ابزار جراحی

ابزار جراحی
  • 1401/2/11
  • گویا آی تی
  • 0

در این مقاله قصد داریم به آشنایی با ابزار جراحی بپردازیم تا با پر کاربردترین های ست جراحی آشنا شوید. پس با ما در ادامهٔ این مطلب همراه باشید.

ابزار جراحی چیست ؟

ابزار جراحی وسیله ای است که برای انجام اعمال خاص یا انجام اثرات مورد نظر در طول یک جراحی یا عمل، مانند اصلاح بافت بیولوژیکی یا فراهم کردن دسترسی برای مشاهده آن. با گذشت زمان، انواع مختلفی از ابزار جراحی یا ست جراحی اختراع شده است.

 

انواع ابزار جراحی

در اینجا قصد داریم پر کاربرد ترین لوازم جراحی را به شما معرفی کنیم که این ابزارهای جراحی عبارتند از :

قیچی دست چپ :

قیچی دست چپ به افراد چپ دست اجازه می دهد :

  • زمانی که نتایج عمل بسیار حیاتی است از آن استفاده کنند
  • برای استفاده از ابزار هایی با عملکرد صاف و یکنواخت
  • حداکثر کنترل را بر روی ابزار خود داشته باشند

بیش از ۱۰ درصد جمعیت جهان چپ دست هستند، اما بیشتر ابزار ها برای افراد راست دست ساخته شده اند. ابزارهایی مانند قیچی، نگهدارنده سوزن و سایر ابزارهایی که عملکرد جغجغه دارند و برای استفاده نیاز به حرکت جانبی دارند. برای راست دست ها این عمل طبیعی است.

در مورد نگهدارنده های سوزنی با بسته شدن ضامن دار، دست راست از انگشت شست راست استفاده می کند تا تیغه بالایی را به بیرون و خارج کند و آن را جدا کند. همان ابزاری که در دست چپ نگه داشته می شود، کاربر را ملزم می کند که تیغه بالایی را در یک عمل غیر طبیعی بکشد تا آن را جدا کند. ماهیت ناهنجار این حرکت می تواند استفاده را کندتر کند.

هنگام استفاده از یک جفت قیچی دست راست، این عمل برای افراد راست دست نیز طبیعی و ناخودآگاه است. با یک جفت قیچی دست راست، تیغه سمت راست در بالا قرار دارد، صرف نظر از اینکه ابزار را در کدام قسمت نگه می دارید. فشردن تیغه ها توسط یک فرد راست دست با استفاده از انگشت اشاره و شست باعث می شود که تیغه ها به هم نزدیک شده و مواد بریده شده را از بین ببرد.

این موضوع برای یک فرد چپ دست که قیچی دست راست را در دست دارد صادق نیست. ابتدا، چپ دست باید طرز ناخوشایندی به قیچی نگاه کند تا لبه برش را ببیند. سپس، او باید این عمل غیر طبیعی را جبران کند، زیرا تیغه های قیچی دست راست وقتی با دست چپ فشرده می شوند، تمایل دارند از هم جدا شوند.

 

ابزار جراحی ارتوپدی :

این ست جراحی برای استفاده در استخوان ها طراحی شده اند. این ابزارها شامل ابزارهای سنگین، دستی با لبه های تیز مانند برش استخوان و آویزان و همچنین ابزارهایی با نوک قاشقی شکل مانند ابزار کورت می شوند. این ابزارها برای بریدن استخوان ها یا پاکسازی نواحی جراحی از قطعات استخوانی یا رشد توده ای طراحی شده اند.

فورسپس یا پنست :

موچین جراحی، فورسپس یا پنست یکی از وسایل پرکاربرد جراحی هستند که در ادامه به کاربرد آنها پرداخته ایم.

فورسپس های جراحی را می توان به طور کلی به دو دسته تقسیم کرد، پنست شست ( که اغلب به آن موچین جراحی، انبر گرفتن، انبر غیر قفل کننده یا فورسپس سنجاق کننده گفته می شود ) و پنست حلقه ای ( هموستات، پنس هموستاتیک یا فورسپس قفل کننده نیز نامیده می شود ).

پنست شست فنری است که با فشرده سازی بین انگشت شست و سبابه استفاده می شود و برای گرفتن، نگه داشتن یا دستکاری بافت بدن استفاده می شود.

فورسپس های هموستاتیک، فورسپس های لولایی هستند که بیشتر شبیه به قیچی هستند. فورسپس لولایی ممکن است با یا بدون قفل برای گیره ارائه شود.

پنست انگشت شست که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد شامل : پنست آدسون، پنست عنبیه و پنست فوستر می باشد که بیشترین استفاده و کاربرد را در ابزارهای پنست دارند.

پنس حلقه ای یا هموستاتیک :

پنس یکی دیگر از ابزار های جراحی است که به طور مثال پنس حلقه ای ( که به آن انبر هموستاتیک نیز گفته می شود ) قیچی است که اغلب دارای مکانیزم قفل کننده ای به نام جغجغه است که برای بستن استفاده می شود. آرواره های پنس قفل کننده به تدریج به هم متصل می شوند که برای هر افزایشی از جغجغه استفاده می شود.

پنس حلقه ای برای گرفتن، محکم نگه داشتن یا اعمال کشش بر روی اجسام استفاده می شود. برای عملیات ظریف، معمولاً دسته های حلقه ای با جغجغه قفل کننده نسبت به پنس انگشت شست ترجیح داده می شوند.

چاقوی جراحی :

چاقوهای یکبار مصرف، چاقوی جراحی و لانست یک راه حل مقرون به صرفه برای ابزارهای جراحی استریل هستند.

قیچی :

قیچی ابزار برشی است که دو تیغه آن در مرکز به هم وصل شده اند به طوری که لبه های تیز تیغه ها به یکدیگر می لغزند. از قیچی برای برش بافت، بخیه زدن و تشریح استفاده می شود.

لوازم جانبی جراحی :

هیچ آزمایشگاه یا بیمارستانی بدون تجهیزات اضافی کامل نیست. این وسایل شامل کاتتر ها، میکرودریل ها یا مجموعه جدیدی از لوپ های دوچشمی می باشد.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به استفاده از انواع ست جراحی داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

همچنین شما می توانید برای مشاهده قیمت ابزار جراحی و خرید ابزار جراحی به وبسایت برانکارد مراجعه کنید. همچنین در صورت لزوم می توانید با کارشناسان ما در برانکارد تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان ما در برانکارد شما را در خرید لوازم جراحی کمک کنند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *