت و تعهد برنامه ریزی شده است. داشتن پزشکان متخصص و با تجربه و ارائه خدمات در سطح بالا به بیماران و خانواده‌های آنها باعث شده این مرکز به عنوان یکی از بهترین و مجهزترین مراکز ترک اعتیاد در تهران شناخته شود.

مرکز ترک اعتیاد در تهران با ارائه خدمات روان‌درمانی و روانشناسی با کمک روانشناسان متخصص و با تجربهٔ خود اقدام به گرفتن شرح حالی کامل و دقیق از بیماران و خانواده ایشان می‌کند که می‌تواند عوامل شروع کننده اعتیاد را به خوبی آشکار کند. این امر می‌تواند در کنترل بیماری، عود و حتی لغزش در این بیماران کمک کند و تا حد بسیار زیادی امید به درمان قطعی این بیماران را بالا می‌برد.

مددجویان عزیز می‌توانند برای برقراری ارتباط با مرکز خانه سپید با تلفن‌های زیر تماس حاصل نموده ویا با پست الکترونیکی contact@khanesepid.ir مکاتبه نمایند.

تلفن ثابت: ۳۴۴۰۸۰۴۶ ۰۲۶ – ۶۵۲۹۶۷۰۴ ۰۲۱ – ۶۵۲۹۶۷۰۱ ۰۲۱

آدرس: استان البرز- کرج -محمدشهر-بعد از میدان شهدای جعفرآباد-خیابان شمس-خانه سپید

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *