گیمرها بخوانند: کدام تلویزیون مناسب بازی است؟

گیمرها بخوانند: کدام تلویزیون مناسب بازی است؟
  • 1401/2/26
  • فاطمه مرادخانی
  • 2

از قدیم که کنسول‌های بازی مثل سگا وجود داشت تا امروز که انواع مختلف کنسول‌های بازی خانگی، دستی، کوچک و اختصاصی مثل PS5 و ایکس باکس سری ایکس در بازار وجود دارد؛ انتخاب تلویزیون مناسب بازی یکی از دغدغه‌های گیمرها برای بازی بوده است. اینکه کدام تلویزیون مناسب بازی است؟ به ویژگی‌های تلویزیون مربوط است. فاکتورهایی مثل کیفیت تصویر و اندازه صفحه‌نمایش تنها بخشی از ویژگی‌های تلویزیون مناسب گیم است.

اگر گیمر هستید با ایکس ویژن همراه باشید تا کامل‌ترین راهنمای انتخاب تلویزیون مناسب بازی را در اختیارتان قرار دهیم.

با کدام تلویزیون ها می‌توان بازی کرد؟

صنعت بازی و سرگرمی در دنیای دیجیتال به‌قدری پیشرفت کرده است که از دهه ۷۰ میلادی انواع مختلفی از کنسول‌های بازی ازجمله کنسول بازی خانگی، کنسول‌های بازی دستی، کنسول‌های کوچک و کنسول‌های اختصاصی برای گیمرها تولید شد. اگر گیمر حرفه‌ای باشید و سنی تقریباً تا ۴۰ سال داشته باشید امکان ندارد حداقل یک‌بار نام سگا به گوشتان نخورده باشد.

در اوایل ورود پلی‌استیشن‌های ۴ و ایکس باکس وان، تلویزیون‌های ۴K هنوز در بازار مطرح نشده بود و بیشتر گیمرها از همان تلویزیون‌های Full HD برای بازی استفاده می‌کردند. اما کنسول‌های بازی جدید مثل PS5 و درنهایت ایکس باکس سری ایکس به همه تلویزیون ها وصل نمی‌شوند. مثلاً ایکس باکس سری ایکس می‌تواند بازی‌ها را با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه و وضوح تصویر ۱۴۴۰p، یا ۶۰ فریم بر ثانیه و وضوح تصویر ۴K اجرا کند. بنابراین بهتر است برای بازی با ایکس باکس سری ایکس  تلویزیون گیمینگ خود را با داشتن ویژگی‌های مذکور انتخاب کنید.

۵ ویژگی مهم تلویزیون مناسب گیم

اگر می‌خواهید بدانید تلویزیون مناسب گیمرها باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد. پیشنهاد ایکس ویژن به شما بررسی این ۵ ویژگی مهم  تلویزیون مناسب گیم است:

  • کیفیت تصویر تلویزیون: انتخاب تلویزیون HD برای اجرای بازی بخصوص در کنسول‌های نسل جدید مثل PS5 یا Xbox Series منطقی نیست چراکه تعداد پیکسل‌های ۷۲۰ × ۱۲۸۰ کیفیت بالای مورد انتظار گیمرها را فراهم نمی‌کند. در مقابل کیفیت تلویزیون ۴K با تعداد پیکسل ۲۱۶۰×۳۸۴۰ لذت بازی را دوچندان می‌کند.
  • نوع پنل تلویزیون: تصور کنید که هنگام بازی آن‌قدر هیجان‌زده‌اید که بالا و پایین می‌پرید یا چپ و راست می‌روید. داشتن تلویزیونی که دارای پنل IPS باشد این امکان را به شما می‌دهد که در هر زاویه‌ای که ایستاده‌اید رنگ‌های واقعی تصویر را به‌وضوح ببینید و بازی را به‌صورت زنده و نزدیک به واقعیت تجربه کنید.
  • زمان پاسخ‌دهی و نرخ نوسازی تلویزیون: دقت داشته باشید که در تلویزیون مناسب گیم، زمان پاسخ‌دهی باید کم باشد تا حرکت بازی روان‌تر شود. زمان پاسخ‌دهی تلویزیون گیمینگ، به حداکثر میزان نرخ نوسازی یا ریفرش ریت تلویزیون بستگی دارد. به طور مثال در در تلویزیون های ایکس ویژن، نرخ نوسازی تلویزیون‌ مناسب بازی،۶۰ هرتز است. البته تلویزیون‌های با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی هیچان و لذت بیشتری از بازی را به شما می‌دهند اما قیمت بالاتری دارند.
  • تکنولوژی HDR تلویزیون گیم: دقت کنید این ویژگی بسیار مهم است. تلویزیون گیم مجهز به تکنولوژی HDR، یعنی تلویزیونی که دارای کانترست، دقت رنگ و روشنایی تصویر بالاست؛ که به معنی لمس بهتر تصاویر و دیدن جزئیات بیشتر از بازی است.
  • پورت اتصال تلویزیون به کنسول بازی: دقت داشته باشید که اگر از تلویزیون‌های قدیمی برای بازی استفاده می‌کنید باید با استفاده از تبدیل‌های HDMI به AV و VGA، کنسول بازی خود را به تلویزیون متصل نمایید. اما اگر تلویزیون ۴K با تکنولوژی HDR مثل تلویزیون های سری ۸ ایکس ویژن را انتخاب می‌کنید باید کابل HDMI از نوع حداقل ۲A باشد.

چرا انتخاب تلویزیون گیمینگ مهم است؟

خرید تلویزیون هوشمند سهم ۷۰ درصدی از بازار خرید تلویزیون را دارد. در کنار استفاده روزافزون تلویزیون برای مقاصدی مثل تماشای فیلم و سریال و پخش موسیقی، انتخاب تلویزیون مناسب بازی نیز به یکی از دغدغه‌های گیمرها تبدیل‌ شده است. یکی گیمر می‌خواهد بداند که تماشای تصاویر روان در بازی اهمیت دارد و یا کیفیت تصویر تلویزیون گیمینگ؟ اندازه صفحه نمایش تلویزیون اهمیت دارد و یا نوع پنل تلویزیون؟

راهنمای قیمت تلویزیون مناسب بازی

اگر قیمت تلویزیون مناسب بازی برایتان مهم است برای تعیین بودجه خرید تلویزیون موارد زیر را بررسی کنید تا درنهایت بتوانید بهترین قیمت تلویزیون گیمینگ را به دست آورید.

  • حداکثر مقدار بودجه برای خرید تلویزیون گیمینگ را مشخص کنید.
  • ابعاد صفحه نمایش تلویزیون گیم را بر اساس متراژ منزل خود انتخاب کنید.
  • گارانتی تلویزیون گیم را در نظر بگیرید و حتماً از فروشگاه‌های معتبر اقدام به خرید تلویزیون مناسب بازی کنید.
  • رزولوشن، ابعاد تصویر، نوع پنل، درگاه‌های ورودی و برخورداری از تکنولوژی‌هایی مثل MEMC و HDR را برای خرید تلویزیون گیم در نظر بگیرید.

اکثر تلویزیون‌های مطرح خارجی مثل ال‌جی، سامسونگ با صفحه‌نمایش‌های پیشرفته مثل OLED و QLED مناسب بازی هستند اما قیمت بسیار بالاتری نسبت به نمونه‌های مشابه ایرانی دارند. شما می‌توانید ۵ ویژگی مهم تلویزیون مناسب بازی یعنی رزولوشن ۴K، تکنولوژی HDR، نرخ نوسازی و زمان پاسخ‌دهی، نوع پنل نمایشگر و اتصالات HDMI را در تلویزیون‌های هوشمند برندهای مطرح ایرانی پیدا کنید.

مثلاً اگر به دنبال تلویزیون ۴K مناسب گیمینگ سال ۲۰۲۲ باشید، باید برای خرید تلویزیون اولد ال‌جی ۴k و سایز صفحه‌نمایش ۵۵ اینچ حدود ۳۲ میلیون تومان هزینه کنید. درحالی‌که می‌توانید با قیمت بسیار کمتری را صرف خرید یک تلویزیون باکیفیت ایرانی مثل تلویزیون های سری ۸ ایکس ویژن کنید که علاوه بر کیفیت تصویر فورکی، دارای پنل IPS در سایز ۶۵ اینچ و برخورداری از تکنولوژی MEMC برای تماشای سریع، روان بازی است.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. من شنیده بودم که ایکس ویژن کیفیت خوبی نسبت به بقیه برند های ایرانی داره ، تا اینکه این سری ۸ شون رو خریدم واقعا یه تلویزیون همه چی تموم، و ارزون تر از نمونه های خارجیش.الان یه ساله دارم و خیلی ازش راضی ام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *