فواید آموزش برنامه نویسی برای کودکان

فواید آموزش برنامه نویسی برای کودکان
  • 1401/10/29
  • گویا آی تی
  • 1

فواید آموزش برنامه نویسی برای کودکان

این روز ها یکی از بزرگترین آرزوی والدین پرورش درست و رشد صحیح هوش فرزندانشان می باشد. هر نسلی را که پشت سر می گذاریم شاهد افزایش هوش کودکان هستیم. پدر ها و مادر ها نیز با توجه به این موضوع علاقمند هستند با شرکت دادن کودکانشان در کلاس های آموزشی مختلف، به پروش هوش فرزندانشان بپردازند. یکی از بهترین و جدیدترین متد های آموزشی موجود در دنیا که با استقبال خیلی خوبی نیز روبرو بوده است، شرکت در کلاس های آموزش برنامه نویسی کودکان می باشد. اگر نگران آینده فرزندانتان هستید، اگر به پرورش استعداد کودکتان و خلاقیت او فکر می کنید حتما این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

 

اهمیت آموزش برنامه نویسی به کودکان

در عصر تکنولوژی امروزی همه چیز به چند خط کد دستوری که اصطلاحا برنامه نویسی نام دارد ختم می شود. هر برنامه ای که با آن کار می کنید، هر نرم افزاری که نصب می کنید، هر سایتی که سرچ می کنید همه و همه نیاز به برنامه نویسی یا کدنویسی دارند. به همین جهت دور از ذهن نیست که با رشد سریع تکنولوژی اگر به فکر آموزش برنامه نویسی برای کودکان خود باشید، آینده روشنی را برای آنها رقم زده اید.

از آنجایی که کودکان امروزی بیشتر زمانشان را پای بازی های کامپیوتری، فضا های مجازی و یا دنیای گسترده وب می گذرانند، شرکت دادن آنها در کلاس های برنامه نویسی برای کودکان می تواند برایشان جذاب باشد. کودکان حافظه و قدرت یادگیری بالایی دارند. همچنین همواره به دنبال کشف دنیای ناشناخته هستند و از مسائل جدیدی که با آن روبرو می شوند استقبال می کنند. از همین رو اگر بتوانند با یادگیری برنامه نویسی، خودشان سازنده یک بازی، برنامه یا طراح یک سایت شوند، برایشان بسیار هیجان انگیز خواهد بود.

سن مناسب برای شروع آموزش برنامه نویسی به کودکان

شاید خیلی از ماها فکر کنیم که باید سن کودکمان حداقل به ۱۰ سال برسد تا بتواند در دوره های برنامه نویسی برای کودکان شرکت کند. اما اینگونه نیست. سن آموزش برنامه نویسی در دنیا از ۵ سالگی شروع می شود. اما متد آموزش برنامه نویسی برای سنین مختلف و زبان برنامه نویسی که مورد آموزش قرار می گیرد متفاوت می باشد. هرچه سن کودک پایین تر باشد، هوش هیجانی بالاتری دارد در نتیجه تمرکز یادگیری کمتری خواهد داشت. به همین جهت متد آموزش برنامه نویسی برای کودکان در سنین پایین معمولا با بازی همراه است. جالب است بدانید که به گفته دانشگاه MIT بهترین سنی که می توانید آموزش برنامه نویسی به کودک را آغاز کنید بین بازه ۵ تا ۷ سالگی می باشد. زیرا در این سن کاملا استعداد کودک در قالب این مهارت شکوفا می شود.

با توجه به این موضوع اگر دلتان می خواهد کودکتان برنامه نویسی یاد بگیرد، می توانید یکی از زبان های زیر را در دوره های برنامه نویسی برای کودکان انتخاب کنید.

·        کودکان ۵ تا ۸ سال:

بهترین زبان برنامه نویسی برای این سن، زبان برنامه نویسی اسکرچ می باشد. این زبان در دسته زبان های برنامه نویسی بصری است و خبری از کد نویسی های پیچیده نیست. کودکان در اسکرچ تنها با کشیدن و رها کردن بلوک های رنگی دستوری می توانند یک برنامه بنویسند و از اجرای آن لذت ببرند.

اسکرچ

·        کودکان ۸ تا ۱۲ سال:

در این بازه سنی کودک کمی بزرگتر شده است و درک بهتری از کد نویسی دارد. زبان های برنامه نویسی برای کودکان در این سن نیز می تواند از اسکرچ شروع شود تا کودک را ترغیب به یادگیری نماید. در ادامه می توانید بسته به علاقه کودکتان از زبان های برنامه نویسی مثل پایتون، جاوا، بلوکلی ( Blockly  ) و… انتخاب نمایید.

·        کودکان ۱۲ سال به بالا:

در این سن قدرت فرزند شما برای یادگیری برنامه نویسی بالا رفته است و می توانید از زبان های پیشرفته تری برای آموزش برنامه نویسی برای کودکان انتخاب نمایید. جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی جذاب است که اکثر بازی های کامپیوتری و برنامه های موبایلی با این زبان برنامه نویسی نوشته می شوند. به همین جهت در همین بازه سنی نیز می تواند یک زبان برنامه نویسی شیرین برای آموزش باشد. پایتون نیز زبان برنامه نویسی خیلی از پلتفرم هایی است که امروزه بسیار استفاده می شوند. مثل؛ اینستاگرام، یوتیوب و … . اما در صورت علاقه به زبان های برنامه نویسی پیشرفته تر می توانند به  یادگیری زبان های برنامه نویسی پیچیده مثل C++، CSS، HTML و…. بپردازند.

زبان های برنامه نویسی برای کودکان

چرا به کودکمان برنامه نویسی یاد بدهیم؟

اگر کمی به کارهایی که در طول روز انجام می دهید فکر کنید می بینید که لحظه به لحظه زندگی بشریت به تکنولوژی وابسته شده است. در واقع زندگی بدون اینترنت، گوشی، کامپیوتر ها، نرم افزار ها و …. غیر ممکن شده است. تمامی این موارد هم به برنامه نویسی و کد نویسی وابسته است. بنابراین مطمئنا در آینده فرزندانمان علاوه بر سواد کامپیوتر، سواد برنامه نویسی نیز نیاز دارند. پس بهتر است از سنین کم با شرکت  دادن آنها در کلاس های آموزش برنامه نویسی برای کودکان، آینده فرزندانمان را نیز ضمانت کنیم.

علاوه بر این موضوع روانشناسان کودک همواره از والدین می خواهند که هوش و استعداد کودکانشان را در سن مناسبش رشد و پرورش دهند. آموزش برنامه نویسی برای کودکان با توجه به مزایایی که در ادامه به آن می پردازیم می تواند باعث رشد و تقویت تفکر، هوش، خلاقیت و… فرزندتان شود. به همین جهت این آموزش هم به تقویت مهارت فردی او کمک می کند و هم مهارت درسی او. مطمئنا ریاضی یکی از سخت ترین دروس کودکان است. اما کودکی که در دوره های برنامه نویسی شرکت می کند، هم می تواند با توجه به تحلیل و تفکری که در این راه می آموزد به مسائل ریاضی اش بهتر بپردازد. هم با توجه به افزایش قدرت تفکر، داستان پردازی و ادبیاتش نیز تقویت گردد. بنابراین شما با قرار دادن کودکتان در مسیر یادگیری برنامه نویسی، استعداد یادگیری سایر علوم او را در سال های تحصیلی اش نیز تقویت می کنید.

 

مزایای آموزش برنامه نویسی برای کودکان

در گذشته اگر کسی بلد نبود با کامپیوتر کار کند بیسواد خوانده میشد. اما در دنیای امروزی که همه چیز با یک گوشی ساده و یا یک لپ تاپ قابل انجام است و دنیایی از برنامه ها و نرم افزار های مختلف روز به روز در حال ساخت می باشند، باید به فکر آموزش برنامه نویسی برای کودکان خود باشیم. زیرا بدون شک تا زمان به بلوغ رسیدن آنها نداشتن سواد برنامه نویسی نوعی بی سوادی محسوب می شود. یادگیری برنامه نویسی صرفا نوشتن ۴ خط کد دستوری نیست. بلکه مزایای زیادی برای کودک شما دارد که در ادامه بیشتر به این موضوع می پردازیم.

 

v    تقویت تفکر منطقی در کودکان

اولین مزیت اهمیت آموزش برنامه نویسی برای کودکان، تقویت تفکر منطقی آنها می باشد. در واقع کودکان با  کد نویسی می آموزند که چگونه برای رسیدن به یک راه حل منطقی برای حل یک مشکل از مجموعه ای از کدها، اقدامات یا دستورالعمل‌ها استفاده کند. این موضوع با تقویت قدرت تحلیل و تفکر کودک در آینده، به حل مسائل ریاضی او نیز بسیار کمک می نماید. زیرا می تواند برای حل سوالات راه های خلاقانه و یا نوآورانه خلق نماید. همچنین در زمان برخورد با مشکلات و مسائل مختلف بتواند کاملا منطقی تصمیم بگیرد و عمل نماید. بنابراین با برنامه نویسی قدرت تحلیل و تفکر کودک افزایش می یابد.

 

v    پرورش کودکان خلاق با برنامه نویسی

یکی دیگر از مزایای برنامه نویسی برای کودکان، ایجاد خلاقیت در کودک است. زیرا در برنامه نویسی کودک یاد میگیرد که با خلاقیت و تفکر مشکلات پیش رویش را حل کند تا به جواب مورد نظرش برسد. این خلاقیت باعث می شود همیشه به مسائل مختلف با دید بازتری نگاه کند و راه حل های خلاقانه تری نسبت به سایر افراد بیابد.

v    تقویت نیمکره های مغز با برنامه نویسی

مطمئنا وقتی قدرت تفکر و خلاقیت کودک در زمان گذراندن دوره های برنامه نویسی کودکان تقویت شود، مغز کودک شما نیز تقویت خواهد شد. یکی از مسائلی که امروزه خیلی از سمت روانشناسان توصیه می شود انجام بازی هایی است که منجر به فعالیت همزمان هر دو نیمکره مغز کودک می گردد. برنامه نویسی در کنار عملیات ریاضی و منطق و تفکر باعث میشود هر دو نیمکره مغز کودک شما همزمان فعالیت کند. بنابراین می تواند بسیار در تقویت هوش کودکان موثر باشد.

v    بالا بردن حس اعتماد به نفس

اگر به فکر آموزش برنامه نویسی برای کودکان باشیم، یک پله آنها را از سایر هم دوره ای هایشان بالاتر برده ایم. همین موضوع باعث ایجاد حس اعتماد به نفس در کودک می گردد. زمانی که در تعامل با سایر کودکان ببیند توانایی های بارز و متفاوتی دارد، مطمئنا می تواند احساس غرور کند. این حس اعتماد به نفس می تواند بسیار در تشکیل شخصیتش نیز سهیم باشد.

v    ایجاد فرصت شغلی و کسب درآمد با برنامه نویسی

شاید از دیدگاه یک کودکی که با گذراندن دوره های برنامه نویسی برای کودکان بتواند کسب درآمد کند بسیار جذاب باشد. مطمئنا وقتی کودکان ببینند می توانند با کمک مهارتی که کسب کرده اند به درآمد برسند، بیشتر مشتاق می شوند. همچنین این موضوع را نیز یادآور شویم که دستمزد برنامه نویسی بسیار بالا می باشد. بنابراین آینده شغلی خوبی خواهند داشت.

v    تقویت زبان انگلیسی و کامپیوتر

زمانی که فرزند شما در دوره های برنامه نویسی برای کودکان شرکت می کند، پشت یک سیستم کامپیوتری نشسته است و با عبارات انگلیسی در حال حل و فصل معادلات کدنویسی می باشد. بنابراین همزمان مهارت زبان و مهارت کار با کامپیوتر او نیز در حال تقویت می باشد. این می تواند به کودک شما کمک کند تا هرچه بزرگتر که می شود مسلط تر به این دو مهارت گردد و این موضوع در آینده فرزندتان نیز بسیار بسیار مهم می باشد.

v    تشویق به کار مفید 

اکثر کودکان امروزی ساعت ها از وقتشان را پای تلویزیون، کامپیوتر و بازی های هیجانی و مخرب کامپیوتری می گذرانند. آموزش برنامه نویسی برای کودکان می تواند به جای اینکه ساعت های طلایی رشد و آموزش فرزندتان به بطالت بگذرد، تبدیل به یک فرصت استثنایی گردد. با یادگیری این مهارت، شما هم یک سرگرمی مفید برای فرزندتان فراهم آورده اید و هم او را در یک مسیر درست، هدفمند و آینده دار به حرکت در می آورید.

v    تعامل اجتماعی

برنامه نویسی برای کودکان می تواند او را با افراد زیادی به تعامل برساند. این موضوع باعث می شود تا کودک از درون گرا بودن به فردی برون گرا و اجتماعی تبدیل شود. حتی بتواند به راحتی با افراد زیادی صحبت و تبادل نظر کند. در یک کار گروهی فعالیت نماید و روابط اجتماعی را به راحتی بیاموزد. این مسئله بر شکل گیری شخصیت کودکان و تعاملات اجتماعی که در آینده خواهند داشت بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

آموزش برنامه نویسی به کودکان در آکادمی یاسان

با توجه به مطالبی که تا اینجای متن با هم مرور کردیم به مزایای آموزش برنامه نویسی نویسی برای کودکان پی بردیم. حال ممکن است این سوال ذهنتان را درگیر کرده باشد که برای قرار دادن فرزندتان در این مسیر چگونه باید اقدام کنید. موسسه آکادمی یاسان با تجربه سال ها آموزش برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان به منظور رشد و شکوفایی استعداد های نهفته کودکان ایران زمین، در حال پرورش برنامه نویسان آینده ایران زمین است. آکادمی یاسان دوره های زیادی مانند اسکرچ، پایتون برای کودکان و … را با بالاترین کیفیت برای کودکان و نوجوانان برگزار می‌کند.

شما برای ثبت نام فرزندتان در دوره های برنامه نویسی برای کودکان یاسان می توانید با ثبت نام در جلسه رایگان این مرکز، اطلاعات کودکتان را ثبت کنید و منتظر ارسال پیامک و اعلام زمان برگزاری کلاس دلبندتان باشید. دوره های موجود در این آکادمی به صورت آنلاین نیز می باشند و به صورت تک به تک با کلاس های رفع اشکال برگزار می شوند. ما در یاسان به هر آنچه کودک شما برای یادگیری راحت تر و خلاقانه تر نیاز دارد اندیشیده ایم. سوابق نابغه های کوچک آکادمی یاسان و ۲۲۰۰ دانش آموز کنونی یاسان مهر تاییدی بر عملکرد صحیح متد آموزشی ماست. کافی است فقط دلبندتان را برای آموزش برنامه نویسی به ما بسپارید.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. جالبه اصلا فکرشم نمیکردم برنامه نویسی برای کودکان توی دنیا مرسوم شده باشه چه برسه به ایران.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *