نرم افزار باشگاه مشتریان چیست ؟ با امکانات باشگاه مشتریان آشنا شوید

نرم افزار باشگاه مشتریان چیست ؟ با امکانات باشگاه مشتریان آشنا شوید
  • 1401/3/21
  • گویا آی تی
  • 0

نرم افزار باشگاه مشتریان چیست؟

ممکن است سؤال بالا برای بسیاری از شما پیش آمده باشد؛ همچنین ممکن است به دنبال این سؤال، سؤال های دیگری نظیر آن چه که در ادامه آمده است نیز به ذهنتان خطور کرده باشد:

  • انواع باشگاه مشتریان چیست؟
  • بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان کدام است؟
  • امکانات نرم افزار باشگاه مشتریان چه چیزهایی هستند؟

خب باید بگوییم در صورتی که به دنبال پاسخی کامل و کاربردی به سؤالات خود هستید، جای درستی آمده‌اید.

در این مقاله، قصد داریم به پاسخ این سؤال که نرم افزار باشگاه مشتریان چیست بپردازیم و تمامی سؤالات دیگر مطرح شده در این زمینه را نیز بررسی کنیم.

 

باشگاه مشتریان چیست؟

باشگاه مشتریان با اسامی دیگری همچون برنامه وفادارسازی مشتریان، باشگاه وفاداری و موارد مشابه نیز شناخته می‌شود. اگر بخواهیم باشگاه مشتریان را تعریف کنیم، باید بگوییم که به مجموعه‌ای از راهکارها، تکنیک‌ها و برنامه‌هایی که هدف اصلی آن‌ها، وفادار سازی مشتری و افزایش نرخ بازگشت مشتری می‌باشد، باشگاه مشتریان می‌گویند. به بیان دیگر، تمامی استراتژی‌ها و تکنیک‌ها و تاکتیک‌هایی که به خرج می‌دهید تا بتوانید مشتری که یک بار هدف قرار داده شده و جذب شده را دوباره جذب کنید، باشگاه مشتریان محسوب می‌شود.

نرم افزار باشگاه مشتریان چیست؟

نرم افزار باشگاه مشتریان برنامه‌ای است که با استفاده از هوش مصنوعی و تحلیل رفتار مصرف کنندگان و مشتری‌های شما، بهترین راهکارها و استراتژی‌ها را برای ساختن یک باشگاه مشتری که به درد کسب و کار شما بخورد را ارائه می‌دهد.

امکانات نرم افزار باشگاه مشتریان

باید بدانید که باشگاه مشتریان، بر روی امور داخلی شرکت و سازمان تمرکز نداشته و هدف اصلی آن، در بیرون سازمان است؛ پس تمرکز اصلی نرم افزار باشگاه مشتریان نیز در بیرون شرکت شما و بر روی مشتریان می‌باشد. همچنین باید بدانید که نرم افزار باشگاه مشتریان تنها استراتژی‌های وفاداری مشتریان فعلی را به شما ارائه نمی‌دهد و بر روی نحوه جذب مشتریان جدید نیز تمرکز می‌کند.

به بیانی دیگر، هدف اصلی باشگاه مشتریان، جذب مشتریان جدید و وفادارسازی مشتریان فعلی می‌باشد؛ برای تحقق این امر، نرم افزار باشگاه مشتریان در طی زمان، رفتار خرید مشتریان شما را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد و سعی در این دارد تا با آنالیز رفتار مصرف کننده بعد از هر بار خرید، او را ترغیب به انجام خرید بعدی کند.

به طور معمول، بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان باید ویژگی‌هایی که در زیر شرح داده‌ایم را داشته باشد تا بتواند به بهترین شکل ممکن، به اهدافی که توضیح دادیم دست پیدا کند:

  • در باشگاه مشتریان، تعداد دفعات مراجعه مشتری ثبت می‌گردد.
  • فاصله بین مراجعات مشتری محاسبه می‌شود.
  • مبلغ پرداختی توسط مشتری در هر بار خرید، ثبت می‌شود. (تا بعدها مورد آنالیز قرار گیرد)
  • کالا یا خدمات خریداری شده توسط مشتری، سلایق و علاقه‌مندی‌های مشتری شناسایی و تحلیل می‌شود.
  • مدت زمانی که از آخرین مراجعه مشتریان گذشته است در باشگاه مشتریان اهمیت دارد.

موارد دیگری که جزو ویژگی‌های بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان است، شامل آنالیز سن مشتری، جنسیت مشتری، محدوده محل سکونت، سطح تحصیلات، میزان توان مالی و وارد مشابه دیگر که این موارد را باید بر اساس نوع کسب و کاری که سعی دارد از باشگاه مشتریان استفاده کند، تعیین شود و پس از آن، با دست یابی به اطلاعات و دیتا مناسب در هر کدام از موارد ذکر شده در بالا، آنالیز و تحلیل تخصصی بر روی آن صورت گرفته و پس از آن نیز بتوان استراتژی باشگاه مشتریان را تعریف نمود.

 

هدف از راه اندازی نرم افزار باشگاه مشتریان چیست؟

در حقیقت، برای پاسخ به این سؤال که هدف از راه اندازی نرم افزار باشگاه مشتریان چیست، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • نرم افزار باشگاه مشتریان وظیفه تحلیل اطلاعات مشتریان و کشف علایق، سلایق و راهکارهای وفاداری هر مشتری را به عهده دارد.
  • نرم افزار باشگاه مشتریان ضمن حفظ ارتباط با مشتریان و تعریف پیشنهاداتی هوشمندانه و شخصی‌سازی شده برای هر مشتری، او را تشویق به خرید دوباره می‌کند و در نهایت مشتری را به مشتری وفادار بیزنس شما تبدیل خواهد کرد.

تفاوت CRM با نرم افزار باشگاه مشتریان چیست؟

نرم افزار CRM یا همان مدیریت ارتباط با مشتریان (Customer Realtionship Management) نرم افزاری است که سفر مشتری را از نقطه ابتدایی که با برند و بیزنس شما ارتباط برقرار می‌کند تا نقطه پایانی که فروش و ارائه محصول یا خدمات است، مورد تحلیل قرار داده و آن را رصد می‌کند و بر اساس آن، شما می‌توانید نقاط ضعف و قدرت بیزنس خود را در ارتباط با مشتریان خود، متوجه شود و نسبت به بهبود نقاط ضعف و تقویت بیشتر نقاط قوت، اقدام نمایید. این در حالی است که نرم افزار باشگاه مشتریان بر روی بعد از این روند نظارت دارد و آخرین داده‌ها در زنجیره تعریف شده توسط CRM را تحلیل می‌کند تا بتواند مشتری که یک بار خرید انجام داده است را دوباره به نقطه خرید بازگرداند. چرا که در بیشتر مواقع، مقدار سرمایه‌ای که برای بازگشت یک مشتری قبلی باید خرج کنید، بسیار کم‌تر از مقدار سرمایه‌ای است که صرف جذب مشتریان جدید می‌شود.

بنابراین بهتر است برای بهینه سازی هر چه بیشتر کسب و کار خود، از جفت نرم افزارهای CRM و باشگاه مشتریان، استفاده کنید و از داده‌های تحلیل آن‌ها نیز، نهایت سود را ببرید.

البته این نکته را نیز باید بدانید که معمولاً در یک CRM، داده‌ها توسط کارمندان، مدیران و به طور کلی، انسان تحلیل می‌شود و بر اساس آن‌ها استراتژی طراحی می‌شود ولی در نرم افزار باشگاه مشتریان، این داده‌ها با استفاده از هوش مصنوعی به دست آمده  تحلیل می‌شود.

 

انواع باشگاه مشتریان

قبل از آن که بخواهیم به انواع باشگاه مشتریان بپردازیم، لازم است با نکته‌ای شما را آگاه‌تر کنیم؛ باشگاه مشتریان، فقط یک نرم افزار نیست که آن را نصب کرده و شروع به استفاده از آن کنید. ممکن است بپرسید که اگر یک نرم افزار نیست، پس نرم افزار باشگاه مشتریان چیست ؟

برای پاسخ به این سؤال، باید بگوییم که باشگاه مشتریان، مجموعه‌ای از نرم‌افزارها و سخت افزارهایی است که این نرم افزارها و سخت افزارها در تعامل با یکدیگر، برای دست یابی به هدفی واحد و تمام و کمال، کار می‌کنند. بنابراین، باید نتیجه گرفت که هزینه راه اندازی یک مجموعه کامل باشگاه مشتریان، بسیار زیاد است و ممکن است کسب و کارهای میان رده نتوانند از پس سرمایه لازم برای راه اندازی باشگاه مشتریان بر آیند. خب خبر خوب این است که می‌توان با هزینه کم‌تر، صرفاً بخش‌هایی که برای کسب و کار شما ضروری است را راه اندازی کنید و از راه اندازی مجموعه کامل باشگاه مشتریان، خودداری کنید.

به طور کلی، می‌توان گفت که باشگاه مشتریان، متشکل از بخش‌های زیر است:

  • نرم افزار باشگاه مشتریان
  • ابزارهای ثبت تراکنش و عضویت برای مشتریان
  • داشبورد مدیریتی باشگاه مشتریان
  • پنل گزارشات و تحلیل اطلاعات باشگاه مشتریان
  • اپلیکیشن ویژه مشتریان
  • ابزارهای حفظ ارتباط با مشتریان
  • روش‌های دریافت بازخورد (Feedback) و نظرسنجی در باشگاه مشتریان

انواع باشگاه مشتریان را می‌توان بر اساس بخش‌هایی از این مجموعه کامل که برای کسب و کار شما راه اندازی می‌شود، تقسیم بندی کرد.

بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان؛ باشگاه مشتریان سامانه‌های مدیریت

در خصوص نرم افزار باشگاه مشتریان که می‌توانید از سامانه های مدیریت تهیه کنید، باید بدانید که این نرم افزار، با نرم افزار CRM که این شرکت به شما ارائه می‌دهد، سینک می‌شود و بر اساس آن، شما می‌توانید از دیتایی که در CRM دارید، برای دیتای ورودی به نرم افزار باشگاه مشتریان خود استفاده نمایید.

همچنین باید بدانید که نرم افزار CRM سامانه‌های مدیریت، نسخه موبایل نیز دارد که با تمامی سیستم CRM شما یکپارچه است و می‌توانید از آن در هر فضا و مکانی استفاده نمایید. همین قابلیت به شما اجازه می‌دهد که از طریق درگاه‌های مختلفی که برای یکپارچه سازی در موبایل نیز از آن‌ها استفاده شده است، به نرم افزار باشگاه مشتریان نیز از طریق موبایل خود دسترسی داشته باشید.

دو مزیتی که در بالا به شما عزیزان معرفی کردیم، اصلی‌ترین فاکتورهایی هستند که سبب می‌شوند نرم افزار باشگاه مشتریان سامانه‌های مدیریت را به عنوان بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان معرفی کنیم. شما می‌توانید بدون دردسر، از نسخه هماهنگ نرم افزار CRM با نرم افزار باشگاه مشتریان استفاده نمایید.

سخن پایانی

در این مقاله، ضمن پرداختن به این سؤال که نرم افزار باشگاه مشتریان چیست، نکات مهمی را در این خصوص برای شما عزیزان شرح دادیم که از جمله آن‌ها می‌توان به این که انواع باشگاه مشتریان چگونه تقسیم بندی می‌شوند، بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان چه ویژگی‌هایی دارد، امکانات نرم افزار باشگاه مشتریان چیست و تفاوت‌های نرم افزار باشگاه مشتریان با CRM در چیست، اشاره کرد.

امیدواریم که این مقاله برای شما عزیزان مفید و کاربردی واقع شده باشد.

فراموش نکنید که برای دست یابی به بهترین نتیجه‌ها در کسب و کارتان، بهتر است به صورت تعاملی از هر دو نرم افزار CRM و باشگاه مشتریان استفاده کنید.

اگر نکته‌ای در خصوص این سؤال که نرم افزار باشگاه مشتریان چیست وجود دارد که در این مقاله از ذکر آن غافل شده‌ایم، خوشحال می‌شویم تا در قسمت نظرات زیر همین مقاله آن را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *