برنامه نویسی بک اند چیست و چه کاربردی دارد؟

برنامه نویسی بک اند چیست و چه کاربردی دارد؟
  • 1401/8/30
  • گویا آی تی
  • 2

امروزه هیچ کس نمی‌تواند بدون فناوری و دنیای اینترنت زندگی کند. از به اشتراک گذاری تصاویر با عزیزانتان گرفته تا سفارش غذا و انجام تراکنش های بانکی، همگی از مواردی هستند که با کمک وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و عموما یک تجربه کاربری آسان و یکپارچه را ارائه می‌دهند. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که این برنامه‌ها چگونه ساخته می‌شوند؟ هر برنامه‌ی کاربردی دارای یک بک اند قدرتمند است و بخش بزرگی از منطق برنامه و کارهای ضروری که نمی‌بینید در بخش بک اند طراحی و پیاده سازی شده است.

با خواندن این مقاله می‌فهمید که بک اند چیست و چه کاربردهایی دارد. در ادامه شما را با مهارت‌های لازم برای برنامه نویسی بک اند آشنا می‌کنیم و زبان‌های برنامه نویسی مورد استفاده در بک اند را معرفی می‌کنیم. پس اگر به زمینه بک اند علاقه مند هستید، با ما همراه باشید.

برنامه نویسی بک اند چیست؟

بک اند چیست؟ اگر با کشتی تایتانیک آشنا باشید، احتمالا می‌دانید که دلیل غرق شدن آن این بود که خدمه کشتی نتوانسته بودند به درستی ابعاد کوه یخ را حدس بزنند و تنها قادر به بخش کوچکی از آن بودند. یک برنامه یا وب سایت نیز مانند کوه یخ است که بخش بزرگی از آن در زیر سطح آب قرار گرفته است (که به آن بک اند می‌گویند) و شما فقط قسمت کمی از آن را مشاهده می‌کنید (که فرانت اند نامیده می‌شود).

پس بک اند یا backend، به بخشی از یک وب سایت یا نرم افزار می‌گویند که برای کاربران قابل مشاهده نیست. به بیانی دیگر، بک اند هسته و مغز یک برنامه یا وب سایت است که وظیفه کنترل منطق آن را بر عهده دارد. در هر برنامه سمت سرور با بخش سمت کاربر ارتباط مستقیم دارد و به اجزایی که در رابط کاربری طراحی شده‌اند جان می‌بخشد. یک برنامه نویس بک اند اطلاعات را متناسب با اهداف مختلف از پایگاه‌ داده دریافت می‌کند و پس از پردازش اطلاعات آنها را براساس نیاز کاربر به او نمایش می‌دهد. بنابراین به طور کلی بک اند از دو بخش پیاده سازی منطق سایت و چگونگی کار با پایگاه داده تشکیل شده است.

به چه کسی توسعه دهنده بک اند می‌گویند؟

اکنون که مقدمه‌ای در مورد اینکه بک اند چیست دریافت کرده‌اید، مهم است که درک کنید که نقش اصلی یک توسعه دهنده بک اند چیست. کار یک برنامه نویس بک اند مستلزم تمرکز بر معماری وب سایت، اسکریپت نویسی و کدنویسی است که بین پایگاه داده وب سایت و مرورگر کاربر ارتباط برقرار می‌کند. نوع پیاده سازی باید به گونه‌ای باشد که سازگاری و یکپارچگی داده تضمین شود.

بک اند از جمله زمینه‌های برنامه نویسی است که نیازمند مجموعه‌ای از مهارت‌های خاص و بسیار مهم است. بک اند به وسیله زبان‌های برنامه نویسی مختلفی پیاده‌سازی می‌شود و کاربران به کدهای نوشته‌ شده در بک اند دسترسی ندارند و نمی‌توانند آن‌ها را مشاهده کنند. به عنوان یک توسعه دهنده بک اند باید سرفصل‌های زیادی را یاد بگیرید و به مفاهیم تسلط کامل داشته باشید، در جلسات بررسی و جمع آوری الزامات پروژه شرکت کنید و با سایر توسعه دهندگان (به خصوص برنامه نویسان بخش فرانت اند) در ارتباط باشید. به همین دلیل است که همه نمی‌توانند یک توسعه دهنده بک اند شوند. در بخش‌های بعدی درمورد مهارت‌ها و مسئولیت‌های یک برنامه نویس بک اند بیشتر صحبت خواهیم کرد.

کاربرد برنامه نویسی بک اند چیست؟

زبان‌های توسعه بک اند عملکرد «پشت صحنه» برنامه‌های کاربردی و وب سایت‌ها را مدیریت می‌کنند. برخی از کاربردهای یادگیری برنامه نویسی بک اند عبارتند از:

  • پیاده سازی منطق و هسته اصلی برنامه
  • اتصال برنامه یا یک وب سایت به بخش پایگاه داده
  • مدیریت ارتباطات میان کاربران مختلف
  • ارتباط با بخش فرانت اند برنامه
  • نگهداری از بخش‌های قدیمی برنامه که قبلا توسط سایر برنامه نویسان ساخته شده است.
  • خاموش کردن آتش (به عنوان مثال رفع خطاها و یا کدهای مشکل دار)
  • نوشتن کد برای بخش‌های جدید برنامه و پروژه‌های جدید

بنابراین، یک برنامه نویس بک اند باید به زبان‌های بک ‌اند و مهارت‌های کافی کدنویسی مسلط باشد تا بتواند از عهده پیاده سازی کاربردهای معرفی شده برآید.

مقایسه بک اند و فرانت اند

بسیاری از برنامه نویسان تازه کار دنیای وب، در شروع کار در انتخاب فرانت اند و یا بک اند تردید دارند. این تردید ناشی از عدم شناخت درست مهارت‌های این دو حوزه است و بسیاری نمی‌دانند که تفاوت فرانت اند و بک اند چیست .

در این بخش سعی کردیم موارد اصلی که باعث می‌شود تا تفاوت‌های این دو حوزه را بهتر متوجه شوید لیست کنیم. این تفاوت‌ها به شرح زیر می‌باشند:

  • زبان‌های برنامه نویسی: فرانت اند شامل HTML، CSS و جاوا اسکریپت / بک اند شامل پایتون، PHP و…
  • مهارت‌ها: در فرانت اند شناخت روحیه کاربران و در بک اند آشنایی با پایگاه داده، سرور، API، مدیریت محتوا و امنیت
  • هدف: توسعه دهندگان فرانت اند باید مطمئن شوند که وب سایت از لحاظ ظاهری برای همه کاربران قابل دسترسی است و در همه پلتفرم‌ها – اعم از وب، موبایل و دسکتاپ – کاربرپسند باقی می‌ماند. در حالی که تیم بک اند بررسی می‌کند که آیا وب سایت به درستی کار می‌کند یا خیر.
  • میانگین حقوق: درآمد توسعه دهنده فرانت اند کمی کمتر از بک اند است. برای مثال در آمریکا فرانت اند حدود صد هزار دلار در سال و بک اند حدود صد و سی هزار دلار در سال می‌باشد.
  • منحنی یادگیری: میزان زمان یادگیری فرانت اند کمتر از بک اند است.
  • محبوب ترین ابزارها: در فرانت اند جی کوئری و HTML / در بک اند MySQL و PHP
  • استقلال حوزه: خدمات توسعه فرانت‌اند به صورت مستقل نمی‌تواند ارائه شود. در حالی که بک اند می‌تواند به عنوان یک سرویس مستقل در قالب BaaS (Back-end as Service) ارائه شود.

تفاوت توسعه دهنده بک اند و فول استک

جالب است بدانید که می‌توانید هر دو حوزه فرانت اند و بک اند را انتخاب کرده و براساس آن مسیر راه خود را مشخص کنید، در این صورت به عنوان یک توسعه دهنده فول استک یا full stack developer شناخته می‌شوید. البته باید توجه داشته باشید که وظایف و مسئولیت‌های یک توسعه دهنده فول استک در شرکت‌های مختلف با هم تفاوت دارد و بهتر است برای شرح دقیق کارهایی که باید انجام دهید، به کارفرمای خود و یا آگهی‌های استخدام وب سایت های آنلاین مراجعه کنید.

 

پس برنامه نویسی فول استک به نوعی تجمیع دو حوزه فرانت اند و بک اند است. بر این اساس دقت کنید که در این حالت حجم مطالبی که باید بیاموزید بسیار زیاد می‌شود: زیرا باید هم مطالب بخش فرانت اند و هم مطالب بخش بک اند را آموخته و به آنها مسلط شوید. در نتیجه باید زمان و انرژی چندین برابری را صرف کنید. پس اگر براساس شرایط سنی و یا کاری زمان و منابع محدودی دارید و در گذشته تجربه برنامه نویسی نداشته اید، بهتر است یکی از دو حوزه فرانت اند یا بک اند را انتخاب کنید و در آن حرفه‌ای شوید.

مهارت های لازم برای برنامه نویسی بک اند چیست ؟

گام بعدی برای آشنایی بیشتر با اینکه بک اند چیست، دانستن مجموعه گسترده‌ی مهارت‌هایی است که برای موفقیت به عنوان یک توسعه دهنده بک اند امروزی مورد نیاز است. این مهارت در گروه‌های زیر قرار می‌گیرند:

  • زبان‌های برنامه نویسی بک اند شامل: پایتون، جاوا، پی اچ پی (PHP)، جاوا اسکریپت، HTML و CSS
  • شناخت مفاهیم پایگاه داده و ساختارهای کلی MySQL، PostgreSQL، SQL SERVER، MongoDB و Oracle
  • آشنایی با گیت (Git) و ابزارهای کنترل پروژه که به مدیریت فایلهای پروژه و ردیابی کل تاریخچه کاربر کمک می‌کنند.کاربر می‌تواند کد افراد دیگر را بررسی کند، خطاها را شناسایی کند و حتی تغییراتی را پیشنهاد دهد.
  • به کارگیری درست الگوهای طراحی در پیاده سازی
  • تسلط کافی بر چگونگی ساختار داده‌ها و به کارگیری الگوریتم ها
  • آشنایی با سرویسهای میزبان و هاستینگ مانند خدمات وب آمازون (AWS)، پلتفرم ابری گوگل (GCP)، مایکروسافت و…
  • آشنایی با فریمورک‌ها یا چارچوب‌های برنامه نویسی مانند NodeJS و ExpressJS
  • تضمین امنیت برنامه و حریم شخصی کاربران

یک توسعه دهنده بک اند باید مهارت های غیر فنی مانند حل مسئله، تفکر انتقادی، ارتباط موثر و توانایی‌های تحلیلی داشته باشد. برای یک توسعه دهنده بک اند مهم است که بتواند هم به عنوان بخشی از یک تیم و هم به صورت مستقل کار کند.

 

ویژگی‌های زبان‌های برنامه نویسی بک اند

زبان‌های برنامه نویسی بک اند براساس کاربرد می‌تواند در هر دسته‌ای اعم از شی گرا (OOP) یا فانکشنال (functional) قرار بگیرند. زبان‌های شی گرا زبانهای برنامه نویسی هستند که بر ایجاد اشیا تمرکز دارد. در برنامه نویسی شی گرا، دستورات باید به ترتیب خاصی اجرا شوند. جاوا، دات نت و به طور کلی خانواده سی از جمله زبان‌های برنامه نویسی بک اند شی گرای محبوب هستند. برنامه نویسی فانکشنال بک اند تکنیکی است که بیشتر مبتنی بر “تابع” است و به همین دلیل به آن برنامه نویسی تابعی نیز گفته می‌شود. در برنامه نویسی فانکشنال بک اند، دستورات را می‌توان به هر ترتیبی اجرا کرد. از این زبان‌ها اغلب برای حوزه بک اند علم داده استفاده می‌شود. SQL، F# و R زبان‌های محبوب فانکشنال بک اند هستند.

دسته بندی دیگر زبان‌های برنامه نویسی بک اند شامل دو نوع ایستا و پویا است. اولی سختگیرانه تر عمل می‌کند اما در تشخیص خطاها بهتر است، در حالی که برنامه نویسی پویای بک اند انعطاف‌پذیرتر است و به متغیرها اجازه می‌دهد تا نوع خود را تغییر دهند که می‌تواند خطاهای غیرمنتظره زیادی را ایجاد کند.

مسیر یادگیری برنامه نویسی بک اند

نقشه راه بک اند چیست؟ در بخش‌های قبلی درمورد زبان‌های برنامه نویسی بک اند، گستردگی، تنوع و همچنین ویژگی‌های آنها صحبت کردیم. به عنوان یک توسعه دهنده بک اند نیاز نیست به تمامی این زبانهای برنامه نویسی مسلط باشید: کافی است مفاهیم اولیه و ابزارهای لازم را آموخته، یک یا دو زبان برنامه نویسی را براساس هدف و علاقه خود انتخاب کرده و سپس مسیر یادگیری برنامه نویسی بک اند را طی کنید. بر همین اساس در ادامه روند توسعه بک اند با زبانهای برنامه نویسی محبوب این حوزه را معرفی می‌کنیم.

برنامه نویسی بک اند با پایتون

پایتون یک زبان برنامه نویسی عمومی سطح بالا، به روز و همه کاره است. این زبان یکی از قوی ترین زبان‌های برنامه نویسی است که بیش از هشتاد هزار نفر از توسعه دهندگان جهان از آن به عنوان زبان برنامه نویسی اصلی و پردرآمدترین زبان برنامه نویسی نام می‌برند. پایتون سریع و آسان است و با شرکت در دوره آموزش پایتون در مدت کوتاهی می‌توانید آن را بیاموزید. برخی از ویژگی های کلیدی این زبان عبارتند از:

  • دارای کتابخانه‌های زیادی برای پشتیبانی از انبوهی از برنامه‌های کاربردی است.
  • مستقل از پلتفرم است یعنی می‌تواند روی ویندوز، مک و لینوکس اجرا شود.
  • دارای قواعد آسان است و یادگیری آن سریع است.
  • منابع یادگیری زیادی دارد و جامعه توسعه دهندگانش فعال است.
  • در هر زمینه‌ای که تصور کنید (دسکتاپ – وب – موبایل – هوش مصنوعی و حتی بازی سازی) قابل استفاده است.

جالب است بدانید که پایتون به صورت پویا کدنویسی شده، متن باز است و زبانی است که هم به صورت فانکشنال و هم به صورت شی گرا استفاده می‌شود. کدنویسی برای سیستم‌های چند سکویی (multi-platform) ، پیاده سازی بک اند وب سایت، تنظیمات هاست و سرور، توسعه وب سایتهای ساده و… از محبوب ترین کاربردهای پایتون در بک اند به شمار می‌آیند.

برنامه نویسی بک اند با PHP

سمت سرور بیش از هفتاد درصد از تمام وب سایت هایی که می‌شناسیم، به زبان PHP برنامه نویسی شده است. این زبان برای اولین بار در سال ۱۹۹۵ منتشر شد، زمانی که گزینه‌های کمی برای ساخت وب سایت های پویا وجود داشت. این موضوع باعث ایجاد جامعه بزرگ کاربران شده است و ابزارهای پشتیبانی و منابع فراوانی به این زبان اختصاص داده شده است. PHP به صورت مداوم تحت به روز رسانی قرار می‌گیرد، بنابراین مطمئن شوید که از یک دوره آموزش PHP به روز کمک بگیرید.

 

از آنجایی که PHP به صورت پویا کدنویسی می‌شود، به این معنی است که می‌توانید راه حل های مختلفی را برای یک مشکل ارائه دهید. البته به دلیل نوشتار مبهم آن که کمی نسبت به پایتون سخت تر است، برنامه نویسی با PHP می‌تواند دشوار و گاهی اوقات اجرای آنها کند باشد. با این حال، PHP یک زبان عالی برای یادگیری افرادی است که به دلایل مختلفی شروع به کار می‌کنند. نصب PHP آسان است و برنامه نویسی با آن سریع و بی دردسر است؛ برای مثال هنگام کدنویسی با PHP می‌توانید یک برنامه را کامپایل و اجرا کنید تا زمانی که به بخش مشکل دار برسید. برخی از کاربردهای PHP در بک اند عبارتند از:

  • جمع آوری داده‌های فرم
  • تولید محتوای پویا
  • ارسال و دریافت کوکی ها
  • اسکریپت نویسی سمت سرور و خط فرمان
  • توسعه وب سایت

برنامه نویسی بک اند با لاراول

اگر در مورد فریمورک‌های توسعه بک اند و به خصوص وب اپلیکیشن تحقیق کرده باشید بی شک نام لاراول به گوش تان رسیده است. از لاراول می‌توان به عنوان محبوب‌ترین فریمورک زبان برنامه نویسی PHP یاد کرد. لاراول توانسته است در زمانی کوتاه، به اولین گزینه‌ی توسعه دهندگان برای توسعه بک اند برنامه‌های پیچیده تحت وب تبدیل شود. لاراول مبتنی بر معماریMVC (Model-View-Controller) است که به صورت رایگان و متن باز ارائه شده است. این فریم‌ ورک امکانات هوشمندی در اختیار برنامه نویسان قرار می‌دهد و برنامه‌‌ نویسی را برای آن‌ها لذت بخش‌تر می‌کند.

 

برخی از فواید لاراول عبارتند از:

  • آسانی در یادگیری، افزایش سرعت توسعه پروژه و امنیت بالا
  • آسان‌تر کردن اعمالی همچون احراز هویت (Authentication) ، مسیریابی (Routing) و Cache کردن
  • توسعه برنامه بدون به خطر افتادن قابلیت‌ها و کدهای قبلی برنامه
  • اجرای آزمایش‌‌های متعدد
  • قابلیت دسترسی آسان به پایگاه داده
  • خط فرمان فوق العاده Artisan
  • قابلیت ایجاد پکیجهای مختلف

اگر به یادگیری بیشتر لاراول علاقه دارید می‌توانید در دوره آموزش laravel پروژه محور (بسته پروژه محور) شرکت کنید، این دوره شامل پروژه‌های کاربردی و پر استفاده در دنیای واقعی است. تمامی پروژه‌ها به صورت کامل برنامه‌ نویسی خواهند شد تا دانشجو بتواند با روند ایجاد و تکمیل پروژه به صورت کامل آشنا شود.

برنامه نویسی بک اند با ASP.NET CORE

ASP.NET که به اختصار دات نت نیز نامیده می‌شود، توسط مایکروسافت ایجاد شده و یک رقیب قدرتمند برای زبان جاوا است. این چارچوب برای ساخت بخش بک اند وب‌ سایت‌ و با استفاده از زبان‌هایی مانند Visual Basic (VB)، C#، F# و… استفاده می‌شود. الگوی MVC در دات نت اجازه می‌دهد تا توسعه بک اند توسط یک کنترل کننده انجام شود که برای پردازش داده با یک مدل تعامل دارد. در نهایت نتیجه کار به عنوان یک صفحه وب نمایش داده می‌شود.

دات نت که در سال ۲۰۱۶ متن باز ساخته شده است، می‌تواند با iOS، لینوکس و اندروید یکپارچه شود. کدهای نوشته شده بسیار پایدار و قابل اعتماد است و آن را به یک انتخاب محبوب برای برنامه نویسان تبدیل می‌کند. برخی از کارهایی که بعد از گذراندن آموزش asp.net core می‌توانید انجام دهید:

  • ساخت برنامه‌های دسکتاپ
  • ایجاد اپلیکیشن‌های موبایل
  • ساخت برنامه های کاربردی وب و بازی ها
  • کار کردن با داده های بزرگ

برنامه نویسی بک اند با جاوا

جاوا شماره سومین زبان برنامه نویسی محبوب حال حاضر در جهان است و دلیل خوبی هم برای قرارگیری در این جایگاه دارد. کاربرد جاوا بسیار متنوع است. از جاوا در توسعه اپلیکیشن موبایل (اندروید) ، توسعه وب سایت، اتصال به پایگاه داده، پردازش تصویر، برنامه های مبتنی بر رابط کاربری گرافیکی، شبکه سازی و… می‌توان استفاده کرد و کاربرد آن از گوشی های هوشمند تا کارت های هوشمند را شامل می‌شود. همچنین بیش از ۲۰ سال است که توسط توسعه دهندگان استفاده می‌شود. یکی از نکات مثبت جاوا، ماشین مجازی جاوا (JVM) است. در بسیاری از زبان‌های توسعه ‌دهنده بک اند، کامپایلر یک برنامه را ایجاد می‌کند که اگر رایانه‌هایی که روی آن‌ها اجرا می‌شود متفاوت باشند، ممکن است به درستی اجرا نشوند. اما در جاوا ماشین مجازی مانند یک لایه میانی عمل می‌کند که می‌تواند کد را روی هر کامپیوتری اجرا کند، صرف نظر از اینکه کد مورد نظر کجا کامپایل شده است.

در حالی که جاوا بین توسعه دهندگان نرم افزار دسکتاپ و کسب و کار بسیار محبوب است، اما باید دقت کنید که نسبت به زبانی مانند پایتون برای افراد تازه کار کمتر مناسب است. به این دلیل که برای ایجاد ویژگی‌ها و منطق مورد نظر خود به کد بیشتری نیاز دارید. با این حال، محبوبیت دیرینه جاوا و استفاده متنوع از آن به این معنی است که جامعه کاربرانش بزرگ است. در نتیجه، هر گونه سؤالی که ممکن است در مورد این زبان بک اند داشته باشید احتمالا توسط انجمن و آموزش‌های آنلاین قابل پاسخ دادن خواهد بود.

برنامه نویسی بک اند با روبی

در ادامه معرفی زبان‌های برنامه نویسی پولساز به سراغ روبی Ruby on Rails (یا Ruby) می‌رویم. روبی یک زبان برنامه نویسی سطح بالا و پویا است و بهره وری را افزایش می‌دهد. زبان برنامه نویسی Ruby برای ساخت برنامه‌های دسکتاپ، سرویسهای پردازش داده، ابزارهای اتوماسیون و… عالی است. این زبان شگفت انگیز زمان توسعه را در مقایسه با زبان‌های دیگر ۲۵ تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد؛ به عنوان مثال می‌توانید یک پیش نیازهای اولیه یک وبلاگ ساده را با یک خط کد ایجاد کنید. روبی متن باز است و دارای یک محیط تست داخلی است که امکان تست در هر مرحله از توسعه را فراهم می‌کند. نگهداری و پشتیبانی از روبی واقعا آسان است و دارای ابزارهای قدرتمندی است که امکان سفارشی سازی برنامه را فراهم می‌کنند. برخی از کاربردهای روبی عبارتند از:

  • خودکار کردن کدها و امکانات تکراری برنامه
  • ساخت اپلیکیشن های تحت وب
  • توسعه اپلیکیشن و بازی های موبایل
  • ساخت نمونه های اولیه یا پروتوتایپ

برنامه نویسی یک اند با جاوا اسکریپت یا تایپ اسکریپت

جاوا اسکریپت در گذشته یکی از سه زبان پردرآمد جهان بود اما در حال حاضر در جایگاه نهم پردرآمدترین زبان برنامه نویسی قرار دارد. اما این دلیل بر ضعف این زبان برنامه نویسی نیست. حقیقت این است که جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی سطح بالا است و بیشتر برای بخش فرانت اند مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما جاوا اسکریپت به دلیل فریمورک‌های زیادی که دارد (مانند انگولار، ری اکت و…) در جهان و به خصوص داخل کشور بسیار محبوب است و موقعیت‌های شغلی فراوانی دارد. این فریمورک‌ها در حوزه بک اند نیز توسعه یافته اند: برای مثال فریمورک Next.js از جمله انتخابهای محبوب توسعه دهندگان بک اند است و یا برنامه‌های بک اند نوشته شده به زبان جاوا اسکریپت در محیط Node.js یا Deno اجرا می‌شوند.

 

تایپ اسکریپت که یکی از زبان‌های محبوب این حوزه است، به عنوان برادر جاوا اسکریپت شناخته شده و در اصل یک مجموعه دقیق از قواعد نحوی جاوا اسکریپت به همراه امکانات بیشتر است و اجازه می‌دهد تا از زبان فانکشنال جاوا اسکریپت به صورت شی گرا استفاده کنید. برای آموزش node js همین حالا کلیک کنید.

برنامه نویسی بک اند با زبان GO

زبان برنامه نویسی گو ( GO) که با نام Golang نیز شناخته می‌شود، یک زبان برنامه نویسی متن باز است که ساخت نرم افزارهای ساده، قابل اعتماد و کارآمد را آسان می‌کند. این سرویس که در سال ۲۰۰۹ توسط گوگل ایجاد شده است و برخلاف نام ناآشنای آن، شرکت‌های معتبری مانند اوبر (Uber)، ساندکلاد (Sound Cloud)، نتفلیکس (Netflix) و دراپ باکس (DropBox) از آن استفاده می‌کنند. این زبان از لحاظ پولساز بودن در سال‌های اخیر به سوی صدر جدول در حال حرکت است و روز به روز به تعداد علاقه مندان آن اضافه می‌شود. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان GO را زبان آینده می‌دانند.

در چند سال گذشته، محبوبیت GO به لطف مزایای فوق العاده اش، رشد چشمگیری داشته است. برخی از کاربردهای مهم GO که استفاده از آن را برای بک اند مناسب می‌کند عبارتند از:

  • وظایف چند رشته‌ای مانند پردازش بهینه فرایندهای موازی
  • سرعت بالا در زمان راه اندازی
  • استفاده بهینه از حافظه (فقط در مواقع ضروری)

نقش SQL در برنامه نویسی بک اند

SQL یک زبان پرس و جو ساختاریافته است و یکی از رایج ترین زبانهای مرتبط با پایگاه داده به شمار می‌آید. SQL برای یادگیری افراد تازه وارد عالی است؛ زیرا یک زبان اعلامی است: یک زبان اعلانی به برنامه نویسان اجازه می‌دهد تا نتایجی را که می‌خواهند ببینند، بدون مشخص کردن مراحل یا یک محصول به صورت مستقیم ببینند. برای مثال فرض کنید می‌خواهید اطلاعات کاربران وب سایت خود را به ترتیب حروف الفبا مرتب کنید یا افرادی که نام خانوادگی شان احمدی است بیابید. در این مواقع با یک پرس و جوی ساده به جواب خود می‌رسید.

به طور معمول از SQLبرای دسترسی، دستکاری و ایجاد پایگاه داده استفاده می‌شود و در کنار آن از یک زبان برنامه نویسی بک اند برای توسعه برنامه کمک گرفته می‌شود. همچنین کسانی که پیوسته و به صورت مستقیم با داده کار می‌کنند می‌توانند به سراغ یادگیری SQL بروند. این گروه شامل تحلیلگران مالی، بازاریابان داده محور یا کارآفرینان آنلاین می‌شود. SQL یک انتخاب ایده آل برای کسانی است که می‌خواهند به دنیای Big Data شیرجه بزنند.

سیستم مورد نیاز برای برنامه نویسی بک اند

حداقل سیستم مورد نیاز برای برنامه نویسی بک اند چیست؟ پاسخ دادن به این سوال یکی از اولین گام‌هایی است که باید برای شروع برنامه نویسی بک اند بردارید. انتخاب یک سخت افزار درست و مناسب – آن هم با وجود قیمت‌های متغیر بازار سخت افزار و سیستم – کاری نسبتا دشوار است و دقت زیادی را می‌طلبد. از طرفی در زمینه بک اند بخش‌های برنامه نویسی بسیار زیاد و متنوعی وجود دارد و انتخاب‌های موجود ممکن است شما را سردرگم کند. به دلیل پیچیدگی برنامه نویسی بک اند، با هر سیستمی نمی‌توانید کار کنید و اگر به فکر تهیه کامپیوتر و یا لپ تاپ مناسب هستید، باید حداقل پیش نیازهای زیر را رعایت کنید:

  • پردازشگر: حداقل corei5
  • رم: حداقل ۸ ( توصیه شده: ۱۶ گیگا بایت )
  • هارد: ۱ ترابایت (حداقل بخشی از آن به صورت ssd باشد)
  • گرافیک: براساس زمینه باید تهیه شود: مثلا اگر می‌خواهید در حوزه بازی سازی کار کنید بهتر است گرافیک بالایی درنظر بگیرید.
  • سیستم عامل: براساس زبان برنامه نویسی بک اند

به مرور زمان ابزارهای توسعه بک اند بسیار گسترده شدند و به عنوان یک برنامه نویس شاید در یک پروژه بخواهید چندین تکنولوژی، فریم ورک، کتابخانه و ابزارهای دیگر را کنار هم قرار دهید. پس در این حالت به سیستم پیشرفته‌تری نیاز خواهید داشت. نکته مهم این است که سعی کنید قبل از شروع کار زبان برنامه نویسی خود را انتخاب کنید و سپس بر اساس آن سیستم مناسبی انتخاب کنید تا در آینده نگران سخت افزار خود نباشید.

حقوق برنامه نویس بک اند در سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

قبل از اینکه به سراغ راه‌های کسب درآمد از برنامه نویسی بک اند بروید، بیایید در مورد اینکه چقدر می‌توانید از آن درآمد داشته باشید صحبت کنیم تا بتوانید واقع بینانه وارد عمل شوید: درآمد یک برنامه نویس بک اند چقدر است؟

کسب درآمد از برنامه نویسی بک اند به عوامل مختلفی مانند حوزه کاری، میزان سابقه کار و مکان جغرافیایی و… بستگی دارد. برای مثال، اگر به عنوان یک توسعه دهنده نوپا مشغول می‌شوید، باید توجه کنید که بدون سابقه کار در سالهای اول درآمد نسبتا پایینی خواهید داشت اما این کمبود با کسب مهارت و درآمد سالهای بعدی جبران خواهد شد. به طور کلی برنامه نویسی بک اند نسبت به سایر مشاغل حوزه برنامه نویسی دارای درآمد بهتری است. در کشورهایی از جمله ایالات متحده هر برنامه نویسی با مهارتی به طور متوسط سالانه حدود صد هزار دلار درآمد دارد. در ایران این میزان در حال حاضر از ۸ میلیون شروع شده و به بیش از ۲۰ میلیون تومان هم می‌رسد. اما گفتیم که این مبلغ بسته به شرایط متغیر است و بهتر است که برای دیدن حدودی میزان درآمد در کشور به سایت‌های کاریابی سر بزنید و میزان مهارت لازم و درآمد هر بخش را بررسی کنید.

عناوین شغلی بک اند چیست؟

اکنون که درک دقیق تری از توسعه بک اند به دست آورده اید، زمان آن رسیده است که با برخی از نقش‌های شغلی محبوب و پرتقاضا در این زمینه آشنا شوید. برخی از نقش‌های محبوب به عنوان توسعه دهنده بک اند به شرح زیر است:

  • توسعه دهنده بک اند
  • توسعه دهنده جاوا
  • توسعه دهنده سیستم‌های مالی
  • مهندس دو اپس (DevOps)
  • مهندس نرم افزار
  • برنامه نویس PHP
  • متخصص بک اند سایت
  • توسعه دهنده بک اند موبایل (اندروید یا iOS و…)
  • توسعه دهنده .Net
  • برنامه نویس C++
  • و….

همانطور که می‌بینید، این عناوین بسته به علاقه و نیاز صاحب کسب و کار تعریف می‌شود و میزان حقوق پرداختی درنظر گرفته شده نیز برای هر یک متفاوت است. به همین دلیل بهتر است که قبل از شروع کار در یک عنوان شغلی، درمورد وظایف احتمالی خود با کارفرما صحبت کنید تا با دید روشنی وظایف خود را بپذیرید.

زمان مورد نیاز برای یادگیری بک اند چیست؟

زمان یادگیری مهارت‌های بک اند بسته به اینکه چه زبانی را انتخاب می‌کنید و در کدام عنوان شغلی قصد کار کردن دارید، در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر آن میزان زمان یادگیری و فهم مطالب برای هر فردی متفاوت است و نمی‌توان یک بازه زمانی دقیق را برای همه افراد علاقه مند معرفی کرد. در بخش‌های قبلی درمورد مهارت‌های مورد نیاز برنامه نویسی بک اند صحبت کردیم که به نسبت به سایر حوزه‌ها شامل سرفصل‌های بیشتری می‌شدند. پس بهتر است با دید درست از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خود وارد این حوزه شوید و سعی کنید انتظارات بی جا نداشته باشید؛ به خصوص که وقتی صحبت از آموزش برنامه نویسی بک اند به میان می‌آید، افراد و مجموعه‌های نامعتبر زیادی سعی می‌کنند رویاهای غیرواقعی بفروشند.

با این حال، به طور کلی بسته به اینکه از کجا شروع می‌کنید (تازه کار هستید و یا از قبل برنامه نویسی کردید)، تبدیل شدن به یک توسعه دهنده بک اند در ۶ تا ۱۲ ماه می‌تواند یک هدف بسیار واقع بینانه باشد. می‌توان گفت که تقریبا هیچ کس در کمتر از ۱۶ هفته “آماده به کار” نمی‌شود. اگر به طور موثر و عمقی مطالب را یاد بگیرید، احتمالا بیش از ۲ سال طول نمی‌کشد تا «آماده کار» شوید، چرا که چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد. در پایان، اینکه چقدر طول می‌کشد تا یاد بگیرید که یک توسعه دهنده بک اند باشید با اینکه چقدر طول می‌کشد تا شغلی را که دوست دارید پیدا کنید، یک تفاوت ظریف دارد و براساس اولویت‌های خودتان باید پاسخ داده شود.

سوالات مهم درباره برنامه نویسی بک اند

قبل از جمع بندی در این بخش مروری بر موارد مهم مقاله در قالب سوالات پرسیده شده توسط برنامه نویسان تازه کار این حوزه خواهیم داشت:

  • سوال اول – حقوق مهندس بک اند چقدر است؟ با توجه به آمارهای جمع آوری شده از وب سایت‌های کاریابی آنلاین، دستمزد توسعه دهندگان بک اند در ایران از ۸ میلیون تومان شروع می‌شود و در آمریکا سالانه حدود صد و ده هزار دلار است.
  • سوال دوم – کدام زبان برای توسعه بک اند بهتر است؟ پایتون پرکاربردترین زبان برنامه نویسی توسط توسعه دهندگان بک اند است. این زبان سریع ترین، پرکاربردترین، قوی ترین و بهترین زبان برنامه نویسی چند منظوره برای تجزیه و تحلیل داده ها و توسعه وب است و یادگیری و استفاده از آن ساده و آسان است. بسیاری از برنامه نویسان مبتدی اکنون در حال یادگیری پایتون برای مقابله با توسعه نرم افزار هستند. با این حال، بسته به عنوان شغلی ممکن است نیاز به یادگیری زبان‌های C#، Java و PHP نیز داشته باشید.

 

 

  • سوال سوم – آیا توسعه بک اند آسان تر از توسعه فرانت اند است؟ میزان آسان بودن به شخصیت فرد، علاقه و پیش نیازهای قبلی او بستگی دارد. برای اکثر افراد، به دلیل ویژوال بودن کار فرانت اند، روند توسعه بسیار آسان تر از توسعه بک اند است. در حالی که ممکن است برای سایرین، توسعه فرانت اند یک کار خسته کننده تر از توسعه بک اند باشد. نکته مهم این است که تسلط بر هر یک از این دو بخش نیاز به تلاش و صبر زیادی دارد.
  • سوال چهارم – تفاوت بین توسعه فرانت اند و بک اند چیست؟ توسعه بک اند بر ساختار کد، داده ها، سیستم و منطق وب سایت یا برنامه متمرکز است. در حالی که توسعه فرانت اند با جنبه‌های بصری یک وب سایت، یعنی بخشی که کاربران می‌بینند و با آن تعامل دارند، سروکار دارد. اگر این دو بخش دست در دست هم بدهند، می‌توان یک محصول نهایی دلپذیر و کاربرپسند ایجاد کرد.
  • سوال پنجم – برای اینکه یک توسعه دهنده بک اند باشید چه چیزی لازم است؟ داشتن درک اولیه از ساختارها، الگوریتم ها و فرآیندهای مورد استفاده برای پیاده سازی و نمایش داده الزامی است. از آنجایی که توسعه بک اند مبتنی بر داده است، شما به دانش عمیق در مورد انواع الگوریتمهای جستجو، هش و رمزگذاری، مرتب سازی داده و… نیاز دارید. برای شروع کار خود به عنوان یک توسعه دهنده بک اند، داشتن یک مدرک مرتبط علوم کامپیوتر یا آشنایی با زبان های برنامه نویسی می‌تواند به شما کمک کند تا نسبت به دیگر برنامه نویسان برای گرفتن شغل مورد نظر خود اولویت و برتری داشته باشید.
  • سوال ششم – یادگیری پایگاه داده مربوط به فرانت اند است یا بک اند؟ ارتباط با پایگاه داده از وظایف یک برنامه نویس بک اند است. برای مثال از زبان SQL برای تعامل با پایگاه های داده و ایجاد و نگهداری پایگاه های داده رابطه ای استفاده می‌شود.

جمع بندی

در این مقاله آموختید که بک اند چیست. همچنین درباره مهارت‌ها و زبانهای برنامه نویسی بک اند و چگونگی مسیر راه یادگیری بک اند برای کسب درآمد صحبت کردیم. همانطور که متوجه شدید زبان‌های مختلفی در حوزه برنامه نویسی بک اند وجود دارند و انتخاب هر یک از آنها می‌تواند برای شما پولساز باشد. تعیین هدف و انتخاب مسیر درست، مهم‌ترین موردی است که برای کسب درآمد از برنامه نویسی بک اند باید مورد توجه قرار گیرد. بی توجهی به این دو مورد باعث می‌شود تا نتوانید از برنامه نویسی لذت ببرید و درآمد موردنظر خود را کسب کنید.

در بخش‌های قبلی مقاله اشاره کردیم که مجموعه آموزش برنامه نویسی سون لرن دوره‌های جامعی را در نظر گرفته است تا شما را در هر زمینه دلخواه برنامه نویسی – از صفر تا صد – آماده کرده و در نهایت به بازار کار معرفی ‌کند. همچنین برای آشنایی بیشتر با مطالب دوره و کاربرد آن در صنعت وبینارهای مفیدی با افراد موفق آن حوزه برگزار کرده و برای هر دوره یک انجمن فعال دانشجویان دارد تا بتوانید پاسخ سوالات خود را راحت‌تر پیدا کنید. علاوه بر آن، مقالات آموزشی بسیار مفیدی در بخش وبلاگ وجود دارد که مطالعه آنها باعث می‌شود که از مسیر خود خارج نشوید. در صورتی که همچنان درباره اینکه بک اند چیست و چه کاربردی دارد سوال، نظر و یا تجربه‌ای دارید، می‌توانید آن را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران درمیان بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. سلام وقت بخیر
    بسیار مقاله خوبی نوشتین ، من خودم وقتی برنامه نویسی بک اند php رو شروع کردم اصلا کسی نبود تا به من همچین اطلاعات جامع و کاملی رو بیان کنه ، توی اینترنت هم که میگشتم مقاله دندون گیری پیدا نمیشد اما این واقعا عالیه

  2. من برنامه نویسی بک اند رو حدود ۳ ساله شروع کردم ، واقعا حوزه بسیار وسیعی هست اوایلی که شروع کردم با php بود ولی خب چون قصد داشتم روی پروژه های تحلیل و آنالیز داده کار کنم گفتن باید بری سمت زبان پایتون ، پایتون رو حدودا ۱ ساله شروع کردم بنظرم که جذاب تر از php هست با این تفاوت که مثل php براش تو بازار ایران کار نریخته .
    اما کلا اگر علاقه به برنامه نویسی بک اند دارین بنظرم که اصلا تردید نکنید ، شروع کنید و با حوصله یادش بگیرید مطمئن باشید اگر کارتون خوب باشه بیکار نمیمونید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *