بررسی مزایا و معایب صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز

بررسی مزایا و معایب صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز
  • 1401/9/24
  • گویا آی تی
  • 0

اگر قصد خرید یا فروش ارزهای دیجیتال را دارید، اولین گامی که باید بردارید پیدا کردن آدرس یک صرافی مطمئن است. به احتمال خیلی زیاد انتخاب شما در بین پلتفرم‌های ایرانی یک صرافی متمرکز (CEX) مانند صرافی نوبیتکس خواهد بود، یک بازار دیجیتال که در آن معاملات رمزارزها انجام می‌شود.

از بین انواع صرافی‌های خارجی نیز باید بایننس، کراکن، کوین بیس و… را نام ببریم. با این‌حال رویدادهای اخیر دنیای کریپتوکارنسی یعنی ورشکستگی صرافی معروف FTX و مشکلاتی که به بار آورده، توجه افراد را بیشتر از قبل متوجه صرافی‌های غیرمتمرکز یا DEXs کرده است.

از جمله صرافی‌های غیرمتمرکز باید یونی سوآپ و پنکیک سوآپ را نام ببریم. این صرافی‌ها طی ۵ سال گذشته شکل گرفته‌اند تا صرافی‌های متمرکز را به چالش بکشند. به‌طور خلاصه هدف آن‌ها پیشنهاد کارمزد کمتر برای تراکنش‌ها، اجازه دادن به این‌که کاربران مستقیما دارایی‌های خود را کنترل کنند و اجتناب از مشکلات قانون‌گذاران است.

با این‌حال این صرافی‌ها درگیر مشکلاتی مانند هزینه پاداش دادن به فراهم‌کنندگان نقدینگی خود برای جلوگیری از ریسک خاصی به اسم «ضرر موقت» هستند. در ادامه همراه ما باشید تا این دو نوع صرافی ارز دیجیتال را با توضیح مزایا و معایب هر کدام مقایسه کنیم.

نوبیتکس چیست؟

ابتدا بهتر است یک صرافی متمرکز ایرانی به اسم نوبیتکس را معرفی کنیم. اگر روی لینک نوبیتکس ورود کلیک کنید، با ورود به این پلتفرم و مطالعه تاریخچه آن متوجه خواهید شد که اولین صرافی دانش بنیان ایرانی است که برای خرید و فروش ارز دیجیتال در سال ۱۳۹۶ تاسیس شد. از ویژگی‌های این صرافی می‌توانیم به پشتیبانی از برترین ارزهای دیجیتال و همچنین امکان انجام معاملات با ریال اشاره کرد.

مزایا و معایب صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز

حالا که پاسخ سوال نوبیتکس چیست را گرفتید، در ادامه مزایا و معایب چنین صرافی در مقایسه با DEXs خواهیم گفت.

مزایای صرافی‌های متمرکز

درک نحوه استفاده از رابط کاربری برای مبتدیان ساده است. دسترسی به پلتفرم‌های مختلف ترید ارزهای دیجیتال راحت است و گزینه‌های مختلف معامله‌گری در اختیار کاربران قرار دارد.

کارشناسان کریپتوکارنسی اعتقاد دارند به علت حجم بالای معاملات در صرافی‌های متمرکز، جریان نقدینگی آن‌ها بسیار بیشتر است. بنابراین معاملات سریعا و بدون مشکل انجام خواهند شد.

CEX یک ساختار محکم است که توسط یک زیرساختار متمرکز و فردی مورد حمایت قرار دارد که نتیجه آن انجام فوق‌العاده سریع تراکنش‌ها است. بنابراین این صرافی‌ها برای ایجاد مزایای رقابتی استراتژیک می‌توانند چندین سفارش را در هر ثانیه پردازش کنند. به‌همین علت، شرکت‌کنندگان در بازار می‌توانند سریعا تصمیم بگیرند و در مقابل شرایط در حال تغییر بازار واکنش سریعی نشان دهند.

بزرگترین صرافی‌های متمرکز از انواع ارزهای مجازی و جفت‌های معاملاتی زیادی پشتیبانی می‌کنند. از طرف دیگر امکان برداشت و واریز به ارزهای فیات نیز وجود دارد. در صرافی نوبیتکس نیز کاربران می‌توانند به ریال حساب خود را شارژ کرده و سودهایشان را برداشت کنند.

معایب صرافی‌های متمرکز

صرافی محلی است که کاربران ارزهای دیجیتال خود را نگه می‌دارند. بنابراین مشتریان هیچ کنترلی روی کیف پول‌های داخلی صرافی ندارند، چون این کیف پول‌ها بخشی از سیستم هستند.

زیرا صرافی مالکیت کلیدهای خصوصی را به عهده دارد، اگر هک شود خطر ضرر کامل وجود دارد. گرچه چنین مشکلاتی رایج نیست، با این‌حال قبلا رخ داده و ضررهای میلیارد دلاری به جا گذاشته است.

همچنین اگر دقت کرده باشید زمان کلیک روی لینک نوبیتکس ورود و ثبت نام در این صرافی برای انجام بهتر و با محدودیت کمتر معاملات باید احراز هویت را انجام دهید.

چون چنین صرافی‌هایی برای جلوگیری از کلاهبرداری مالی باید اطلاعات کامل مشتریان خود را داشته باشند. امری که با هدف اصلی کریپتوکارنسی مغایرت دارد. از طرفی مقامات، دست‌اندرکاران خارجی و تیم‌های حقوقی همگی روی معاملات مرکزی کنترل دارند که خود این موضوع یک عیب قابل بحث است

مزایای صرافی‌های غیرمتمرکز

حالا که متوجه شدید نوبیتکس چیست و چنین صرافی چه مزایای و معایبی دارد، باید از مزایا و معایب صرافی‌های غیرمتمرکز نیز بگوییم. در چنین صرافی‌هایی خبری از دستورالعمل‌های دولتی، محدودیت‌ها و نظارت سیستمی نیست.

کاربران مسقیما با یکدیگر معامله می‌کنند. هر مشتری کنترل کامل کلیدهای خصوصی خود و بنابراین دارایی‌های دیجیتالش را دارد. یکی از مهم‌ترین مزایای یک پلتفرم DEX در مقایسه با انواع متمرکز، ناشناس ماندن کاربر است.

در DEXs کاربران اجباری به احراز هویت ندارند و اطلاعات شخصی آن‌ها روی سرورهای خارجی ذخیره نمی‌شود. از طرف احتمال نفوذ به سیستم و هک آن‌ خیلی کم است و احتمال دسترسی نداشتن به صرافی نیز به علت خرابی سرور، حذف می‌شود.

علاوه بر این، یک DEX نمی‌تواند یک سرور مرکزی را هدف بگیرد، چون مستقیما روی بلاک چین قرار دارد.

معایب صرافی‌های غیرمتمرکز

سرعت معاملات در صرافی‌های غیرمتمرکز در مقایسه با صرافی نوبیتکس یا هر صرافی متمرکز بزرگ دیگر کمتر است. علت آن را باید به این موضوع ربط دهیم که ماینرها باید هر تراکنش را تایید کنند. حجم معاملات در صرافی‌های غیرمتمرکز در مقایسه با متمرکز کمتر است و بنابراین نقدینگی شدیدا کاهش می‌یابد.

همچنین باید بگوییم اینترفیس کاربری گرافیکی گاهی برای کاربران مبتدی بیش از حد پیچیده است. از طرفی بسیاری از تریدرها دسترسی به قابلیت‌هایی مانند سفارش‌های لیمیت، تراکنش‌های مارجین یا استاپ لاس ندارند.

نحوه ثبت نام در صرافی نوبیتکس

  • با ورود به سایت صرافی می‌توانید از گوشه بالا سمت چپ صفحه روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.
  • در صفحه ثبت نام ایمیل یا شماره تلفن همراه خود را در کادر مربوطه وارد کنید.
  • رمز عبور مشکلی را تعیین کرده و سپس کپچا را وارد کنید.
  • با قبول مقررات و شرایط صرافی نوبیتکس و زدن تیک لازم، روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

پس از انجام مراحل بالا در صفحه بعد باید تعهدنامه فعالیت در این پلتفرم خرید و فروش ارزهای دیجیتال را مطالعه کنید که شروطی مانند این‌که اکانت خود را در اختیار شخص ثالثی قرار ندهید، دارد. همچنین فراموش نکنید معنای فعالیت در نوبیتکس ورود به دنیای کریپتوکارنسی است، بازاری که ریسک بالایی دارد.

از طرفی در این صفحه توضیحاتی مانند احراز هویت داده شده است. پس از تکمیل مراحل ثبت نام باید روی لینک داخل ایمیلی که برایتان از طرف صرافی فرستاده شده است کلیک کنید. در این ایمیل لینکی برای توضیح شیوه احراز هویت وجود دارد. توصیه می‌کنیم برای انجام بهتر و بدون محدودیت معاملات خود مراحل احراز هویت را کامل انجام دهید.

جمع بندی

همانطور که مشاهده کردید، انتخاب یک صرافی برای شروع فعالیت در زمینه ارزهای دیجیتال امری مهم به شمار می رود. در هنگام انتخاب یک صرافی باید به مواردی مانند قابلیت ها، تعداد ارزهای موجود و قوانین واریز و برداشت توجه کرد. همچنین آشنایی با نحوه کار با امکانات صرافی هم مورد دیگری است که باید در نظر گرفته شود.

آکادمی امید فدوی در یک مقاله، آموزش جامع صرافی نوبیتکس را به صورت متنی، تصویری و ویدیویی در سایت خود قرار داده است که می توان آن را به عنوان کامل ترین آموزش نوبیتکس در سطح اینترنت معرفی کرد.

اگر قصد آشنا شدن و فعالیت در سایت نوبیتکس را دارید همین حالا عبارت «امید فدوی نوبیتکس» را در گوگل جستجو کرده و وارد سایت امید فدوی شده و این مقاله ارزشمند را مشاهده نمایید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *