خاک مناسب برای پرورش نهال های بادام چه شرایطی دارد؟

خاک مناسب برای پرورش نهال های بادام چه شرایطی دارد؟
  • 1401/7/10
  • گویا آی تی
  • 0

راه اندازی باغ بادام و پرورش بادام های مرغوب از ارقام متفاوت، فواید زیادی دارد. باغداری هم یک فعالیت بدنی عالی است که می تواند شما را فعال و سالم نگه دارد؛ و همچنین منبعی از میوه های بادام خوشمزه و تازه را تأمین می کند که می تواند درآمد شما را دوچندان سازد. به عنوان یک امتیاز مثبت، می توانیم بگوییم که باغبانی به طور گسترده، به عنوان یک فعالیت طبیعی کاهش دهنده استرس شناخته می شود. اگر باغدار هستید و درختان بادام را پرورش می دهید حتماً به این موضوع مهم پی برده اید.

یکی از اولین کارهایی که باید برای احداث باغ جدید بادام انجام دهید، خرید نهال بادام از ارقام مناسب است. چرا می گوییم ارقام مناسب؟ به این دلیل است که نهال های بادام که خریداری می کنید باید با شرایط اقلیمی و آب و هوای منطقه شما سازگار باشند.

فاکتورهای مختلفی در خرید بهترین ارقام نهال بادام دخالت دارند. یکی از این معیارها، توجه به نوع خاک باغ و شرایط فیزیکی آن است. در ادامه می خواهیم آموزش کوتاهی را در این مورد به شما ارائه دهیم. پس اگر می خواهید باغ جدید بخرید و نهال های بادام را بکارید، به این نکات توجه داشته باشید.

شرایط استاندارد خاک برای کاشت و رشد نهال های بادام

۱-خاک باغ باید زهکشی خوبی داشته باشد

مهمترین شرایط خاک باغ برای درختان بادام این است که به خوبی زهکشی شده باشد. درختان بادام، پایه های خیس را دوست ندارند و اگر خاک به درستی زهکشی نشده باشد، ریشه آنها در زمین می پوسد.

مشاوران کاشت نهال بادام، پیشنهاد می کنند که برای اطمینان از زهکشی مناسب خاک، خاک فشرده را بشکنید، یعنی آن را به خوبی زیر و رو کنید و در عمق حدود ۵۰ تا ۶۰ سانتی متری، با کمپوست مخلوط نمایید. با این کار به تهویه خاک باغ هم کمک کرده اید.

۲-خاک لومی برای نهال بادام، ضروری است

در حالی که درختان بادام در خاک های رسی، شنی و سیلتی رشد می کنند، بهترین عملکرد را در خاک های لومی دارند. اگر خاک باغ شما لومی نیست، می توانید شرایط خاک باغ را خودتان ایجاد کنید. کمپوست یا کود دامی را به خاک اضافه کنید و آن را در عمق حدود ۶۰ سانتی متری در خاک تعبیه کنید. یک پوشش مناسب مالچ را در سطح بالاییی خاک اضافه کنید، سپس اجازه دهید فرآیند پوسیدگی اتفاق بیوفتد و به این ترتیب، غنی سازی خاک انجام خواهد گرفت. سپس می توانید آن را زهکشی کنید.

۳- PH خنثی تا قلیایی را برای خاک باغ بادام فرآهم کنید

درختان بادام، PH خنثی تا قلیایی را ترجیح می دهند. قبل از کاشت و اصلاح خاک، PH خاک را آزمایش کنید. اگر خاک باغ، اسیدی است، افزودن آهک، به مرور زمان، PH خاک را خنثی می کند.

بهترین روش های مراقبت از نهال های بادام

پس از خرید نهال بادام، باید آنها را در خاک بکارید. این در حالی است که شما از قبل، شرایط خاک را تنظیم کرده اید پس اکنون زمان آن است که برای پرورش درختان بادام، دست به کار شوید.

درختان بادام را در خاک با زهکشی خوب با حداقل ۱۵۰ سانتی متری از سطح زمین بکارید. برای ایجاد عمق مناسب می توانید خاک را به حالت تپه ای درآورید. درختان در خاک هایی با pH حدود ۶٫۵، بهترین رشد را خواهند داشت، اگرچه سطوح pH اسیدی، خنثی و قلیایی را نیز تحمل می کنند.

نهال بادام اصلاح شده، نهال بادام دیرگل و نهال بادام خوشه ای را پس از کاشت باید بسیار مورد توجه قرار دهید تا از نور خورشید یا سرمازدگی، آسیب نبینند. قسمتی از تنه و شاخه ها را که به سمت جنوب قرار دارند، با رنگ سفید، رنگ کنید تا در صورت گرم بودن بیش از حد هوا، از آن در برابر آفتاب سوختگی محافظت کنید.

از دیگر اقدامات پس از کاشت نهال ها در باغ، برنامه ریزی برای آبیاری است. روش های آبیاری نهال بادام را به گونه ای تنظیم کنید تا از غرقابی شدن ریشه ها یا خشک شدن خاک جلوگیری نمایید. کوددهی نهال را دو بار در سال در فصل بهار، و دوباره در اوایل فصل پاییز انجام دهید.

۴ نکته مهم که در خرید باغ بادام باید در نظر بگیرید

اگر به فکر راه اندازی باغ جدید خود برای پرورش انواع ارقام نهال بادام هستید، به یک مکان مناسب نیاز دارید. ما در این قسمت به ۴ نکته مهم اشاره کرده ایم که به شما کمک می کند باغ مناسب، با شرایط خاک مناسب برای کاشت نهال های بادام را بخرید.

۱-شرایط فیزیکی خاک باغ را بررسی کنید

اولین قدم برای انتخاب باغ برای کاشت نهال بادام، بررسی خاک است. یک مشت از خاک باغ را بردارید و در دست خود فشار دهید. اگر شکل خود را حفظ کند و در هنگام فشار دادن، اندکی خرد شود، احتمالاً خاک، غنی از مواد مغذی است و زهکشی مناسبی برای باغبانی دارد. اگر خاک، تحت فشار دستتان؛ اندکی کلوخه ای شود، خاک با بافت ضخی متری دارید که احتمالاً تمام مواد مغذی مناسب را دارد، اما زهکشی آن ضعیف است. همه مکان های باغ را بررسی کنید نه فقط یک نقطه خاص را.

۲- سطح زیرین خاک را بررسی کنید

فرض می کنید قصد خرید نهال بادام خوشه ای را دارید؛ وقتی می خواهید نهال ها را بکارید، ریشه ها در عمق بیشتری از سطح خاک دفن خواهند شد؛ پس لازم است هنگام انتخاب باغ، به وضعیت سطوح زیرین خاک نیز توجه ویژه ای داشته باشید. شاید بهتر باشد حدود ۱ تا ۲ متر را حفر کنید تا بهتر بفهمید که چه چیزی در زیر سطح نهفته است. خاک با لایه های زیرین سنگی، برای رشد ریشه های درختان اصلاً مناسب نیستند.

۳- pH خاک را آزمایش کنید

آزمایش pH خاک برای تعیین اینکه آیا خاک باغ برای رشد و نمو نهال های بادام، بهینه است یا خیر. سطوح pH از ۰ تا ۱۴ متغیر است.

۴-اطراف محوطه باغ را بررسی کنید

وقتی به دنبال پیدا کردن زمین با باغ برای پرورش درختان بادام هستید، محیط اطراف آن را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر اطراف باغ یا زمین شما، جنگل های انبوه وجود داشته باشد، ممکن است زمین برای باغبانی ایده آل نباشد، چون دسترسی به منابع آبی را محدود می سازد. بهتر است زمینی را انتخاب کنید که مسطح بوده و در فضای باز باشد. از خرید باغ که در نزدیکی محوطه صنعتی است خودداری کنید چون ممکن است خاک باغ به آلاینده های صنعتی آلوده باشد.

جمع بندی و نتیجه گیری

با خرید بهترین ارقام نهال بادام، قصد راه اندازی باغ پرسود و پرباری را دارید پس باید دقت کنید که نهال ها را از کجا می خرید و چطور از آنها مراقبت می کنید. در اینجا، بهترین نهالستان کشور را با بیش از ۵۰ سال تجربه و فعالیت به شما معرفی می کنیم.

نهالستان پالیز، مرجع تولید و پرورش انواع نهال بادام، نهال میوه، نهال گردو و نهال های اصلاح شده و پیوندی است. با اطمینان خاطر می توانید نهال های بادام را متناسب با شرایط باغ خود با قیمت مناسب از پالیز نهال سفارش دهید. کارشناسان حرفه ای و متخصص در نهالستان پالیز، آماده ارائه راهنمایی های لازم به شما عزیزان هستند.

برای خرید عمده نهال بادام شناسنامه دار و ثبت سفارش می‌توانید به وبسایت نهالستان پالیز به آدرسhttps://paliznahal.ir/   مراجعه نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا ارتباط با مشاوران ما به صورت رایگان و همه روزه میتوانید از طریق راه‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید.

شماره تماس: واحد پشتیبانی و فروش نهالستان پالیز ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۸ – ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۷

آدرس دفتر :آذربایجان غربی، میاندوآب، خیابان ۲۴ متری فرهنگیان شرکت پالیز

آدرس گلخانه :آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، کمربندی شمالی، میدان ولایت، اتوبان ولایت

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *