آشنایی با مهم ترین نرم افزارهای رشته مهندسی عمران

آشنایی با مهم ترین نرم افزارهای رشته مهندسی عمران
  • 1400/10/18
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

عمران یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین رشته‌های مهندسی است امروزه انجام پروژه های مهندسی عمران توسط نرم افزارهای تخصصی این حوزه به یکی از چالش ها و دغدغه های اصلی دانشجویان تبدیل شده است جمعیت بالای این رشته نشان از محبوبیت بالای آن در میان جامعه مهندسی است. کارشناسان این رشته وظیفه طراحی، محاسبه، اجرا و نظارت بر پروژه را در عرصه‌های مختلف ساختمان‌سازی، برج‌سازی، پل‌سازی، راه‌سازی و غیره برعهده دارند اهمیت رشته عمرانی آنجایی بیشتر مشخص میشود که امروزه با توجه به تعداد بالای زلزله های صورت گرفته و اینکه ایران بر بروی کمربند گسل زلزله می باشد نیاز به طراحی سازه ها و ساختمان ها مطابق با اصول ضد زلزله و دادن کمترین میزان تلفات انسانی از اولویت های اصلی یک کشور می باشد. مهندسین عمران تمام سازه‌های خود را بر مبنای سه اصل ایمنی، زیبایی و مقرون به صرفه بودن طراحی می‌کنند. در این راستا از نرم‌ افزار‌های مهندسی عمران بهره می‌برند. این نرم‌ افزار‌ها در واقع ابزار‌های کامپیوتری هستند که نقش بسیار مهمی در افزایش سرعت و دقت انجام پروژه عمران بر عهده دارند. اهمیت استفاده از این نرم‌ افزار‌ها در انجام پروژه عمران غیر قابل انکار است و به جرات میتوان گفت بدون استفاده از این نرم افزارها بسیاری از پروژه های عمرانی به نتیجه نهایی و مورد دلخواه خود نمیرسد. در طراحی هر پروژه عمرانی و اجرای آن زمانی نتیجه مطلوب حاصل می‌شود که مهندسین عمران به بهره‌وری مناسبی در استفاده از نرم‌افزار‌ها رسیده باشند.

شاخه سازه در مهندسی عمران

نرم‌ افزار‌های مهندسی عمران در دو دسته عمومی و تخصصی تقسیم می‌شوند. این نرم‌ افزار‌ها در طراحی، مدل‌سازی، تحلیل، برنامه‌نویسی، برآورد هزینه، مدیریت پروژه، گزارش‌نویسی و غیره نقش کلیدی دارند. قبل از این که با این نرم‌ افزار‌ها آشنا شوید، بهتر است شاخه سازه عمران را نیز بشناسید. مهندسی سازه در واقع یکی از اصلی‌ترین و پرطرفدارترین گرایش‌های رشته مهندسی عمران است. شاخه سازه در طراحی و اجرای پروژه‌های ساختمانی و غیره ساختمانی معنا می‌یابد. متخصصین سازه در طراحی، تحلیل و نظارت سازه می‌پردازند. هدف از مهندسی سازه تأمین باربری و چگونگی ایجاد مقاومت سازه در مقابل نیرو‌های مختلف وارد بر آن است. به این ترتیب می‌توان در تمام پروژه‌هایی که ساخته دست بشر است، ردی از مهندسی سازه را مشاهده کرد. برآورد استحکام سازه ، انجام آزمایش های مختلف پایداری خاک در سازه ، تعیین مکان دقیقی که برای ساخت سازه به کار میرود و انجام اصول کامل ضد زلزله بودن یک سازه حرفه ای نیازمند محسابات بسیار دقیق نرم افزاری می باشد یک متخصص سازه ابتدا پیش نیازهای خود را قبل از ساخت سازه با استفاده از آزمایش های مختلف بدست آورده و با حل معادلات و روابط  برروی کاغذ به صورت دستی برای شبیه سازی آن  را وارد محیط نرم افزاری می نماید به همین دلیل است که متخصصان مهندسی سازه همواره یک نمای کلی که در نرم افزار طراحی شده است را قبل از ساخت به مشتری ارائه میدهد تا دیدی کامل از سازه ای که قرار است ساخته شود داشته باشد که این شناخت و تسلط کافی بر نرم‌افزار‌های مهندسی عمران و مهارت استفاده از آن‌ها از نقاط قوت مهندسین سازه به شمار می‌رود.

نرم افزار ایتبس

نرم‌ افزار ایتبس یکی از مهم‌ترین نرم‌ افزار‌ها در مهندسی سازه محسوب می‌شود. این نرم‌ افزار جهت تحلیل و طراحی سازه‌های ساختمانی بهینه شده است. ایتبس به تمام المان‌های یک ساختمان تسلط دارد و به صورت کامل تمام فاکتور‌ها را در طراحی سازه ساختمانی پردازش و طراحی می‌کند. این نرم‌ افزار تخصصی در حوزه تحلیل، طراحی و مدل‌سازی ساختمان‌های چند طبقه و برج‌ها کاربرد دارد. با توجه به این که امروزه انجام پروژه های ایتبس در عرصه ساختمان‌سازی به فراوانی صورت می‌گیرد، این نرم‌ افزار به طور گسترده مورد توجه مهندسان عمران و شاخه سازه قرار می‌گیرد با استفاده از ایتبس میتوان یک بنای سازه ای را به صورت کامل در محیط نرم افزاری شبیه سازی کرد و تمام المان ها مختلف از جمله قاب های فلزی و فولادی ، طراحی اسکت بندی کامل ساختمان و نمای از پیش تعیین شده سازه را به صورت چند بعدی در ایتبس مشاهده کرد. ایتبس دارای تأییدیه سازمان نظام مهندسی است، چون تمام تحلیل‌های آن بر اساس استاندارد‌های معتبر بوده و طرح خروجی این نرم‌ افزار کاملاً قابل اطمینان است. در واقع این نرم‌ افزار تخصصی به دلیل پشتیبانی از استاندارد‌های بین‌المللی در طراحی سازه و انجام پروژه ایتبس قابل اطمینان و مورد تأیید است. کاربران می‌توانند با استفاده از ایتبس بزرگ‌ترین مدل‌های ساختمانی را با تمام جزئیات مدیریت کنند.

نرم افزار اتوکد

آشنایی کامل با این نرم افزار به دلیل ترسیم دقیق اندازه یک پروژه قبل از ساخت یک بنا یکی از اصلی ترین نیازهای دانشجویان می باشد اتوکد یکی از اصلی ترین  نرم‌ افزار‌های رشته عمران است که برای طراحی‌های دو بعدی و سه بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از قابلیت های غیر قابل انکار در این نرم افزار انجام نقشه کشی های سه بعدی با دقت زیر میلی متر می باشد. اتوکد در واقع به معنی طراحی به کمک رایانه است و مهندسین سازه به جای اینکه طرح‌های خود را به صورت دستی ترسیم کنند، می‌توانند از این نرم‌ افزار استفاده کنند این نرم افزار برخلاف سایر برنامه های عمرانی قابلیت ارائه یک محیط گرافیکی بسیار جذاب از نقشه را ندارد فقط به صورت کامل دقیق و حرفه ای با ابزارهایی که دارد اندازه دقیق بنا را به صورت نقشه کامل دو بعدی در اختیاز شما قرار میدهد. این نرم‌ افزار در ترسیم و ویرایش نقشه‌ها و طراحی‌های دو بعدی و سه بعدی در حوزه‌های مختلف عمران کاربرد دارد. اتوکد کاربری ساده و قابلیت‌های بسیار زیاد دارد که کاربران می‌توانند با استفاده از این نرم‌ افزار تمام طرح‌ها را با سرعت بالا و دقت فوق‌العاده ترسیم کنند. از سایر قابلیت‌های این نرم‌ افزار می‌توان به عملکرد بهینه، کاربرد گسترده، یادگیری ساده، ویرایش آسان، امکان طراحی دو بعدی و سه بعدی، اندازه‌گیری هوشمند، طرح‌های متنوع، استخراج داده، قابلیت سفارشی‌سازی، انعطاف‌پذیری، محیط تعاملی، بلوک‌های دینامیک و غیره اشاره کرد.

نرم افزار gis

‏gis به عنوان نرم‌ افزار اطلاعات جغرافیایی شناخته شده و بیشتر کاربرد آن درعمل مکانیکی پروژه‌های عمرانی دیده می‌شود. انجام پروژه های gis نیازمند آشنایی کامل با موقیعت جغرافیایی شهر و روستا و شناخت بافت کامل آن منطقه می باشد باتوجه به اینکه جی آس اس از تصاویر ماهواره ای برای دریافت اطلاعات مکانی یک موقعیت استفاده میکند با استفاده از این نرم‌ افزار می‌توان هر نوع داده جغرافیایی را تجزیه و تحلیل، ذخیره و مدیریت کرد داده های بدست آمده در این نرم افزار در یک پایگاه داده سراسری ذخیره شده تا برای عملیات های بعدی مورد بهره برداری قرار بگیرند اصلی ترین کاربرد این نرم افزار را میتوان در تجزیه و تحلیل دقیق اطلاعات هواشناسی و رخ داده های غیر قابل پیش بینی مانند سیل و زلزله می باشد ، gis تجزیه و تحلیل چند رشته را پشتیبانی کرده و به اجرای پروژه‌های پیچیده کیفیت بالایی می‌بخشد. جی آی اس داده‌ها را یکپارچه‌سازی کرده و با ادغام داده‌های مختلف مانند تصاویر ماهواره‌ای و نقاشی‌های کد یک جلوه کلی از انجام پروژه عمران را تجسم‌سازی می‌کند. جی آی اس به عنوان سیستم اطلاعات جغرافیایی از ابزار‌ها و امکانات متنوعی تشکیل شده که به کمک آن‌ها می‌توان داده‌ها را در پایگاه اطلاعات کامپیوتری تحلیل، پردازش و مدیریت کرد. مهندسین عمران می‌توانند تمام نقشه‌هایی که با این نرم‌افزار طراحی می‌کنند را با همان مختصات در طبیعت تطبیق داده و اجرا کنند.

متلب پروژه معتبرترین سایت انجام پروژه نرم افزارهای مهندسی عمران

به صورت کامل و مفصل شرح داده شد که یکی از فاکتورهای اصلی در هر پروژه عمرانی آشنایی با نرم افزارهای تخصصی این رشته و مهارت استفاده از آن‌ها در پیشبرد بهینه اهداف پروژه و طراحی یک بنا  و سازه کاملا اصولی و دقیق مطابق با استاندارهای بین المللی دنیا می باشد  و تیم متخصص متلپ پروژه در حوزه انجام چنین پروژه‌هایی از پتانسیل بالایی برخوردار است.

سایت متلب پروژه به عنوان معتبرترین مرجع پروژه های عمرانی با تجربه ای بالا و با بهره گیری از تیم متخصص و حرفه ای توانسته است در مدت بیش از ده سال اعتماد کاربران را جلب نماید. تیم متلب پروژه از مهندسین عمران و اساتید مجربی تشکیل شده که با تجربه بالا در این عرصه تمام پروژه‌های عمرانی را به ثمر می‌رساند. اساتید متلب پروژه ضمن انجام سفارش‌های ارسالی وظیفه دارند گزارش پیشرفت کار را به کاربران ارائه داده و تا زمان تایید نهایی نیز از پروژه‌ها پشتیبانی به عمل آورند. در این صورت کاربر می‌تواند تمام فرایند اجرای پروژه را زیر نظر داشته باشد. این تیم علاوه بر حوزه نرم افزاری در طراحی و ساخت کلیه پروژه های عمرانی فعالیت کامل دارد و‌ کلیه پروژه ها را با کیفیت مطلوب و بهترین قیمت به ثمر می‌رساند. ضمنا شما می‌توانید جهت انجام پروژه عمران خود از مشاورین متخصص متلب پروژه مشاوره رایگان و پاسخ گویی ۲۴ ساعته دریافت کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *