پیچ و مهره و اتصالات صنایع نفت و پتروشیمی

پیچ و مهره و اتصالات صنایع نفت و پتروشیمی
  • 1400/11/17
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

صنایع نفت و پتروشیمی از جمله صنایع مادر بالاخص در کشور ایران که دارای منابع بالایی از سوخت های فسیل زیر زمینی است محسوب می شود. در صنایع نفت از تجهیزات صنعتی در شکل های مختلف از انواع شیر آلات صنعتی گرقته، انواع الکتروپمپ ها و اتصالات لوله و فلنج استفاده می شود که اتصال این اجزای صنعتی با بکارگیری شکل های مختلفی از پیچ و مهره ها صورت می پذیرد. گرید های پیچ و مهره مصرفی در صنایع نفت و پتروشیمی در برخی از موارد در گرید های فولادی و در برخی از موارد در گرید های استنلس استیل صورت می پذیرد.

استاد بولت ها از اتصالات اصلی پیچ و مهره ای در صنایع نفت و پتروشیمی محسوب می شوند که بالاخص در اتصالات لوله و فلنج در انتقال این مواد مورد استفاده قرار می گیرند. استاد بولت Stud bolt در واقع شبیه به یک میله تمام رزوه می باشد اما نوعی پیچ صنعتی از نوع اینچی مبا استاندارد های دقیق تولید از نظر ابعاد و تلورانس که طبق استاندارد ASTM A193 در دستگاه آمریکایی تولید می شود می باشد. استاد بولت ها در گرید های فولادی از ترکیبات مستحکم آلیاژ فولاد در گرید های B7 , B16 تولید می شوند که هر دو توسط مهره های استاندارد A194 اتصال پیدا می کنند. دو گرید فولادی استادبولت دارای قابلیت های کششی تقریبا یکسانی هستند و شاید مهمترین مزیت گرید B16 قابلیت عملکرد در دماهای بسیار بالا حتی بالای ۴۴۰ درجه سانتی گراد است.

استاد بولت استنلس استیل نیز که از نظر اشتاندارد با استاندارد آمریکایی مشخص شده در بالا برابری می کند در دو گرید B8 , B8M تولید می شود که هر دو گرید مقاومت تنسایل و سختی سطحی برابری دارند. تفاوت در گرید های استاد بولت استنلس استیل در مقاومت محیطی آنها می باشد که گرید B8M مقاومت بالاتر در اثر وجود درصد اندکی عنصر مولیبدنیوم است.

پیچ شش گوش در صنایع نفت

اتصالات بسیاری از تجهیزات صنعتی در صنایع نفت از نوع پیچ شش گوش از گذشته صورت می گرفته است که در طراحی های مدرن بسیاری از آنها جای خود را به پیچ آلن داده اند. در اتصالات هوزینگ و بدنه انواع الکتروپمپ و شیر آلات صنعتی نمونه هایی از پیچ های شش گوش فولادی که اغلب از نوع خشکه یعنی با کلاس ۸٫۸ بکار گرفته می شوند دیده می شود. این پیچ های شش گوش خشکه اغلب یا بصورت نیم دنده و یا بصورت تمام دنده و بصورت ابکاری شده گالوانیزه و یا داکرومات مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربری پیچ های آلنی نیز با توجه به سادگی در اتصال در صنایع نفت و پتروشیمی رو به فزونی دارد. شایان ذکر است که متریال بکار رفته در تولید پیچ و مهره های این صنایع محدود به گرید های فولادی نبوده و انواع استاد بولت استیل، پیچ شش گوش استیل و پیچ آلن استنلس استیل نیز در این صنایع دارای کاربری گسترده ای هستند

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *